Stark Varg

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96

Range​

– 200 km all electric
– 400 km electric+hybrid
– 800 km electric+hybrid 25pax
– 8000 km electric+load balancing
Det där går att slå hur lätt som helst.
Det är bara för planet att bromsa i luften så att man regenererar ström till batterierna.
Precis som för bilar, om man bromsar så kommer man längre…
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det där går att slå hur lätt som helst.
Det är bara för planet att bromsa i luften så att man regenererar ström till batterierna.
Precis som för bilar, om man bromsar så kommer man längre…
…alternativt så monterar man vindmöllor utanpå planet som genererar ström i fartvinden :hihi
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis

"Sargent added: “The thing that drives me a little bit crazy is all of these start-up companies who come out and say ‘we've got an electric motorcycle that will do 300 kilometres [on a single charge]’. And it's like… no!’ Unless you've reinvented the laws of physics and chemistry, then that's not going to happen.”
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det får för lite konsekvenser att ljuga i marknadsföringen.

Om man går ut och säjer att en elbil/motorcykel har 20 mils räckvidd och det visar sig helt omöjligt att köra det utom med en snittfart på 48km/h under optimala förhållanden så ska man ha flera påsar skit för det, och eventuellt bli återköpsskyldiga av sålda fordon.

Lovar man istället 15mil på samma fordon och det fungerar nästan jämnt, utom vid extremkyla eller överlast så har man ju sålt något som uppfyller löftena.

Senast häromdagen läste jag om någon som hade köpt en solcellsanläggning med löfte om att producera X, som sedan inte uppfyllde det på grund av skuggning.
Jag vet att en liten skuggning av en panel sänker hela den slingan av paneler, men vet verkligen folk i allmänhet det, eller tror dom att bortfallet blir en panel?
Han hade dessutom haft folk på plats som hade besiktat installationsplatsen innan dom gav löftet, så dom borde kunna göra en bättre uppskattning,

Men dom verkar gå fria trots att dom inte uppfyller löftena (ärendet ligger hos ARN)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En kompis till mig som jobbade på Getrag (växellådstillverkaren) berättade för många år sen när Land Rover Freelander skulle lanseras så var det väldigt viktigt att det stod 400Nm i databladet. Problemet var att lådan var lite för klen och tålde bara 350 Nm och det fanns inte plats för en kraftigare låda. Hursomhelst så tjatade marknadsavdelning om att det måste stå 400 Nm så då fick de programmera bilen att under ett visst givet förhållande, ett visst givet varvtal och trottelposition så fick bilen 400 Nm under några sekunder, sen snabbt ner till 350 igen. Då kunde de i reklambladet skriva "Upp till 400 Nm" utan att ljuga... ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En kompis till mig som jobbade på Getrag (växellådstillverkaren) berättade för många år sen när Land Rover Freelander skulle lanseras så var det väldigt viktigt att det stod 400Nm i databladet. Problemet var att lådan var lite för klen och tålde bara 350 Nm och det fanns inte plats för en kraftigare låda. Hursomhelst så tjatade marknadsavdelning om att det måste stå 400 Nm så då fick de programmera bilen att under ett visst givet förhållande, ett visst givet varvtal och trottelposition så fick bilen 400 Nm under några sekunder, sen snabbt ner till 350 igen. Då kunde de i reklambladet skriva "Upp till 400 Nm" utan att ljuga... ;)

Det kan ha varit Land Rover, eller så var det någon annan tillverkare som kraftigt begränsade motorn när man la i lågväxel, just för att momentet annars skulle kunna bli så enormt att man rasade övriga delar i drivlinan.

Många andra bilar/motorcyklar begränsar ju momentet på 1an och 2an's växel
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Northbike har annonserat den länge med samma annons

"Samma räckvidd som en bensincross" lär dom ju få backa på, eller så får dom leta upp någon 70 tals Can Am med pytteliten tank....
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Den annonsen undrar jag om den klarar en granskning. Laddning på 1-2h (är inte medföljande laddare på en-fas 240V?, då får du max ut 4,5 KWh). Samma räckvidd som en bensincross? Då är ett VM-heat med toppförare inget problem?

Jag gillar hojen och jag tror det är rätt väg att gå, men att så uppenbart frisera siffrorna gör dem bara en björntjänst.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Den annonsen undrar jag om den klarar en granskning. Laddning på 1-2h (är inte medföljande laddare på en-fas 240V?, då får du max ut 4,5 KWh). Samma räckvidd som en bensincross? Då är ett VM-heat med toppförare inget problem?

Jag gillar hojen och jag tror det är rätt väg att gå, men att så uppenbart frisera siffrorna gör dem bara en björntjänst.

Så har ju elfordonsbranchen alltid annonserat, även på bilsidan.
Det är okej att ljuga om det gäller elfordon.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Den annonsen undrar jag om den klarar en granskning. Laddning på 1-2h (är inte medföljande laddare på en-fas 240V?, då får du max ut 4,5 KWh). Samma räckvidd som en bensincross? Då är ett VM-heat med toppförare inget problem?

Jag gillar hojen och jag tror det är rätt väg att gå, men att så uppenbart frisera siffrorna gör dem bara en björntjänst.
4,5kWh ur enfas…på en timme.
Ja, möjligt, men med ”speciell” handske i så fall.
Dock verkar många batterier och laddare vara konstruerade för att kunna laddas snabbt, från noll till fullt på ca 2 timmar.
Detta gäller även batteribanker till energilager.
Men, man ska ju ha lite att ”köra med” från elnätet.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Så har ju elfordonsbranchen alltid annonserat, även på bilsidan.
Det är okej att ljuga om det gäller elfordon.
Eftersom jag jobbar i branschen, så nej. Det är hårt reglerat i lag vad man får säga. Att sedan WLTP (testmetoden) fortfarande lämnar en del att önska är en annan fråga.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
4,5kWh ur enfas…på en timme.
Ja, möjligt, men med ”speciell” handske i så fall.
Dock verkar många batterier och laddare vara konstruerade för att kunna laddas snabbt, från noll till fullt på ca 2 timmar.
Detta gäller även batteribanker till energilager.
Men, man ska ju ha lite att ”köra med” från elnätet.
1-2 timmar. 2,4 Kw * 2h ger 4,8 Kwh. Det förutsätter dock att allt är perfekt, inte 25 m skarsladd från en överbelastad elstolpe i depån.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, för inte en watt blir ju förluster....

Dom har väl mätt 20-80% som vanligt och extrapolerat laddtiden därifrån
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu läste jag på hemsidan.
Det som medföljer är en laddare som ansluts till ett vanligt schuko uttag.
Samma konfiguration som följer med de flesta laddhybridbilar, men där brukar man också skicka med en kabel med en ”riktig” trefashandske, även om dom flesta laddhybrider bara laddar enfasigt.
Har inga kommentarer på hojen i övrigt, men att uppmana till ett effektuttag på 14A ur en pryl från början av 1900-talet känns idiotiskt.
Men där är dom ju långt ifrån ensamma.

3250F546-419F-43D7-9570-17C71373353A.jpeg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nu läste jag på hemsidan.
Det som medföljer är en laddare som ansluts till ett vanligt schuko uttag.
Samma konfiguration som följer med de flesta laddhybridbilar, men där brukar man också skicka med en kabel med en ”riktig” trefashandske, även om dom flesta laddhybrider bara laddar enfasigt.
Har inga kommentarer på hojen i övrigt, men att uppmana till ett effektuttag på 14A ur en pryl från början av 1900-talet känns idiotiskt.
Men där är dom ju långt ifrån ensamma.

View attachment 480334
På 16A-säkrat uttag borde det ju funka, en stund iallafall... Man får dock se till att ladda när man inte ska laga mat och tvätta en maskin tvätt samtidigt, eller gud förbjude värmer kåken med el, om man nu, som de flesta, har 20A säkringar i huset.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ny blir ju allt detta om laddning bara en hypotetisk diskussion om dom inte levererar några motorcyklar alls...

Är det någon som har hört något från företget?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
På 16A-säkrat uttag borde det ju funka, en stund iallafall... Man får dock se till att ladda när man inte ska laga mat och tvätta en maskin tvätt samtidigt, eller gud förbjude värmer kåken med el, om man nu, som de flesta, har 20A säkringar i huset.
Ja, det är väl så man resonerar, att det är upp till dig som användare att begripa det riskfyllda i att plocka ut 14A ur ett sådant uttag.
Vet inte om motorcykelkollektivet är mer förtänksamma än bilkollektivet?
En stor andel av dom jag känner tycker att "Det är väl inget problem, stickproppen passar ju".
Men du har helt rätt i sak, det kommer att funka, men hur länge och vad konsekvensen blir är individuellt.
Tänker mest att det finns betydligt mycket mer lämpliga uttag för att ligga och klämma ut dom strömvärdena konstant.
Jäklar, vad OT det blev, men det är ju Sporthoj, och egentligen inte helt oviktigt (tycker jag)! :D
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Ja, det är väl så man resonerar, att det är upp till dig som användare att begripa det riskfyllda i att plocka ut 14A ur ett sådant uttag.
Ingen husägare har väl nånsin bytt en 10A-säkring mot en 13A utan att fundera över arean på kabeln från 1947 som går till uttaget lixom. Bara för att ta ett exempel.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top