Störiga tråden.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Korrekt så! och det för mig till något som jag stör mig nåt förbannat på och det är alla de som uttalar "Romme" som "Råmme". Råmme Alpin, Råmme travbana osv.
:mad:

Det heter Romme. Med o alltså.

Tack!

Haha! :D Jobbarkompisarna korregerar mig varenda gång, som jag som är sörläning säger fel. :) :D

tivolit

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2011
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Japp! :D Det är Spráchá! :lol Hur de fick till det med Spraxkya kan man ju undra :va

Btw: Tillhör du dem man kan träffa på i Torsång? :) Brukar mest vara en massa svart hojar där, och få sporthojar. Våran röda brukar sticka ut... :D

Skulle inte förvåna mig om det var Herr Vasa som svor när han åkte genom dalarna. Fastna med skidorna i ett sorkhål kanske? Ja jag vet inte, ända rimliga förklaringen jag har. haha.

Nej inte än så länge, köpte min första motorcykel i December så min jungfrufärd blir i vår!.. Det blir ju inget "sitta under korkeken(tallen) och lukta på blommorna" som Ferdinan gör. Så fort vädret tillåter så ska jag åka så länge att smile-groparna går från öra till öra :D

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nja, det finns både procent och procentenheter.

Exempel/Förklaring:

10% av väljarna röstar på Ny Demokrati.
Vid nästa val röstar 20% av väljarna röstar på Ny Demokrati.

Nu har väljarstödet dubblats vilket är lika med en ökning med 100 procent.
Samtidigt har väljarstödet ökat med 10 procentenheter till 20 procent av väljarna!

Båda behövs för att man skall veta vad man talar om.
:tummenupp
/E

Nu får du förklara bättre

Partiet har fått dubbelt så många röster det vill säga 100% fler.

Partiet har ökat sin del av antalet röster från 10 % till 20 %.

Var i detta behövs procentenheter ?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Men procent och procentenheter är inte riktigt samma sak.
Vanligast använd begreppet för att beskriva förhållanden mellan olika grupper.
Om man till exempel har lika många bensin som dieselbilar, så är 50% dieseldrivna.
Om dieselbilarna ökar så att man har 51% dieselbilar, så har beståndet ökat med en procentenhet, men två procent.
Tror jag.

En tanke, men var i din förklaring tvingas du att använda uttrycket procentenheter ?

Säg att vi har 100 bilar var av 50 är diesel. Sen förändras andelen till 51 diesel bilar. Ökning av andelen dieselbilar är 1/100 = 1%

Om man av någon anledning tycker att man borde relatera ökningen i förhållande till antalet dieselbilar istället för till det totala bilbeståndet så får man 1/50 = 2%

Min 125a har en hjulbas på 1450mm. Eftersom det är omoraliskt att åka på bakhjulet tänkte jag förlänga svingen så att hjulbasen blev 1600mm. Undrar om en förlängning på 150mmenheter räcker ? :)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men procent och procentenheter är inte riktigt samma sak.
Vanligast använd begreppet för att beskriva förhållanden mellan olika grupper.
Om man till exempel har lika många bensin som dieselbilar, så är 50% dieseldrivna.
Om dieselbilarna ökar så att man har 51% dieselbilar, så har beståndet ökat med en procentenhet, men två procent.
Tror jag.

Fast... Säg att det rullar 2000 bilar på våra vägar, 1000 bensin och 1000 diesel. Ökar dieselbilsbeståndet med två procent går de upp till 1000*1,02=1020 st. Dessa utgör nu 1020/2020=0,504950495, eller ungefär 50,5% av det totala beståndet. Men du menar att det är skillnad på procent när det gäller total- och delökning, eller?

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
En tanke, men var i din förklaring tvingas du att använda uttrycket procentenheter ?

Du tvingas inte till någonting. Vi bor i ett fritt land. Däremot kan man göra förändringar mer överskådliga genom att använda begreppet procentenheter. T.ex. "Väljarstödet för Socialdemokraterna backade med 20 procentenheter till 2% av väljarna i den senaste undersökningen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Procentenhet :fakta

Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Ingenstans, det är bara en matematisk abstraktion för att förenkla, precis som procent!
Man tvingas inte heller att använda procent.

Går lika bra med bråk, cowboy stylee! :tummenupp
fraction_decimal_poster1.gif

Däremot kan jag hålla med om man kanske skulle sluta använda begreppet procentenheter
i massmedia i och med att många läsare och journalister har grava problem att ens förstå grundbegreppet och tror att procentenheter bara är ett annat ord for procent. :hihi

/e

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Du tvingas inte till någonting. Vi bor i ett fritt land. Däremot kan man göra förändringar mer överskådliga genom att använda begreppet procentenheter. T.ex. "Väljarstödet för Socialdemokraterna backade med 20 procentenheter till 2% av väljarna i den senaste undersökningen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Procentenhet :fakta

...........Däremot kan jag hålla med om man kanske skulle sluta använda begreppet procentenheter
i massmedia i och med att många läsare och journalister har grava problem att ens förstå grundbegreppet och tror att procentenheter bara är ett annat ord for procent. :hihi

/e

Och vad är det för fel att använda språket

Socialdemokraternas väljarstöd backade 20 % och för dom som inte fattar att det relateras till hela väljarkåren (verkar rätt meningslös att relatera till något annat) kan man förtydliga från 22% till 2 % (Satan vad härligt det vore :))

Jag skulle vilja påstå att man borde sluta prata om % helt och hållet. Undersökning efter undersökning visar att oroväckande många inte har en aning om vad det är.

Man kan lösa problemet genom att ta fram en App som med färgglada animerade staplar eller tårtbitar i 3D visar fördelningen så slipper man tänka. Då kan man snabbt konstatera "Shit-ba va Sossarna har blivt små, lol"

Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Jag stör mig på dropdown-menyerna här på SH när man skall navigera mellan olika forumdelar. Fruktansvärt irriterande att de ligger så att de alltid expanderas när jag inte vill.

Och när jag VILL så är menyerna öppna så länge att pekaren vinglar runt och menyn
hinner stängas innan jag gjort mitt val. Händer flera gånger varje tillfälle jag är inne.

Är det bara jag som är muppig eller känns problemet igen?
Jag trodde för en gångs skuld att jag var unik, men nädå, inte ens det fick jag ha, störigt!! ;)

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Och vad är det för fel att använda språket

Socialdemokraternas väljarstöd backade 20 % och för dom som inte fattar att det relateras till hela väljarkåren (verkar rätt meningslös att relatera till något annat) kan man förtydliga från 22% till 2 % (Satan vad härligt det vore :))
Felet är att de har inte backat 20% utan 91%. Man utgår alltid från det värde man avvikit från när man räknar procent, i det här fallet 22% (och inte 100% som du tycker att man ska anta).

Procent är ett relativt begrepp.
Procentenhet är ett absolut begrepp.

Det är ändå helt ok att du stör dig på det (det väljer man ju själv), men försök att inse att det fungerar på det sätt som vi försöker förklara för dig.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Stör mig som fan på lastbilar som kör om varandra med en hastighetsskillnad på kanske ett par kilometer i timmen vilket medför att de blockerar resten av trafikflödet som vacket får bromsa till lastbilarnas hastighet under den tid omkörningen tar. Flertalet minuter är långt ifrån ovanligt, det mest extrema jag varit med om var en lastbil som låg och "försökte" köra om i tio minuter!! I tio fucking minuter ligger han bredvid den andra lastbilen och vägrar backa ner från omkörningen. Han skulle helt enkelt om!:dummer Och jag försökte med att ge honom rum nog att backa tillbaka och lägga sig bakom den andra lastbilen, men icke! måste ha varit frågan om stolthet eller något... "Påbörjad omkörning skall avslutas!":huvet Själviska as är vad de är!:mad:

Det där är ett ickeproblem av rang. Jag kör 400 mil per sväng och omkörningar på flera minuter är extremt ovanliga.
Tror du förresten att vi kör om för skojs skull?
Lägger man 70-80 mil på en dag så kan dom där 5-10 extra km/h göra mycket stor skillnad.

Jag stör mig på personbilisterna som ska köra dom 3 milen till jobbet som inte kan acceptera att vi som kör hela dagarna också vill köra om.
Starta 1 minut tidigare om det är så bråttom, vi kan inte göra det utan att få 3000:- i böter.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där är ett ickeproblem av rang. Jag kör 400 mil per sväng och omkörningar på flera minuter är extremt ovanliga.
Tror du förresten att vi kör om för skojs skull?
Lägger man 70-80 mil på en dag så kan dom där 5-10 extra km/h göra mycket stor skillnad.

Jag stör mig på personbilisterna som ska köra dom 3 milen till jobbet som inte kan acceptera att vi som kör hela dagarna också vill köra om.
Starta 1 minut tidigare om det är så bråttom, vi kan inte göra det utan att få 3000:- i böter.

Så fasen heller, man kan ju inte köra motorväg utan att stöta på långsamt omkörande lastbilar flera gånger även under kortare sträckor. Hastighetsskillnaden är väldigt ofta marginell, handlar knappast om några 5-10 km/h så långsamt som en del omkörningar går. Hade skillnaden varit så stor hade jag förstått att man inte vill lägga sig bakom en långsammare truck och köra, men då hade också omkörningarna gått snabbare och smidigare (framförallt om man kan planera lite och kommer på flygande omkörning). Sen så är det dåligt med respekt och hänsyn när det gäller omkörningarna också tycker jag. Hade jag varit truckchaffis hade jag väntat med en eventuell omkörning tills jag är säker på att hinna förbi utan att vara ivägen för några bakomvarande bilar. Men det är inte ovanligt att lastbilar går ut mer eller mindre rakt framför en när man kommer farande, bara för att komma om en marginellt långsammare kollega. Knappast några 5-10 km/h i skillnad, många lastbilschaufförer kör fan om ifall det så skiljer en eller två km/h.

Och även om jag startar en minut tidigare så kompenserar det inte om jag måste sakta ner för 20 lastbilsomkörningar á någon minut vardera.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Felet är att de har inte backat 20% utan 91%. Man utgår alltid från det värde man avvikit från när man räknar procent, i det här fallet 22% (och inte 100% som du tycker att man ska anta).

Procent är ett relativt begrepp.
Procentenhet är ett absolut begrepp.

Det är ändå helt ok att du stör dig på det (det väljer man ju själv), men försök att inse att det fungerar på det sätt som vi försöker förklara för dig.

Jag har hållit på med matte och procent större delen av mit liv så jag vet hur det fungerar.

Och jag fattar också att det innebär att 91 % av deras tidigare väljare har övergivit dom men dom har fortfarande "bara" tappat 20% av det totala antalet väljare.

Jag får väl knyta näven i fickan och anpassa mig. I kväll tänker jag (bäst att uttrycka sig på ett korrekt sätt från och med nu) dricka 4 centiliterenheter whisky och sen gå ut och flytta bakhjulet på mitt bygge 4 millimeterenheter åt vänster (bäst att förtydliga här, hojen sedd bakfrån). Efter det tänkte jag cadda i ungefär 2 timenheter och dricka ca 2 deciliterenheter kaffe.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Jag har hållit på med matte och procent större delen av mit liv så jag vet hur det fungerar.

Och jag fattar också att det innebär att 91 % av deras tidigare väljare har övergivit dom men dom har fortfarande "bara" tappat 20% av det totala antalet väljare.

Jag får väl knyta näven i fickan och anpassa mig. I kväll tänker jag (bäst att uttrycka sig på ett korrekt sätt från och med nu) dricka 4 centiliterenheter whisky och sen gå ut och flytta bakhjulet på mitt bygge 4 millimeterenheter åt vänster (bäst att förtydliga här, hojen sedd bakfrån). Efter det tänkte jag cadda i ungefär 2 timenheter och dricka ca 2 deciliterenheter kaffe.

Men relativt och absolut fattade du inte ;)
(dom exemplen du misshandlar är alla absoluta begrepp)

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj

Det märks verkligen att du vet hur det fungerar. :gnissla

Just nu stör jag mig på att jag inte kan sluta svara på dina inlägg...

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Ja tydligen så har jag efter sådär 40 år med matte fått lära mig att jag inte vet hur procent fungerar.

Jag vet inte men,

Staplar.jpg

Procent är ju inte en enhet utan ett förhållande men om vi har procent på y-axeln så förstår jag fortfarande inte hur det kan bli något annat än 20% bakåt.

men - men, jag är väl för gammal eller varit otroligt korkad i hela mitt liv (om det är så bjuder jag på det)

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Fan var det är vinter.....
Sitta här och käfta om procent...
Vilket slöseri med liv!

Skärpning Engström!

:fatta!

/e

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
stör mig på folk som spårar ur i trådarna och tillbringar typ två sidor att försöka förklara och diskutera nått orelevant för oss andra som ändå inte förstår/BRYR oss om det
:p

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE