Socialdemokratiska samhällen är trevligare

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Vad gäller skatter... Tänk om alla skattesmitare betalt dem som alla andra. Då hade de kunnat sänkas, alternativt allt hade varit bättre. :tummenupp Ett annat alternativ är i och för sig att "de" slösat ännu mer pengar på onödiga saker. :hihi

Maa.tidigare förfaranden, tillika vid en historisk tillbakablick, är jag av åsikten att staten i regel alltid är besatt av hybris och skattar mer än nödvändigt. Således, vid det av dig angivna scenariot, vid ett högre - samt effektivt - skatteuttag, skulle resultera i ytterligare skattetryck. Vilket föranleder, som du själv antyder, att ännu större kapital hade kunnat slösas bort - till ingen förmån för skattebetalarna alls.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Varför inte försöka hantera den abnorma ineffektiviteten som finns i allt kommunalt och statligt lite istället? Bara att slimma ner alla utskott och sekreterare och ta bort så mycket byråkrati som möjligt (och byråkrater) skulle ge mer för vård, försvar, ordning och infrastruktur än att skatta ihjäl landet.

Och om man ska vara ärlig så verkar faktiskt inte vårdpersonalen på tex akuten stressa ihjäl sig heller. JA, jag vet att det kanske inte är läga att stressa för mycket när det gäller att fatta beslut om människors hälsa men de går ju för fan och släpar sina foppatoffelförsedda fötter efter sig i korridorerna och sitter och degar rent allmänt. Jag har aldrig sett nåt annat.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Och om man ska vara ärlig så verkar faktiskt inte vårdpersonalen på tex akuten stressa ihjäl sig heller. JA, jag vet att det kanske inte är läga att stressa för mycket när det gäller att fatta beslut om människors hälsa men de går ju för fan och släpar sina foppatoffelförsedda fötter efter sig i korridorerna och sitter och degar rent allmänt. Jag har aldrig sett nåt annat.

Inte mycket dom kan göra förutom att vänta på läkaren.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Sedan är det väl iofs inte de som ska slimmas ner...
Allt som staten håller i kräver 2-3 ggr så mycket pengar, så det som staten håller i ska vara sådant som man känner är acceptabelt att det kostar extra, men att det blir bra i slutänden.
Statsapparaten i sig är inte något jag känner är så jävla viktigt, utan jag är rätt övertygad om att de flesta saker, som polis, vård och infrastruktur kan sköta sig själva med så lite byråkrati man kan komma undan med och bara en så liten kontrollapparat som möjligt från statligt håll.
Ett enormt system som slukar pengar som ett svart hål som kontrollapparat är fel, helt jävla fel.
Jag skiter i om det är blåmesar eller rödtottar som sitter och kostar pengar i onödan på diverse utskott.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Och med socialdemokratin får man per automatik ökad omsorg för det allmänna? Knappast.
En renodlad borgerlig regering kommer räta ut det hela om de får fortsätta ett par mandatperioder till. Det tar ju trots allt några år att rätta till det som rödtottarna har ställt till med.
Minskad invandring, minskade bidrag till icke-euländer mm skulle ju vara en bra början på vägen mot vårt förfallna välfärdssamhälle.

Med de kriterierna nämnda kan SD mao då räkna in din röst nästa år?!! för blåtottarna lär knappast tillgodose dina krav, snarare spä på med några hundratusen till som lär bli miljoner inom en snar framtid, precis så som Mrs Lööf å cåmpany vill ha det:(

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hela livet är ett lotteri, varje dag.

Men din lösning är? Privatisering av vården? Privata försäkringar? Höjd skatt? Få skattesmitarna att betala sin skatt?

Precis, det räcker med det och den osäkerhetsfaktor som alltid finns med i nämnda scenarion.

Du tycker inte att det läcker en del pengar inom lagens råmärken? Tror det finns "skattesmitande" som är fantastiskt välgörande för landet, bland småföretagare och arbetstagare. Storskaligheten är en annan sak, där individer förlorar sitt skydd och stålarna försvinner ur landet.

Vård måste få kosta och dyrare kommer den att bli. Får den inte det har vi sabbat de yttersta värdena i vad som kunde vara en sund civilisation. Jag är iofs en domedagsprofet och övertygad om att det är kört.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Efter ha följt dig i tråden tycker jag att det mest anmärkningsvärda är att, beroende på vad som diskuteras för stunden, du - för att nyttja konsultepitet - antigen trattar ut eller trattar in, alldeles beroende på om det passar dig, tesen du för samt socialdemokratin. Olyckligt.

Dock, inte alldeles så oväntat tillika överraskande, för personer med motsvarande åsikter som du.

Nå, hur går det?

Att jag inte orkar bemöta eller kommentera allt dravel är knappast så konstigt. Eller för den delen hålla med allt vettigt som skrivs, finns ingen anledning att kommentera det självklara.

Eller anser du att jag bör ta upp ordet var gång någon häver ur sig den ena flosklerna efter den andra?

Men ställ en konkret fråga om det nu är något du anser att jag lämnat obesvarat, som du tycker att du eller någon annan har glädje av.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Precis, det räcker med det och den osäkerhetsfaktor som alltid finns med i nämnda scenarion.

Du tycker inte att det läcker en del pengar inom lagens råmärken? Tror det finns "skattesmitande" som är fantastiskt välgörande för landet, bland småföretagare och arbetstagare. Storskaligheten är en annan sak, där individer förlorar sitt skydd och stålarna försvinner ur landet.

Vård måste få kosta och dyrare kommer den att bli. Får den inte det har vi sabbat de yttersta värdena i vad som kunde vara en sund civilisation. Jag är iofs en domedagsprofet och övertygad om att det är kört.

Lär mig vilket skattesmitande som är så fantastiskt välgörande, gärna med en konsekvensanalys.

Och det är inget spydigt i frågan, jag är intresserad.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Varför inte försöka hantera den abnorma ineffektiviteten som finns i allt kommunalt och statligt lite istället? Bara att slimma ner alla utskott och sekreterare och ta bort så mycket byråkrati som möjligt (och byråkrater) skulle ge mer för vård, försvar, ordning och infrastruktur än att skatta ihjäl landet.

Jag säger inte att det inte finns effektivitetspotential för det finns det garanterat, bl.a. i vården, men jagineffektiviteten har mer med storlek på organisationen att göra, tror jag, än att det är just statligt/kommunalt. Volvo som exempel är ett företag med extrem byråkrati, enligt en bekant som jobbade där.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inte mycket dom kan göra förutom att vänta på läkaren.

Ja, där finns tydligen en enorm effektivitetspotential, enligt en studie jag läste för några år sen. Sjukhus är fortfarande helt uppbyggda kring läkarens roll, även när det inte är nödvändigt. I många många fall var det just så att övrig personal bara stod och väntade på läkaren, inför t.ex. operationer när läkaren var sen. Enligt rapporten kunde man nå mycket högre resursutnyttjande med ganska små medel (och små kostnader). Dock var motståndet mot den rapporten tydligen kompakt, och det har inte hänt mycket sen dess.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ja, där finns tydligen en enorm effektivitetspotential, enligt en studie jag läste för några år sen. Sjukhus är fortfarande helt uppbyggda kring läkarens roll, även när det inte är nödvändigt. I många många fall var det just så att övrig personal bara stod och väntade på läkaren, inför t.ex. operationer när läkaren var sen. Enligt rapporten kunde man nå mycket högre resursutnyttjande med ganska små medel (och små kostnader). Dock var motståndet mot den rapporten tydligen kompakt, och det har inte hänt mycket sen dess.

Fast det där är jag tveksam till, vad skall dom göra under tiden, städa?

Men visst vore det bra om dom fick delegation på t.ex öroninflamationer, halsfluss och annat folk kommer dragandes med till akuten.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt

Låter som du lutar mot lean production, funkar jättebra produktionsmässigt på företaget jag jobbar på, men ytterst tveksamt om det blir lyckat resultat när det gäller offentliga institutioner som vårdsektorn då andra typer av värden gäller där. När det handlar om produkter och export = bra. När det handlar om människor där produktivitet har en annan innebörd = inte bra.

Men visst, mycket onödigt går förmodligen att skala bort.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Kan vi med säkerhet veta vad socialdemokratin står för idag? De har bytt partiledare på löpande band och intrycket man får är att de är stark splittrade.
Vi har gräsrötterna som är väldigt vänster medans de styrande i partiet på sveavägen som snarare är åt höger.

Det är mkt tuggande om hur dålig alliansen är men med dessa vet vi ju iaf vart de står och vilken politik de vill föra, nått man inte direkt kan säga om vänstersidan..

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Alla borde kolla in den här:
http://youtu.be/LD2weewGjBk

Han håller på med en ny dokumentär nu som är mer uppdaterad.

(alltså inte riktad enbart till dig)

Väl värd att se. Men... Den gav en förståelse till varför vissa saker måste bekostas via skattsedeln, för ingen ville ju betala för något de själva tyckte var onödigt, men som kanske ändå gagnar folk. Sedan kan jag själv ha lite invändningar mot alla museer, men kulturarv är på ett sätt värda att bevara, även om vissa saker kan verka lite tokiga. :hihi

Han på skatteverket hade en bra poäng, att politikerna sätter standarden i samhället utifrån fusk och deras missbruk av skattemedel för personlig vinning.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Kan vi med säkerhet veta vad socialdemokratin står för idag? De har bytt partiledare på löpande band och intrycket man får är att de är stark splittrade.
Vi har gräsrötterna som är väldigt vänster medans de styrande i partiet på sveavägen som snarare är åt höger.

Det är mkt tuggande om hur dålig alliansen är men med dessa vet vi ju iaf vart de står och vilken politik de vill föra, nått man inte direkt kan säga om vänstersidan..

Kan du med säkerhet veta vad något parti står för idag? Det viktiga är inte vad de säger. Det är vilka frågor de ställer och vad de faktiskt gör.

Lika intressant som Anders fortfarande anser att Reinfeldt & Co är något borgerligt parti. Någon mer nyliberal smörja med massa knapptryckare, som leds av en man med sociopatiska drag är svårt att hitta. Det är dagens Moderater.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Fast det där är jag tveksam till, vad skall dom göra under tiden, städa?

Men visst vore det bra om dom fick delegation på t.ex öroninflamationer, halsfluss och annat folk kommer dragandes med till akuten.

Det där problemet måste nog angripas från två håll:
1. Sätt upp en tavla på akuten enligt följande:
Halsont.................kr 2000
Speta i fingret........kr 3000
Ont i örat..............kr 4000
Dagen efter piller....kr 10000 och ett samtal till din mamma
etc, etc.
2. Fixa så det faktiskt finns tider hos läkare!

OnT. Så förstår jag inte varför ett samhälle där ägandet av produktionsmedlen överförs från de som är kompetenta att sköta dem till politiker skulle göra någon lyckligare. Experimentet har utförts och det föll inte särskilt väl ut. När systemet föll sönder verkar det snarare som om det odlat fram en fantastisk egoism och rövarmentalitet bland befolkningen.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag säger inte att det inte finns effektivitetspotential för det finns det garanterat, bl.a. i vården, men jagineffektiviteten har mer med storlek på organisationen att göra, tror jag, än att det är just statligt/kommunalt. Volvo som exempel är ett företag med extrem byråkrati, enligt en bekant som jobbade där.

Jag har jobbat på Ericsson, och sett onödig byråkrati själv. Byråkrati handlar enbart om kontroll och makt och att kunna skylla på systemet när något blir fel. Det sprinegr ur en brist på respekt och tillit till de som man delegerar arbete till.

Låter som du lutar mot lean production, funkar jättebra produktionsmässigt på företaget jag jobbar på, men ytterst tveksamt om det blir lyckat resultat när det gäller offentliga institutioner som vårdsektorn då andra typer av värden gäller där. När det handlar om produkter och export = bra. När det handlar om människor där produktivitet har en annan innebörd = inte bra.

Men visst, mycket onödigt går förmodligen att skala bort.

Nu tycker jag inte att man ska dra ner på personal eller något annat i de riktiga operativa områdena, utan snarare dra ner på mängden byråkrater som har som enda jobb att se till att tillräckligt mycket papper produceras.
Sjuksköterskor, läkare, vägläggare, gatsopare m.m. bör öht inte påverkas, förutom att det blir mindre pappersarbete och mer riktigt arbete. En sjuksköterska ska tex öht inte tänka på kostnad, deras främsta och enda hänsyn borde vara att ge så god vård som möjligt med de medel som finns tillgängliga.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!