Sporthojen ett minne blott.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
2012 kan man köpa en gammelblejd från 1992 & classikförsäkra för 1600:- hel/hel!
Var inte så säker, bilsportmc classikerförsäkrar inte alla 20+ år gamla hojar. CBR600F 1990 och frammåt tycker de är för sportiga för att klassikerförsäkra, att de skulle göra en annorlunda bedömning på 900RR är högst osannolikt..

Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
å andra sidan !! vem Helförsäkrar en Gammal Blade? värde 20-25k .. bara köpa ny varje år ju

wimhed

Nybörjare?
Gick med
27 May 2008
Hoj
R6 -03, KTM 450 Exc motard -03
För att göra det rättvist bör du nog jämföra en bil med liknande prestanda. Kolla upp vad en Gallardo, 911gt2 eller f430 kostar. Eller jämför vad en er6, cb 600 kostar mot en T5a.

En f430 spyder 2003a för 600 000 helförsäkrad på mig,
23år, körkort i 5 skadefria år och bor i hus i liten stad,
26000kr .. Självrisk 1500kr .. Detta på if ..

Blir ju så billigt för ingen har råd att pynta så mycket för en bil o sedan köra som en idiot ..
Annat är det med hoj för 100 000, det svider inte lika mycket och krascha med ;)

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
En f430 spyder 2003a för 600 000 helförsäkrad på mig,
23år, körkort i 5 skadefria år och bor i hus i liten stad,
26000kr .. Självrisk 1500kr .. Detta på if ..

Blir ju så billigt för ingen har råd att pynta så mycket för en bil o sedan köra som en idiot ..
Annat är det med hoj för 100 000, det svider inte lika mycket och krascha med ;)

Det var en jävligt billig F430...grattis till det inköpspriset :tummenupp

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Inköpsmässigt så ligger ju en renodlad sporthoj högre än vad en streetfighter eller en motard gör och jag tycker inte att prisskillnaden är så pass mycket högre.
Det som drar mig från att köpa sporthoj är just försäkringen, skulle aldrig någonsin betala 10-15k enbart för att försäkra en hoj, fantasipengar och fullkomligt absurt av bolagen att ta ut sådana summor. Merparten av pengarna hamnar väl i ändå i någon chefs ficka på grund av sin höga lön som han kan behålla med de dyra premierna, och jag vill inte, och tänker inte unna sådana människor mer pengar än nödvändigt.

Hur ser det ut i övriga länder med premier för sporthojar? Misstänker att Sverige ligger bland top 5 som dyrast i alla fall, då vi är dyrast på så många andra saker mot vad andra länder är.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
å andra sidan !! vem Helförsäkrar en Gammal Blade? värde 20-25k .. bara köpa ny varje år ju

De som inte behöver betala mer än max 2000 kr för att helförsäkra hojen för en hel säsong.

Det är det där med ålder på förare, dennes bostadsort osv serru....

Till TS:

Nej sporthojarna är inte döda. Det är bara du som blivit så gammal att du insett att en renodlad sporthoj faktiskt inte är så lämplig att köra omkring med på vägarna. Det är ju trots allt ett tämligen opraktiskt fordon. De flesta sporthojsförare uppnår förr eller senare det stadiet och den insikten. Men sant som amen i kyrkan så tillkommer det varje år ett antal yngre förare som tycker och tror att sporthojar är det bästa valet för att färdas på Sveriges vägar. De saknar inte sällan hus, ungar och fru som vill åka till Kanarieholmarna så de kan klara av att köra omkring med sina 120 tusenkronors maskiner och betala 25 000 i trafikförsäkring. Helförsäkring behöver de inte för de är ju så bra att köra...

Alla som känner igen sig räcker upp handen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Var inte så säker, bilsportmc classikerförsäkrar inte alla 20+ år gamla hojar. CBR600F 1990 och frammåt tycker de är för sportiga för att klassikerförsäkra, att de skulle göra en annorlunda bedömning på 900RR är högst osannolikt..

Suzuki har klassikerförsäkring på 10-år gamla sportisar 5-7000kr/år för gsxr 1000 :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror inte det finns en chans att sporthojen är ett minne blott, lika lite som att sportbilar kommer att försvinna från kartan. Så länge det finns motorsport, kommer folk att vara intresserade av att köpa fordon med hög prestanda. På bilsidan hade nog inte Subaru Impreza, Audi Urquattro, Lancia Delta Integrale slagit om det inte vore för rallyframgångarna. Ferrari hade inte sålt sina bilar utan F1 och Porsche lever fortfarande på sina motorframgångar inom Le Mans. Mainstream tillverkare går in i motorsporten för att få lite glans till sitt varumärke. Vad vore Ducati och övriga tillverkare utan sin tävlingsavdelning och eventuella framgångar inom motorsporten?

Det krävs nog mer än ohyggliga försäkringspremier för att förhindra att folk köper den typen av fordon som extrema sporthojar och sportbilar utgör. Men premierna kanske gör att det inte säljs samma volymer som man kanske varit bortskämd med under de åren som det varit enkelt att finansiera sina köp. Inte för att jag har koll på hur statistiken på sporthojar sett ut de senaste 30 åren.

Sedan tror jag det är som några redan nämnt att desto äldre folk blir desto mer insiktsfulla blir de. En sporthoj eller extremsportbil är inget man kör till vardags med. De är känsliga för mil, vilket avspeglas om inte annat om man läser trådar här på forumet och allmänna kommentarer när det gäller mer extrema sportbilar. Hur roligt är det att äga ett fordon som man inte kan använda av rädsla för värdetapp eller omöjliga att sälja för att det står står en hög siffra på mätareställningen. Dessutom allt för höga ägandekostnader när det gäller service och underhåll. Det är många som har råd att köpa, men inte lika många har råd att hålla sig med de verkliga kostnaderna. Gäller såväl sportbilar som sporthojar.

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
dramatisk rubrik

rubriken platsar i aftonblaskans kategori juh.. :gnissla
hur skulle sporthoj kunna vara minne blott ?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
De som inte behöver betala mer än max 2000 kr för att helförsäkra hojen för en hel säsong.

Till TS:

Nej sporthojarna är inte döda. Det är bara du som blivit så gammal att du insett att en renodlad sporthoj faktiskt inte är så lämplig att köra omkring med på vägarna. Det är ju trots allt ett tämligen opraktiskt fordon. De flesta sporthojsförare uppnår förr eller senare det stadiet och den insikten. Men sant som amen i kyrkan så tillkommer det varje år ett antal yngre förare som tycker och tror att sporthojar är det bästa valet för att färdas på Sveriges vägar. De saknar inte sällan hus, ungar och fru som vill åka till Kanarieholmarna så de kan klara av att köra omkring med sina 120 tusenkronors maskiner och betala 25 000 i trafikförsäkring. Helförsäkring behöver de inte för de är ju så bra att köra...

Tvärtom!
Jag skaffade min första sporthoj när jag blev tillräckligt gammal. Tyvärr kostar den mer än 2000 om året att försäkra men roligt har jag ändå. Nu håller jag på att lära mig köra den.

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
höll på att plita på ett långt inlägg men till sist.. Nej, jag tror inte att det är några problem. Dom som vill ha en snabb sporthoj istället för nån snabb bil köper det. Sen om den är sprillans ny eller inte kvittar då tittar man endast på prestandan...

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Skrotnisse skrev om den ganska ordentliga höjningen som va på premierna för hojförsäkringarna på
90 talet på första sidan i tråden.
Jag kommer ihåg att jag då betalade ca 2000kr i månaden för en några år gammal suzuki 1100 med kåpor helförsäkrad!
garageförsäkringen låg på ca 700kr i månaden.
Om vi räknar om det i dagens penningvärde så tror jag vi hamnar ganska nära vad en hojåkare som är 25-30 år får betala för en några år gammal literhoj med kåpor?
"Om det inte blivit billigare idag" om man hittar rätt bolag?
Så har det blivit dyrare? Är det för dyrt? Nej:)

Nu e man gammal så nu e den dyraste utgiften på hojarna parkeringen:D

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)

Till TS:

Där satt den!!!Fy fan va bra sagt...eller skrivet!!!Håller med 100 %!!!!!

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Blir väl att man köper en ett år gammal kåplös och sätter på några passande kinakåpor och clip-on så är man ju nästan hemma med en hoj som man vill ha den. :yoparty

Då kan det bli några byggtrådar om förädling av hojar istf destruktiv kapning :brynad

Det låter ju fantastiskt! jag väntar...

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Gammal Blade,ja du jag har en gammal zzr 1100 som är värde i dina ögön säkert noll,för mig är det värsting hoj från nittiotalet...och billigt i försäkring också,fast det är ju ingen ny hoj(tex.R1,CBR,osv.men farten och axet räcket gott o väl för mig som är äldre,jag har ju barn o annat här i livet som är viktigare än hojjäveln,har ju kört sen 1978 så det kvittar....gammal härk går ju nästan lika bra som nya hojar,det beror på föraren hur duktig är du att köra!Tror jag iaf....

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC