Småbarnsfarsa på sporthoj.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bara om det är en rosa metallic Testarossa cab.
Ni är för unga.

Det finns några Ferrari som är verkligen värda att ha, och som värderingsmässiga ideal att föra över till sina efterkommande.
Ferrari 250 GTO är en sådan. 250GT kan duga - är egentligen elegantare men GTO är GTO.
Ferrari BB512 är en annan.

Behövs argument andra än de estetiska så finns det youtubefilmer med ljud.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ligger det inte i kvinnans roll att vara "förstående" och mjuk? Så är det i princip i alla förhållanden jag känner till där denna konflikt uppstår, undantagen som bekräftar regeln är kvinnor med förmodligen psykiska besvär eller åtminstone utmattningssyndrom.

Det var helt garanterat mycket bättre när mer traditionella könsroller var normen dessutom, nu ska alla vara allt och vad händer då? Anarki
Jag vet inte, det känns som att jag nog ofta är både den "mjuka" och den förstående här hemma. Samtidigt som jag också kan vara bra fyrkantig om det är så.

Jag tycker att fröken mest går runt och smågnäller på ungen hela tiden.
Med pappa så får man nog göra mycket mer som man vill. Och får mer också, man kan få en glass när man är med och veckohandlar tex. Man får leka mer, senare, och med högre ljudnivå, helt klart.
MEN, när det är nej så är det nej, pungt. Gnällspikar får inte som dom vill. Pappa är egentligen allt för snäll, men han ger sig aldrig om något är bestämt.

Mamma tycker om att hitta på regler och hota om påföljder, jag tänker mer att man tänker efter före om det är något värt att ta kampen innan man säger något, och är det inte det får man vara tyst och låta det vara. Hotar man med något så måste man vara redo att göra det också.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag inkasserade ett fiskedrag och ett nytt köp på PlayStation Store idag. Han är hemma sjuk och tjatade till sig något skit i Roblox (väldigt barnvänligt även om det är ww2, lugn nu allihop).
Bevisligen behöver han pengarlektionen, han gav mig en femhundring, men efter lite växelletande så löste vi det med att jag fick 500 och han 340. Nu förde jag tillbaka 160 till honom i lönndom.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Själv gick jag och en kompis under flera veckor runt och letade tomburkar så att vi till slut kunde inhandla en diskettklippare, vilket innebar att man kunde köpa enkelsidiga 5,25-tums disketter (billigare), men ändå använda båda sidorna och få dubbla lagringsutrymmet. Känns så här i efterhand fortfarande som mitt livs bästa affär.
Good times..Nashua-disketter ftw!!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Påtal om pengar så brukar min få lite mynt av fammo när dom träffas, sådär som förr. Dessutom så har han fått betalt för att dammsuga någon gång.
Han har lyckats spara ihop till ett sett med brandbilar som han ville ha från leksaksbutiken, väldigt stolta miner när han hade den sedan.
Dessutom så kunde han köpa sig en glass för egna pengar vid lekparken i somras.
Han är ju dock Fyra, så det tog en stund att räkna mynt, men kön var inte så lång så pöbeln fick vänta, vassare än panchisarna är han ändå, när det skall räknas.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bra exempel, det här kommer på Lilla Aktuellt till helgen. Ska man behöva förklara sådant här men inte låta spela ett tv spel?
Köper inte liknelsen porr, det är inte så man råkar se på tv i förbifarten, typ swingers party I Örebro på landet runt. Våldet är närvarande hela tiden, de vet vad det är.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Idag skedde ju en skjutning på en skola. Trångsund ligger i samma kommun som jag har barn i skolan så snacket gick kanske litet mer än i skolor långväga ifrån. Har ni andra behövt prata med era barn om det och hur har pratet gått?

Av oklar anledning kom det inte upp i klartext när åttaåriga dottern var hemma för kvällen men hon var klart påverkad av nåt och vill ha med mig i skolan imorgon. Till saken hör att hon har några funktionsnedsättningar så det är inte helt lätt med kommunikation så vi brukar få reda på saker senare när barnet rett ut saker i egen takt, så att säga.

Vad som ligger bakom skjutningen idag kan vi bara spekulera om. I vilket fall har både inblandade barn och föräldrar en brant och lång uppförsbacke framför sig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Idag skedde ju en skjutning på en skola. Trångsund ligger i samma kommun som jag har barn i skolan så snacket gick kanske litet mer än i skolor långväga ifrån. Har ni andra behövt prata med era barn om det och hur har pratet gått?

Av oklar anledning kom det inte upp i klartext när åttaåriga dottern var hemma för kvällen men hon var klart påverkad av nåt och vill ha med mig i skolan imorgon. Till saken hör att hon har några funktionsnedsättningar så det är inte helt lätt med kommunikation så vi brukar få reda på saker senare när barnet rett ut saker i egen takt, så att säga.

Vad som ligger bakom skjutningen idag kan vi bara spekulera om. I vilket fall har både inblandade barn och föräldrar en brant och lång uppförsbacke framför sig.
Min son har gått i förskola och skola i innerstaden sedan 2016 så det har varit oräkneliga mord och skjutningar och sprängningar i hans närhet under hela uppväxten. Det är som sagt i ljuset av det jag inte orkar bry så mycket om ett tv spel.
Fattar att det är skillnad om man har förmånen att bo på en ort utan kriminalitet, då kan och bör man så klart lajva 90-tal in i det sista.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Min son har gått i förskola och skola i innerstaden sedan 2016 så det har varit oräkneliga mord och skjutningar och sprängningar i hans närhet under hela uppväxten. Det är som sagt i ljuset av det jag inte orkar bry så mycket om ett tv spel.
Fattar att det är skillnad om man har förmånen att bo på en ort utan kriminalitet, då kan och bör man så klart lajva 90-tal in i det sista.
En sak är säker.

Det ser inte ut som det gör för att det finns dåliga människor. Det ser ut som det gör för att de bra människorna låter de dåliga fortsätta.

Jag vill inte att grovt våld ska vara normaliserat hos mina barn, helt enkelt. Visst, film och spel är en sak. Jag är övertygad om att barn/ungdomar förstår skillnad fiktion/verklighet. Annars hade så gott som alla killar i min årskull blivit seriemördare eller annan form av sociopater med tanke på våldet i tv-spel och lekar när jag var grabb.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Idag skedde ju en skjutning på en skola. Trångsund ligger i samma kommun som jag har barn i skolan så snacket gick kanske litet mer än i skolor långväga ifrån. Har ni andra behövt prata med era barn om det och hur har pratet gått?

Av oklar anledning kom det inte upp i klartext när åttaåriga dottern var hemma för kvällen men hon var klart påverkad av nåt och vill ha med mig i skolan imorgon. Till saken hör att hon har några funktionsnedsättningar så det är inte helt lätt med kommunikation så vi brukar få reda på saker senare när barnet rett ut saker i egen takt, så att säga.

Vad som ligger bakom skjutningen idag kan vi bara spekulera om. I vilket fall har både inblandade barn och föräldrar en brant och lång uppförsbacke framför sig.
Grabben går på den skolan, han var i huset bredvid när det hände.

Han tyckte mest att det var spännande med alla poliser med förstärkningsvapen som sökte igenom hans hus. Skolan berättade nämligen inte vad som hade hänt, polisen var bara där för att visa upp sig sa dom, och förde över ansvaret till oss föräldrar. Så vissa kommer berätta, vissa kommer inte säga något, och vissa vet nog knappt om att det hände, men det kommer ju ändå pratas om det på rasterna imorgon.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Grabben går på den skolan, han var i huset bredvid när det hände.

Han tyckte mest att det var spännande med alla poliser med förstärkningsvapen som sökte igenom hans hus. Skolan berättade nämligen inte vad som hade hänt, polisen var bara där för att visa upp sig sa dom, och förde över ansvaret till oss föräldrar. Så vissa kommer berätta, vissa kommer inte säga något, och vissa vet nog knappt om att det hände, men det kommer ju ändå pratas om det på rasterna imorgon.
Hade för mig att du bodde i Trånkan.

Hur tänker ni som föräldrar i ärendet?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En sak är säker.

Det ser inte ut som det gör för att det finns dåliga människor. Det ser ut som det gör för att de bra människorna låter de dåliga fortsätta.

Jag vill inte att grovt våld ska vara normaliserat hos mina barn, helt enkelt. Visst, film och spel är en sak. Jag är övertygad om att barn/ungdomar förstår skillnad fiktion/verklighet. Annars hade så gott som alla killar i min årskull blivit seriemördare eller annan form av sociopater med tanke på våldet i tv-spel och lekar när jag var grabb.
Ja vad ska du göra då när man bor i en stad där det skjuts någon varje dag, bli upprörd varje gång eller släta över det och säga att det har inget med oss att göra.

Det är också stor sannolikhet att han kommer bli överfallen och rånad av "ungdomsgäng" under sin barndom, vad gör man åt det?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja vad ska du göra då när man bor i en stad där det skjuts någon varje dag, bli upprörd varje gång eller släta över det och säga att det har inget med oss att göra.

Det är också stor sannolikhet att han kommer bli överfallen och rånad av "ungdomsgäng" under sin barndom, vad gör man åt det?
Jag är långt ifrån så begåvad att jag kan svara på den ställda frågan. Att agera riskmedvetet räcker inte alltid, det vet jag av erfarenhet iaf.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Aktuellt just nu: barn i Sverige behöver psykologhjälp för att hantera gängvåldet.

Ibland är man rätt på ämnet.

 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja vad ska du göra då när man bor i en stad där det skjuts någon varje dag, bli upprörd varje gång eller släta över det och säga att det har inget med oss att göra.

Det är också stor sannolikhet att han kommer bli överfallen och rånad av "ungdomsgäng" under sin barndom, vad gör man åt det?

Man flyttar.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag har tänkt på dessa jobbiga situationer.
det är rätt så få som faktiskt kan flytta bara hux-flux.
Ska man pendla? Sälja bostad? Byta jobb/skola? Vänner och familj då? Träning/fritid?

Man har oftast sitt liv rotat på en plats och att få till det likadant på en annan plats kan bli omöjligt för många.

Vissa saker hade inte behövt finnas i samhället. Vem fan kom på idén att gå till sin skola och skjuta ihjäl klasskamrater på 80-talet i Sverige? Ingen.
Palme sköts ihjäl -86 ja. Det är också den enda gången i historien. Anna Lindh var inte statsminister men lika illa.
Idag skjuts/rånas/skadas ”klasskamrater” varje vecka överallt.
Hur tar man dessa samtal med sina barn där hemma?

Jag är ofrivilligt barnlös och många säger att jag har det bättre så. Personligen ser jag det som en stor tragedi och det satte djupa spår i livet. Kanske har dessa ”många” rätt i alla fall.
Världen har blivit en konstig plats. Inte bara för det eskalerande våldet överallt men alla dessa som påstår sig lida av ”könsdysfori” eller vilken diagnos de eftersträvar måste vara riktigt jobbigt för en normal förälder.
Med normal menar jag inte en HBTQ-certifierad soyboy som är glutenallergiker och militant vegan utan nån som fortfarande besitter lite ”True Grit”!

I mitt jobb har jag träffat de mest mesiga föräldrar som jag känner förstör deras barn totalt men man får aldrig säga nånting för då haglar det in anmälningar och sen ska man dreva över nätet in i absurdum.

Jag är väl på fel planet bara.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hade för mig att du bodde i Trånkan.

Hur tänker ni som föräldrar i ärendet?
Jepp, skyldig :) I sig ett helt ok område, men det finns ju en del grupperingar som man kanske hade kunnat avvara.

Han fyllde 6 nyligen, och jag tror på ärlighet och dialog snarare än lögner och mygel. Det är ju bättre att han får korrekt information från mig, så att vi kan prata om det i lugn och ro, än matas med desinformation och rykten i skolan.

Jag tog en paus från jobbet på eftermiddagen och hämtade honom, och då var det naturligt att prata om det på vägen hem. Sen gick jag inte in på alla detaljer så klart. Där och då var han inte så sugen på att prata om det, han hittade en M8x30-skruv, och då blev det roligare att prata om vad han kunde bygga med den. Men han kom fram till att han hade varit inne i det huset och lånat toan, och att dom är utanför där och leker ibland. På kvällen pratade han om att det är dåligt att skjuta varandra.

Men sen är det ju i sig förjävligt att ungar råkar i luven på varandra, och den ena går hem och hämtar ett vapen och skjuter den andre. Man kan ju lätt dra slutsatsen att det inte var legalt och att det nog inte var i ett vapenskåp.

Jag var inte där, jag har inte följt konflikten, men jag kan tycka att rektorn var lite väl snabb med att gå ut och säga att det kom som en blixt från klar himmel. Ok att dom blev överraskade över skottlossningen, men nog borde dom haft bättre koll på konflikten som sådan och varit mer förebyggande. Men som sagt, jag har ingen insyn, och det är alltid lättare att sitta på läktaren och vara efterklok.

Det är ju samtidigt väldigt lätt att hela tiden tänka att sånt här bara händer andra, och när det väl kommer nära inpå så får man panik. Det kan jag inte säga att jag fick, även om man blir orolig när det börjar spruta meddelanden om allvarlig händelse mm från skolan. Men visst ökar det viljan att flytta härifrån, men sen vars man ska ta vägen då vette fan. Jag vill ju flytta hem till Gävle, men där knarkar ju alla istället, och det skjuts ju där också :huvet
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top