Stark Varg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har vi ingen på forumet som har beställt en och fått mailet om förseningen?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nja, det dom har lovat har väl ingen sågat, det ser ju skitbra ut.

Sen om dom kommer att leverera det dom har lovat är vi väl lite oeniga om


Ja, det är väl sant.
Det är det tomma tunnskramlandet som stör mest.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Problemet är väl att omvärldsläget ställt till det ganska ordentligt för alla som inte tingat sina komponentleveranser tio år framåt?

Flera av de etablerade biltillverkarna har ju leveranstider på 18 mån eller mer på vanliga modeller…

Tittar vi på MC-världen, vilka har egentligen presenterat/levererat något nytt efter 2018?

Tomma tunnor är väl ganska betecknande för alla tillverkare?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Problemet är väl att omvärldsläget ställt till det ganska ordentligt för alla som inte tingat sina komponentleveranser tio år framåt?

Flera av de etablerade biltillverkarna har ju leveranstider på 18 mån eller mer på vanliga modeller…

Tittar vi på MC-världen, vilka har egentligen presenterat/levererat något nytt efter 2018?

Tomma tunnor är väl ganska betecknande för alla tillverkare?

Bullshit!

Dom kan köpa sina komponenter en och en på Ebajj om det vore så, men det sitter fast i något annat, till exempel att fabriken inte existerar och att pengarna har tagit slut för att dom har flugit in folk till någon testbana i Spanien om dom lovar att skriva positivt om prototyperna...

Det finns nog inte en enda komponent som du inte kan köpa 100 av på ebajj och få ut dom första 100 hojarna, och har dom designat så korkat att dom är beroende av en komponent som är helt omöjlig att få tag på utan att ha en plan för att ersätta den med något annat så kanske dom ska ägna sig åt att sälja kinesiska kåpset med dålig passform och stort prispåslag och inte att tillverka hojar...

EDIT: Såg en 4 månader gammal podd/intevju med kotlettfrillan, han erkände att dom bara hade dom 6-7 hojar dom visade upp på provkörningen.
Det var inte heller elektronikkomponenter som var det huvudsakliga skälet till fördröjning, nu skyllde han på formar för att gjuta saker (plasten? Den har dom ju visat upp separat redan)

Det var mycket kringsnack och han använde väldigt många ord för att säga absolut ingenting.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Här nån review av hojen. Jag tror helt klart att den hoj han står med inte går att köra. Varför i hela friden gör man en review med hojen på en pall? Inte många mc-tidningar mcn etc som gör en review med senaste R1:an på en pall och bara står och snackar om den.
Om han nu har den bredvid sig varför skulle man INTE köra den?

Magstarkt att kalla videon ”future is here” med en hoj på en pall…

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Här nån review av hojen. Jag tror helt klart att den hoj han står med inte går att köra. Varför i hela friden gör man en review med hojen på en pall? Inte många mc-tidningar mcn etc som gör en review med senaste R1:an på en pall och bara står och snackar om den.
Om han nu har den bredvid sig varför skulle man INTE köra den?

Magstarkt att kalla videon ”future is here” med en hoj på en pall…

Mycket gjutaluminium som CNC-bearbetats hårt. Det kommer ta tid om man skall spotta ut xxxx hojar i månaden och man har 1 st CNC-maskin (de kanske iofs ha köpts flera) som är tvungna köra olika program för olika delar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mycket gjutaluminium som CNC-bearbetats hårt. Det kommer ta tid om man skall spotta ut xxxx hojar i månaden och man har 1 st CNC-maskin (de kanske iofs ha köpts flera) som är tvungna köra olika program för olika delar.

Framför allt så kostar timtid i CNC-maskinerna mycket pengar och beaktar man att fordonsindustrin är ganska hårt konkurrensutsatt och marginalerna små så undrar jag om det finns ekonomiskt utrymme för sånt.
Batterier är ju dessutom produktionsmässigt generellt sett en avsevärt dyrare detalj än en förbränningsmotor.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Här nån review av hojen. Jag tror helt klart att den hoj han står med inte går att köra. Varför i hela friden gör man en review med hojen på en pall? Inte många mc-tidningar mcn etc som gör en review med senaste R1:an på en pall och bara står och snackar om den.
Om han nu har den bredvid sig varför skulle man INTE köra den?

Magstarkt att kalla videon ”future is here” med en hoj på en pall…

Det framgår i videon att den inte är körbar. Ett dummybatteri i. Jag undrar varför?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Framför allt så kostar timtid i CNC-maskinerna mycket pengar och beaktar man att fordonsindustrin är ganska hårt konkurrensutsatt och marginalerna små så undrar jag om det finns ekonomiskt utrymme för sånt.
Batterier är ju dessutom produktionsmässigt generellt sett en avsevärt dyrare detalj än en förbränningsmotor.
Mycket gjutaluminium som CNC-bearbetats hårt. Det kommer ta tid om man skall spotta ut xxxx hojar i månaden och man har 1 st CNC-maskin (de kanske iofs ha köpts flera) som är tvungna köra olika program för olika delar.

Jag påpekade det tidigt i någon annan tråd om den Starka Vargen, att CNC'ade billetprylar ser jättebra ut på prototypen men är jävligt tidskrävande och kostar multum, och att produktionshojarna förmodligen får gjutna prylar med någon snygg fräst yta i vardera änden.

Jag tror det var svingen vi pratade om, det krävs en ganska rejäl aluminiumklump till den, och sedan ska 90% gnagas bort ur olika vinklar, ämnet måste spännas om i ett flertal olika jiggar och så vidare.

Men stark har ju visat att man har (tillgång till) EN CNC maskin, så det löser dom nog.
Dom har säkert fräst svingar varenda dag dom har väntat på elkomponenter så att dom har ett helt pallställage fullt med färdiga svingar.

Fast vi har inte sett fler svingar än dom som sitter på prototyperna...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har vi ingen på forumet som har beställt en och fått mailet om förseningen?
Min order ligger kvar på 30:e juni i år. Men jag såg också ryktena om mer förseningar så vi får väl se.

Starka senaste uppdatering sa:

Testing of the mass production & battery lines concludes successfully. With First production bikes on target to be on track the coming week.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min order ligger kvar på 30:e juni i år. Men jag såg också ryktena om mer förseningar så vi får väl se.

Starka senaste uppdatering sa:

Testing of the mass production & battery lines concludes successfully. With First production bikes on target to be on track the coming week.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

Kommer dom bara igång med tillverkningen är det nog ingen nackdel att inte vara först i kön.
Och även om dom blir försenade i starten så kan dom ju komma ikapp till Juli
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Order lagd 18 December 2021, det är ett bra tag sen alltså och beräknad leverans sista Augusti. Kötid nästan två år.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top