VBK
Mas.
Inte alls. Att ta ställning till en så odefinierad frågeställning vore svårt, så du får gärna utveckla vad du menar.
Det var en väldigt enkel, väldefinierad och inte helt obefogad fråga.
Inte alls. Att ta ställning till en så odefinierad frågeställning vore svårt, så du får gärna utveckla vad du menar.
Vilka delar vill du ha bort då, givetvis inser jag att staten har vissa myndigheter som skulle kunna slås ihop med andra för att kostnadseffektivisera men jag ser inga uppenbara som bara skulle kunna plockas bort bara så där.
Dagens Sveriges stat eller en nyliberal form av en stat?
Det var en väldigt enkel, väldefinierad och inte helt obefogad fråga.
Allt som, enligt detta synsätt, inte är rent samhällsnödvändigt, vilket på rak arm blir mer eller mindre allt utom ordningsmakt och försvar. Tänk nattväktarstat.
Ok, så i princip som vi har nu fast allt offentligt är privatiserad.
Ja, det var en besvikelse av gigantiska mått.
Vänta tjugo år så har du din utopi.
Vad är en besvikelse? Jag tror på minimal statlig inblandning och att låta medborgarna själva utforma samhället efter bästa förmåga. Hur det sen skulle se ut är upp till medborgarna själva, inom vissa gränser.
Om ändå så vore fallet. Jag tror att dagens populistiska mittpolitik kommer hålla i sig ett bra tag. I mina ögon är det inte direkt jättestor skillnad mellan t ex moderater och socialdemokrater.
Du har inte haft överdrivet mycket att göra med varken banker eller försäkringsbolag, eller?
Det beror givetvis på vem man jämför med, men visst har jag haft med både banker och försäkringsbolag att göra. Hur så?
Som exempel på viktiga funktioner som helt ligger utanför staten.
Påvisar att du som kund har liten eller ingen möjlighet att påverka.
Själv är jag inte missnöjd med de banker och försäkringsbolag jag väljer att göra affärer med. Är man inte nöjd med ett företag söker man sig vidare. Finns det en marknad för det uppstår alternativ.
Ja, jag måste ju bli frisk först för att kunna byta för att sen bli sjuk igen.
Jag kan inte avgöra vem av de två som har mest akut behov av en ny pump, kan du?
Visst om det var den sista pumpen på planeten så är det ju rimligt att 18-åringen får den eftersom han har statistiskt längst kvar att leva. Men om vi antar att det kommer en ny pump från någon annan döing nästa vecka så är din information för bristfällig för att avgöra vem som har störst behov.
Var och hur?
Det kan jag sannerligen inte, men menar du att köerna till en sådan operation är försvinnande korta att de inte utgör ett betydande problem? Vore det inte bättre om vårdköerna var kortare, för alla? Ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv givetvis. Det min initiala fråga var tänkt att fråga om var vårdköerna och inte sjukdomstillståndens gradering som sådan.
Självklart vore det bäst om alla fick gratis vård och vi saknade köer. Men läkare jobbar inte gratis osv
Ja, köer försvinner med automatik i en marknadsekonomi, köer leder till ökade priser som i sin tur leder till ökat utbud.
Men i en planekonomi så försvinner den mekanismen och vi får köer samt ineffektivitet överallt.
Jodå, om staten säger att de ska det så gör dom det!Självklart vore det bäst om alla fick gratis vård och vi saknade köer. Men läkare jobbar inte gratis osv
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|