Stalla hojjen pa farsan

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Jag replikerar! Vem har sagt något om ålder? Jag har då fan inte nämnt det! Att växa upp gäller alla som inte kan ta ett eget ansvar (oavsett om man är 18 eller 35). Ta och lägg ner snacket om "en kompis" Det saknar relevans i detta ärende. Ojdå många svåra ord blev det, säg till om det är något som du inte fattar.

FB har sagt något om ålder, det är det jag försökt visa genom inlägget jag skrev :dummer
Men poletten kanske inte trillar ändå ner hos dig?
Varför saknar snacket om min kompis relevans i detta ärende som du så fint formulerar dig?

Instämmer helt med att växa upp gäller alla oavsett ålder, men som FB ser det är en ungdom på 24 som haft A-behörighet i 5 år en större risk än en 40+ som precis tagit kortet! :huvet



du var ju en kul filur du:D jag tycker däremot att det är helt rätt att "ungdomarna" inte släpps in hur som helst med låga premier, de som står för den högsta risken ska betala den högsta premien. Det bästa skulle också vara om försäkringsbolagen stenhårt införde att allt utom trafikförsäkringen inte gällde om man kom på nån med att skenförsäkra vilket skulle va lätt att bevisa i många fall.

Ditt råd är att chockhöja om man tabbar sig, där tror jag inte heller att det skulle va bra för bara för att man gör en tabbe och så är man inte en nolla.
Allt är inte svart och vitt på det sättet. Dessutom skulle fler prova på och då skulle kostnaderna skjuta i höjden pga. alla "nollor"
Det råder inte minsta tvivel om att körstil och riskmedvenhet kommer med år av erfarenhet och där finns bara en väg att gå, köra köra köra.
Jag erkänner att jag tyckte annorlunda när jag var 20 men numer vill jag gärna bli premierad för alla skadefria år med skyhöga premier både på bil och mc.

Varför skall inte premierna vara lika för alla? Pga statistiken?
Vi står för störst risk statistiskt sett ja, de drar alla över samma kant!

Alla kan tabba sig, men många gör det på sådant sätt att det borde ifrågaställas om individen i fråga skall ha körkort överhuvudtaget.

Du har helt rätt i att erfarenhet kommer efter år och åter år av körning, men hur ska ungdomar kunna skaffa sig erfarenhet när de tvingas betala skyhöga försäkringspremier?
Kan förstå att du tycker det är skönt med dina skadefria år och rimliga försäkringspremier, men när ska det gälla för mig? när jag fyllt 40? Har varit skadefri i snart 4 år, ingen premie har nånsin ändrats för mig!
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Tre-inlägg-i-ett för att spara tid och plats... :tungan

Trafikförsäkringen gäller oavsett förare och det kan vara ett intressant alternativ för många att bara trafikförsäkra - som någon skrev tidigare. Klarar inte ens ego av att köra en hoj som har några år på nacken (och alltså inte ovillkorligen kräver vagnskadeförsäkring) så kanske det egot inte har på vägen att göra från första början.


Den som "ställer hojen på farsan" bör vara jävligt medveten om att det i så fall formellt är farsans hoj. Om farsan får ekonomiska problem så kan kronofogden mäta ut hojen utan att snålsonen kan göra ett piss. När farsan dör - vilket kan hända om 20 år eller i morgon - tillfaller hojen dödsboet, och skall delas med övriga arvingar eller eventuellt säljas om dödsboet har underskott. När det händer är det för sent att göra något åt det.


Instämmer helt med att växa upp gäller alla oavsett ålder, men som FB ser det är en ungdom på 24 som haft A-behörighet i 5 år en större risk än en 40+ som precis tagit kortet! :huvet
Det är flera saker som avgör hur stor risk en förare utgör i trafiken - för sig själv, sitt fordon och för andra. En faktor är körerfarenhet på hoj, och den får man bara genom att köra hoj. Den som kört hoj 5 år har rimligen mer körerfarenhet och större vana vid att hantera sin hoj än den med nytaget körkort, det ifrågasätter knappast någon. Men det är inte det enda som spelar roll. Viktigare än att körtekniskt kunna hantera sin hoj bra så att man kan klara sig ur farliga situationer, är att ge fan i att försätta sig i de farliga situationerna från början. Och det är en genomsnittlig 40-åring bättre på än en genomsnittlig 24-åring, helt oavsett körkortstid och hojvana. Det handlar om självkännedom, omdöme och självbevarelsedrift. Självklart finns det stora skillnader på individnivå, men åldern funkar i brist på personliga intervjuer rätt bra som generell måttstock.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Som BMW-ägare med en hoj som går nästan som en japs-600a så är de här trådarna lite underhållande att läsa. Jag är i yngsta klassen och bor i Sthlm. Betalar inte ens 5 papp hel/hel varje år.

Känns skönt om något skulle hända. Man har sett en del trådar på diverse forum under åren där folk som skenförsäkrat inte fått en spänn när det hänt något.

Men så länge de gasglada "galningarna" måste ha 1000-kubikare med kraschstatistik som får vem som helst att bli mörkrädd så får man nog vara nöjd med sin gubbhojs försärkingspremie. :D
Det är billigt!

Jag är också i yngsta gruppen och skulle få betala 9K hel/hel för min supermotard..
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Jag kan varmt rekommendera Fireblades av äldre modell.Kanske inte snabbaste cykeln i världen, men lättkörd och vettig i inköp och försäkring.Dessutom kan du ju alltid gå med i SMC & gå deras kurser med utbildning så får du nog mer perspektiv på saker och billigare försäkring.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Alla här tänker bara på sig själva, oavsett om de är 22, 32, 45 osv. Saker och ting ska vara bäst ekonominsk eller på andra sätt för dem i just den livssituation som de är i.
Alla tycker de förtjänar nåt mer än andra och på det sättet kommer man ingen vart med en sådan disskution.

Men en sak är säkert med detta system vi har i Sverige, ju mer kunskap man har om saken ju lättare kan man finta det som är mindre bra för ens ekonomi eller livsituation. Så lägg ner erat snack om vad som är rätt och fel, för inte nån jävel med handen på hjärtat gör allt rätt när det gäller en massa förluster på olika plan oavsett vad det än gäller. Säger ni det så har ni nog glömt bort hur många saker ni gjort som inte varit rätt för egen vinningskull.

Men jag håller med en sak, man behöver inte ha en värsting hoj över -00 modellerna, och sedan klaga över försäkringpremierna.
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Alla här tänker bara på sig själva, oavsett om de är 22, 32, 45 osv. Saker och ting ska vara bäst ekonominsk eller på andra sätt för dem i just den livssituation som de är i.
Alla tycker de förtjänar nåt mer än andra och på det sättet kommer man ingen vart med en sådan disskution.

Men en sak är säkert med detta system vi har i Sverige, ju mer kunskap man har om saken ju lättare kan man finta det som är mindre bra för ens ekonomi eller livsituation. Så lägg ner erat snack om vad som är rätt och fel, för inte nån jävel med handen på hjärtat gör allt rätt när det gäller en massa förluster på olika plan oavsett vad det än gäller. Säger ni det så har ni nog glömt bort hur många saker ni gjort som inte varit rätt för egen vinningskull.

Men jag håller med en sak, man behöver inte ha en värsting hoj över -00 modellerna, och sedan klaga över försäkringpremierna.


Det är det som är felet, man får inte ens klaga på kostnaderna. tur att alla går runt och känner sig som miljonärer :)

Jag klagar hur mycket jag vill, DET ÄR DYRT och ingen kan säga emot :)
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Jag äger min hoj och försäkringen står på mig.
Om farsan vill låna min hoj, gäller försäkringen då?

Hur orkar ni tjata om detta år ut o år in....?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag äger min hoj och försäkringen står på mig.
Om farsan vill låna min hoj, gäller försäkringen då?

Hur orkar ni tjata om detta år ut o år in....?

Svaret finner du i dina försäkringsvillkor!

Om alla blundar för problemet, försvinner det då? :va
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Det är billigt!

Jag är också i yngsta gruppen och skulle få betala 9K hel/hel för min supermotard..

Det är inte direkt så att jag måste gnida ihop pengar för att ha råd med försäkringen på hojen. Det är en skön känsla för en snål djävlel som mig. :D
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Kan man inte ska man inte

Alltså har man inte råd att ÄGA en Sh av senaste modell så ska man helt enkelt inte köpa den!

Det är ingen rättighet bara en möjlighet i mån av ekonomi
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Inte mitt fel att många ger fan i att titta ordentligt till både vänster å höger innan dom kör ut, och får en MC i sidan.
2006 skedde 434 olyckor mellan personbil och motorcykel. Samtidigt lyckades 568 motorcyklister med bedriften att krascha alldeles på egen hand, helt utan hjälp. 21 olyckor skedde mellan hoj-hoj. De flesta hojolyckor beror, om man skall hårddra det, helt enkelt på att hojåkare inte klarar av att hålla sig på vägen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det är många som klotar alldeles själva... men ska det ta ifrån mig rätten att gnälla över att det är DYRT? :rolleyes:

Jag skulle inte klaga överhuvudtaget om det kostade mindre... men det verkar som en del tycker det ska vara ännu dyrare, så att ännu färre har råd att köra. å kanske helst bara just dom!! :D

Det där är ju marknadskrafter som hör en demokrati och marknadsekonomi till. Det man kan göra är att vara god kund och söka den billigaste försäkringen så att man härigenom gynnar konkurrens och billiga bolag, eller starta ett eget försäkringsbolag.

Som tur är har jag själv aldrig känt attraktion till de hojmodeller som tilltalar bokstavsbarn: splitt nya liter-R-hojar. I ditt fall är det nog bara att förlika sig med sin flock, eller att lämna den genom att åka annat.
 
Last edited:

Tommy.exe

Guest
Det där är ju marknadskrafter som hör en demokrati och marknadsekonomi till. Det man kan göra är att vara god kund och söka den billigaste försäkringen så att man härigenom gynnar konkurrens och billiga bolag, eller starta ett eget försäkringsbolag.

Som tur är har jag själv aldrig känt attraktion till de hojmodeller som tilltalar bokstavsbarn: splitt nya liter-R-hojar. I ditt fall är det nog bara att förlika sig med sin flock, eller att lämna den genom att åka annat.

:rofl


Ja gnäller hur mycke ja vill...... DE E SJUKT DYYYYYRT!!!!! :pannkyss


*EDIT: Nej jag anser mig inte ha en värsting... så slipper ja få en skopa skit för det :D


Men den e dyr å försäkra :rolleyes:

Det började med att jag satt uppe sent å hade tråkigt, antar att jag försökte va lite rolig eller nåt...

Jag har råd att försäkra mina hojar och lider inte nämnvärt av det.


nu ska ja va tyst. :rolleyes:
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Jo då.. har fått gnälla av mig rätt bra nu..


Retar mig bara på stekarattityden, där få med stålar anser det vara dom förunnat att köra hoj Dom är ju coola snubbar.. Sen kan dom sitta å garva åt fattiglappen på sin 400 från 80-talet....

Fast så är det väl inte...

Det är väl ingen här som inte unnar någon annan att köra mc...

Att påpeka att man inte ska köpa sånt man inte har råd med tja det är väl ett bra råd - även om det är ganska självklart.

Alla som åker mc vet att det är dyra försäkringar och att det inte finns några genvägar som är moraliskt korrekta.

Varken politiker, försäkringsbolag eller majoriteten av mottrafikanter vill ha med oss att göra - för samhället är vi utan tvekan en kostnad (det kan man väl iof vrida och vända på ur ett samhällspolitiskt perspektiv).

Sporthojar är tillåtna av precis samma anledning som alkohol, dvs av historiska skäl.

Premierna står i proportion till de kostnader som finns.

Skulle vara roligare att läsa om konstruktiva förslag än att personer (du ;) ) bara skriver blaj för att kräva sin rätt att gnälla... ;)

/Fredde
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo då.. har fått gnälla av mig rätt bra nu..


Retar mig bara på stekarattityden, där få med stålar anser det vara dom förunnat att köra hoj Dom är ju coola snubbar.. Sen kan dom sitta å garva åt fattiglappen på sin 400 från 80-talet....

Det är nog inte dom med pengar som driver upp premierna,

Gruppen 20-29 äger 6 % av motorcyklarna men står för 40 % av olyckorna.
Fler än hälften av det totala antalet motorcyklister (oavsett ålder) som omkommer körde sporthoj.

I gruppen omkomna i 20-29 år är det samtidigt en majoritet som kört en hoj vilken de själva inte har stått som ägare på.
http://www.vv.se/filer/22832/1.1 Djupstudierapport.pdf

Så det verkar inte vara så att det är rika kapitalstarka stekare som kraschar upp försäkringspermierna. Det är tvärtom oftast unga lågutbildade män med måttlig inkomst som skadas och dör på sporthoj, och som gjort att det blivit dyrt.

Edit: Här är fö en färsk utredning jag fann igår av hur ålder, föräkringsrisk, hojmodell mm påverkar olycksrisken. På sid 36 tas fö ånyo upp att många av de yngre olyckdrabbade körde en hoj ställd på ngn annan, oftast äldre, person.http://www.vv.se/filer/27656/skaderisker_for_motorcyklister_vti_2007.pdf
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top