Socialdemokratiska samhällen är trevligare

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är mest undrande om 50åring med stor plånbok får ny pump före 18åring som råkar stå utan allt för stor plånbok med den sortens lösning?

Jag kan inte avgöra vem av de två som har mest akut behov av en ny pump, kan du?
Visst om det var den sista pumpen på planeten så är det ju rimligt att 18-åringen får den eftersom han har statistiskt längst kvar att leva. Men om vi antar att det kommer en ny pump från någon annan döing nästa vecka så är din information för bristfällig för att avgöra vem som har störst behov.

Jag tror dessutom att antalet pumpar skulle öka ganska markant om givaren, eller rättare sagt givarens anhöriga kunde få en slant för pumpen.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Själv tycker jag inte att bajskastningen är särskilt omfattande här, eftersom alla verkar hålla en ordnad ton. Sen förstår jag inte varför det svenska samhället skulle vara något bra exempel för att vi kan debattera det här. Det samhället jag förespråkar står för utökad yttrandefrihet.

Vad, mer exakt, är det som utmärker ett fungerande samhälle enligt dig?

en klassiker som jag gärna ställer mig bakom är ju.

"Välfärd är hur bra vi tar hand om dom svaga"

Vi krya och med en bra ekonomi klarar oss alltid.

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88
en klassiker som jag gärna ställer mig bakom är ju.

"Välfärd är hur bra vi tar hand om dom svaga"

Vi krya och med en bra ekonomi klarar oss alltid.

Då förstår jag lite bättre. Jag ifrågasätter varför staten skulle behövas för att sköta det. Det är knappast som att det inte skulle existera vård- och välfärdssystem bara för att staten inte skulle styra dessa. Skillnaden skulle vara att det blev frivilligt att ta del av och stå utanför dessa.

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Ser du inga som helst problem med det menar du?

Vem skall stifta lagarna i det landet är det tänkt?

Vilka problem skulle det vara?

Gällande lagar skulle som sagt en minimal stat finnas kvar. En fråga är då hur mycket lagskrivande som skulle behövas i och med att staten egentligen bara skulle finnas till för att säkerställa individens mest grundläggande rättigheter.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Då förstår jag lite bättre. Jag ifrågasätter varför staten skulle behövas för att sköta det. Det är knappast som att det inte skulle existera vård- och välfärdssystem bara för att staten inte skulle styra dessa. Skillnaden skulle vara att det blev frivilligt att ta del av och stå utanför dessa.

Jag kollade Prexis upp det där och det stämmer.

i USA får man betala mellan 900-1500 i månaden för en någorlunda sjukförsäkring.
det låter ju inte helt galet om man bortser att den betalas med dollar.

och att självrisken för tex ett enklare kirurgiskt ingrepp ligger på 800, och ja även detta i dollar.

kan ha fel här men det var en kostnad jag fick fram lite snabbt.

om det stämmer så kan vi ju ta bort det egna valet ur att stå utanför eller inte.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n

Gällande lagar skulle som sagt en minimal stat finnas kvar. En fråga är då hur mycket lagskrivande som skulle behövas i och med att staten egentligen bara skulle finnas till för att säkerställa individens mest grundläggande rättigheter.

Skall vi ta bort alla skyldigheter vi har då eller?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Nu förstår jag inte riktigt var du ställer individens grundläggande rättigheter.

På vilket sätt skulle det minska behovet av nya lagar i takt med att bilden ändras?

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Nu förstår jag inte riktigt var du ställer individens grundläggande rättigheter.

På vilket sätt skulle det minska behovet av nya lagar i takt med att bilden ändras?

Det är svårt att uttala sig om, eftersom jag inte kan förutse framtiden. Men som sagt finns staten kvar om än i kraftigt reducerad form.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det är svårt att uttala sig om, eftersom jag inte kan förutse framtiden. Men som sagt finns staten kvar om än i kraftigt reducerad form.

Vilka delar vill du ha bort då, givetvis inser jag att staten har vissa myndigheter som skulle kunna slås ihop med andra för att kostnadseffektivisera men jag ser inga uppenbara som bara skulle kunna plockas bort bara så där.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati