Smällde med en fågel!

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
I lördags var jag o en polare ute o körde en bit över hastighetsbegränsningen när jag plötsligt ser ngt svart dyka upp i huvudhöjd. Pang sa det o hela backspegeln flög åt fanders. Man undrar ju vad som hade hänt om jag träffat fanskapet med huvudet???... Tänkte höra med er om ni har kört på en fågel ngn gång, fick ni skador? Eller är det inte så farligt?... Jag tror jag smällde med en Stare elr vad dom nu heter o dom är inte speciellt stora o smällen är ju ändå hyffsat kraftig...
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag klippte en fågel under provturen när jag hade skruvat i motorn efter renovering.
Kommer tillbaka efter provtur #1 och det första gumman säger är att "det luktar bränt" .. yea yea.. tyckte jag, det är nog bara lite oljesvettningar runt de nya packningarna, helt normalt.
Efter en stund så luktar det ännu mera och det RYKER oxå, tar en närmare titt och hittar en pippi på grenröret.

Kände inte av kollisionen eftersom den fångades så klockrent :tummenupp

/Nitrous
 

Bifogat

  • pippi.jpg
    pippi.jpg
    34.7 KB · Visningar: 1,348

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Det var ju bra att den inte träffade ngt annat!.... Det ser ju ut som om pippin ligger o slaggar elr så :) ..
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag börjar nästan få lite dåligt samvete ang det där :rolleyes: Har kört ca 150 mil med nya hojen och redan kört ihjäl 3 st små fåglar! Fattar det inte! Har under mina tio år som mc åkare inte kört på mer en två fåglar innan jag köpte den hojen jag har nu, skulle nästan kunna tro att den drar till sig dom små liven. XT:n kräver blod :tungan
 

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Fågel är farligt..

ZXRMANNEN skrev:
I lördags var jag o en polare ute o körde en bit över hastighetsbegränsningen när jag plötsligt ser ngt svart dyka upp i huvudhöjd. Pang sa det o hela backspegeln flög åt fanders. Man undrar ju vad som hade hänt om jag träffat fanskapet med huvudet???... Tänkte höra med er om ni har kört på en fågel ngn gång, fick ni skador? Eller är det inte så farligt?... Jag tror jag smällde med en Stare elr vad dom nu heter o dom är inte speciellt stora o smällen är ju ändå hyffsat kraftig...


Joo du.. Min systers man var ute o körde förra sommarn då han smällde med en fågel... Hjälmen gick sönder.. alltså inte visiret utan själva hjälmen.. :(

Så han flög av hojen och hamnade på ryggen som han sen gled på en sådär 100 meter innan det tog stopp emot ett vägräcke..

Han klarade sig utan några större skador men har inte kört hoj sen dess... :Bugar Han är mest glad att han lever..
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Fågel är livfarligt. Är det fritt bakom så nitar jag numera (väjer dock inte). Har aldrig krockat, men varit nära 1000 ggr. Att det kan gå riktigt illa är lätt att räkna ut med tanke på att en humla kan upplevas som ett knytnävsslag...
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Vi som höll på att få en stork i huvudet på Autobahn! Herregud, vågar inte tänka på följderna, det är ju ingen liten fågel, vi missade den med ca. en halvmeter till godo!
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag råkade klippa en gråsparv med hjälmen...reflexmässigt vred jag bort huvudet...tur det annars hade den nog gått igenom visiret. Hyffsad smäll blev det, men hjälmen verkad oskadd iaf.

/KaliZ
 

Shidoshi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Ducati 848
Körde ihjäl en fågel med hjälmen. Det regnade, åkte kanske 110 eller något åt det hållet och hade visiret lite halvöppet för att slippa imma. Det bara small till i huvudet och sedan hade jag fjädrar och slamsor i hela hjälmen. Men det gick bra, fick inget i ögonen eller så ... jag åkte vidare tills jag kunde stanna på något bra ställe och sedan torkade jag bort den ...
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag har dammat på en uggla med bilen.. låg i för hög hastighet på 70 väg ser att något kommer dykande från trätopparna å sen smack in i övre delen av vindrutan.. gaah... de va kladdigt...
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Jag har kolliderat med 2 småfåglar, fick en på benet och en på axeln. Ingen av dem gjorde ont. Både jag och pippifåglarna blev oskadda :tummenupp
 

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
Fick en sparv i huvudet i 120. Den höll på att träffa visiret men jag han ducka så jag fick den i pannan istället. Det kändes men inga större problem (annat än saneringen :zpy av hjälm, skinnställ och hoj som tog lite tid...). Jag skulle inte vilja krocka med en större fågel (typ kråka) i den farten dock.
 

BIKER23

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
R1 04
Glömmer aldrig sommaren 99.Kom åkande på e18 i typ 200 och plötsligt ser jag nåt stort komma flygande i mot mig..Hinner varken väja eller bromsa utan får en stor jävla fågel rakt på mig. Flyger fjädrar utav bara helvete och jag lyckas på nåt turligt vis bromsa in med fjäderfät liggande på mig halvt mosad. Plötsligt så ser jag att det är Pippipelikan jag har krockat med. Han blöder och ber mig ringa ambulansen.Men arg som jag är så trycker jag ner fågelfan på marken och placerar bakdäcket på hans huvud och bränner av hela gummit på hans huvud.Satan vad vacker han blev sen=)
 

Zattam

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda CBF600SA
En gråsparv(?) flög rakt in i framhjulet för några dagar sen, det bara flög fjädrar och slamsor ut på andra sidan. Mindre trevligt. Men den dog ju snabbt och behövde inte plågas, alla fall.
 

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
n'Lasse skrev:
Fick en sparv i huvudet i 120. Den höll på att träffa visiret men jag han ducka så jag fick den i pannan istället. Det kändes men inga större problem (annat än saneringen :zpy av hjälm, skinnställ och hoj som tog lite tid...). Jag skulle inte vilja krocka med en större fågel (typ kråka) i den farten dock.

Fått en skogskråka rakt i bröstkorgen i 140 km/h med gamla tolvan i fjol...rejäl bröstvärmare :tummenner

Den landade dessutom rakt över instrumentpanelen...blev sanering av mig+hoj när jag och tjejen kom hem...var 10 mil hemifrån :( Icky icky...
 

rolle_r1

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
hortlax
Hoj
minimoto
en fågel hälsade på i hjälmen i 250 så nu har man både ett krossat visir å ett näsben som är av,inte skönt å kletigt blev det
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Jag fick en duva på axeln förra sommaren,kändes som ett knytnävsslag i fullkraft. Det är inte som att köra på en liten sparv direkt, hade den tagit på hjälmen och jag inte hade kommit ner i fart vet jag inte hur det hade slutat.
Låg i ca 100 vid tillfället,på motorvägs avfarten.
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Fick en liten sparv på knät på den gamla goda tiden då man körde med allväderställ :näsblod
Fick hyffsat ont men inget annat hände. Körde i ca 150-170.
En polare till mig lyckades ducka i sista sekund när en kråka eller liknande skulle torpedera honom (galna fåglar). Det hade också kunnat sluta illa då vi körde i ca 100km/h med lånehojar från ovesmotor!!
 

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
R6 -01,
Idag när jag begav mig från flickvännen hemåt i det underbart vackra vädret (2+ och snöfall) så lyckades jag nicka en fågel i 110 alá Henke Larsson. Hade just gjort en omkörning kollar i backspegeln för att se vars bilen tog vägen och när jag kollar upp igen så ser jag något gult fladdrar och sen säger det bara pang! Känner fjädrar mot mina läppar, kollar ner och ser kläderna nersölade. Stannade, tog av mig hjälmen drar ut lite fjädrar som kommit in under visirkanten torkar av det värsta kletet och fortsätter hemmåt. När jag kommer hem efter en väldigt kall tur så inspekterar jag hjälmen och det blev inget förutom en liten repa på visiret.
 

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Hyttö rakan
Hoj
XV1600
2 fåglar och en humla..

En liten gråsparv på oljekylaren som jag inte märkte något av...
En koltrast i mellangärdet i 140 km/h mitt i en skarp vänster kurva, den märktes!
Det svartnade för ögonen i en halv sek. som tur var så höll jag spåret...
Humlan var nästan värst... Kom tokåkandes i 200+ iklädd badbyxor och linne utan hjälm...Jag såg humlan på långt avstånd (tror det var en humla) flygande framför mig så som humlor kan flyga liksom lite svajande/gungande på jag försökte ducka men fick den mitt i pannan :3freak och i och med att jag tittade neråt så smetades innehållet av humlan ner mot ögonen så synen blev jävligt grumlig så jag såg nada...vette faan vad som hade hänt om den åkt in i ögat. :näsblod såja moralkärringar nu är det bara att förstöra den här tråden åxå och skriva om hur jävla dum i huvet jag var som körde utan riktiga kläder och godkänd hjälm.. :7peta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top