Sport Produktion tråden!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
En öppning för a-förare är en förutsättning för klassens fortlevnad. Eftersom man klassas upp om man tar poäng nog under säsongen är det ett par stycken som kommer att försvinna nästa år, fyller man inte på då är risken stor att klassen dör.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ge mig:
  • A-förare
  • Endagstävligar
  • Aprilia SXV
...så ska jag ta med mig Hoppsan (min RS250 alltså) till en eller två tävlingar nästa år. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ge mig:
  • A-förare
  • Endagstävligar
  • Aprilia SXV
...så ska jag ta med mig Hoppsan (min RS250 alltså) till en eller två tävlingar nästa år. :)

Kommer Teddy så måste jag givetvis utmana honom på Sviestad och Knutstorp, körandes SXV eller någon annan uddafågel....
It´s a done deal....
 

sandstream

Guest
Det gällde bara A-förare som kört 250sp 2006 som ville köra sportproduktion 2007 som jag förståt det....
Okej, så en som samlar ihop tillräckligt med poäng för uppklassning i tex Rookie 600 i år måste köra en A-klass nästa år?
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Det gällde bara A-förare som kört 250sp 2006 som ville köra sportproduktion 2007 som jag förståt det....

Alla som är B-förare men amlar ihop poäng nog för att bli A-förare kan ansöka om att få vara B-förare ett år till. Men det måste skickas in skriftligt till Svemo.
Gäller alla klasser inte bara SP.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Frågan är om man kan skriva en skrivelse som alla förare i klassen är överrens om? Hur många förare i klassen är villiga att öppna klassen till A-förare.
Vilka hojar ska vara tillåtna och vilka däck.

Sen är det ju inte säkert att svemo tänker ändra något bara för att vi förare vill det.

Alla som är B-förare men amlar ihop poäng nog för att bli A-förare kan ansöka om att få vara B-förare ett år till. Men det måste skickas in skriftligt till Svemo.
Gäller alla klasser inte bara SP.


Brink menade nog dom A-förarna som körde under 2006 fick möjligheten att klassa ner sig under ett år för att kunna fortsätta köra.
 
Last edited:

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Ge mig:
  • A-förare
  • Endagstävligar
  • Aprilia SXV
...så ska jag ta med mig Hoppsan (min RS250 alltså) till en eller två tävlingar nästa år. :)

Jeg tror at en del af løsnignen kunne være bedre planlægning. Todagstävlingar är ok, men inte om det är som på knuttan. Altså, morgentræning på lørdagen og race om søndagen. Jeg tror mange har tænkt at de ikke vil bruge 3 dage på et løb (om man skal køre fra t.ex. Stockholm til Knuttan om fredagen for at deltage i træningen lørdag morgen)

A-förare ... jah, ellers er der jo ingen tilbage om 1-2 år.

Motard ?? Nej tack. Det är road racing, men om det är det som skal til for at klassen kan overleve, så ok for mig. Det skal dog være sidste løsning, syntes jeg.

Och, frit däckvalg. Slicks och regndäck.

En sista ting som man kunne göra var at tillade enkelte modifikationer som andet avgassystem, andre bremser (då kan man få tag i greb oxå), forstærkede avgasporte ect ect.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jeg tror at en del af løsnignen kunne være bedre planlægning. Todagstävlingar är ok, men inte om det är som på knuttan. Altså, morgentræning på lørdagen og race om søndagen. Jeg tror mange har tænkt at de ikke vil bruge 3 dage på et løb (om man skal køre fra t.ex. Stockholm til Knuttan om fredagen for at deltage i træningen lørdag morgen)

A-förare ... jah, ellers er der jo ingen tilbage om 1-2 år.

Motard ?? Nej tack. Det är road racing, men om det är det som skal til for at klassen kan overleve, så ok for mig. Det skal dog være sidste løsning, syntes jeg.

Och, frit däckvalg. Slicks och regndäck.

En sista ting som man kunne göra var at tillade enkelte modifikationer som andet avgassystem, andre bremser (då kan man få tag i greb oxå), forstærkede avgasporte ect ect.


Bromsar ja tack.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Påpekade till Lodnert att intresset för klassen lär inte öka då vi har väldigt lite körtid. Han skulle ta upp detta med Brånalt för att se om det går att göra något till nästa år. Då det ska vara en instegsklass så behöver nybörjarna all körtid dom kan få.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Påpekade till Lodnert att intresset för klassen lär inte öka då vi har väldigt lite körtid. Han skulle ta upp detta med Brånalt för att se om det går att göra något till nästa år. Då det ska vara en instegsklass så behöver nybörjarna all körtid dom kan få.

Vänd på det, det är ekonomiskt självmord att tilldela mer bantid med så få deltagare.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jeg tror at en del af løsnignen kunne være bedre planlægning. Todagstävlingar är ok, men inte om det är som på knuttan. Altså, morgentræning på lørdagen og race om søndagen. Jeg tror mange har tænkt at de ikke vil bruge 3 dage på et løb (om man skal køre fra t.ex. Stockholm til Knuttan om fredagen for at deltage i træningen lørdag morgen)

A-förare ... jah, ellers er der jo ingen tilbage om 1-2 år.

Motard ?? Nej tack. Det är road racing, men om det är det som skal til for at klassen kan overleve, så ok for mig. Det skal dog være sidste løsning, syntes jeg.

Och, frit däckvalg. Slicks och regndäck.

En sista ting som man kunne göra var at tillade enkelte modifikationer som andet avgassystem, andre bremser (då kan man få tag i greb oxå), forstærkede avgasporte ect ect.
Jag har nog 15 st nya piratbromsgrepp till RS250'n i garaget, PM eller mail! Fast jag har gett upp på dig Palle! :D
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Vänd på det, det är ekonomiskt självmord att tilldela mer bantid med så få deltagare.

Ja som det är just nu ja. Men om dom öppnar upp klassen och förhoppningsvis då att vi fler deltagare kanske kan få mer bantid.
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
En öppning för a-förare är en förutsättning för klassens fortlevnad. Eftersom man klassas upp om man tar poäng nog under säsongen är det ett par stycken som kommer att försvinna nästa år, fyller man inte på då är risken stor att klassen dör.

Är nog ett måste om inte klassen skall läggas ner nästa år..

Angående en-tvådagars så tycker jag endagars funkar kanon 2 kval + rejs, skall man köra tvådagars så ska man ha två kvalpass dag 1 för att det skall vara värt det.
Det finns många hojar som bara står o samlar damm, så med lite regelförändringar o lite nya sv och er6, o lite medvind är det ingen omöjlighet att samla en 20-25 deltagare i.a.f

Erik #(1)25
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag tyckte Falkenberg var kanon där man hade möjlighet till fredagsträning om man ville. Sen träning på lördagen och kval och rejs söndag.
På Anderstorp hade vi åtminstone 2 pass på lördagen och 2 pass söndag plus race.
En nackdel är när allt är på söndagen är att allt blir väldigt komprimerat.
Att ha 30 minuter mellan kvalen och sen endast en timma till race är mastigt.
Iallafall för mig med dålig kondis :rolleyes:
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag har försökt att skriva ihop något till Svemo. Läs gärna igenom och kom med synpunkter. Tycker ni att det som står är skit, säg det och kom med åsikter om vad som borde stå istället. Eller om det är något som borde ändras eller läggas till. Står i Jag-form just nu, ändras till vi om det är fler som skriver på.

Hej.

Jag mitt namn är Ingela Engström och är förare i Sport Production. Intresset för denna klass var stort innan årets säsong drog igång. Tyvärr så meddelades det att A-förare inte längre skulle tillåtas i klassen. Besvikelsen var stor då många redan hade planerat att köra i klassen under 2007.

Säsongen är snart slut och klassen har haft minimalt deltagande till varje race. Som mest under säsongen har vi varit 16 stycken. I dom andra tävlingarna mellan 10 och 13 förare. För att inte klassen ska försvinna helt skulle jag och flera andra förare i klassen samt A-förare som är intresserade av att köra öppna upp klassen för alla.

Kan fartskillnaden bli ett problem?
Som det är just nu då endast B-förare kör i klassen är skillnaderna stora. I vissa fall kan det skilja över 20 sekunder per varv. Det handlar om ömsesidig respekt. Battle of the Twins (BOTT) är ett exempel på att det funkar. Där A-förare samsas med B-förare på banan. Varvningar blir det alltid men så länge blåflaggorna syns så är det inget problem att lämna plats, riskerna minimeras. Motorcyklarna som körs är effektsvaga och fartskillnaderna blir på så sätt inte lika stora. 125 junior har samma dilemma där vissa förare har utvecklats och kör ett snabbt tempo jämfört med en del andra förare. Så oavsett vad det står på licensen så kan det fortfarande bli stora fartskillnader.

Jag tycker att det ska finnas en budgetklass för alla. Där farten och riskerna inte är så stora. En klass som är billig och rolig att köra i. Där gemenskapen är stor och alla ställer upp för alla. Bara för att man är A-förare behöver det inte betyda att man vill köra i klasser där både farten, riskerna och budgeten är mycket högre.

Jag hoppas och tror att A-förare i klassen gör att tiderna överlag sänks. Man får möjlighet att ta rygg på snabbare förare, studera spårval med mera för att själv bli en bättre förare. Jag tror även att A-förare har mer rutin än en B-förare och att omkörningarna kan på så sätt göras säkert även fast det skiljer en del i hastighet.


Då reglementet är lite otydligt vet jag att det efterfrågas en lista som specificerar olika motorcykelmärken som det är tillåtet att köra med i klassen. För att undvika missförstånd.

Saker som vi vill ändra på till 2008.

* Öppna upp klassen för alla. A + B-förare.

* Specifikation på vilka motorcyklar som får köras med.

* Däck som är tillåtna ska också skrivas in i reglementet


För klassens överlevnad önskar jag att ni funderar över ert beslut och bestämmer att öppna upp klassen för både A och B-förare.



Tänkte att vi kunde göra som med Däcklistan.
Vill man endast att B-förare ska köra, DOT däck eller något annat skriv det.

Namn: Ingela Engström
Licens: 830925
Däck: Fritt däcksval (DOT,Slicks,Regndäck)
Specifiserade motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top