Tog det säkert lugnt. Hade ju varit tråkigt om han körde sönder den enda fungerande prototypen.Ja den körningen var ju inte direkt upphetsande, går inte vargen bättre än så lär den bli frånkörd av 125cc 2T
Tog det säkert lugnt. Hade ju varit tråkigt om han körde sönder den enda fungerande prototypen.Ja den körningen var ju inte direkt upphetsande, går inte vargen bättre än så lär den bli frånkörd av 125cc 2T
Jag tycker nog allt att den verkar skjuta på ganska bra men det har väl aldrig någon tvivlat på.
Jag väntar fortfarande på att få se någon elitförare köra 40-45 minuter.
Tog det säkert lugnt. Hade ju varit tråkigt om han körde sönder den enda fungerande prototypen.
Ja, eller dom utlovade "6 timmar i lungt tempo"
Med 6kWh batteri! Ja om man tar ut en 1kW kontinuerligt så räcker det 6 timmar med 100% verkningsgrad.
1kW är alltså som en moped så om man kör 30-35 km/h konstant hastighet på plan väg, konstant utan inbromsningar eller accelerationer så räcker nog batteriet 6 timmar.
Men nu blir jag väl i vanlig ordning snart tillrättavisad av någon som vet bättre eftersom han faktiskt kört en elbil.
Det finns en facebookgrupp, jag ser att Stark sparat 1 kg per hjul genom att montera en lättviktsslang Stark Power Tubes.
Det är säkert sant men lika sant är att knappast någon kund kommer behålla den slangen. Det är ju inte utan anledning som alla cross och enduroförare byter till extra tjocka slangar.
Det vet naturligtvis även Anton om men den tunna slangen är säkert mycket billigare i inköp.
Du verkar ha en allvarlig hangup. Lägg ned, kompis. Och har jag trampat dig på tårna någon gång ovetandes så ber jag uppriktigt om ursäkt i så fall.
On topic.
Vi kan väl kolla lite hur mycket effekt man faktiskt gör av med? Tillför man X effekt hela tiden kommer man ju upp i ganska läskiga hastigheter rätt fort och på en crossbana handlar det kanske om någon eller några sekunder åt gången med fullt spett, särskilt med 80 hk och en liten oändlighet med vrid.
Det är alltså genomsnittseffekten per tidsenhet som vi pratar om, och på en crossbana handlar det om hur mycket i timmen? Lägg till att inbromsning återför energi till batteriet och det är nog inte otroligt att den klarar sig skapligt länge iaf.
Vilken ingenjör som helst borde väl ganska snabbt kunna räkna ut genomsnittseffekt i timmen utifrån vikt, hastighet och verkningsgrad.
Framförallt så ger lätt hjul ökad prestanda, vilket alla cyklister också känner till.
Skall man spara ett kilo någonstans så är det på hjulen.
Sedan tror jag också att man hellre har tjockare slangar av en helt annan anledning …
En cyklist klarar ganska enkelt att hålla 25 km/h på plan väg. Behövs absolut inga 1kW för det, snarare kanske 150-200W. Nu är det +100kg cross så lägg till mer effekt men 1kW effekt på hjulet är något annat än 1kW Hva Flinta framför drivremmen på Novoletten.
Med en cykel som väger 100+kg.Prova att ta din mountainbike och se om du tar dig framåt i sanden på crossbanan med 150-200W då, eller om du tar dig uppför någon av backarna.
Med en cykel som väger 100+kg.
Du hade rätt. Varför måste man försvara allt gällande elhojar bara för att man kör elbil? Det börjar bli löjligt. Börjar misstänka troll.
Tror din kalkyl är fel. Du räknar med inspruts-kw när det handlar om el-kw. Då behövs bara hälften eftersom man kör mest med vriiidet. 938nmJag hittade en film från nämnda banan, Måttsund. Som alltså är en sandbana med stora höjdskillnader uppför och nerför.
Jag kollade tiderna uppför backarna lite på en höft och fick det till 5+10+8+5+4 = 32 sekunder per varv där man håller fullt och skulle hålla fullt även med 80 hk = 59 kW.
59 kW innebär alltså 6 minuter ur ett batteri på 6 kWh, följaktligen skulle ett batteri vara tomt på 12 varv, eller ca 30 minuter.
Men då har jag alltså försummat att det krävs effekt på en lång rad andra ställen än uppförsbackarna så i praktiken tror jag Fred på filmen skulle tömma Vargens batteri på 8 varv eller ca 20 minuter.
Säg 1-2 sekund fullt eller nära fullt gaspåslag ur varje kurva på banan så har det ju bara där blivit ytterligare många sekunder med full gas kanske 10-15 sekunder.
Han kan få låna min fatbike med 4.5" och 4.8" breda däck, jag tror han är ganska spak ändå efter ett varv.
Exemplet gällde räckvidden och plan väg, dvs samma exempel som du själv anförde klass 2 moped 1kW. Det är en självklarhet att Näverberget kräver mer, men inte konstant gaspådrag. Tiden får utvisa hur länge man kan köra men t.o.m. KTM e-Freeride klarar ju mer än 20 min…
Apropå flytta målstolpar och cherrypicking…
Nå det skall bli intressant att se hur den presterar när den kommer. Jag tror att många kommer att bli positivt överraskade.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |