Sporthoj Piteå

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag undrar verkligen vem som bestämmer vilka vägar som får besök av snabelbilen...? Som nämnts i en annan tråd, de har saboterat hela sträckan från Morjärv ner till Kalix och de har tydligen också förstört vägen från Sangis upp mot Övertorneå. Det lustiga är att ingen av dessa vägar har varit i särskilt dåligt skick jämfört med vissa andra vägar i kommunen, ändå ska man ut och kleta ner dem. Förvisso inte de kurvigaste och intressantaste av MC-vägar, men ändå nödvändiga transportstråk till eller från kurvigare vägar.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag undrar verkligen vem som bestämmer vilka vägar som får besök av snabelbilen...? Som nämnts i en annan tråd, de har saboterat hela sträckan från Morjärv ner till Kalix och de har tydligen också förstört vägen från Sangis upp mot Övertorneå. Det lustiga är att ingen av dessa vägar har varit i särskilt dåligt skick jämfört med vissa andra vägar i kommunen, ändå ska man ut och kleta ner dem. Förvisso inte de kurvigaste och intressantaste av MC-vägar, men ändå nödvändiga transportstråk till eller från kurvigare vägar.

Vi körde Smedsbyvägen igår och den var nylagd med det där pålimmade, röda sandliknande substansen som har svarta, blanka fläckar här och var. Det var jämt och fint och fungerade bra men det ser jäääävligt halt ut...:gnissla
Jag har inte kört Boden-Morjärv i år, är det någon som testat den, Thomas?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ytbeläggning heter Y1B, tror det står för ytbehandling, ett lager, bitumenbindemedel - inte att förväxla med oljegrus. Det är den enklaste hårdgjorda beläggningstypen i Trafikverkets bibel, avsedd för lågtrafikerade vägar utan hög last. Jag antar att det är någon variant av den typen som snabelbilen slaskar med.

Att använda den för en viss sträcka är en sak, då vet vi vad som gäller. Att därutöver laga sprickor, potthål eller tjälskott med den har väl också skett. Men att som idag i princip nödlaga sträckor på 10-20 meter med denna utan att skylta, dessutom med ett sådant överskott av grus att det inte är i kontakt med bindemedlet är förkastligt!

Du kan lägga till sträckan Lillkågeträsk - Stavaträsk till de saboterade vägnätet.

Edit - minnet är inte så dåligt - info från en länk i beläggningstråden: Tankbeläggning.JPG

Jag undrar verkligen vem som bestämmer vilka vägar som får besök av snabelbilen...?

...Det lustiga är att ingen av dessa vägar har varit i särskilt dåligt skick jämfört med vissa andra vägar i kommunen, ändå ska man ut och kleta ner dem. Förvisso inte de kurvigaste och intressantaste av MC-vägar, men ändå nödvändiga transportstråk till eller från kurvigare vägar.

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ytbeläggning heter Y1B, tror det står för ytbehandling, ett lager, bitumenbindemedel - inte att förväxla med oljegrus. Det är den enklaste hårdgjorda beläggningstypen i Trafikverkets bibel, avsedd för lågtrafikerade vägar utan hög last. Jag antar att det är någon variant av den typen som snabelbilen slaskar med.

Att använda den för en viss sträcka är en sak, då vet vi vad som gäller. Att därutöver laga sprickor, potthål eller tjälskott med den har väl också skett. Men att som idag i princip nödlaga sträckor på 10-20 meter med denna utan att skylta, dessutom med ett sådant överskott av grus att det inte är i kontakt med bindemedlet är förkastligt!

Du kan lägga till sträckan Lillkågeträsk - Stavaträsk till de saboterade vägnätet.

Edit - minnet är inte så dåligt - info från en länk i beläggningstråden: View attachment 389725

Vi tackar för infon Roffe!!! :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag har inte kört Boden-Morjärv i år, är det någon som testat den, Thomas?

Sträckan Morjärv - Avafors är helt okej. Den lades om för tre-fyra år sedan och är i mycket bra skick. Bitvis kurvig och bitvis långa raksträckor. Från ditt håll kommer du väl tyvärr bara åt den via Töre - Morjärv eller Jämtön - Vitå - Avafors vilka är rakare än en dragstrip...Glöm Kalix - Morjärv resten av denna sommar. Snabelbil + större vägarbete närmare Morjärv...

Sträckan Avafors - Niemisel - Skogså är bedrövligt guppig. De flesta större knölar och hål är skyltade, men jag vill minnas att det även finns några riktigt stora som inte är skyltade. Träffar du dessa i något mer än 100 km/h kommer du att få problem, antingen med väghållningen eller trasiga delar på motorcykeln.

Sträckan Skogså - Boden var helt OK tidigare i sommar, men enligt Raffes post i varnings-tråden har även denna fått besök av snabelbilen för några veckor sedan. Några kurvor är tydligen helt livsfarliga, rullgrus överallt.

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Är det någon här som har lust att hänga med ner till Gelleråsen 16-17 sep och köra med på Filip Backlunds körning? Vi är två stycken som funderar på att åka ner och det skulle vara jätteroligt om någon fler skulle vilja hänga med!
Det är långt kvar till vecka 21 2014:gråta...

BB-Danne

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
ktm690e+gsf1250
Hur många är på för en tur nu på söndag?
Samling kl10 på shell i stan för avfärd till någonstans.

Meatloaf

Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Det var tomt vid Shell klockan 10:7peta....
Det blev en fin tur Långträsk-Koler-Storsund-Älvsbyn-Piteå, på 18 mil. Vägen Storsund-Älvsbyn är ju helt fantastisk:kär.
Hur var det nu med prioriteringarna Roffe:hihi?

BB-Danne

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
ktm690e+gsf1250
Jag hann med en liten ensam tur iaf. Snirklade efter en skogsväg till en sjö utanför blåsmark sen Jävre. Blev omkörd av en vit raket innan Jävre :)
Det blev inget kl 10 idag eftersom barnvakten strejkade men nästa helg ska det nog fungera bättre.

Meatloaf

Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Tror jag vet vem raketen var......
Jag hann med en liten ensam tur iaf. Snirklade efter en skogsväg till en sjö utanför blåsmark sen Jävre. Blev omkörd av en vit raket innan Jävre :)
Det blev inget kl 10 idag eftersom barnvakten strejkade men nästa helg ska det nog fungera bättre.

BB-Danne

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
ktm690e+gsf1250
Så fort törs jag inte köra. Hojen din såg då ut att kunna röra på sig :)
Vi får väl samnanstråla till helgen, tycker det är kul när man är några stycken.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Båtliv idag. Och i går. Och i fredags...:mad: Det har börjat bli någon form av trend, vid kanonväder och stilla vind blir det skärgård, vid växlande väderlek och lite mer vind mc-åka. Men jag lovar att försöka skärpa mig, såg många mc på vägen idag när jag var nere vid båten. Kul att Ni fick fina turer, verkligen!

PS - inte för att nu någon skulle tro det, men jag har alltså inte kört mellan Hemmingsmark och Jävre idag...:)
Det var tomt vid Shell klockan 10:7peta....
Det blev en fin tur Långträsk-Koler-Storsund-Älvsbyn-Piteå, på 18 mil. Vägen Storsund-Älvsbyn är ju helt fantastisk:kär.
Hur var det nu med prioriteringarna Roffe:hihi?

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
"Båtliv"??? Är det när "båten" (bellypan) skallrar mot avgassystemet och för ett jävla liv??

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ingen vill leka med turbopojken...:gråta

Låter fint med nån fler tur, jobbar dock i helgen. Sen så far ni ju så förbannat tidigt :gnissla.
:D:D:D

Meatloaf

Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Idag fredag skulle jag varit och kört på Midlanda banan i Härnösand med 2wheelfun.se.
Var på Northbike i Umeå igår den 15e och väntade på min resekamrat när jag får ett sms från Björn på 2wheelfun, där det står att "körningen i morgon är inställd" och han bad om ursäkt.
Jag ringde upp Björn direkt och frågade vad som står på och han bekräftar att körningen är inställd. Banägaren hade skickat ett mail till Björn igår på eftermiddagen där han skriver att körningen är inställd pga att banan ska asfalteras om. Björn bokade banan i Juni i år, kan verkligen banägaren bryta ett kontrakt bara sådär dagen innan? Jag hade tagit ledigt 2 dagar från jobbet, hyrt ett släp från Shell här i Piteå och kört ner till Umeå när jag får detta besked:mad::mad::mad::mad:!
Banägaren körde över Björn och alla oss andra totalt! Alla som var där har ju tagit ledigt från jobbet, varav många hade kört mycket längre än mig.
Detta är helt förjävligt att man bara kan göra så, banägaren måste sakna något mycket viktigt i sin lilla egohjärna!

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum