Småbarnsfarsa på sporthoj.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Till slut så tar naturen över.

Men ofta så är det ju inte så att något inte gillas, utan snarare att de är rädda för att testa.
Det värsta man då kan göra är att truga, och göra en stor grej av det.
Det är väl lite det som är poängen, både jag och tjejen är av åsikten att vi bör sträva efter att de åtminstone ska våga prova för annars riskerar de att gå miste om en massa gott. Sen är det absolut ok att tycka att saker och ting inte smakar gott, men det vet man inte förrän man testat. Men ja, jag är fullt medveten om att det är skillnad på vuxnas och barns smaklökar så vi försöker absolut inte tvinga dem om de nu verkligen inte vill. Men jag kan ju tycka att det är lite konstigt att vissa saker uppenbarligen är jättegoda fast bara under särskilda premisser (gurka utan skal, lök som är rostad/friterad men absolut inte annars, mackor utan kant etc).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är väl lite det som är poängen, både jag och tjejen är av åsikten att vi bör sträva efter att de åtminstone ska våga prova för annars riskerar de att gå miste om en massa gott. Sen är det absolut ok att tycka att saker och ting inte smakar gott, men det vet man inte förrän man testat. Men ja, jag är fullt medveten om att det är skillnad på vuxnas och barns smaklökar så vi försöker absolut inte tvinga dem om de nu verkligen inte vill. Men jag kan ju tycka att det är lite konstigt att vissa saker uppenbarligen är jättegoda fast bara under särskilda premisser (gurka utan skal, lök som är rostad/friterad men absolut inte annars, mackor utan kant etc).
Äter du falu eller varmkorv?
I så fall har du svaret.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det ska böjas i tid...

Vi var ute en sväng med bilen igår, och det brattade förbi en KTM och mina tvååringar i baksätet hamnade i en väldigt intensiv diskussion om det var en mottocykel eller moped.
I min bil låter det...

-Pappa, HeSst!
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Var på utflykt till glassvillan i Turinge. Familjen åker bil och pappan kör motorcykel. (Får passa på när tillfälle ges)

Det blev litet upprört i bilen när jag körde om. Barnen gillade inte alls att jag låg före...
När vi kom fram säger treåringen,
-Pappa, din motorcykel låter litet huller om buller när du kör om!

Japp, en motard med öppnare luftburk och slipon låter.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Planerat midsommarfirande med vänner och såg fram emot en trevlig dag med lekande barn och samtal över god öl långt in på natten.

Istället blir det hemmasittande framför TVn på grund av sjuka barn som inte orkar och vill något.
Kunde de inte förlagt sjukligheten till november istället?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Planerat midsommarfirande med vänner och såg fram emot en trevlig dag med lekande barn och samtal över god öl långt in på natten.

Istället blir det hemmasittande framför TVn på grund av sjuka barn som inte orkar och vill något.
Kunde de inte förlagt sjukligheten till november istället?
Sådär mellansjuka så att det är underhållningsbehov eller som en våt trasa i soffan?

Djupaste sympatier.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Planerat midsommarfirande med vänner och såg fram emot en trevlig dag med lekande barn och samtal över god öl långt in på natten.

Istället blir det hemmasittande framför TVn på grund av sjuka barn som inte orkar och vill något.
Kunde de inte förlagt sjukligheten till november istället?
Ser inget hinder för att dricka öl pga detta faktiskt.

Men I'm with you. ✊🏻
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Sådär mellansjuka så att det är underhållningsbehov eller som en våt trasa i soffan?

Djupaste sympatier.
Tackar min lyckliga stjärna för att jag har två barn så de kan turas om att vara sjuka.
Därmed alltid en som blir uttråkad och vill har uppmärksamhet hela tiden medan den andra blir en våt trasa i soffan.
Dottern drog hem någon skit från förskolan och fick feber och kräks förra veckan. Smittade farsan som var på besök. Nu är det sonens tur.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ser inget hinder för att dricka öl pga detta faktiskt.

Men I'm with you. ✊🏻
Dricker gärna öl under nästan alla omständigheter.
Problemet blir nog senare efter barnen lyckats somna men vaknar och gråter varje kvart, samtidigt som jag är på lyset och vill sova.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Suck, då var vi här igen då. Förra året kom frugan fram till det blev för jobbigt att vara hos hennes föräldrar med alla ungar, så det fick vänta några år tills dom blev större. Det var totalt bortglömt i år dock, så hon är där. Och självklart planerar hon det på egen hand tillsammans med sina föräldrar, att jag vill umgås med våra barn är sekundärt, att jag behöver bilen är sekundärt osv. Och självklart så gäller inte överenskomna datum, eftersom dom inte passar henne. Och när jag blir ledsen över det får jag höra att jag ändå inte tycker om barnen (lögn) och hon inte vill umgås med någon som bara är arg och klagar (ja, på att överenskommelser bryts och att mina planer inte är värda något).

Det är visserligen liknande upplägg resten av året, det är bara extremt jobbigt att göra saker med mig, men med alla andra går precis vad som helst bra. Planerar jag något så vill jag ha med alla, när hon planerar saker så är det utan mig, med samma lögn igen att jag är glad att slippa barnen.

Helt oberoende av det här, lita aldrig på någon som kan blöda en vecka och överleva.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
För vad det kan vara värt, tror dig, känner med dig o beklagar.
Inga råd, antar det är skönt att få det sagt, för att det är som att ta sats, för hojen fick hon inte med sig... !
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Suck, då var vi här igen då. Förra året kom frugan fram till det blev för jobbigt att vara hos hennes föräldrar med alla ungar, så det fick vänta några år tills dom blev större. Det var totalt bortglömt i år dock, så hon är där. Och självklart planerar hon det på egen hand tillsammans med sina föräldrar, att jag vill umgås med våra barn är sekundärt, att jag behöver bilen är sekundärt osv. Och självklart så gäller inte överenskomna datum, eftersom dom inte passar henne. Och när jag blir ledsen över det får jag höra att jag ändå inte tycker om barnen (lögn) och hon inte vill umgås med någon som bara är arg och klagar (ja, på att överenskommelser bryts och att mina planer inte är värda något).

Det är visserligen liknande upplägg resten av året, det är bara extremt jobbigt att göra saker med mig, men med alla andra går precis vad som helst bra. Planerar jag något så vill jag ha med alla, när hon planerar saker så är det utan mig, med samma lögn igen att jag är glad att slippa barnen.

Helt oberoende av det här, lita aldrig på någon som kan blöda en vecka och överleva.
- Asså...varför står du ut med det där? Håller ni ihop enbart för barnens skull?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Min knatte har lärt sig cykla de senaste veckorna, alltså på riktigt, med trampor, utan stödhjul och skit.
I fredags lärde vi oss hur man lowsidear ordentligt. Men lite muminplåster så var det tillbaks upp på knarren.
Idag blev första turen med pappa på var sin cykel, några kilometer runt byn, mellanmål på pakethållaren i hettan.
Sabla stolta båda två, det känns bra när något fungerar. :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Suck, då var vi här igen då. Förra året kom frugan fram till det blev för jobbigt att vara hos hennes föräldrar med alla ungar, så det fick vänta några år tills dom blev större. Det var totalt bortglömt i år dock, så hon är där. Och självklart planerar hon det på egen hand tillsammans med sina föräldrar, att jag vill umgås med våra barn är sekundärt, att jag behöver bilen är sekundärt osv. Och självklart så gäller inte överenskomna datum, eftersom dom inte passar henne. Och när jag blir ledsen över det får jag höra att jag ändå inte tycker om barnen (lögn) och hon inte vill umgås med någon som bara är arg och klagar (ja, på att överenskommelser bryts och att mina planer inte är värda något).

Det är visserligen liknande upplägg resten av året, det är bara extremt jobbigt att göra saker med mig, men med alla andra går precis vad som helst bra. Planerar jag något så vill jag ha med alla, när hon planerar saker så är det utan mig, med samma lögn igen att jag är glad att slippa barnen.

Helt oberoende av det här, lita aldrig på någon som kan blöda en vecka och överleva.
Var det inte så att grabben höll fisket rätt högt?
Hur går det under dessa betingelser?

Fixa en (temporär) bil måste väl gå? Nöden erkänner som bekant inga lagar.

När jag berättar om sånt beteende för folk i min närhet så 1.blir jag inte trodd 2. ”har hon säkert goda anledningar och framställningen är hårt vinklad för mammor vill allas väl och ve.”

Man kan inte vinna. Min vuxna dotter fattar hur det gått till men skulle ändå gå på mammans linje för det är det man gör, oavsett insedd egen förlust, alltid.

Det måste väl gå att få till att du får tid med barnen. Strunt i ”hela familjengrejen”. Låt det komma från henne så du inte tigger. Det föder nämligen förakt och ett maktanspråk hon inte verkar hantera nåt vidare.
Lite krasst formulerat har jag lite svårt att se dig som särskilt smooth i förhandlingar och det är kanske därför hon skippar dem och bara kör. Sånt där ser jag och det har, som vanligt, inte ett dyft med hur jag är att göra…

Går nu hon och hela hernnes sida och tutar i ungarna att du inte vill ha dem krävs åtgärder. Min erfarenhet av morföräldrar är en avgrund vad gäller partiskhet och total avsaknad av rimlig analys.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack för omtanken i tråden ❤️

Frugan är egentligen en väldigt bra person, snäll och omtänksam, men hon har blivit mamma, och i samband med det försvann allt annat, även sunt förnuft och förmågan att se allt i en helhet. Att åka och handla mat är dåligt, för då hjälper jag inte till med barnen, även om konsekvensen av att inte handla mat är att barnen svälter... Stress och trötthet gör ju inte saken bättre för någon av oss heller.

Sen finns det också en enorm vilja att vara sina föräldrar till lags, så dom styr, medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt, men det blir lätt en konflikt kring det. Egen vilja, att ifrågasätta, att vi har våra rutiner i vår familj osv finns inte, det ska vara som dom gjorde, eller inte gjorde.

Men nu är vi tillbaka till rutinerna igen, vi sköter oss lite mer själva, och livet har kommit tillbaka till den vanliga lunken. Ungarna är hysteriska och struntar totalt i henne, jag resonerar (oftast) lugnt och dom lyder minsta vink från mig, vilket retar henne något grymt. Sen är det kanske så att dom har insett att pappa har örnkoll, man lurar inte bort honom hur som helst, men samtidigt så är han rättvis och skäller på den som har gjort något dumt, och ser till att den som är ledsen blir glad. Min fru har lite mer låggradig konflikt hela tiden för att hon aldrig vågar säga ifrån eller ta dialogen, och det tar enorma mängder energi. I synnerhet dom gånger man måste visa upp en bra yta...

Ett typiskt scenario är tex törstig dotter, dotter får lite för mycket mjölk i ett glas, går runt och skvimpar lite överallt. "Måste du skälla hela tiden, det går ju att torka upp?!". Det här händer några gånger per dag. Jo, men när jag ger dom något att dricka så får dom mindre fulla glas, dom sitter still, mjölken hamnar i magen istället för på golvet, och jag slipper torka. Några rejäla duster med dom i början, och mycket mindre jobb sen.

Samma sak när vi går hem från skola och dagis, grabben tar ena syrran, jag tar den andra, vi går i dubbla led, armbågs lucka, 2m mellan paren, kanske inte i takt, men ni fattar. Dom är glada, lugna och ingen gör något dumt, grabben stannar tom självmant vid korsningar, eller när jag säger till. När frugan går med dom är det som att sparka på ett getingbo, det är ungar överallt, dom skriker, är arga, lägger sig ner och vägrar gå, springer fritt osv, och hon är helt slut efter att ha gått hem med dom. Jag tog fighten några gånger, det är pappas regler som gäller, hålla hand och gå snällt, eller bli buren, och ja, jag kan bära alla 3 ungarna samtidigt. Så nu kommer dom själva och tar min hand, och pratar och skrattar, så det är kul att gå hem från dagis. Sånt här skapar också frustration, hon kämpar och sliter, visserligen gör hon samma sak och förväntar sig nya resultat, och så bara funkar det för mig.

Och nej, jag är nog inte gammal lägervakt, dom får springa och leka fritt på andra ställen, och jag har en ganska rymlig komfortzon, men i vissa situationer gäller vissa regler.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har just nu problemet:

Grabben blir väldigt intresserad av olika saker. Just nu WW2. I ett svagt ögonblick sade jag att han ska få Call of Duty WW2.

Nu frågar han varje dag när han får det. Jag har redan köpt det. Spelet är från 18.

Kommer han bli office shooter om vi spelar tror ni? Vi har redan kollat halva Band of Brothers (tills hans mamma kom in till scenen då en soldat kvävs av sitt blod, skjuten i halsen).

Jag är rätt pepp på Call of Duty också skall jag erkänna.

Fattar att det är knasigt att ge 18 års spel till en nioåring, men å andra sidan är min syn på det där numera att: titta på Lilla Aktuellt, verkligheten är så mycket värre. Vi lever i ett samhälle med barnsoldater, det är krig i Europa, vem fan bryr sig om ett TV-spel? Blir ju löjligt prata om bara.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tack för omtanken i tråden ❤️

Frugan är egentligen en väldigt bra person, snäll och omtänksam, men hon har blivit mamma, och i samband med det försvann allt annat, även sunt förnuft och förmågan att se allt i en helhet. Att åka och handla mat är dåligt, för då hjälper jag inte till med barnen, även om konsekvensen av att inte handla mat är att barnen svälter... Stress och trötthet gör ju inte saken bättre för någon av oss heller.

Sen finns det också en enorm vilja att vara sina föräldrar till lags, så dom styr, medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt, men det blir lätt en konflikt kring det. Egen vilja, att ifrågasätta, att vi har våra rutiner i vår familj osv finns inte, det ska vara som dom gjorde, eller inte gjorde.

Men nu är vi tillbaka till rutinerna igen, vi sköter oss lite mer själva, och livet har kommit tillbaka till den vanliga lunken. Ungarna är hysteriska och struntar totalt i henne, jag resonerar (oftast) lugnt och dom lyder minsta vink från mig, vilket retar henne något grymt. Sen är det kanske så att dom har insett att pappa har örnkoll, man lurar inte bort honom hur som helst, men samtidigt så är han rättvis och skäller på den som har gjort något dumt, och ser till att den som är ledsen blir glad. Min fru har lite mer låggradig konflikt hela tiden för att hon aldrig vågar säga ifrån eller ta dialogen, och det tar enorma mängder energi. I synnerhet dom gånger man måste visa upp en bra yta...

Ett typiskt scenario är tex törstig dotter, dotter får lite för mycket mjölk i ett glas, går runt och skvimpar lite överallt. "Måste du skälla hela tiden, det går ju att torka upp?!". Det här händer några gånger per dag. Jo, men när jag ger dom något att dricka så får dom mindre fulla glas, dom sitter still, mjölken hamnar i magen istället för på golvet, och jag slipper torka. Några rejäla duster med dom i början, och mycket mindre jobb sen.

Samma sak när vi går hem från skola och dagis, grabben tar ena syrran, jag tar den andra, vi går i dubbla led, armbågs lucka, 2m mellan paren, kanske inte i takt, men ni fattar. Dom är glada, lugna och ingen gör något dumt, grabben stannar tom självmant vid korsningar, eller när jag säger till. När frugan går med dom är det som att sparka på ett getingbo, det är ungar överallt, dom skriker, är arga, lägger sig ner och vägrar gå, springer fritt osv, och hon är helt slut efter att ha gått hem med dom. Jag tog fighten några gånger, det är pappas regler som gäller, hålla hand och gå snällt, eller bli buren, och ja, jag kan bära alla 3 ungarna samtidigt. Så nu kommer dom själva och tar min hand, och pratar och skrattar, så det är kul att gå hem från dagis. Sånt här skapar också frustration, hon kämpar och sliter, visserligen gör hon samma sak och förväntar sig nya resultat, och så bara funkar det för mig.

Och nej, jag är nog inte gammal lägervakt, dom får springa och leka fritt på andra ställen, och jag har en ganska rymlig komfortzon, men i vissa situationer gäller vissa regler.
Igenkännandet här tror jag många har… men man måste vara medveten om att det här är den egna bilden. En bra investering är att vara genuint intresserad av hur den andra bilden ser ut.
Ansvar för ”allt” (upplevt) medför ofta utmattning inkl brist på helhetsperspektiv/helikoptersyn - vilket ofta gäller bägge parter i förhållandet.

När man kommer ut på andra sidan (i bästa fall fortfarande sams och kära i varandra) är det lättare att förstå att det faktiskt brukar fungera på det viset.

Så att inte låta sin irritation gå ut över den andra utan acceptera att det är naturligt och kommer att gå över är ofta en ganska bra idé. Inklusive att se och bekräfta den andras slitenhet och bild av situationen - även om man själv ser det ut ett annat perspektiv. :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top