Socialdemokratiska samhällen är trevligare

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88
Vilka delar vill du ha bort då, givetvis inser jag att staten har vissa myndigheter som skulle kunna slås ihop med andra för att kostnadseffektivisera men jag ser inga uppenbara som bara skulle kunna plockas bort bara så där.

Allt som, enligt detta synsätt, inte är rent samhällsnödvändigt, vilket på rak arm blir mer eller mindre allt utom ordningsmakt och försvar. Tänk nattväktarstat.

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Det var en väldigt enkel, väldefinierad och inte helt obefogad fråga.

Befogad är en sak, men jag tycker det var en väldigt otydlig fråga. Om du syftar på juridiska skyldigheter är det väl bara att skriva det så man slipper gissa vad du menar.

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Ok, så i princip som vi har nu fast allt offentligt är privatiserad.

Ja, det var en besvikelse av gigantiska mått.

Vänta tjugo år så har du din utopi.

Vad är en besvikelse? Jag tror på minimal statlig inblandning och att låta medborgarna själva utforma samhället efter bästa förmåga. Hur det sen skulle se ut är upp till medborgarna själva, inom vissa gränser.

Om ändå så vore fallet. Jag tror att dagens populistiska mittpolitik kommer hålla i sig ett bra tag. I mina ögon är det inte direkt jättestor skillnad mellan t ex moderater och socialdemokrater.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vad är en besvikelse? Jag tror på minimal statlig inblandning och att låta medborgarna själva utforma samhället efter bästa förmåga. Hur det sen skulle se ut är upp till medborgarna själva, inom vissa gränser.

Om ändå så vore fallet. Jag tror att dagens populistiska mittpolitik kommer hålla i sig ett bra tag. I mina ögon är det inte direkt jättestor skillnad mellan t ex moderater och socialdemokrater.

Du har inte haft överdrivet mycket att göra med varken banker eller försäkringsbolag, eller?

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Du har inte haft överdrivet mycket att göra med varken banker eller försäkringsbolag, eller?

Det beror givetvis på vem man jämför med, men visst har jag haft med både banker och försäkringsbolag att göra. Hur så?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det beror givetvis på vem man jämför med, men visst har jag haft med både banker och försäkringsbolag att göra. Hur så?

Som exempel på viktiga funktioner som helt ligger utanför staten.

Påvisar att du som kund har liten eller ingen möjlighet att påverka.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag blir lite nyfiken på vad som innefattas av den här åtråvärda friheten som dyker upp i alla möjliga tänkbara sammanhang numer.

I vilka frågor är det ni i Sverige idag känner er ofria? Röka på krogen, köra så fort ni vill på vägarna, knarka?

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Hoj
Som exempel på viktiga funktioner som helt ligger utanför staten.

Påvisar att du som kund har liten eller ingen möjlighet att påverka.

Själv är jag inte missnöjd med de banker och försäkringsbolag jag väljer att göra affärer med. Är man inte nöjd med ett företag söker man sig vidare. Finns det en marknad för det uppstår alternativ.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Själv är jag inte missnöjd med de banker och försäkringsbolag jag väljer att göra affärer med. Är man inte nöjd med ett företag söker man sig vidare. Finns det en marknad för det uppstår alternativ.

Låter som ett evigt sökande isåfall.

Så om jag som cancersjuk är missnöjd med vården mitt bolag erbjuder är det bara att byta bolag.

Ja, jag måste ju bli frisk först för att kunna byta för att sen bli sjuk igen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag kan inte avgöra vem av de två som har mest akut behov av en ny pump, kan du?
Visst om det var den sista pumpen på planeten så är det ju rimligt att 18-åringen får den eftersom han har statistiskt längst kvar att leva. Men om vi antar att det kommer en ny pump från någon annan döing nästa vecka så är din information för bristfällig för att avgöra vem som har störst behov.

Det kan jag sannerligen inte, men menar du att köerna till en sådan operation är försvinnande korta att de inte utgör ett betydande problem? Vore det inte bättre om vårdköerna var kortare, för alla? Ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv givetvis. Det min initiala fråga var tänkt att fråga om var vårdköerna och inte sjukdomstillståndens gradering som sådan.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag tror att Snelhest missar varför vi har en stat som sköter ruljansen i grund och botten från första början.
Privatisering är ok i de lägen där det inte kan påverka nyttjarna negativt på andras bekostnad. Vi har ju sett hur det gick med Carema till exempel. Där finns det ingen anledning till varför det ska privatiseras helt enkelt.
Staten sköter spakarna därför att det skulle bli alldeles för spretigt utan den om det skulle skötas privat av 10 000 olika aktörer istället för kanske 100 olika myndigheter nu istället. Insynen skulle påverkas negativt och man skulle tyvärr se till vinstmarginaler och inte till en omsättning för att hålla folk sysselsatta och ändå få bra resultat.
Däremot så anser jag inte att socialdemokraterna har skött det speciellt bra på sistone, de har misslyckats alldeles för mycket med sina åtaganden då de lägger för stor vikt vid "medmänsklighet" som i själva verket borde betraktas som medömkan många gånger.
Jag tycker att det är bra att det har blivit hårdare regler när det gäller sjukskrivna till exempel. Alldeles för många människor har fastnat i hamsterhjulet och vägrar bryta sig ut och ser bara sjukskrivning som enda möjligheten. Jag vet att det förekommer i stor utsträckning, bara i min närhet finns det 3st som är av denna typ. De är långtidssjukskrivna för att de inte tror att de kan göra annat än det de har gjort tidigare i livet.
Den inställningen finns där av en anledning och jag anser att det är socialdemokraterna som har rotat den.
SocialdemokratIN däremot är fortfarande en sund tankegång men dessvärre har den numera spelat ut sin rätt när vi har tömt spargrisen och behöver vända på varenda krona. Vi har helt enkelt inte råd att vara mesar och världsmedborgare längre, vi måste se över vårt eget hus. Då syftar jag inte på invandringen i första hand även om den är en stor faktor i det hela.

Jag vill åtminstone jobba för min egen del och inte för andras.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det kan jag sannerligen inte, men menar du att köerna till en sådan operation är försvinnande korta att de inte utgör ett betydande problem? Vore det inte bättre om vårdköerna var kortare, för alla? Ur ett rent samhällsekonomiskt perspektiv givetvis. Det min initiala fråga var tänkt att fråga om var vårdköerna och inte sjukdomstillståndens gradering som sådan.

Självklart vore det bäst om alla fick gratis vård och vi saknade köer. Men läkare jobbar inte gratis osv

Ja, köer försvinner med automatik i en marknadsekonomi, köer leder till ökade priser som i sin tur leder till ökat utbud.

Men i en planekonomi så försvinner den mekanismen och vi får köer samt ineffektivitet överallt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Självklart vore det bäst om alla fick gratis vård och vi saknade köer. Men läkare jobbar inte gratis osv

Ja, köer försvinner med automatik i en marknadsekonomi, köer leder till ökade priser som i sin tur leder till ökat utbud.

Men i en planekonomi så försvinner den mekanismen och vi får köer samt ineffektivitet överallt.

Nu behöver ju inte en ickeprivat sjukvård innebära att sjukvården ligger under någon typ av 5årsplan.
Men du har rätt i att en privatfinansierad sjukvård är effektiv, för dom som har råd med den.

Infrastruktur får aldrig privatiseras och jag räknar faktiskt in sjukvården i den.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Jodå, om staten säger att de ska det så gör dom det! :smasha

MaoZedong.Trimmed.png

Men allvarligt, när folk pratar om nattväktarstater känns det lika ljusblått som medborgarlöner eller kommunistiskt folkstyre. På sin höjd en "vacker" utopi men inte mer.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...