Det skall inte vara en tombola.
Hela livet är ett lotteri, varje dag.
Men din lösning är? Privatisering av vården? Privata försäkringar? Höjd skatt? Få skattesmitarna att betala sin skatt?
Det skall inte vara en tombola.
Vad gäller skatter... Tänk om alla skattesmitare betalt dem som alla andra. Då hade de kunnat sänkas, alternativt allt hade varit bättre. Ett annat alternativ är i och för sig att "de" slösat ännu mer pengar på onödiga saker.
Varför inte försöka hantera den abnorma ineffektiviteten som finns i allt kommunalt och statligt lite istället? Bara att slimma ner alla utskott och sekreterare och ta bort så mycket byråkrati som möjligt (och byråkrater) skulle ge mer för vård, försvar, ordning och infrastruktur än att skatta ihjäl landet.
Och om man ska vara ärlig så verkar faktiskt inte vårdpersonalen på tex akuten stressa ihjäl sig heller. JA, jag vet att det kanske inte är läga att stressa för mycket när det gäller att fatta beslut om människors hälsa men de går ju för fan och släpar sina foppatoffelförsedda fötter efter sig i korridorerna och sitter och degar rent allmänt. Jag har aldrig sett nåt annat.
Och om man ska vara ärlig så verkar faktiskt inte vårdpersonalen på tex akuten stressa ihjäl sig heller. JA, jag vet att det kanske inte är läga att stressa för mycket när det gäller att fatta beslut om människors hälsa men de går ju för fan och släpar sina foppatoffelförsedda fötter efter sig i korridorerna och sitter och degar rent allmänt. Jag har aldrig sett nåt annat.
Och med socialdemokratin får man per automatik ökad omsorg för det allmänna? Knappast.
En renodlad borgerlig regering kommer räta ut det hela om de får fortsätta ett par mandatperioder till. Det tar ju trots allt några år att rätta till det som rödtottarna har ställt till med.
Minskad invandring, minskade bidrag till icke-euländer mm skulle ju vara en bra början på vägen mot vårt förfallna välfärdssamhälle.
Hela livet är ett lotteri, varje dag.
Men din lösning är? Privatisering av vården? Privata försäkringar? Höjd skatt? Få skattesmitarna att betala sin skatt?
Efter ha följt dig i tråden tycker jag att det mest anmärkningsvärda är att, beroende på vad som diskuteras för stunden, du - för att nyttja konsultepitet - antigen trattar ut eller trattar in, alldeles beroende på om det passar dig, tesen du för samt socialdemokratin. Olyckligt.
Dock, inte alldeles så oväntat tillika överraskande, för personer med motsvarande åsikter som du.
Precis, det räcker med det och den osäkerhetsfaktor som alltid finns med i nämnda scenarion.
Du tycker inte att det läcker en del pengar inom lagens råmärken? Tror det finns "skattesmitande" som är fantastiskt välgörande för landet, bland småföretagare och arbetstagare. Storskaligheten är en annan sak, där individer förlorar sitt skydd och stålarna försvinner ur landet.
Vård måste få kosta och dyrare kommer den att bli. Får den inte det har vi sabbat de yttersta värdena i vad som kunde vara en sund civilisation. Jag är iofs en domedagsprofet och övertygad om att det är kört.
Varför inte försöka hantera den abnorma ineffektiviteten som finns i allt kommunalt och statligt lite istället? Bara att slimma ner alla utskott och sekreterare och ta bort så mycket byråkrati som möjligt (och byråkrater) skulle ge mer för vård, försvar, ordning och infrastruktur än att skatta ihjäl landet.
Inte mycket dom kan göra förutom att vänta på läkaren.
Ja, där finns tydligen en enorm effektivitetspotential, enligt en studie jag läste för några år sen. Sjukhus är fortfarande helt uppbyggda kring läkarens roll, även när det inte är nödvändigt. I många många fall var det just så att övrig personal bara stod och väntade på läkaren, inför t.ex. operationer när läkaren var sen. Enligt rapporten kunde man nå mycket högre resursutnyttjande med ganska små medel (och små kostnader). Dock var motståndet mot den rapporten tydligen kompakt, och det har inte hänt mycket sen dess.
Lär mig vilket skattesmitande som är så fantastiskt välgörande, gärna med en konsekvensanalys.
Och det är inget spydigt i frågan, jag är intresserad.
Alla borde kolla in den här:
http://youtu.be/LD2weewGjBk
Han håller på med en ny dokumentär nu som är mer uppdaterad.
(alltså inte riktad enbart till dig)
Kan vi med säkerhet veta vad socialdemokratin står för idag? De har bytt partiledare på löpande band och intrycket man får är att de är stark splittrade.
Vi har gräsrötterna som är väldigt vänster medans de styrande i partiet på sveavägen som snarare är åt höger.
Det är mkt tuggande om hur dålig alliansen är men med dessa vet vi ju iaf vart de står och vilken politik de vill föra, nått man inte direkt kan säga om vänstersidan..
Fast det där är jag tveksam till, vad skall dom göra under tiden, städa?
Men visst vore det bra om dom fick delegation på t.ex öroninflamationer, halsfluss och annat folk kommer dragandes med till akuten.
Jag säger inte att det inte finns effektivitetspotential för det finns det garanterat, bl.a. i vården, men jagineffektiviteten har mer med storlek på organisationen att göra, tror jag, än att det är just statligt/kommunalt. Volvo som exempel är ett företag med extrem byråkrati, enligt en bekant som jobbade där.
Låter som du lutar mot lean production, funkar jättebra produktionsmässigt på företaget jag jobbar på, men ytterst tveksamt om det blir lyckat resultat när det gäller offentliga institutioner som vårdsektorn då andra typer av värden gäller där. När det handlar om produkter och export = bra. När det handlar om människor där produktivitet har en annan innebörd = inte bra.
Men visst, mycket onödigt går förmodligen att skala bort.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|