Småbarnsfarsa på sporthoj.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Från Sverige ja, jo det är så klart ett bra alternativ. Att flytta från Stockholm vore kontraproduktivt då det här finns skyddsmekanismer, bor du på landet och kommunen bestämmer att du skall integreras, då kommer du integreras.
Åland - reportage i GP (låst) om det idag. Föräldrar som flyttar pga att Finland tillåter hemundervisning (smarta elever i Sverige bromsas i sin utveckling av alla elever med "extra" behov). Åland är ganska "nära" för en Tokholmare. #SJP kanske håller med?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Åland - reportage i GP (låst) om det idag. Föräldrar som flyttar pga att Finland tillåter hemundervisning (smarta elever i Sverige bromsas i sin utveckling av alla elever med "extra" behov). Åland är ganska "nära" för en Tokholmare. #SJP kanske håller med?
Såg det där, älskar Åland men hemundervisning känns helt scientolog/Fritzl om man inte har extremt goda skäl.. Läste något hemskt reportage om någon pappa som tyckte att man kan ju lika bra ta en skogspromenad som att läsa biologi i skolan. Det är ju nivån så klart.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Läste något hemskt reportage om någon pappa som tyckte att man kan ju lika bra ta en skogspromenad som att läsa biologi i skolan. Det är ju nivån så klart.
Man får hoppas att den ligger högre än så....

Svenska skolan är bra på många ställen men helt kass på andra - just det där att "alla skall med" är en bra inställning, men med brist på kompetenta lärare/pedagoger blir det oftast en broms för de duktiga eleverna. Likaså betygsinflationen som i många fall gör att elever som förtjänar höga betyg konkurrerar med svaga elever som har starka/tjatiga/hotfulla föräldrar och en rektor som vill att skolan skall se bra ut på papperet
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Såg det där, älskar Åland men hemundervisning känns helt scientolog/Fritzl om man inte har extremt goda skäl.. Läste något hemskt reportage om någon pappa som tyckte att man kan ju lika bra ta en skogspromenad som att läsa biologi i skolan. Det är ju nivån så klart.
Fast i reportaget framgår att de måste följa läroplanen, en tillsynsmyndighet kontrollerar elevernas kunskaper två gånger per år och om det inte funkar så får de gå tillbaka till vanlig skolundervisning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu kanske inte den här tråden behöver spåra ur om den här specifika händelsen, men när man läser det här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63ol3e/skjutning-skola-pojke-skots-i-ansiktet-enligt-uppgifter (ja, det är Aftonbladet, men dom är för en gångs skulle lite mer konkreta än många andra) så undrar man ju lite vars världen är på väg, och hur fan man ska få den på rätt köl igen.

Ja, vi slogs, ja, vi ställde till fanstyg, och det är kanske inte alla jag gick i skolan med som fick ett bra jobb och ett lyckligt liv, men vi hade inte med pistoler till skolan och sköt folk vi ogillade. Ingen använde droger och gängkriminalitet var knappt uppfunnet. Vuxna kunde dessutom säga åt ungarna, utan hot och/eller våld och/eller polisanmälan.

Det känns inte alls bra att ha barn som ska växa upp i en sån här värld, och där den här typen av skolmiljö är deras vardag. Det spelar ju ingen som helst roll att vi är världens bästa föräldrar, att vi uppfostrar våra ungar till att bli snälla, empatiska och moraliska, när dom dels kan bli oskyldiga offer för förlupna kulor, eller helt enkelt bara blir indragna i skiten, får en "skuld" dom måste betala av, och sen är dom fast.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Påtal om pengar så brukar min få lite mynt av fammo när dom träffas, sådär som förr. Dessutom så har han fått betalt för att dammsuga någon gång.
Han har lyckats spara ihop till ett sett med brandbilar som han ville ha från leksaksbutiken, väldigt stolta miner när han hade den sedan.
Dessutom så kunde han köpa sig en glass för egna pengar vid lekparken i somras.
Han är ju dock Fyra, så det tog en stund att räkna mynt, men kön var inte så lång så pöbeln fick vänta, vassare än panchisarna är han ändå, när det skall räknas.
Min ena dotter samlade ihop till en TV i sparbössa när hon var ca 5 (hon är 28 nu), en jävla massa mynt och det var en del suckande i kassan då. Hederlig gammal tjocktv, fast liten. Finns fortfarande kvar, men har varit på g att följa med till återvinningen ett par gånger.

Vi var rätt snälla med att köpa grejor till ungarna, men hade det rätt knapert i övrigt så jag tror att det överfördes på något sätt. Båda döttrarna har varit väldigt duktiga på att veta pengars värde, även när de är digitala.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hållet med ovanstående. Det finns en Sverige idag-tråd.

Min ambition när jag skapade tråden var ett något smalare ämne. (Även om undertecknad bidragit till ämnesdrift)

Idag fick jag följa med hela vägen till skolan och lämna av till personal. Ungen som självsäker cyklat ensam sen terminsstart...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, om vi ska knyta till trådämnet, grabben fyllde ju som sagt 6 nyligen, det han blev gladast över var en vuxenbok om fåglar, en bågsåg, en fogsvans och en rejäl sågbock som jag byggde åt honom. Spinnaren han fick var också poppis så klart. Så nu ska vi fiska och bygga fågelholkar, krav från honom :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, om vi ska knyta till trådämnet, grabben fyllde ju som sagt 6 nyligen, det han blev gladast över var en vuxenbok om fåglar, en bågsåg, en fogsvans och en rejäl sågbock som jag byggde åt honom. Spinnaren han fick var också poppis så klart. Så nu ska vi fiska och bygga fågelholkar, krav från honom :tummenupp
Jag köpte färdiga fågelholkar på Biltema och vi målade dem. Blev riktigt bra. Dessvärre måste jag hänga upp dem också, det kvarstår. Tog någon gammal väggfärg och sedan köpte jag posca pennor och klarlack, blev grymt bra faktiskt.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
En sak är säker.

Det ser inte ut som det gör för att det finns dåliga människor. Det ser ut som det gör för att de bra människorna låter de dåliga fortsätta.

Jag vill inte att grovt våld ska vara normaliserat hos mina barn, helt enkelt. Visst, film och spel är en sak. Jag är övertygad om att barn/ungdomar förstår skillnad fiktion/verklighet. Annars hade så gott som alla killar i min årskull blivit seriemördare eller annan form av sociopater med tanke på våldet i tv-spel och lekar när jag var grabb.
Tror våldsamma spel kan leda till mer och brutalare våld för unga som saknar förnuftiga och delaktiga förebilder som kan hjälpa till att guida de genom livet. Ju mer våld och skit man ser ju mer avtrubbad blir man. En del klipp man sett av gäng som attackerar människor ser ut som hämtat rätt ur GTA.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
När vi väntade trillingarna köpte jag ny hoj på uppmaning av hustrun. Gissar att jag var för grinig utan? Har "alltid" haft med någon av ungarna bakpå så snart de nått ner till fotpinnarna. Bra sätt att umgås med en och en (om man har flera). Nu är den tiden förbi och de två som fortfarande bor hemma är nästan två meter långa och inte så intresserade av hojar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tror våldsamma spel kan leda till mer och brutalare våld för unga som saknar förnuftiga och delaktiga förebilder som kan hjälpa till att guida de genom livet. Ju mer våld och skit man ser ju mer avtrubbad blir man. En del klipp man sett av gäng som attackerar människor ser ut som hämtat rätt ur GTA.
Du är något på spåren, tror jag.

Sunt förnuft, rimliga krav och förväntningar som förälder och förebild.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi hade en underbar lärare i skolan, han sa att det inte var något fel med att kolla porr, så länge vi förstod att det inte funkar så i verkligheten. Han var den enda under min totala skoltid, 16 år inkl högskola, som satte porr, våld mm i en kontext. Alla andra antingen teg ihjäl det eller sa att man inte skulle hålla på med sånt.

Så länge man förstår vad det är för något och sätter det i ett sammanhang så är det en helt annan sak. Det absoluta majoriteten av oss dricker alkohol, har sett p-rullar och sett våldsamma filmer, och en absolut majoritet av oss är inte alkoholiserade våldtäktsmän som misshandlar folk eller skjuter vilt omkring sig. För vi förstår att det är fiction, att man INTE gör så i verkligheten, lika lite som man beter sig som Stig H Olsson på semestern...

Men om man aldrig vågar ta diskussionen, om man aldrig vågar sätta det man ser i ett sammanhang, då är man farligt ute, och då tror jag att risken är stor att den som konsumerar det, i synnerhet unga utan livserfarenhet, misstolkar och gör fel. Sen blir man inte skolskjutare för det, men man kan tro att våld är rätt väg att gå i fler sammanhang.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vi hade en underbar lärare i skolan, han sa att det inte var något fel med att kolla porr, så länge vi förstod att det inte funkar så i verkligheten. Han var den enda under min totala skoltid, 16 år inkl högskola, som satte porr, våld mm i en kontext. Alla andra antingen teg ihjäl det eller sa att man inte skulle hålla på med sånt.

Så länge man förstår vad det är för något och sätter det i ett sammanhang så är det en helt annan sak. Det absoluta majoriteten av oss dricker alkohol, har sett p-rullar och sett våldsamma filmer, och en absolut majoritet av oss är inte alkoholiserade våldtäktsmän som misshandlar folk eller skjuter vilt omkring sig. För vi förstår att det är fiction, att man INTE gör så i verkligheten, lika lite som man beter sig som Stig H Olsson på semestern...

Men om man aldrig vågar ta diskussionen, om man aldrig vågar sätta det man ser i ett sammanhang, då är man farligt ute, och då tror jag att risken är stor att den som konsumerar det, i synnerhet unga utan livserfarenhet, misstolkar och gör fel. Sen blir man inte skolskjutare för det, men man kan tro att våld är rätt väg att gå i fler sammanhang.
Okej men min boys weekend har börjat, jag har COD i min strumplåda och jag vete fan om det är go/no go.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Okej men min boys weekend har börjat, jag har COD i min strumplåda och jag vete fan om det är go/no go.
Det finns ju alltid grader i helvetet, inte ens jag visar Långt ner i halsen för grabben, man ska ju trots allt ha förmågan att ta till sig skillnaden mellan fiction och verklighet när man förklarar det.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top