Stark Varg

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
För ett år sen fanns det oändligt med pengar till luftslott. Kolla tex bolag som Klarna som aldrig tjänat pengar. Detta har smittat av sig till privatpersoner som genom lån av gratispengar kunnat köpa vad som helst på kredit. Tex leasingmarknaden. Nu är gratispengarna slut o bolag kommer få problem . Personligen utan att var någon elhojsmotståndare har jag svårt att se att det kommer bli nåt med detta. Jag tror pengarna kommer ta slut .
Det här är exakt till 100% min syn på det hela också. Festen är slut.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så nu kommer utvecklingen att vända och alla går tillbaka till bensinhojar?

Skulle inte tro det. Det är en självklarhet att hojar som Stark Varg kommer, givet hur det ser ut runtom vad gäller utveckling av batteridriven så är det Stark Varg som är försenad, det är inte så att de ligger långt framför det möjliga på något sätt. Pandemi, logistikproblem och krig påverkar givetvis.

Det kan absolut vara så att man förlitar sig på kinesiska leverantörer som nu inte kan leverera eller har höjt priset så det blir ointressant. Nya leverantörer måste hittas och det skall skrivas kontrakt osv osv.

Om just detta projekt brinner inne så kommer nya, det är helt enkelt en naturlig utveckling att nästa hoj blir eldriven även i detta segment.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så nu kommer utvecklingen att vända och alla går tillbaka till bensinhojar?

Skulle inte tro det. Det är en självklarhet att hojar som Stark Varg kommer, givet hur det ser ut runtom vad gäller utveckling av batteridriven så är det Stark Varg som är försenad, det är inte så att de ligger långt framför det möjliga på något sätt. Pandemi, logistikproblem och krig påverkar givetvis.

Det kan absolut vara så att man förlitar sig på kinesiska leverantörer som nu inte kan leverera eller har höjt priset så det blir ointressant. Nya leverantörer måste hittas och det skall skrivas kontrakt osv osv.

Om just detta projekt brinner inne så kommer nya, det är helt enkelt en naturlig utveckling att nästa hoj blir eldriven även i detta segment.
Vem skrev att elektrifieringen kommer upphöra?

Det är Stark som diskuteras och det är uppenbart att de har rejäla problem.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Mitt inlägg var riktat mot icke-vinstdrivande förteg som bränner pengar.. jag tror den festen är slut. Jag tror annars på el-hojar. Inlägget var sålunda icke riktat mot el-hojar per se
Även om festen är slut så har jag svårt att se en hoj med den kapacitet som Stark Varg FÖRST utlovade de kommande 10 åren. Men detta har debatterats flera gånger i tråden dock. Så lite pappegoja från mig. :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det är ett konstigt fenomen att folk verkar tro att det bara är att kasta pengar på ett problem så löser det sig.
Batteritekniken är inte där ännu för att göra det Stark säger sig kunna göra.
Samma med Heart Aerospace. Men de har ändrat taktik och säger nu att de bygger för ”kommande generationens elflyg” så lät det INTE i början…
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Samma med Heart Aerospace. Men de har ändrat taktik och säger nu att de bygger för ”kommande generationens elflyg” så lät det INTE i början…
Går rykten om att det är Heart som köpt NEVS nu. Dock obekräftat. Pengar till prestigeprojekt har nog inte tagit helt slut än.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Batteritekniken är inte där ännu för att göra det Stark säger sig kunna göra.
Precis, annars hade nog KTM haft en elektrisk enduro med motsvarande spec på marknaden nu. Dom har Freeride (som jag har provat) men den specen är långt ifrån vad Stark har utlovat.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Går rykten om att det är Heart som köpt NEVS nu. Dock obekräftat. Pengar till prestigeprojekt har nog inte tagit helt slut än.
Det är säkert sant. Om någon köper det sorgebarnet så är det Heart. NEVS skulle ju ha självkörande bilar i hela världen för ett bra tag sedan…

Nu ska jag ringa efter en Tesla Robotaxi!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vad fan ska Heart med det konkursboet till, finns det något av värde att karva ur det liket?
Nä en del av inventarierna till tillverkning är ju sålda sedan är ju linan från 80 talet och har igentligen bara skrot värdet. Lokalen är färdig att ramla ihop sedan många år då taket är slut o det inte går att lägga mera papp och tjära annat än att man river av dom 10-12 lager som redan ligger.

Ett hopplöst fall för biltilverkning
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nä en del av inventarierna till tillverkning är ju sålda sedan är ju linan från 80 talet och har igentligen bara skrot värdet. Lokalen är färdig att ramla ihop sedan många år då taket är slut o det inte går att lägga mera papp och tjära annat än att man river av dom 10-12 lager som redan ligger.

Ett hopplöst fall för biltilverkning

Men, men, men...?
En av våra politiker, tillika partiledare lovade ju att lokalerna var utmärkta för tillverkning av vindkraftverk?

Om jag nu bara kunde komma på vem det var...

maud_olofsson.jpg

300px-Alfred_e_neuman.png


Dom är ju så lika.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vad fan ska Heart med det konkursboet till, finns det något av värde att karva ur det liket?
Nä en del av inventarierna till tillverkning är ju sålda sedan är ju linan från 80 talet och har igentligen bara skrot värdet. Lokalen är färdig att ramla ihop sedan många år då taket är slut o det inte går att lägga mera papp och tjära annat än att man river av dom 10-12 lager som redan ligger.

Ett hopplöst fall för biltilverkning
De har ju rätt rejäla lokaler. Finns även mycket ny utrustning för R&D och det pågår mindre produktion i deras lokaler just nu. Både Polestar och Koeningsegg har varit spekulanter tidigare.
Kan säkert gå att bygga små flygplan där. Men som sagt, det är bara rykten och kan vara 100% BS. Denna artikeln är dock lite intressant. https://evertiq.se/news/43485
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
De har ju rätt rejäla lokaler. Finns även mycket ny utrustning för R&D och det pågår mindre produktion i deras lokaler just nu. Både Polestar och Koeningsegg har varit spekulanter tidigare.
Kan säkert gå att bygga små flygplan där. Men som sagt, det är bara rykten och kan vara 100% BS. Denna artikeln är dock lite intressant. https://evertiq.se/news/43485
Jag har varit inne o reparerat samt byggt ut i omgångar.
Japp nya karosseriet är ju fräscht absolut.

Men själva monteringshallen är i så dåligt skick att inget får hängas i taket utan all konstruktion måste byggas från golvet o uppåt. Taket är överbelastat redan som det är, att sedan en hel del skrot hänger kvar i taket av den linan som gjorde Saab 900-9000 gör ju inte saken bättre, vi han inte riva fort nog när nya linan från 80 talet byggdes så skrotet fick hänga kvar som ett halv rivet monument över 60-70 tal kanske äldre. Det är totalt omodernt som bilfabrik.. Som industrihotell därimot finns ju bra möjligheter.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur är landningsbanan vid NEVS i Trolleborg?
Det är väl en kortare bana där, eller blandar jag ihop flygklubbarna?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Ser ju tillräcklig ut men jag är ingen expert på sånt.

Ja, för normal flygning ser det ju onekligen tillräckligt ut, men man brukar ju vilja ha extra långt när man testflyger, men dom har säkert tänkt på det.

Jag följde en hobbybyggare som byggde sitt flygplan på en flygplats som inte var lämplig att testflyga ifrån, så testpiloten han hade tänkt anlita tackade nej (av flera andra anledningar också förvisso), så han testflög själv.

Efter att par intressanta testflygningar med överhettningar, oscillerande svängningar, motorras och annat så krashade han i ett majsfält....

Nu ska han bygga en version 2
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top