Snabbast - men hur?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Neutral skrev:
Ser inte riktigt relevansen i den sena timmen men du får gärna upplysa mig om det går. Själv tänkte jag t ex på hur extremt lågt geometriskt kompressionsförhållande man får ha för att kunna ladda 2 bar.

Börjar turbon ladda tidigt spelar det mindre roll.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Gustav O skrev:
Ska man vara petig är väl inte Supermotohojarna rena racemaskiner dvs det finns hojar med chassie/motor som inte gå ratt registrera utan de flesta kör med ombyggda gatlhomologiserade hojar? :D

Mina är rena rejsmaskiner, iofs går de väl att e-regga om man anstränger sig.
Men gathomo? Aldrig! :rolleyes: :hihi

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Gustav O skrev:
Ska man vara petig är väl inte Supermotohojarna rena racemaskiner dvs det finns hojar med chassie/motor som inte gå ratt registrera utan de flesta kör med ombyggda gatlhomologiserade hojar? :D
Utgår de från crosshojar så är det väl lika mycket en ren tävlingsmaskin som en 250R t ex. Att man sedan kan registrera båda om man verkligen vill är ju en annan sak.

oFFkeFF skrev:
Börjar turbon ladda tidigt spelar det mindre roll.
En turbo som laddar så mycket skulle ta ordentligt med tid på sig att komma upp i varv/tryck. Om inte något system med t ex flera seriella mindre aggregat används vilket kanske inte känns så rejsigt p g a vikt, storlek och all rördragning.

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
oFFkeFF skrev:
Nja, det kommer den nog inte vara, effekten alltså, lättare kommer den vara givetvis. Men i raceutförande kan man överladda sinnessjukt mycket, leker man med 2-2.5 bars övertryck så har du definitivt mer effekt och förmodligen trevligare effektkurva än i tvåtaktaren..

Om man ändå skall använda överladdning så finns det ju ingen ide att göra det på en fyrtaktare. Det finns ett ordspråk som passar in här:
Hur mycket man än putsar på en gris så är det fortfarande en gris.

Varför lägga tid och pengar på något som man vet är slaget på förhand

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Neutral skrev:
En turbo som laddar så mycket skulle ta ordentligt med tid på sig att komma upp i varv/tryck. Om inte något system med t ex flera seriella mindre aggregat används vilket kanske inte känns så rejsigt p g a vikt, storlek och all rördragning.

Turbo är inte som på 70-talet. De spoolar upp rätt fort numer, och även "mindre" turbos av normalt slag laddar ganska enkelt mellan 1-1.4bar, utan lagg.
Beror givetvis lite på motorstorlek. Men helt klart är att det går att bygga väldigt körbara motorer med turbo.
Dessutom behöver man inte ladda en 500cc fyrtakt med 2bar för att den ska ge mer effekt än en tvåtaktare.
Kolla vad cart'arna kör med för laddtryck och storlek på motor. Hojarna behöver iofs lite snällare motorer.

ako skrev:

Säger killen som vill bygga en hoj med gasturbin? ;) Där har elektronikingenjörerna en utmaning att fixa känslan mellan gasen och bakhjulet ;)
Fast visst är det säkert lösbart, men som sagt, spool-up'en i en gasturbin är ju inte sådär flera år..

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
ako skrev:
Om man ändå skall använda överladdning så finns det ju ingen ide att göra det på en fyrtaktare. Det finns ett ordspråk som passar in här:
Hur mycket man än putsar på en gris så är det fortfarande en gris.

Hur blir en tvåtakt med turbo? Superketchup?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Olof Eriksson skrev:
Hur blir en tvåtakt med turbo? Superketchup?

Varför skulle det bli mer ketchup än era favoriserade kantarellmanicklar? Man behöver ju bara ladda ungefär hälften så mycket.

Jag håller med Ako, att folk ens funderar på en motor som använder halva arbetstiden till att inte göra någonting vettigt överhuvudtaget. Och DESSUTOM inte har en enda fördel i en direkt jämförelse.

Är det stadsbussar eller stridsvagnar ni ska konstruera så hade jag förstått det, möjligen.

Axxexs förslag med elmotorer och en slinga runt banan låter bra, det hade nog kunnat bli rätt överjävliga hojar, hur lätt kan man göra en elmotor med tillräcklig effekt?

Gasturbin låter....hrm svårt:)

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
NÅGRA j-a regler måste det ju finnas ... t ex att det ska finnas minst en förare i/på ekipaget. Att det ska vara 2 hjul. Att de tävlande ska köra samtidigt på i förväg bestämda banor.
Annars skulle jag nog satsa mina pengar på partikelacceleratorn i CERN :D

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Axxexs förslag med elmotorer och en slinga runt banan låter bra, det hade nog kunnat bli rätt överjävliga hojar, hur lätt kan man göra en elmotor med tillräcklig effekt?

El-motor skulle vara rätt häftigt också. Sen är det såklart svårt att få fram en elmotor med tillräcklig effekt som är tillräckligt liten. Ball med så feta magneter på startplattan ;)

Chris Ash skrev:
Varför skulle det bli mer ketchup än era favoriserade kantarellmanicklar? Man behöver ju bara ladda ungefär hälften så mycket.

Jag håller med Ako, att folk ens funderar på en motor som använder halva arbetstiden till att inte göra någonting vettigt överhuvudtaget. Och DESSUTOM inte har en enda fördel i en direkt jämförelse.

När det kommer till överladdning, så är tvåtaktaren långt från ultimat, det går men bara hjälpligt.
Oladdat är tvåtaktaren överlägsen, men överladdat, ja då kan man slösa bort några kolvslag för att styra ventilerna..

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
oFFkeFF skrev:
El-motor skulle vara rätt häftigt också. Sen är det såklart svårt att få fram en elmotor med tillräcklig effekt som är tillräckligt liten. Ball med så feta magneter på startplattan ;)

När det kommer till överladdning, så är tvåtaktaren långt från ultimat, det går men bara hjälpligt.
Oladdat är tvåtaktaren överlägsen, men överladdat, ja då kan man slösa bort några kolvslag för att styra ventilerna..

OT men det finns några 2T snöskotrar (Yamaha V4) som går så in i h-vete!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Olof Eriksson skrev:
På gatan japp, på racebanorna är det en annan historia :)
Det jag menade var. Finns det specialbyggda racemotarder man kan köpa som inte har gemensamma saker med de hojar man kan köpa i butik?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Gustav O skrev:
Det jag menade var. Finns det specialbyggda racemotarder man kan köpa som inte har gemensamma saker med de hojar man kan köpa i butik?
Hm det vet jag inte om. Det finns hojjar som man inte kan köpa dock (aprilia SXV tex har inte funnits på marknaden hittills. Terramodena är en annan). Sen har du många modeller som är icke gatregistrerade, men de finns i andra modeller som registrerade hojjar, och nästan alla modeller går köpa på beställning.

De flesta tävlingsmotarder är dock rena motocross-räsers som är ombyggda. Min motor tex har 15h per kolv som specifikation.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Olof Eriksson skrev:
Supermoto menar du :tummenupp (ja jag vet vad supermono är)

Samt motocross då. Hur är det i speedway, visst är det fyrtakt där också? Man e ju tondöv.

Jaa du Macke, du kanske skulle köpa dig en riktig fyrtaktsräser, dvs en supermoto :hihi :D :lol

Olof, då det är ett sporthojsforum för att åka på asfalt kan vi skippa alla dyngsprättarvarianter på en gång. De finns inte! I diskussioner om RR är det för alla andra utom dig ointressant att veta hur en dyngsprättare fungerar.

Bli inte sur nu, det är inte meningen. Och man kan hoppa högt och långt med asfaltshojar också, leta lite bakåt då det är bilder från Cadwell Park :banana

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Gustav O skrev:

Ja, min, delvis.
Tillräckligt med pengar så kan man köpa det mesta.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Rolle Rotax skrev:
Olof, då det är ett sporthojsforum för att åka på asfalt kan vi skippa alla dyngsprättarvarianter på en gång. De finns inte! I diskussioner om RR är det för alla andra utom dig ointressant att veta hur en dyngsprättare fungerar.

Bli inte sur nu, det är inte meningen. Och man kan hoppa högt och långt med asfaltshojar också, leta lite bakåt då det är bilder från Cadwell Park :banana
Jepp, en sport som vi faktiskt har en världsmästare i är totalt ointressant.

Jag menar, finns det inte inom RR så finns det inte, för RR är toppen av allt. Underligt bara att svenska mästare sysslar med dyngsprättarfasoner för att åka fortare RR.

Sur är jag inte alls, men jag tycker man kan ha öppet ögona för mer än sin allra närmsta omgivning. Jag menar hur mycket brilliant har inte kommit fram genom att kombinera det ena med det andra?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Olof Eriksson skrev:
Jepp, en sport som vi faktiskt har en världsmästare i är totalt ointressant.

Jag menar, finns det inte inom RR så finns det inte, för RR är toppen av allt. Underligt bara att svenska mästare sysslar med dyngsprättarfasoner för att åka fortare RR.

Sur är jag inte alls, men jag tycker man kan ha öppet ögona för mer än sin allra närmsta omgivning. Jag menar hur mycket brilliant har inte kommit fram genom att kombinera det ena med det andra?

Visst ska man öppna ögonen men om diskussionen är huruvida det varit 4takts hojar i 500/motoGP tidigare och säga att speedway hojar är 4takt tillför inte något!

Jag har åkt cross själv, gillar att kolla på speedway och isracing men diskuterar inte isracingdäckens nabbvinkel på ett racingforum för ROAD RACING. På ett roadracing forum diskuterar man road racing. På ett dyngsprättarforum diskuterar man dyngsprättning.

Sedan kan man ju starta en tråd om man är dyngsprättarfantast och berätta att det ger bra träning under 'vilosäsongen', tipsa om hojar, banor och körtips. Eller fråga hur många som tränar så etc.

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
oFFkeFF skrev:

Du tänker rätt och du tänker fel! Du måste vidga dina vyer :)

Varför slösa bort en arbetstakt ionödan när man inte behöver (oavsett överladdning eller inte)?

Förövrigt så skulle man kunna göra om motoGP/500 klassen enligt ett mycket mer intressant reglemente som skulle basera sig på följande:

Cylindervolym, antalcylindrar och motortyp blir fritt. Istället blir den enda regeln att kpl. motor (el, avgassyst. kyl mm) + drivning får väga max 50 kg. Maxvikten på hela hojen utan förare blir 110 kg.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Rolle Rotax skrev:
Visst ska man öppna ögonen men om diskussionen är huruvida det varit 4takts hojar i 500/motoGP tidigare och säga att speedway hojar är 4takt tillför inte något!

Jag har åkt cross själv, gillar att kolla på speedway och isracing men diskuterar inte isracingdäckens nabbvinkel på ett racingforum för ROAD RACING. På ett roadracing forum diskuterar man road racing. På ett dyngsprättarforum diskuterar man dyngsprättning.

Sedan kan man ju starta en tråd om man är dyngsprättarfantast och berätta att det ger bra träning under 'vilosäsongen', tipsa om hojar, banor och körtips. Eller fråga hur många som tränar så etc.
Japp du har rätt. Men det lär ju finnas en anledning till varför man väljer en fyrtaktsmotor i en speedway-cykel eller en motocross-cykel.

Hur mycket lär det skilja sig på greppet kontra hur mycket du har kvar på gasen/registret innan det släpper om du jämför motoGP och speedway?

Det var min poäng från början.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...