Socialdemokratiska samhällen är trevligare

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Så länge du kör på dina egna vägar, vurpar på egen hand, har en egen ambulans som kör dig till ditt eget sjukhus och en egen vårdare som sondmatar dig så skiter jag i om du betalar skatt eller inte.

Men sen är man ju tyvärr tvungen att väga in allt annat som kollektivet Svea ser till att du har, så jag tror inte på ett samhälle utan en stark stat som styr över alla oss avarter som bor här. Så jag tar tillbaka det första.

Jag har väldigt svårt att se människor skulle blir mer egoistiska, snarare tvärtom. Men visst, ett sådant system kanske inte ser ut som dagens konsumtionssamhälle. Vem vet egentligen eftersom vi inte provat. Det viktiga är inte att veta allt, det är att ifrågasätta.

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88
Frihet under ansvar är nog en av dom största flosklerna, näst efter en fungerande fri ekonomi.

Lagar är fortfarande lagar. Det är bara inte alla som tycker att staten ska blanda sig i mer än det absolut nödvändigaste för att kunna ha samhällen, där individen kan leva så fritt som möjligt. Vad är det som inte fungerar med en fri marknad?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Som sagt: minimal stat innebär inte laglöshet.

Vi har redan laglöshet trots stor stat, betyder det att laglösheten försvinner om staten gör det.

Ja, naturligtvis gör den det om lagen försvinner, men skall en liten stat vara kvar kommer även lagen vara det.

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Jodå men inte på denna planet.

har du nått bra exempel?

förutom Kristania..

Nej, jag har inget bra exempel. Mig veterligen har det inte testats fullt ut i praktiken, vilket i sig inte är särskilt konstigt. Vad skulle en stat ha för intresse av att lämna ifrån sig sin befintliga makt? Varför tror du inte att det skulle kunna gå på den här planeten?

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Vi har redan laglöshet trots stor stat, betyder det att laglösheten försvinner om staten gör det.

Ja, naturligtvis gör den det om lagen försvinner, men skall en liten stat vara kvar kommer även lagen vara det.

På vilket sätt råder laglöshet i dagens Sverige?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Varför tror du inte att det skulle kunna gå på den här planeten?

För att vi människor av naturen är egoister, och ett fungerande samhälle inte fungerar med sånna som oss utan regler och gränser.

kan vara en av anledningarna till att straff från gruppen har funnits sen vi klev upp på 2 ben.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eller hur menar du att svenska läkare alltså tar större risker än läkare i tex usa bara för att staten finansierar istället för försäkringsbolagen?

Jag är mest undrande om 50åring med stor plånbok får ny pump före 18åring som råkar stå utan allt för stor plånbok med den sortens lösning?

Är själv som 31åring nekad sjukvårdsförsäkring av fb då jag har en fotledsfraktur sen tidigare. Inte för att jag har några besvär.. men fb menar att jag kan få. Och då var det i princip allt från eksem till ryggskador... Jodåsåatte, det är nog väldigt fördelaktigt..
" du har visst njursten, vi ser här att du hade öroninflammation för 8år sen. Tyvärr täcker inte din försäkring...":gnissla

Jag tror och hoppas att staten riskerar mer än försäkringsbolagen för annars är det nog få som får nån vård eller medicin.

Fb har ett syfte och det är att tjäna pengar åt sina ägare.
Staten kan bara gynnas av att fler är arbetsföra, så att ge alla en god och snabb vård tjänar alla på. Mindre sjukfrånvaro, mindre belastning på f-kassan. Det borde vara billigare att operera än långtidssjukskriva.

Last edited:

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
För att vi människor av naturen är egoister, och ett fungerande samhälle inte fungerar med sånna som oss utan regler och gränser.

kan vara en av anledningarna till att straff från gruppen har funnits sen vi klev upp på 2 ben.

Jag har inte pratat om något samhälle utan regler och gränser, bara ett samhälle fritt från överflödig statlig och övrig medborgerlig inblandning. Vad är enligt dig ett fungerande samhälle?

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Förorter, organiserad brottslighet t.ex.

Det är laglöst för att det finns ett antal människor som bryter mot lagen? Jag tycker inte riktigt det resonemanget håller. Och på vilket sätt skulle det vara laglöst i förorter?

Dessutom undrar jag hur den påstådda laglösheten skulle bli värre om staten fick mindre inflytande över individens livsval.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är laglöst för att det finns ett antal människor som bryter mot lagen? Jag tycker inte riktigt det resonemanget håller. Och på vilket sätt skulle det vara laglöst i förorter?

Dessutom undrar jag hur den påstådda laglösheten skulle bli värre om staten fick mindre inflytande över individens livsval.
En grupp individer som aktivt väljer att bryta mot lagen och leva efter egen lag borde väl anses som laglösa ur statens synhåll?

Eller föreställer du dig typ mad max?

Individen är av naturen lat och kommer således försörja sig på det sätt som möter minst motstånd. Precis som företagande kommer att maximera vinst och minimera utgifter.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har inte pratat om något samhälle utan regler och gränser, bara ett samhälle fritt från överflödig statlig och övrig medborgerlig inblandning. Vad är enligt dig ett fungerande samhälle?

Sverige är ett i stort sett fungerande samhälle enligt mig.

Sen att jag är färgad och har mina värderingar som i vissa delar inte linjerar helt med det styret vi har i dag gör det inte till att jag tycker det är ett system i totalt förfall.

Att det kan och får kastas bajs mellan oss från dom olika värderingarna är ju tex ett lysande exempel på att det svenska samhället inte är helt illa.

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
En grupp individer som aktivt väljer att bryta mot lagen och leva efter egen lag borde väl anses som laglösa ur statens synhåll?

Eller föreställer du dig typ mad max?

Individen är av naturen lat och kommer således försörja sig på det sätt som möter minst motstånd. Precis som företagande kommer att maximera vinst och minimera utgifter.

Jag kan inte föreställa mig hur den sortens "laglöshet" ska kunna försvinna. Det är just därför ordningsmakten finns, vare sig vi pratar socialdemokrati eller nattväktarstat.

Med den logiken skulle ingen människa i Sverige arbeta i nuläget heller.

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Sverige är ett i stort sett fungerande samhälle enligt mig.

Sen att jag är färgad och har mina värderingar som i vissa delar inte linjerar helt med det styret vi har i dag gör det inte till att jag tycker det är ett system i totalt förfall.

Att det kan och får kastas bajs mellan oss från dom olika värderingarna är ju tex ett lysande exempel på att det svenska samhället inte är helt illa.

Själv tycker jag inte att bajskastningen är särskilt omfattande här, eftersom alla verkar hålla en ordnad ton. Sen förstår jag inte varför det svenska samhället skulle vara något bra exempel för att vi kan debattera det här. Det samhället jag förespråkar står för utökad yttrandefrihet.

Vad, mer exakt, är det som utmärker ett fungerande samhälle enligt dig?

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Visste inte att Tea party-rörelsen hade anhängare på SH...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag kan inte föreställa mig hur den sortens "laglöshet" ska kunna försvinna. Det är just därför ordningsmakten finns, vare sig vi pratar socialdemokrati eller nattväktarstat.

vill du ha en privatiseras ordningsmakt????

det låter sunt...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Så den lilla stat du vill ha kvar skall enkom upprätthålla ordning?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati