Stark Varg

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Eddie stannade och bytte batteri 2-3 gånger vi diskuterade det här i någon tråd lite efter tävlingen. Han hade meckar som gjorde det jobbet imponerande snabbt. Jag tror inte att någon av oss kan byta så snabbt om vi ens vill köpa ett extra batteri och därmed landa på ett pris närmare 200kkr inkl hoj.
Själv har jag aldrig haft med någon mek när jag tävlade.

Troligen har dom tränat och trimmat in batteribytet ordentligt mycket. Ungefär som en enduroförare som skiftar däck på några minuter, eller meckarna som tankar och byter däck i F1.

Enduroreglementet brukar inte tillåta byta av hoj så det alternativet är nog uteslutet.
Ja det är den stora nackdelen för min del att hojen inte levereras med extra batteri samt att det ska gå fort att byta det själv
Sen om man ska bevisa att Vargen funkar för enduro så får den nog ta sig igenom en kåsa då blir jag nog övertygad
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det är den stora nackdelen för min del att hojen inte levereras med extra batteri samt att det ska gå fort att byta det själv
Sen om man ska bevisa att Vargen funkar för enduro så får den nog ta sig igenom en kåsa då blir jag nog övertygad

Dom borde ha konstruerat den med kasettfäste på batteriet. Då skulle depåstoppen helt plötsligt bli snabbare än vad någon tankar bränsle.

Det räcker inte för att jag ska slanta upp 200kkr för en maskin som inte är tillräckligt testad tillförlitlighetsmässigt. Men för några skulle den nog kunna bli ett potent verktyg.

Beträffande tillförlitlighet så fotpinnarna tex som nog är det lättataste som finns att hitta på marknaden är ju tunna som knivblad och känns inte så tryggt i mina ögon utöver att dom bevisligen gått sönder. Inte trygga är lär nöta hårt på skorna.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Dom borde ha konstruerat den med kasettfäste på batteriet. Då skulle depåstoppen helt plötsligt bli snabbare än vad någon tankar bränsle.

Det räcker inte för att jag ska slanta upp 200kkr för en maskin som inte är tillräckligt testad tillförlitlighetsmässigt. Men för några skulle den nog kunna bli ett potent verktyg.

Beträffande tillförlitlighet så fotpinnarna tex som nog är det lättataste som finns att hitta på marknaden är ju tunna som knivblad och känns inte så tryggt i mina ögon utöver att dom bevisligen gått sönder. Inte trygga är lär nöta hårt på skorna.
Ja precis nästa problem är priset 👍
Blev ju mörkrädd när BMW provade att uppfinna hjulet igen med sitt försök till enduro hoj
Så för min del får det allt bli ganska många testpiloter innan jag skulle handla någon
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
ÄR de leksaker då? Jag tycker att det mesta pekar på att det är en seriös hoj som är batteridriven. Dvs ungefär det som de påstått.

Om du faktagranskar reklamen och marknadsföringen från andra tillverkare så vet du att det är lika mycket mumbojumbo därifrån med påståenden om effekt som inte stämmer (se tex KTM-s uppgivna effekter i jämförelse vad de faktiskt ger vid mätning) och vikt som verkar ha uppmätts med konstiga mått.

Det har aldrig hindrat hojar att vara både roliga och användbara.


Mvh
Om den inte duger att tävla konkurrenskraftigt med så är det en leksak. För mig som har astma och usel kondition skulle det förstås fungera, men det är inte tjocka gubbar som är målgruppen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är några häromkring som köpt stark varg. (Men alla jag vet har fortfarande kvar sina vanliga cross/enduro också).

En hade med sig sin till enduro spåret en gång när jag träffade han i höstas. Det är en riktigt Smålands stenig enduro bana där man inte har mycket gaspådrag. Ett varv tar ca20-25 minuter.
Dom flesta motionärer som är där och tränar brukar köra 3-5 varv. På ett sådant ställe funkar det hyfsat.

Bättre dom lagt marknadsföringen på att det är något för medelålders enduro motionärer istället för elit crossåkare som kundgrupp

Det är lite tråkigt/olyckligt att dom var så kaxiga och lovade guld och gröna skogar. Kanske medvetet för att få publicitet.

Jag måste erkänna att jag trodde att det bara skulle vara ett luftslott som aldrig skulle bli färdiga för leverans. Dom fungerar ändå hyfsat.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Det är några häromkring som köpt stark varg. (Men alla jag vet har fortfarande kvar sina vanliga cross/enduro också).

En hade med sig sin till enduro spåret en gång när jag träffade han i höstas. Det är en riktigt Smålands stenig enduro bana där man inte har mycket gaspådrag. Ett varv tar ca20-25 minuter.
Dom flesta motionärer som är där och tränar brukar köra 3-5 varv. På ett sådant ställe funkar det hyfsat.

Bättre dom lagt marknadsföringen på att det är något för medelålders enduro motionärer istället för elit crossåkare som kundgrupp

Det är lite tråkigt/olyckligt att dom var så kaxiga och lovade guld och gröna skogar. Kanske medvetet för att få publicitet.

Jag måste erkänna att jag trodde att det bara skulle vara ett luftslott som aldrig skulle bli färdiga för leverans. Dom fungerar ändå hyfsat.
Vore intressant att veta hur mycket det är kvar i batteriet efter 5 varv
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aprillia gjorde ett försök med som inte varade så länge men dom såg jäkligt snygga att titta på
Var väl både 450 och 550 om jag inte minns fel

Jag tror den hade lite svårt med reglementen ibland då den hade 2 cylindrar. Det hade ju ordentligt med effekt särskilt 550 men 550 var väl inte helt tillförlitlig istället.

550n kunde nog matcha vargen i effekt.

Jag har varit sugen på att köpa en sån ibland men jag har gett mig själv köpstopp eftersom jag måste rensa bort innan jag köper mer skrot.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Som jag förstod det så bytta Stark gänget batteri på varje varv under GGN. Snabbaste bytet ska visst ha gått på dryga minuten.
Så det är fullt genomförbart.

Ni som är nyfikna kan också kolla på Red Bull Los Andes racet som Eddie körde.

Eddie gör det j- ligt bra. Han kör bättre i år på SuperEnduron än vad han kört innan med bensin hojen.
Men hade det kunnat gå ännu lite bättre på en bensinhoj med samma stöttning som han får av Stark?...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Som någon konstaterade redan för ett år sedan…inriktningen har alltså gått från att vara tidernas 450 fyrtakts och 250 tvåtakts dräpare…till att vara någon slags överprisad stugmoppe…?
Ja, och hade dom marknadsfört den där så hade dom nog fått en jämnare kundbas också.
Det finns folk som gärna myser runt på en tyst maskin. Förmodligen till och med en ganska stor köpstark kundbas.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Man behöver inte provköra, man måste väl vara idiot för att vid det här laget inte se det uppenbara problemet?

Stanna och fika på endurotävling? :rofl
Håller med dig
Så som frågan är ställd kan man fråga sig hur personen ser på en varningsskylt typ stick inte in handen i maskinen? Måste man testa för att vara säker på att skada sig?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har du kört en då å konstatera att de inte är en potent endurohoj??

Nu är det väl inte riktigt det som kritiken handlar om, i alla fall inte den här gången. Stark Varg är säkert en potent hoj med sina ~ 50 hk och 15-20 minuters räckvidd (beroende på exakt vem du frågar). Men den har nu funnits ute på marknaden i 1-2 år (också beroende på exakt vem du frågar) och den är fortfarande inte den 80 hk dräpare med räckvidd för hela motocross- eller enduroheat som den ursprungligen hypades upp som. Och det verkar inte heller som att man gör väldigt mycket för att förbättra just detta.

Eddie Karlssons resultat på Gotland säger ju egentligen allt. En potentiell topp-tio förare - kanske topp-fem förare - hamnar i botten av resultatlistan trots närapå fabrikssupport och extra batterier för hundratusentals kronor. Man bevisar alltså att hojen är duglig för motionärer som tänker åka korta stint men också att hojen inte på långa vägar är ett konkurrenskraftigt tävlingsfordon.

Sedan vet jag inte varför "har du provkört en" alltid ska användas som argument. Har man någorlunda vett bakom pannbenet kommer man väl ganska långt med att bara titta på en teknisk specifikation...? Jag har inte provkört en Top Fuel dragster och inte heller en rymdraket, men jag inser ändå att de är snabba. Jag har inte heller provkört en Dacia Duster, men jag inser ändå att den är ganska slö. Och jag har inte heller provkört en Stark Varg, men jag inser ändå att dess rapporterade 15-18-20 minuter räckvidd inte är dugligt om jag vill åka 30 minuter eller rent av 45 minuter plus två varv.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Håller med dig
Så som frågan är ställd kan man fråga sig hur personen ser på en varningsskylt typ stick inte in handen i maskinen? Måste man testa för att vara säker på att skada sig?
s-l1200.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Man behöver inte provköra, man måste väl vara idiot för att vid det här laget inte se det uppenbara problemet?

Stanna och fika på endurotävling? :rofl
De idiotiska är mer att ställa upp i ett långlopp då.. Nästa idiotiska kan då vara att ställa upp i Dakar rallyt??

Jag tänker mest på dom som har provkört å även har som har mer erfarenhet än andra som inte varken provkört eller har en..

Ricken som har haft en för att köra motard å där leverera den inte i effekt å räckvidd för en tävling med flera hit....
De han skrivit om är någon som ägt å använt en Varg till skillnad mot andra..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
..där leverera den inte i effekt å räckvidd för en tävling med flera hit....

Så vad f-n tjatar du om? Måste alla göra misstagen själva trots det uppenbara faktumet? Massor av människor har provkört den och konstaterat samma sak, den har tävlat på Gotland och inte visat sig vara potent.

Enduro är per defintion långlopp så Varg är per definition inte någon "potent endurohoj".

Det är en leksak! PunGt!
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top