Stark Varg

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sanningen ligger nog mer på hur bra föraren är på att köra då...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tog det säkert lugnt. Hade ju varit tråkigt om han körde sönder den enda fungerande prototypen.

Dom har faktiskt haft 6 fungerande prototyper, fast dom kanske är ickefungerande prototyper nu?
Eller så var dom sönderskruvade för att agera fotomodeller på tillverkningslinan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, eller dom utlovade "6 timmar i lungt tempo" :ROFLMAO:

Med 6kWh batteri! :rofl Ja om man tar ut en 1kW kontinuerligt så räcker det 6 timmar med 100% verkningsgrad.
1kW är alltså som en moped klass 2, som får gå 25 km/h? Så om man kör 30-35 km/h konstant hastighet på plan väg, konstant utan inbromsningar eller accelerationer så räcker nog batteriet 6 timmar.

Antag att man rent av kan hålla 40 km/h i 6 timmar så kommer man 240 km. Men Stark påstår att den har 300 km räckvidd också? Det skulle betyda att den klarar 50 km/h i 6 timmar trots sämre aerodynamik än de flesta mopeder.

Men nu blir jag väl i vanlig ordning snart tillrättavisad av någon som vet bättre eftersom han faktiskt kört en elbil.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med 6kWh batteri! :rofl Ja om man tar ut en 1kW kontinuerligt så räcker det 6 timmar med 100% verkningsgrad.
1kW är alltså som en moped så om man kör 30-35 km/h konstant hastighet på plan väg, konstant utan inbromsningar eller accelerationer så räcker nog batteriet 6 timmar.

Men nu blir jag väl i vanlig ordning snart tillrättavisad av någon som vet bättre eftersom han faktiskt kört en elbil.

Du verkar ha en allvarlig hangup. Lägg ned, kompis. Och har jag trampat dig på tårna någon gång ovetandes så ber jag uppriktigt om ursäkt i så fall.

On topic.

Vi kan väl kolla lite hur mycket effekt man faktiskt gör av med? Tillför man X effekt hela tiden kommer man ju upp i ganska läskiga hastigheter rätt fort och på en crossbana handlar det kanske om någon eller några sekunder åt gången med fullt spett, särskilt med 80 hk och en liten oändlighet med vrid.

Det är alltså genomsnittseffekten per tidsenhet som vi pratar om, och på en crossbana handlar det om hur mycket i timmen? Lägg till att inbromsning återför energi till batteriet och det är nog inte otroligt att den klarar sig skapligt länge iaf.

Vilken ingenjör som helst borde väl ganska snabbt kunna räkna ut genomsnittseffekt i timmen utifrån vikt, hastighet och verkningsgrad.


En cyklist klarar ganska enkelt att hålla 25 km/h på plan väg. Behövs absolut inga 1kW för det, snarare kanske 150-200W. Nu är det +100kg cross så lägg till mer effekt men 1kW effekt på hjulet är något annat än 1kW Hva Flinta framför drivremmen på Novoletten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns en facebookgrupp, jag ser att Stark sparat 1 kg per hjul genom att montera en lättviktsslang Stark Power Tubes.
Det är säkert sant men lika sant är att knappast någon kund kommer behålla den slangen. Det är ju inte utan anledning som alla cross och enduroförare byter till extra tjocka slangar.

Det vet naturligtvis även Anton om men den tunna slangen är säkert mycket billigare i inköp.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns en facebookgrupp, jag ser att Stark sparat 1 kg per hjul genom att montera en lättviktsslang Stark Power Tubes.
Det är säkert sant men lika sant är att knappast någon kund kommer behålla den slangen. Det är ju inte utan anledning som alla cross och enduroförare byter till extra tjocka slangar.

Det vet naturligtvis även Anton om men den tunna slangen är säkert mycket billigare i inköp.

Framförallt så ger lätt hjul ökad prestanda, vilket alla cyklister också känner till. :)

Skall man spara ett kilo någonstans så är det på hjulen.

Sedan tror jag också att man hellre har tjockare slangar av en helt annan anledning …
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du verkar ha en allvarlig hangup. Lägg ned, kompis. Och har jag trampat dig på tårna någon gång ovetandes så ber jag uppriktigt om ursäkt i så fall.

On topic.

Vi kan väl kolla lite hur mycket effekt man faktiskt gör av med? Tillför man X effekt hela tiden kommer man ju upp i ganska läskiga hastigheter rätt fort och på en crossbana handlar det kanske om någon eller några sekunder åt gången med fullt spett, särskilt med 80 hk och en liten oändlighet med vrid.

Det är alltså genomsnittseffekten per tidsenhet som vi pratar om, och på en crossbana handlar det om hur mycket i timmen? Lägg till att inbromsning återför energi till batteriet och det är nog inte otroligt att den klarar sig skapligt länge iaf.

Vilken ingenjör som helst borde väl ganska snabbt kunna räkna ut genomsnittseffekt i timmen utifrån vikt, hastighet och verkningsgrad.

V.S.V.

Jag föreslår att du tar ut en original DT50 med 1hk och ser hur långt du lyckas ta dig ett varv runt crossbanan i Måttsund så har du en fingervisning om vad som krävs för att ta sig fram i sand.

Det börjar ju med nerförsbacke så fram till första hoppet tror jag nog du kommer, sedan är jag faktiskt inte säker på om du tar dig över hoppet trots att du fått fart i nerförsbacken. Men tar du dig över hopper så lär det vara stopp någonstans i den efterföljande chikanen.

Inte ens om du får en klass 1 moped med 4kW så tror jag du tar dig ett varv även om du får välja utväxling helt fritt.

Bromskraftåtervinning från bakhjulet blir ju inte mycket att komma med. för mig veterligen finns det ingen bromskraftåtervinning från framhjulet.
Men det spelar ändå väldigt liten roll gentemot den effekt som krävs för att man ens ska börja rulla framåt i sanden. Det är ju inte en moped som ska framföras på slät asfalt.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Framförallt så ger lätt hjul ökad prestanda, vilket alla cyklister också känner till. :)

Skall man spara ett kilo någonstans så är det på hjulen.

Sedan tror jag också att man hellre har tjockare slangar av en helt annan anledning …

Vad är poängen med att spara 2 kg om kunden direkt lägger pengar på att tynga ner hojen igen med dessa 2 kg?

För min egen del såg jag med glädje på utvecklingen av crosshojarna runt och efter millennieskiftet när dom tex fick alustyren som faktiskt inte blev krokiga första vurpan. Att leverera hojarna med tunna stålstyren var ju som att sälja halvfabrikat.

Jag tror KTM bidrog mycket med sin målsättning och marknadsföring av ready to race, man skulle inte behöva börja med att skruva loss delar och ersätta dom med bättre.

Jag kan ha fel, kanske Anton försett hojarna med någon super kevlar slang som är både lätt och stark men min gissning är att han återgått till tänket från 90-talet. Han byggde trots allt upp sin förmögenhet genom att sälja kinaskrot till crossfolket som innan Anton bara kunnat köpa originalprylar eller de eftermarknadsprylar som ALLTID var bättre än original.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En cyklist klarar ganska enkelt att hålla 25 km/h på plan väg. Behövs absolut inga 1kW för det, snarare kanske 150-200W. Nu är det +100kg cross så lägg till mer effekt men 1kW effekt på hjulet är något annat än 1kW Hva Flinta framför drivremmen på Novoletten.

Prova att ta din mountainbike och se om du tar dig framåt i sanden på crossbanan med 150-200W då, eller om du tar dig uppför någon av backarna.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Prova att ta din mountainbike och se om du tar dig framåt i sanden på crossbanan med 150-200W då, eller om du tar dig uppför någon av backarna.
Med en cykel som väger 100+kg.

Du hade rätt. Varför måste man försvara allt gällande elhojar bara för att man kör elbil? Det börjar bli löjligt. Börjar misstänka troll.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hittade en film från nämnda banan, Måttsund. Som alltså är en sandbana med stora höjdskillnader uppför och nerför.

Jag kollade tiderna uppför backarna lite på en höft och fick det till 5+10+8+5+4 = 32 sekunder per varv där man håller fullt och skulle hålla fullt även med 80 hk = 59 kW.

59 kW innebär alltså 6 minuter ur ett batteri på 6 kWh, följaktligen skulle ett batteri vara tomt på 12 varv, eller ca 30 minuter.
Men då har jag alltså försummat att det krävs effekt på en lång rad andra ställen än uppförsbackarna så i praktiken tror jag Fred på filmen skulle tömma Vargens batteri på 8 varv eller ca 20 minuter.

Säg 1-2 sekund fullt eller nära fullt gaspåslag ur varje kurva på banan så har det ju bara där blivit ytterligare många sekunder med full gas kanske 10-15 sekunder.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag hittade en film från nämnda banan, Måttsund. Som alltså är en sandbana med stora höjdskillnader uppför och nerför.

Jag kollade tiderna uppför backarna lite på en höft och fick det till 5+10+8+5+4 = 32 sekunder per varv där man håller fullt och skulle hålla fullt även med 80 hk = 59 kW.

59 kW innebär alltså 6 minuter ur ett batteri på 6 kWh, följaktligen skulle ett batteri vara tomt på 12 varv, eller ca 30 minuter.
Men då har jag alltså försummat att det krävs effekt på en lång rad andra ställen än uppförsbackarna så i praktiken tror jag Fred på filmen skulle tömma Vargens batteri på 8 varv eller ca 20 minuter.

Säg 1-2 sekund fullt eller nära fullt gaspåslag ur varje kurva på banan så har det ju bara där blivit ytterligare många sekunder med full gas kanske 10-15 sekunder.
Tror din kalkyl är fel. Du räknar med inspruts-kw när det handlar om el-kw. Då behövs bara hälften eftersom man kör mest med vriiidet. 938nm
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Han kan få låna min fatbike med 4.5" och 4.8" breda däck, jag tror han är ganska spak ändå efter ett varv.

Exemplet gällde räckvidden och plan väg, dvs samma exempel som du själv anförde klass 2 moped 1kW. Det är en självklarhet att Näverberget kräver mer, men inte konstant gaspådrag. Tiden får utvisa hur länge man kan köra men t.o.m. KTM e-Freeride klarar ju mer än 20 min…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Exemplet gällde räckvidden och plan väg, dvs samma exempel som du själv anförde klass 2 moped 1kW. Det är en självklarhet att Näverberget kräver mer, men inte konstant gaspådrag. Tiden får utvisa hur länge man kan köra men t.o.m. KTM e-Freeride klarar ju mer än 20 min…

Åker du på näverberget med bara 1kW så får du nog allt hålla stumt varenda sekund.


Har freeride 80hk? Det visste jag inte.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Apropå flytta målstolpar och cherrypicking… :rofl

Nå det skall bli intressant att se hur den presterar när den kommer. Jag tror att många kommer att bli positivt överraskade.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Apropå flytta målstolpar och cherrypicking… :rofl

Nå det skall bli intressant att se hur den presterar när den kommer. Jag tror att många kommer att bli positivt överraskade.

Kanske dina målstolpar som blev flyttade då möjligen.
Vi pratar väl fortfarande om en crosshoj som ska ta sig runt en crossbana.

80 hk tömmer batteriet 4 gånger snabbare än 21 hk så exakt hur tänkte du att Vargen skulle ha längre körtid än freeride? När batteriet bara är dubbelt så stort?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top