Sportshojar i ABC Stockholm reportage ikväll (SVT2)

P-E

Guest
valmers skrev:
Jag tror inte banåkning sänker tempot på allmän väg överhuvudtaget. Snarare tvärtom.

Håller faktist med, folk kommer köra och bli bättre eller tro att de blir bättre. Det kommer leda till att de tror att de kan köra fort för att de är så "duktiga" och har kört på bana..
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
P-E skrev:
Håller faktist med, folk kommer köra och bli bättre eller tro att de blir bättre. Det kommer leda till att de tror att de kan köra fort för att de är så "duktiga" och har kört på bana..

Hur löser vi det då?
 

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
P-E skrev:
Håller faktist med, folk kommer köra och bli bättre eller tro att de blir bättre. Det kommer leda till att de tror att de kan köra fort för att de är så "duktiga" och har kört på bana..

Egen upplevda erfarenheter?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Intressant urspårning, folk kör som dårar i allmänhetens ögon och debatten förs mot att vi hojåkar helt plötsligt förtjänar en bana i Stockholm.
Vad har de två sakerna med varandra att göra?
Och kan någon förklara varför folk buskör lika mycket i Karlstad/Karlskoga nånannanstans i Sverige.

Tror att "Axxexs" sa det bäst:

Så lägg av med att blanda seriös idrottsverksamhet med illegala hanlingar!

Trafikvett får man på annat håll!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
soppatorsken skrev:
Intressant urspårning, folk kör som dårar i allmänhetens ögon och debatten förs mot att vi hojåkar helt plötsligt förtjänar en bana i Stockholm.
Vad har de två sakerna med varandra att göra?
Och kan någon förklara varför folk buskör lika mycket i Karlstad/Karlskoga nånannanstans i Sverige.

Tror att "Axxexs" sa det bäst:

Så lägg av med att blanda seriös idrottsverksamhet med illegala hanlingar!

Trafikvett får man på annat håll!
Mycket bra inlägg, sammanfattar den horribla inställning och attityd många sporthojsåkare har.
 

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Vaxholm
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Jag vet inte om jag blivit cynisk på gamla dar, men jag tror tyvärr inte att ökad tillgång till en motorbana sänker tempot på vägarna. Däremot så blir troligtvis förarna som regelbundet kör på bana skickligare, och på det sättet kan vi få ner antalet olyckor.

All heder åt Caroline Riedel och andra som kämpar för fler motorbanor, jag hoppas att ni lyckas till slut. 1990 var jag på en manifestation i Humlegården inder parollen "Motorbana i Stockholm nu" eller något liknande. Vi var ca 200 tappra som sedan gick i ett demonstrationståg till Sergels Torg. 14 år senare har det inte hänt mycket tyvärr.

Det är tungt att tuffa dryga 20-40 mil enkel resa för att ta sig till en bana när man har roliga vägsträckor runt knuten hur motorintresserad man än är.

Använd huvudet i trafiken så skall vi nog kunna samsas med dom andra trafikanterna :tummenupp .
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
soppatorsken skrev:
Intressant urspårning, folk kör som dårar i allmänhetens ögon och debatten förs mot att vi hojåkar helt plötsligt förtjänar en bana i Stockholm.
Vad har de två sakerna med varandra att göra?

Förtjänar? Näe. Inte förtjänas föreningar som har problem med huliganer fotbollsarenor heller.

Det är inte så svårt egentligen. Skapa platser där det är enkelt att legitimt köra sin sporthoj på, eller så kommer folk att köra på mindre legitima/lämpliga platser. Det är enklare att åka till slingerbulten/bogesund/[din närmaste smisk-väg] än att åka till G-åsen eller S-stad.

Köras kommer det att göras i vilket fall.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
fattar inte varför dom kör sönder polisbilen på "nyhetsfilmen" :lol , det är ju mina skattepengar som får fixxa den :mad: "fan åxå"
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Mattias skrev:
Efter min första bankörning insåg jag hur mycket jag hade fegat på gatan, så efter det bromsade jag senare, gasade tidigare och åkte fortare i svängarna. Bankörning för säkrare trafikmiljö låter märkligt för mig. Visst blir man en bättre förare, men det enda man gör är att flytta sin egen gräns för vad som känns otäckt. Åtminstone är/var det så för mig.

Får nog lov hålla med Mattias, var med på en hel del rena "bankörningar" lite bakåt i tiden, där jag kom underfund med hur fort det gick köra, och blev inte det minsta lugnare på "gata" efteråt... snarare tvärtom... :rolleyes:

Insåg dock till slut det tokiga i det, åtminstone för min egen del, skiljer säkert mellan person och person, en del "rasar av sig" på bana och tar det sedan lagom på gata, andra gör det inte.. så jag begränsade mig till sist att hänga med på SMCs broms å kurv-kurs, där det till viss del handlar om manöver och broms-övningar.

Så efter att det gått några år utan bankörning, så är det ett snäpp lägre tempo på krokvägarna för mig, om det beror på avsaknad av bankörning eller min ålderdom, dessa allt oftare förekommande grussträngar/gruslagningar osv, tja, vem vet... :tungan

Min lilla slutledning.. ska övningar på "bana" ge ökad trafiksäkerhet, så ska det nog inte vara för mycket "fri körning", kanske lite lagom, för att förstå hur mycket mer man kan luta ner hojen än vad man tror, om det behövs, men även en hel del övningar kring bromsteknik, undanmanövrar, träning kring att ändra/byta spårval osv, dvs det som kan "rädda dig från en olycka" Kan dock bli en väldigt kul dag/helg det också!

/B
 

redbird

knäskrap, vad är det?
Gick med
9 Mar 2003
Ort
norrtälje
Hoj
röd blackbird xxx
vishet det är en fin (ism)

Ålderdom ger oftast vishet ?

Vishet ger tankekraft?

Man vet ej vad som finns bakom nästa krön:

Men munlädret kan glappa för mycket ialla fall..
 

Bifogat

  • lastbil.jpg
    lastbil.jpg
    17.3 KB · Visningar: 265

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Klart ni ska ha en bana. Gratis. Ingen behöver ju lägga ner något arbete, banor ploppar upp ur jorden som svampar.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
No1 skrev:
Nedlagt av åklagaren då ingen sett eller kunnat bevisa att jag framfört fordonet, så ditt :hihi märke var onödigt om du läst hela tråden... ;)

No1...

OK dåligt påläst medges.....
 

Guzzi-Leif

Fantast
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Värmland
Hoj
1150 RS
Vadslagning

Att ändra människors attityd är svårt, tar tid och är ibland närapå omöjligt.
Att förbjuda outlaw-personernas redskap för vansinnigheterna är däremot synnerligen enkelt och ger dessutom fina "poäng" för visad handlingskraft. En ren parallell till knivförbud och vapenrestriktioner...

I det fall som detta gäller (TV-inslagen från STHLM), visas ju sånt förakt för samhällets regler och normer att ordningsmakten inte ens klarar att lagföra brottslingarna. Därför hoppas man väl helt enkelt att skiten skall följa med badvattnet ut, det vill säga att trafikdårarna försvinner om deras maskiner gör det.

Jag sätter en tia på att EU, inom fem år, beslutat att mc med häftigare vikt-/effektförhållande än 2 eller 2,5 kg/hk (mc utan förare) inte längre skall kunna registreringsbesiktigas för bruk på allmän väg samt att all trimning efter regbesiktn förbjuds.

Det jävliga i kråksången är att vi motorcyklister som kollektiv (det är så vi ses av omgivningen) inte gärna kan klaga; vi har själva det 100% ansvaret för att det blivit såhär!

Vi motorcyklister förtjänar att tas på allvar, att ordningsmakt och beslutsfattare visar oss respekt. Vi förtjänar banor och utrymmen precis som höjdhoppare och karateklubbar.
MEN: Det är vi som har serven nu! FÖRST måste vi ordna det som omgivningen uppfattar som problem. SEDAN kan vi begära att makthavarna lyssnar.
Inte en chans i helvetet att saken skall kunna köras omvänt (att makthavarna skall ställa upp först och därmed lösa problemen).
En enda sak kan vi göra: Köra enligt regler och förordningar, framför allt där avvikelser är farliga eller retar andra. Sedan...

MVH/Guzzi-Leif
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
att förbjuda klass 7 hojjar är samma sak som att skära av alla mäns snoppar för att det finns pedofiler som missbrukar dom,
båda handlar om kollektiv bestraffning och inget av dom löser problemen.

det är irriterande som fan att det finns dom som kör klass7 hojjar som idioter och krashar dom, men inte skall man kollektivt bestraffa alla klass 7 hojjar för det :kocko
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Pejo skrev:
Det är inte så svårt egentligen. Skapa platser där det är enkelt att legitimt köra sin sporthoj på, eller så kommer folk att köra på mindre legitima/lämpliga platser. Det är enklare att åka till slingerbulten/bogesund/[din närmaste smisk-väg] än att åka till G-åsen eller S-stad.

Köras kommer det att göras i vilket fall.

Tja, hela Sveriges vägnät är ju faktiskt tillgängligt. Det är många mil det. Att man sen delar det mad annan trafik gör att man måste anpassa sig, och det är där det felar.

Men du har såklart rätt, köra kommer vi göra iallafall och det tror jag inte att en bana i Stockholm kan ändra på.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top