Störiga tråden.

sportbike

Guest
Jag stör mig på att norrlänningar pratar så in i helvet långsamt, börjar förstå varför allt tar sån tid i norr.
Lyssnade på en dokumentär om Kalixhärvan, och ett program på 20 minuter tar två och en halv timme för att alla pratar så SAKTA !!!
Vakna!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Stör mig på tanterna - 27-37 år med fula, dyra "executive"-kläder - som i livsmedelsladan vräker upp en kvarts kubikmeter varor huller om buller på bandet i kassan och sedan kutar ut för att packa i kassar.

Jag stör mig mycket mer på dom som kutar tillbaka in i butiken för att hämta dom där sakerna som dom glömt. Underligt nog alltid med samma signalement som du beskriver.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag stör mig på att butikskassörskan springer efter folk som har glömt mjölken, ända ut på parkeringen. Visserligen en fin gest men det stoppar upp kön ganska bra tack vare dessa människor. Underligt nog alltid med samma signalement som du beskriver.

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Jag stör mig på att norrlänningar pratar så in i helvet långsamt, börjar förstå varför allt tar sån tid i norr.
Lyssnade på en dokumentär om Kalixhärvan, och ett program på 20 minuter tar två och en halv timme för att alla pratar så SAKTA !!!
Vakna!

Nu generaliserar du lite väl hårt, Norrlänningar pratar kanske generellt långsammare men Kalixmålet är extremt!

Jag stör mig mer på min arbetsgivares stockholmsbaserade chefer som pratar fort och mycket utan att egentligen säga ett skit, tar ungefär två minuter innan man har hunnit tappa intresset!

Sen att allting tar längre tid i Norrland är nog också lite väl generaliserat, har kört lite projekt på Västkusten och där höll jag på att bli fullkomligt vansinnig på personalen som betedde sig som ett gäng tjattrande kärringar som trots att de var på jobbet 8 timmar per dag maximalt hade 3 timmar effektiv arbetstid per dag. Slutade med att jag fick ta ner ett gäng Norrlänningar för att få nåt att hända! :)

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

Om ge håll käft nä ge int ha nå vettit å säg så behöv ge int prat så fort.

Förövrigt blev jag nästan lite irriterad när jag var och handlade idag.
Kärringen framför handlar tretysensjuhundraåttionio varor (typ).
För att sedan lusläsa kvittot.
Kärring - "Det var två för 30 på kaffet! Inte 45!"
Kassörska - "Nej det gällde bara vårat eget kaffe"
Kärringen stegar iväg in i butiken (fortfarande med hela kassan full i varor så kassörskan inte kan ta nästa kund)
Kommer tillbaka efter cirkus 5minuter
Kärring - "Nej du hade rätt"

Vem är så jävla mån om 15:- när man handlar för 2000:- och säkert 500:- är godis och cigaretter?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nu generaliserar du lite väl hårt, Norrlänningar pratar kanske generellt långsammare men Kalixmålet är extremt!

Jag stör mig mer på min arbetsgivares stockholmsbaserade chefer som pratar fort och mycket utan att egentligen säga ett skit, tar ungefär två minuter innan man har hunnit tappa intresset!

Sen att allting tar längre tid i Norrland är nog också lite väl generaliserat, har kört lite projekt på Västkusten och där höll jag på att bli fullkomligt vansinnig på personalen som betedde sig som ett gäng tjattrande kärringar som trots att de var på jobbet 8 timmar per dag maximalt hade 3 timmar effektiv arbetstid per dag. Slutade med att jag fick ta ner ett gäng Norrlänningar för att få nåt att hända! :)

Ringhals?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vakna!

Även vi norrlänningar tappar tålamodet på kalixbor som pratar.

Så vad dom än säger säger vi: Sshjoupp (hur fan stavas det? :va )

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Även inlandet är drabbat av det fenomenet.
"Hu gåre me skotrn?"
He

ba

sun

der

Det finns ju motsatsen i norrland också, i närheten av Piteå (hon jag känner bor i Hortlax) som pratar så innihelvete fort och mycket (och bred pitebondska) att det för utomstående är rent praktisk omöjligt att avkoda det som mänskligt tal.

Jag har någon slags konstig gåva och lyckas avkoda så pass många ord att jag får ihop det till begripliga meningar, så jag brukar få agera tolk till normal svenska :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Stör mig på att tråden deevolverat till "såhär pratar norrlänningar"-tråden...:gnissla Stör mig också på att jag finner det hela smått underhållande:mad: :D

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Är inte Kalix värst:va

Har kört mc lite överallt och kan läsa på läppar och köra flera språk simultant samtidigt - men en Kalixbo som körde rattfull och guida mig en gång för länge sen gav mig verkligen en utmaning:rofl - de var helt otroligt.

Han sa det själv - det går inte och förstå - inte ens hur dom körde och levde......

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ovanstående är störig person personifierad.

Titut:rofl

Jag är överläkare på en mycket speciell avdelning och jag ser dig:3freak - omedelbart

Som en mycket ordningsam person Herr Norman - lite väl sträng och du har ett behov att
att vilja kontrollera folk och trycka ned dom

Well, Herr Norman , jag har gett rekomendation till Polishögskolan att spåra upp
pojkar med beetendeproblem(onödigt kontrollbehov) som dig genom tester.

Du kommer vara nattvakt i ett sockerbruk resten av ditt liv:D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det finns ju motsatsen i norrland också, i närheten av Piteå (hon jag känner bor i Hortlax) som pratar så innihelvete fort och mycket (och bred pitebondska) att det för utomstående är rent praktisk omöjligt att avkoda det som mänskligt tal.

Jag har någon slags konstig gåva och lyckas avkoda så pass många ord att jag får ihop det till begripliga meningar, så jag brukar få agera tolk till normal svenska :D

Det verkar väldigt spritt.
Ett par jag känner kommer från Luleå.
Hon babblar på som ett ordinärt fruntimmer (mycket trevlig, rolig och grov i mun).
Han håller käft (det lilla han säger är dessutom magsurt och tråkigt).

En av de pratsjukaste människor jag stött på var från Vitangi (stavning?)

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Oavsett allt annat: När Ringhals byggdes serieproducerade rörverkstaden hembränningsapparater i rostfritt stål av bästa kärnkraftskvalitet med lika förstklassiga termometrar och elpatroner. Landet runt levererar dessa apparater också idag kubikmetervis av prima vara.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag stör mig på att butikskassörskan springer efter folk som har glömt mjölken, ända ut på parkeringen. Visserligen en fin gest men det stoppar upp kön ganska bra tack vare dessa människor. Underligt nog alltid med samma signalement som du beskriver.

Om jag förstått rätt så är det ganska komplicerade situationer rent lagmässigt.
Har kunden betalat för mjölken så är mjölken kundens.
Just precis det paketet.
Att ställa tillbaks det i kyldisken eller slänga det (även om det stått kvar i kassan och ruttnat) är stöld.

Ja, det finns folk som bryr sig.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Annan störfaktor: Unga damer som med lurar i öronen, blicken i fjärran och hög näsföring kliver ut på övergångsställen fem-tio meter framför bilar som närmar sig med 50 km/t.

När man med näppe räddat livet på dem och diskret tutelitutar litet för att göra dem uppmärksamma på att sådant beteende är olämpligt om de vill fortsätta leva här på jorden möts man av ett uppsträckt långfinger. :va

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka