Stark Varg

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Antingen har dom tagit pengarna och sprungit, eller så har dom börjat tillverka motorcyklar, för nu har dom inte haft tid att klippa ihop en 20 sekunders YouTube short på över två veckor.

Annars ett startup tips är ju att spela in meningslösa klip en masse, ladda upp dom till youtube med tidsinställt släppdatum och sedan skyndsamt gömma pengarna som har kommit in och göra sig själv oanträffbar.
Som det där hjälmmärket med hud. De bakom kalasade rejält med bilar, helikopter och flashiga boenden för pengarna.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hoppas moderbolaget fick låna hojen mer än 45 minuter.
Går fort att bränna stålar!

Oj vad bitter jag är hahah
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Då kanske det är dom pengarna dom har tagit och sprungit...
Då är ju bara handpenningar och andra investerare småpengar...

Nåja, det kanske kommer ett 20 sekunders klipp på YouTube snart
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det kanske är så att EML kommer med kunskap och produktionskapcitet och även ett återförsäljarnätverk.
Jag tvivlar på att ett sådant företag inte kör Due Diligence fullt ut före en investering.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Komponentbristen ser ut att lätta rejält under 2023 och nu finns det visst en jättekassa pengar att gräva ur, så om det inte blir några hojar nu, med en fabrik redo och allt, så vore det faktiskt snudd på märkligt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu är det en månad sedan dom la upp något nytt på YouTube, man kan ju hoppas att dom är upptagna med att bygga motorcyklar.

Men kotlettfrillan ser ju inte ut att vara den som går och ställer sig vid bandet, så man tycker att han borde kunna kommunicera eventuell byggstart.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nu är det en månad sedan dom la upp något nytt på YouTube, man kan ju hoppas att dom är upptagna med att bygga motorcyklar.

Men kotlettfrillan ser ju inte ut att vara den som går och ställer sig vid bandet, så man tycker att han borde kunna kommunicera eventuell byggstart.
”Inga nyheter = bra nyheter samt arbetar hårt”

Brukar vara ett mantra bland dessa företag. :)

Själv följer jag även Heart Aerospace som säger att man har ”sålt 250 flygplan”.

Huuur kan man sälja ett flygplan som inte finns? Kanske är det som Tesla Semi att man har lagt ”Handpenning” på dessa fordon och att det inte alla är samma sak?

Kanske är det väldigt lätt att ”Sälja” en produkt där man utlovar 2ggr effektivitet till halva priset? Jag tror det VAR enkelt att sälja sådana produkter. Dock inte längre 2023.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag känner några av de som återfinns i personallistan hos Heart.
Inte valparna som startat det utan några av de lite äldre och det är seriösa personer.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det känns som om ett antal av er med lätthet skulle kunna söka jobb på Aftonbladet med era domedagsteorier. Vad är sannolikheten att ägaren till 24MX skulle blåsa ett antal investerare för att fly med pengarna?

Jag är rätt övertygad om att hojen kommer (men försenad) och kommer i stort att leva upp till vad de sagt. Dock kvarstår problemet att alla som köpt hojen kommer bli rätt less på att kunna köra två pass i motionstempo för att sedan åka hem igen. Jag räknar kallt med att den första uppdateringen på hårdvarufronten är ett utbytbart batteri.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag känner några av de som återfinns i personallistan hos Heart.
Inte valparna som startat det utan några av de lite äldre och det är seriösa personer.
Jag tror ändå aldrig att det planet kommer lyfta från backen. De har visat ett radiostyrt flygplan som flyger dock.

Jag kan ha fel, men det är min åsikt ändå. :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det känns som om ett antal av er med lätthet skulle kunna söka jobb på Aftonbladet med era domedagsteorier. Vad är sannolikheten att ägaren till 24MX skulle blåsa ett antal investerare för att fly med pengarna?

Jag är rätt övertygad om att hojen kommer (men försenad) och kommer i stort att leva upp till vad de sagt. Dock kvarstår problemet att alla som köpt hojen kommer bli rätt less på att kunna köra två pass i motionstempo för att sedan åka hem igen. Jag räknar kallt med att den första uppdateringen på hårdvarufronten är ett utbytbart batteri.
Inte sålänge Anders Lindberg arbetar på Aftonbladet!

”Fly med pengarna” tror jag inte. Men ”Ej kunna leverera en produkt som utlovad” absolut.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror det stog i aftonbladet i dag att något engelsk företag gått in som delägare i stark varg.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Inte sålänge Anders Lindberg arbetar på Aftonbladet!

”Fly med pengarna” tror jag inte. Men ”Ej kunna leverera en produkt som utlovad” absolut.
När journalister från hela världen bjuds in för att provköra så är leverantörer och hårdvara 99% klara. Mjukvarutuning pågår "för evigt", men inget som stoppar försäljning. Det de skulle falla på är alltså att ett antal större leverantörer faller bort, det låter mindre sannolikt med det kapital de har i ryggen. Jag kvarstår vid att det enda löfte de inte kunnat hålla är att en elitförare skall kunna köra ett VM-heat (35 min racetempo) på en laddning.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
När journalister från hela världen bjuds in för att provköra så är leverantörer och hårdvara 99% klara. Mjukvarutuning pågår "för evigt", men inget som stoppar försäljning. Det de skulle falla på är alltså att ett antal större leverantörer faller bort, det låter mindre sannolikt med det kapital de har i ryggen. Jag kvarstår vid att det enda löfte de inte kunnat hålla är att en elitförare skall kunna köra ett VM-heat (35 min racetempo) på en laddning.
Samt levera själva motorcykeln vid utsatt leveransdatum då också… Men det kanske inte är ett löfte tekniskt sätt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Näe, leveranslöften bryts ju konstant, var det inte någon/några här som hade beställt Cybertruckar?

Övriga löften verkar man ju kunna ta halvlätt på också, när man inte kan uppfylla dom kallar man dom "ambitioner" "målbild" eller något annat än ett löfte...

Heart Aero är ju ett annat sorgebarn, jag hade ändå ganska stort hopp för dom, dom var lite mer lågmälda med marknadsföringen.
När (United?) beställningen kom in på ett par hundra plan kändes det ändå som att det fanns tilltro till dom i branchen och ekonomiska muskler att genomföra det.

Nu har dom reviderat sitt plan till att vara en hybrid med batteriassisterad start och en fossilmotor som håller det flygande nätt och jämnt.

Det gamla skämtet om att det går långsamt för att dom stänger av motorerna på höjd och flyger på APU'n är inte allt för avlägset

Det som tog död på batteriflygandet var att man måste ha reservräckvidd för att cirkulera en stund och sedan eventuellt gå tillbaka om väder eller en olycka stänger flygplatsen dom tänkt landa på.

Det är inte länge sedan jag hörde på flygradion att Skelleftå stängde sin flygplats och planet från stockholm som skulle landa fick cirkulera ett tag innan dom gick tillbaka, men flygplatsen här i Umeå skickade ut allt dom hade, sopade och kemade och gjorde en friktionsmätning precis innan dom kom hit och fick tilfälligt värden som var tillräckligt bra för att dom skulle kunna landa här.

Ett flygplan med 40 mils räckvidd kan aldrig flyga på rutter längre än 20 mil om dom tvingas gå tillbaka
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@GuW
”Nu har dom reviderat sitt plan till att vara en hybrid med batteriassisterad start och en fossilmotor som håller det flygande nätt och jämnt.”


Haha snart kommer det stå:

Range​

– 200 km all electric
– 400 km electric+hybrid
– 800 km electric+hybrid 25pax
- 870 km fossile fuel 30pax (dvs Saab 340)

haha kan inte sluta garva. 800km electric + hybrid 25 pax. Vad är det då som är electric? Ledslingor för golvbelysningen? Eller är det en vanlig apu? Hur stor del av rangen är electric på dessa 800km? Jag gissar på 150km.

Så istället för att använda en Saab 340 så väljer man istället att bygga ett heeeelt nytt flygplan som kan ta 15-20mil / 80 mil med elektrisk kapacitet. Overengineering och dyrt som fan om man frågar mig. Inte så miljövänligt heller.

Men men jag är bitter.
 
Last edited:

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
@GuW
”Nu har dom reviderat sitt plan till att vara en hybrid med batteriassisterad start och en fossilmotor som håller det flygande nätt och jämnt.”


Haha snart kommer det stå:

Range​

– 200 km all electric
– 400 km electric+hybrid
– 800 km electric+hybrid 25pax
- 870 km fossile fuel 30pax (dvs Saab 340)

haha kan inte sluta garva. 800km electric + hybrid 25 pax. Vad är det då som är electric? Ledslingor för golvbelysningen? Eller är det en vanlig apu? Hur stor del av rangen är electric på dessa 800km? Jag gissar på 150km.

Så istället för att använda en Saab 340 så väljer man istället att bygga ett heeeelt nytt flygplan som kan ta 15-20mil / 80 mil med elektrisk kapacitet. Overengineering och dyrt som fan om man frågar mig. Inte så miljövänligt heller.

Men men jag är bitter.
Vad betyder 25pax/30pax?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top