Småbarnsfarsa på sporthoj.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tack för omtanken i tråden ❤️

Frugan är egentligen en väldigt bra person, snäll och omtänksam, men hon har blivit mamma, och i samband med det försvann allt annat, även sunt förnuft och förmågan att se allt i en helhet. Att åka och handla mat är dåligt, för då hjälper jag inte till med barnen, även om konsekvensen av att inte handla mat är att barnen svälter... Stress och trötthet gör ju inte saken bättre för någon av oss heller.

Sen finns det också en enorm vilja att vara sina föräldrar till lags, så dom styr, medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt, men det blir lätt en konflikt kring det. Egen vilja, att ifrågasätta, att vi har våra rutiner i vår familj osv finns inte, det ska vara som dom gjorde, eller inte gjorde.

Men nu är vi tillbaka till rutinerna igen, vi sköter oss lite mer själva, och livet har kommit tillbaka till den vanliga lunken. Ungarna är hysteriska och struntar totalt i henne, jag resonerar (oftast) lugnt och dom lyder minsta vink från mig, vilket retar henne något grymt. Sen är det kanske så att dom har insett att pappa har örnkoll, man lurar inte bort honom hur som helst, men samtidigt så är han rättvis och skäller på den som har gjort något dumt, och ser till att den som är ledsen blir glad. Min fru har lite mer låggradig konflikt hela tiden för att hon aldrig vågar säga ifrån eller ta dialogen, och det tar enorma mängder energi. I synnerhet dom gånger man måste visa upp en bra yta...

Ett typiskt scenario är tex törstig dotter, dotter får lite för mycket mjölk i ett glas, går runt och skvimpar lite överallt. "Måste du skälla hela tiden, det går ju att torka upp?!". Det här händer några gånger per dag. Jo, men när jag ger dom något att dricka så får dom mindre fulla glas, dom sitter still, mjölken hamnar i magen istället för på golvet, och jag slipper torka. Några rejäla duster med dom i början, och mycket mindre jobb sen.

Samma sak när vi går hem från skola och dagis, grabben tar ena syrran, jag tar den andra, vi går i dubbla led, armbågs lucka, 2m mellan paren, kanske inte i takt, men ni fattar. Dom är glada, lugna och ingen gör något dumt, grabben stannar tom självmant vid korsningar, eller när jag säger till. När frugan går med dom är det som att sparka på ett getingbo, det är ungar överallt, dom skriker, är arga, lägger sig ner och vägrar gå, springer fritt osv, och hon är helt slut efter att ha gått hem med dom. Jag tog fighten några gånger, det är pappas regler som gäller, hålla hand och gå snällt, eller bli buren, och ja, jag kan bära alla 3 ungarna samtidigt. Så nu kommer dom själva och tar min hand, och pratar och skrattar, så det är kul att gå hem från dagis. Sånt här skapar också frustration, hon kämpar och sliter, visserligen gör hon samma sak och förväntar sig nya resultat, och så bara funkar det för mig.

Och nej, jag är nog inte gammal lägervakt, dom får springa och leka fritt på andra ställen, och jag har en ganska rymlig komfortzon, men i vissa situationer gäller vissa regler.
Filmerna som spelas upp i huvudet från dina beskrivningar är rätt kul.
Hon gör det tufft för sig…och barnen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har just nu problemet:

Grabben blir väldigt intresserad av olika saker. Just nu WW2. I ett svagt ögonblick sade jag att han ska få Call of Duty WW2.

Nu frågar han varje dag när han får det. Jag har redan köpt det. Spelet är från 18.

Kommer han bli office shooter om vi spelar tror ni? Vi har redan kollat halva Band of Brothers (tills hans mamma kom in till scenen då en soldat kvävs av sitt blod, skjuten i halsen).

Jag är rätt pepp på Call of Duty också skall jag erkänna.

Fattar att det är knasigt att ge 18 års spel till en nioåring, men å andra sidan är min syn på det där numera att: titta på Lilla Aktuellt, verkligheten är så mycket värre. Vi lever i ett samhälle med barnsoldater, det är krig i Europa, vem fan bryr sig om ett TV-spel? Blir ju löjligt prata om bara.
Allt är förstås relativt men man behöver nog vara medveten om (vilket du sannolikt är) att nioåringar inte har vare sig referensbas, känslomässig utvecklingsnivå eller omdöme som en vuxen person. Jag tror att många yrkeskunniga inom området skulle säga att det finns dataspel som är mer lämpade för barn, tex Fortnite eller Minecraft. Man kan mycket väl jämföra med porr vs Kamratposten. Barn är i mycket formbar ålder och de suger definitivt in det som de får sig till livs. Och påverkas av det.

Med det sagt så har jag rätt lång egen erfarenhet av att jobba med kids som sett lite för mycket av verkligheten vid lite för ung ålder och den mycket tydliga bilden är att om de själva kunde välja att inte behövt göra det så hade de valt det, allihop.
Det handlar inte om att curla eller lura ungar utan just om att barn behöver få vara barn så ogrumlat som möjligt. Tids nog upptäcker de livets baksidor, förhoppningsvis då de klarar av det utan att få men av det.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Sen är det kanske så att dom har insett att pappa har örnkoll, man lurar inte bort honom hur som helst, men samtidigt så är han rättvis och skäller på den som har gjort något dumt, och ser till att den som är ledsen blir glad. Min fru har lite mer låggradig konflikt hela tiden för att hon aldrig vågar säga ifrån eller ta dialogen, och det tar enorma mängder energi.
^^^^This!!!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ligger det inte i kvinnans roll att vara "förstående" och mjuk? Så är det i princip i alla förhållanden jag känner till där denna konflikt uppstår, undantagen som bekräftar regeln är kvinnor med förmodligen psykiska besvär eller åtminstone utmattningssyndrom.

Det var helt garanterat mycket bättre när mer traditionella könsroller var normen dessutom, nu ska alla vara allt och vad händer då? Anarki
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack för omtanken i tråden ❤️

Frugan är egentligen en väldigt bra person, snäll och omtänksam, men hon har blivit mamma, och i samband med det försvann allt annat, även sunt förnuft och förmågan att se allt i en helhet. Att åka och handla mat är dåligt, för då hjälper jag inte till med barnen, även om konsekvensen av att inte handla mat är att barnen svälter... Stress och trötthet gör ju inte saken bättre för någon av oss heller.

Sen finns det också en enorm vilja att vara sina föräldrar till lags, så dom styr, medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt, men det blir lätt en konflikt kring det. Egen vilja, att ifrågasätta, att vi har våra rutiner i vår familj osv finns inte, det ska vara som dom gjorde, eller inte gjorde.

Men nu är vi tillbaka till rutinerna igen, vi sköter oss lite mer själva, och livet har kommit tillbaka till den vanliga lunken. Ungarna är hysteriska och struntar totalt i henne, jag resonerar (oftast) lugnt och dom lyder minsta vink från mig, vilket retar henne något grymt. Sen är det kanske så att dom har insett att pappa har örnkoll, man lurar inte bort honom hur som helst, men samtidigt så är han rättvis och skäller på den som har gjort något dumt, och ser till att den som är ledsen blir glad. Min fru har lite mer låggradig konflikt hela tiden för att hon aldrig vågar säga ifrån eller ta dialogen, och det tar enorma mängder energi. I synnerhet dom gånger man måste visa upp en bra yta...

Ett typiskt scenario är tex törstig dotter, dotter får lite för mycket mjölk i ett glas, går runt och skvimpar lite överallt. "Måste du skälla hela tiden, det går ju att torka upp?!". Det här händer några gånger per dag. Jo, men när jag ger dom något att dricka så får dom mindre fulla glas, dom sitter still, mjölken hamnar i magen istället för på golvet, och jag slipper torka. Några rejäla duster med dom i början, och mycket mindre jobb sen.

Samma sak när vi går hem från skola och dagis, grabben tar ena syrran, jag tar den andra, vi går i dubbla led, armbågs lucka, 2m mellan paren, kanske inte i takt, men ni fattar. Dom är glada, lugna och ingen gör något dumt, grabben stannar tom självmant vid korsningar, eller när jag säger till. När frugan går med dom är det som att sparka på ett getingbo, det är ungar överallt, dom skriker, är arga, lägger sig ner och vägrar gå, springer fritt osv, och hon är helt slut efter att ha gått hem med dom. Jag tog fighten några gånger, det är pappas regler som gäller, hålla hand och gå snällt, eller bli buren, och ja, jag kan bära alla 3 ungarna samtidigt. Så nu kommer dom själva och tar min hand, och pratar och skrattar, så det är kul att gå hem från dagis. Sånt här skapar också frustration, hon kämpar och sliter, visserligen gör hon samma sak och förväntar sig nya resultat, och så bara funkar det för mig.

Och nej, jag är nog inte gammal lägervakt, dom får springa och leka fritt på andra ställen, och jag har en ganska rymlig komfortzon, men i vissa situationer gäller vissa regler.

En hel del känns igen där. Kanske inte på pricken, men absolut i grova drag. :/
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för omtanken i tråden ❤️

Frugan är egentligen en väldigt bra person, snäll och omtänksam, men hon har blivit mamma, och i samband med det försvann allt annat, även sunt förnuft och förmågan att se allt i en helhet. Att åka och handla mat är dåligt, för då hjälper jag inte till med barnen, även om konsekvensen av att inte handla mat är att barnen svälter... Stress och trötthet gör ju inte saken bättre för någon av oss heller.

Sen finns det också en enorm vilja att vara sina föräldrar till lags, så dom styr, medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt, men det blir lätt en konflikt kring det. Egen vilja, att ifrågasätta, att vi har våra rutiner i vår familj osv finns inte, det ska vara som dom gjorde, eller inte gjorde.

Men nu är vi tillbaka till rutinerna igen, vi sköter oss lite mer själva, och livet har kommit tillbaka till den vanliga lunken. Ungarna är hysteriska och struntar totalt i henne, jag resonerar (oftast) lugnt och dom lyder minsta vink från mig, vilket retar henne något grymt. Sen är det kanske så att dom har insett att pappa har örnkoll, man lurar inte bort honom hur som helst, men samtidigt så är han rättvis och skäller på den som har gjort något dumt, och ser till att den som är ledsen blir glad. Min fru har lite mer låggradig konflikt hela tiden för att hon aldrig vågar säga ifrån eller ta dialogen, och det tar enorma mängder energi. I synnerhet dom gånger man måste visa upp en bra yta...

Ett typiskt scenario är tex törstig dotter, dotter får lite för mycket mjölk i ett glas, går runt och skvimpar lite överallt. "Måste du skälla hela tiden, det går ju att torka upp?!". Det här händer några gånger per dag. Jo, men när jag ger dom något att dricka så får dom mindre fulla glas, dom sitter still, mjölken hamnar i magen istället för på golvet, och jag slipper torka. Några rejäla duster med dom i början, och mycket mindre jobb sen.

Samma sak när vi går hem från skola och dagis, grabben tar ena syrran, jag tar den andra, vi går i dubbla led, armbågs lucka, 2m mellan paren, kanske inte i takt, men ni fattar. Dom är glada, lugna och ingen gör något dumt, grabben stannar tom självmant vid korsningar, eller när jag säger till. När frugan går med dom är det som att sparka på ett getingbo, det är ungar överallt, dom skriker, är arga, lägger sig ner och vägrar gå, springer fritt osv, och hon är helt slut efter att ha gått hem med dom. Jag tog fighten några gånger, det är pappas regler som gäller, hålla hand och gå snällt, eller bli buren, och ja, jag kan bära alla 3 ungarna samtidigt. Så nu kommer dom själva och tar min hand, och pratar och skrattar, så det är kul att gå hem från dagis. Sånt här skapar också frustration, hon kämpar och sliter, visserligen gör hon samma sak och förväntar sig nya resultat, och så bara funkar det för mig.

Och nej, jag är nog inte gammal lägervakt, dom får springa och leka fritt på andra ställen, och jag har en ganska rymlig komfortzon, men i vissa situationer gäller vissa regler.


Exfrun tyckte ungefär likadant, när hon ville separera så var det med argumentet att jag gjorde ingenting. Sen när hon skaffat eget gick telefonen varm för att hon behövde hjälp med allt "ingenting" som hon ständigt tagit för givet att jag fixar. Ungefär som att jag skulle vara någon jävla gratis alltiallo även efter att vi separerat.

Jag har bara en unge men det var lite så hos oss också, dottern tjafsade mycket mer med mamma än mig men det är inte så konstigt för när hon tjatat en stund på mamma i affären så viker sig mamma och köper den där prylen hon ville ha. Och mamma fattar inte att hon får skylla sig själv när hon gett positiv feedback på ett oönskat beteende.
Det funkar inte med pappa, när han sagt nej så hjälper det inte att grina och tjata. Nu är hon dock uppe i 11 års åldern och har sedan länge bytt strategi till att förhandla med olika resonemang.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Exfrun tyckte ungefär likadant, när hon ville separera så var det med argumentet att jag gjorde ingenting. Sen när hon skaffat eget gick telefonen varm för att hon behövde hjälp med allt "ingenting" som hon ständigt tagit för givet att jag fixar. Ungefär som att jag skulle vara någon jävla gratis alltiallo även efter att vi separerat.

Jag har bara en unge men det var lite så hos oss också, dottern tjafsade mycket mer med mamma än mig men det är inte så konstigt för när hon tjatat en stund på mamma i affären så viker sig mamma och köper den där prylen hon ville ha. Och mamma fattar inte att hon får skylla sig själv när hon gett positiv feedback på ett oönskat beteende.
Det funkar inte med pappa, när han sagt nej så hjälper det inte att grina och tjata. Nu är hon dock uppe i 11 års åldern och har sedan länge bytt strategi till att förhandla med olika resonemang.
Som sagt, så där är nog nästintill alla kvinnor.

Hos oss har det varit en grej om när man ska gå på idrott och inte. Enligt mig är "trött" inte ett skäl. Vem är inte trött? Tränaren och hans barn som han släpar dit för alla andras skull?

Kompromissen i detta fall blev att vi kollar igenom alla träningar på söndagen och bestämmer vilka vi går på och det gäller sedan så länge man inte är sjuk eller liknande förstås.

Sedan att ha idrott varje dag som nioåring är ju bra rubbat också kan jag tycka.

Jag är mycket för att låta barnet spara och betala själv, sedan betalar jag ändå men tar hans pengar och lägger in på ett konto istället. Han tror att han betalat och det är poängen, inte kronorna till mig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som sagt, så där är nog nästintill alla kvinnor.

Hos oss har det varit en grej om när man ska gå på idrott och inte. Enligt mig är "trött" inte ett skäl. Vem är inte trött? Tränaren och hans barn som han släpar dit för alla andras skull?

Kompromissen i detta fall blev att vi kollar igenom alla träningar på söndagen och bestämmer vilka vi går på och det gäller sedan så länge man inte är sjuk eller liknande förstås.

Sedan att ha idrott varje dag som nioåring är ju bra rubbat också kan jag tycka.

Jag är mycket för att låta barnet spara och betala själv, sedan betalar jag ändå men tar hans pengar och lägger in på ett konto istället. Han tror att han betalat och det är poängen, inte kronorna till mig.

Jag ger veckopeng och försöker ständigt förklara att hon måste spara för ibland kommer det tillfällen då man verkligen behöver den där slanten.
Hon hjälper dessutom till ibland när jag jobbar och då får hon lön per timme hon arbetar. Inte tvång, utan hon väljer själv när hon vill jobba. Då sätter jag in 2/3-delar i hennes depå och 1/3-del får hon i handen. Det blir egentligen ändå för mycket pengar för en 11-åring att hantera.
Jag ser det som en del i att lära sig handskas med pengar, men mamma ger aldrig veckopeng utan köper bara saker ibland när det passar. Vilket förstås inträffar just när dottern tjatat hål i huvudet på henne.

Idrott är ju också nåt jag försöker få in som en rutin och det är inte alltid så lätt, och mamma är inget föredöme på den punkten heller.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Veckopeng är helt dödfött i och med digitaliseringen tycker jag. Man har aldrig rätt summa, det man vill köpa går inte att betala kontant osv.
Det var betydligt bättre förr, som allt annat (så klart).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Min son började spara pant för att ha råd med Lamborghini när han var typ sex. Nu har han drygt 4000kr på det ISK:t. Vet inte om det blir en Lamborghini till slut, men jag såg att Diablo kommer i ny tappning. 🫠
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min son började spara pant för att ha råd med Lamborghini när han var typ sex. Nu har han drygt 4000kr på det ISK:t. Vet inte om det blir en Lamborghini till slut, men jag såg att Diablo kommer i ny tappning. 🫠
Nu känner jag att jag måste sätta ned foten här.

Det är Ferrari som gäller.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Min son började spara pant för att ha råd med Lamborghini när han var typ sex. Nu har han drygt 4000kr på det ISK:t. Vet inte om det blir en Lamborghini till slut, men jag såg att Diablo kommer i ny tappning. 🫠

Ta med honom på lite bilträffar så ska du se att det snabbt blir mer klirr i burkkassan. Dessutom får han chansen att se lite riktiga bilar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sätta honom med en skylt runt halsen: "Samlar pant till Lamborghini "

Nej, för helvete då stjäl dom ju burkarna av honom och delar ut till någon annan unge.

Skriv: "Samlar pant till en Corvette!"

Corvette kan bytas ut till annan amerikansk bli, men står det Ferrari är det risk att pappa blir straffvåldtagen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nej, för helvete då stjäl dom ju burkarna av honom och delar ut till någon annan unge.

Skriv: "Samlar pant till en Corvette!"

Corvette kan bytas ut till annan amerikansk bli, men står det Ferrari är det risk att pappa blir straffvåldtagen.
Lätt, jag kör det.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Själv gick jag och en kompis under flera veckor runt och letade tomburkar så att vi till slut kunde inhandla en diskettklippare, vilket innebar att man kunde köpa enkelsidiga 5,25-tums disketter (billigare), men ändå använda båda sidorna och få dubbla lagringsutrymmet. Känns så här i efterhand fortfarande som mitt livs bästa affär.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top