Stark Varg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I Sverige är konsumentskyddet ganska starkt, jag misstänker att om Stark börjar kunna leverera hojar i Sverige så kommer dom nog tvinga ta tillbaka ganska mycket hojar som väsentligt avviker från utlovad prestanda avseende körtid.

Jag skulle blanka aktien ifall det var möjligt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Själv har jag ungefär 60 kWh när jag rullar ut från depån, det räcker till drygt en timme gubb-motionskörning effektiv tid. Och kör man enduro "laddar" man fullt på 10 sekunder.

Varg har 6kwh och det tar 2 timmar att ladda när batteriet är tomt, på dom två timmarna kör övriga tävlande ungefär tre varv på Gotland.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kanske dina målstolpar som blev flyttade då möjligen.
Vi pratar väl fortfarande om en crosshoj som ska ta sig runt en crossbana.

80 hk tömmer batteriet 4 gånger snabbare än 21 hk så exakt hur tänkte du att Vargen skulle ha längre körtid än freeride? När batteriet bara är dubbelt så stort?

Därför att man inte använder 80 hk hela tiden… vilket är själva poängen som du nog borde inse.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Därför att man inte använder 80 hk hela tiden… vilket är själva poängen som du nog borde inse.

Om du backar tillbaka till min kalkyl, du vet inlägget med filmen och läser det en gång till så slipper du slå in öppna dörrar.

I uppförsbackarna på Näverberget håller man stumt vare sig man har 21 hk eller 80 hk. Ut ur kurvorna håller man stumt vare sig man har 21 hk eller 80 hk.
Visst, du(eller någon som kan köra) kapar några sekunder av den tiden ifall du har 80 hk, men det handlar inte om att du kapar tiden till en fjärdedel eller ens hälften av tiden.

Sedan en bit ut på rakorna börjar det vara skillnad i hur lång tid man vågar hålla gasen men det är inte med i kalkylen.

Förstår du hur stor skillnad det är på att ha med sig 60 kWh energi resp 6 kWh energi? Det räcker inte att tramsa om verkningsgrader och bromsgenerering för att kompensera den skillnaden.

Bensin tankar man dessutom på 10 sekunder vid tävling. Är det inte tävling och man fipplar med jeepdunken kanske det tar 3 minuter.

Med vargen ska du sitta i depån och lyssna på elverket 2 timmar innan du har fullt batteri igen.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja det är väl det vi får se. :)

Jag tror som sagt inte inte att man håller stumt med 80hk särskilt många sekunder i taget.

Men det visar sig när den börjar köras på riktigt. Kanske det blir DC-laddning i crossdepåerna och hojarna därmed laddar snabbare? 200kvm solceller och ett litet batterilager på kanske 100-120 kWh så har man ju löst detta relativt billigt dessutom.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja det är väl det vi får se. :)

Jag tror som sagt inte inte att man håller stumt med 80hk särskilt många sekunder i taget.

Men det visar sig när den börjar köras på riktigt. Kanske det blir DC-laddning i crossdepåerna och hojarna därmed laddar snabbare? 200kvm solceller och ett litet batterilager på kanske 100-120 kWh så har man ju löst detta relativt billigt dessutom.

Ja, jättebilligt. Några miljoner bara eller vad kan vi gissa på?

Utslaget på hur många aktiva förare i klubben?
Vad blir det för investering per förare?

120 kWh fördelat på 6 kWh blir alltså 20 hojar som kan ladda innan batteriet är tomt.
Två laddningar per träning innebär alltså att ca 10 hojar kan träna på den investeringen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Föraren i klippet är en hobbyförare, inte nån tävlingsveteran som kört VM. Han verkar vara helt ok på att köra men han blir nog ifrånåkt av ganska många.

60kWh eller 6kWh är ju egentligen bara ett problem om man ska ut och långåka.
Är man på banan så kommer det förmodligen inte vara några problem med laddning. Jag hoppas ju att banorna ser det här som ett gyllene tillfälle att skapa goodwill och göra reklam mot kommunerna.

Laddningstiden på 120V var 2h om jag minns rätt, 1h på 220V.

Sen är det ju inte så att elfordon kommer ta över världen. Det är däremot ett jättebra verktyg att ha i lådan för att få köra på ställen där det finns grannar som inte uppskattar vrålande motorer.

Så ena dagen kanske man kör ice-hojen på en bana för att dagen efter köra el på en annan.

Ett klockrent exempel är ju på Tuvängen i Södertälje där vi inte längre får köra på söndagar tack vare en ny granne. Men om vi kommer med elhojarna på en söndag så får vi ratta runt.
Win-win i min bok i alla fall.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ett klockrent exempel är ju på Tuvängen i Södertälje där vi inte längre får köra på söndagar tack vare en ny granne. Men om vi kommer med elhojarna på en söndag så får vi ratta runt.
Win-win i min bok i alla fall.
Låter som en lose-win. Ni förlorade och han vann. Ni är förbjudna att köra med ice-motorer på söndagar, tidigare fick ni göra det.

Jag tror att den här vägen är farlig rent generellt i samhället, att böja sig för kränkta henar. Fallet ovan implicerar att ni gör(gjorde) fel/han har rätt att sin vilja igenom eller hur man nu vill formulera det. Varför skulle ni annars tvingas till det?

Bosätt dig inte där du har en grisfarm som granne om du inte vill känna lukten av grisblaja.
Sånt här tycker jag inte alls känns bra.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Låter som en lose-win. Ni förlorade och han vann. Ni är förbjudna att köra med ice-motorer på söndagar, tidigare fick ni göra det.

Jag tror att den här vägen är farlig rent generellt i samhället , att böja sig för kränkta henar. Fallet ovan implicerar att ni gör(gjorde) fel/han har rätt till att sin vilja igenom eller hur man nu vill formulera det. Varför skulle ni annars tvingas till det?

Bosätt dig inte där du har en grisfarm som granne om du inte vill känna lukten av grisblaja.
Sånt här tycker jag inte alls känns bra.
Vi som kör hoj på bana står alltid först i raden av förlorare. Vi kan aldrig vinna eftersom sådana här "henar" har myndigheterna och trädkramarna på sin sida. Det Ricken säger är att köra el på söndagarna är bättre än att inte köra alls, vilket är alternativet...

Det finns ju till och med ett exempel på en familj som flyttade in bredvid en hästgård med en dotter som var allergisk, och tvingade hästgården att stänga och lägga ner helt. En tid senare flyttade familjen därifrån så att enda resultatet av det hela var en hästgård med verksamhet och arbetstillfällen mindre...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det Ricken säger är att köra el på söndagarna är bättre än att inte köra alls, vilket är alternativet...
Njaa han skrev ju win-win. Och det är också farligt, att se ens krympande friheter som en vinst. Två steg bakåt och ett steg fram är fortfarande ett nettosteg bakåt, en förlust.

Alternativet är att köra på söndagar precis som man gjort tidigare.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja, jättebilligt. Några miljoner bara eller vad kan vi gissa på?

Utslaget på hur många aktiva förare i klubben?
Vad blir det för investering per förare?

120 kWh fördelat på 6 kWh blir alltså 20 hojar som kan ladda innan batteriet är tomt.
Två laddningar per träning innebär alltså att ca 10 hojar kan träna på den investeringen.

Blir även intressant att se hur länge en sådan anläggning får vara ifred på en avlägsen cross depå. Finns väl knappast någon klubb i Sverige som inte har problem med att pack snor allt som går att skruva bort.
På vår klubb så grävde dom sig in under väggen på skjulet där en gammal lastmaskin står för att skruva bort ett skitigt gammalt batteri och släpa med sig genom hålet.
Kan tänka mig vad som händer med en massa solpaneler och stort batteri.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Föraren i klippet är en hobbyförare, inte nån tävlingsveteran som kört VM. Han verkar vara helt ok på att köra men han blir nog ifrånåkt av ganska många.

60kWh eller 6kWh är ju egentligen bara ett problem om man ska ut och långåka.
Är man på banan så kommer det förmodligen inte vara några problem med laddning. Jag hoppas ju att banorna ser det här som ett gyllene tillfälle att skapa goodwill och göra reklam mot kommunerna.

Laddningstiden på 120V var 2h om jag minns rätt, 1h på 220V.

Sen är det ju inte så att elfordon kommer ta över världen. Det är däremot ett jättebra verktyg att ha i lådan för att få köra på ställen där det finns grannar som inte uppskattar vrålande motorer.

Så ena dagen kanske man kör ice-hojen på en bana för att dagen efter köra el på en annan.

Ett klockrent exempel är ju på Tuvängen i Södertälje där vi inte längre får köra på söndagar tack vare en ny granne. Men om vi kommer med elhojarna på en söndag så får vi ratta runt.
Win-win i min bok i alla fall.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

Det är alltid svårt avgöra hur någon kör när dom filmar med onbord kamera.
Jag råkar veta vem Fredh är och visst, han har inte kört VM, antalet norrlänningar som kört VM kan du nog räkna på ena handen. Jag kommer bara på tre stycken varav en körde MX3 så det räknas ju knappt. Men Fredh hörde till toppförarna i Nordcupen under några år.

Men jag vet inte riktigt vad det har med saken att göra beträffande antalet sekunder jag summerade i backarna.

120V använder väl ingen? Ett normalstort elverk ligger väl på 2kW? Det tar alltså tre timmar med ett sånt så man måste alltså köpa ett 6 kW elverk för att ladda på 1 timme.
Hur snabbt man laddar hemma spelar väl mindre roll.
Vad ska du ha för säkring när du krämar på med 6kW från 220 volt?

Att elcrossar fyller en funktion är det väl knappast någon som säger emot. Diskussionen handlar väl bara om Stark kan hålla ens i närheten av vad dom lovar och vill ni slå vad om den saken så är det bara att säga en siffra.

Beträffande buller så kan man göra även ICE väldigt tysta, men såna hojar gillas ju inte riktigt av många motorcyklister.
Hade jag väldigt gott om pengar så att jag kunde ha en crossbana bakom huset skulle jag gå den vägen, en 450 med specialbyggd ljuddämpare så skulle grannarna knappast klaga på motorljudet men andra ljud kommer man ju inte ifrån och kan dom inte gnälla om ljudet så kommer dom gnälla på dammet eller nåt annat.
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är alltid svårt avgöra hur någon kör när dom filmar med onbord kamera.
Jag råkar veta vem Fredh är och visst, han har inte kört VM, antalet norrlänningar som kört VM kan du nog räkna på ena handen. Jag kommer bara på tre stycken varav en körde MX3 så det räknas ju knappt. Men Fredh hörde till toppförarna i Nordcupen under några år.

Men jag vet inte riktigt vad det har med saken att göra beträffande antalet sekunder jag summerade i backarna.

120V använder väl ingen? Ett normalstort elverk ligger väl på 2kW? Det tar alltså tre timmar med ett sånt så man måste alltså köpa ett 6 kW elverk för att ladda på 1 timme.
Hur snabbt man laddar hemma spelar väl mindre roll.
Vad ska du ha för säkring när du krämar på med 6kW från 220 volt?

Att elcrossar fyller en funktion är det väl knappast någon som säger emot. Diskussionen handlar väl bara om Stark kan hålla ens i närheten av vad dom lovar och vill ni slå vad om den saken så är det bara att säga en siffra.

Beträffande buller så kan man göra även ICE väldigt tysta, men såna hojar gillas ju inte riktigt av många motorcyklister.
Hade jag väldigt gott om pengar så att jag kunde ha en crossbana bakom huset skulle jag gå den vägen, en 450 med specialbyggd ljuddämpare så skulle grannarna knappast klaga på motorljudet men andra ljud kommer man ju inte ifrån och kan dom inte gnälla om ljudet så kommer dom gnälla på dammet eller nåt annat.
Nu var det ju inte klippet med din förare som jag menade utan den killen som provkörde Vargen.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Njaa han skrev ju win-win. Och det är också farligt, att se ens krympande friheter som en vinst. Två steg bakåt och ett steg fram är fortfarande ett nettosteg bakåt, en förlust.

Alternativet är att köra på söndagar precis som man gjort tidigare.
Jag håller med dig fullständigt men det är precis som att man som motorcyklist i trafiken vill hävda sin rätt mot bilisterna. Det är alltid vi som ligger i gipsvaggan även om vi hade rätt... :)
Det är väääääldigt många crossbanor som har lagts ned sedan 60-talet, det är måååånga asfaltbanor, både stora och små som antingen fått lägga ner eller fått rejäla begränsningar i sitt användande. På grund av buller, damm, trafik till och från, lukt eller bara för att grannar har flyttat in som hatar så kallade "lekfordon"...

Jag har också en viss förståelse. Tänk att bo nere i Österrike alldeles bredvid en av de många fantastiska kurvätarvägarna. Du har bott där i 30 år och sett hur mängden hojar som passerar ökat från 15 per dygn till 3000 per dygn... jag skulle lägga ut spikmattor...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tror din kalkyl är fel. Du räknar med inspruts-kw när det handlar om el-kw. Då behövs bara hälften eftersom man kör mest med vriiidet. 938nm
Det är inte riktigt så enkelt.
Om du skall göra jämförelser med vridet så måste du även ta hänsyn till utväxling vilket väldigt många verkar glömma bort att göra.
100 nm direkt på hjulet blir 100 nm direkt på hjulet. Om du har 100nm i en motor och en utväxling på 1:5 så ger det 500nm på hjulet.
Och det är vridet på hjulet som är av betydelse.

Och tyvärr är det så att effekt är produkten av moment och hastighet. Så en motor med lägre effekt kommer vid samma hastighet att ge lägre vrid på hjulet. den fysikaliska principen går det inte att räkna sig runt tyvärr. Den är ett faktum.

Det är det som är anledningen till att många elfordon har så oerhört starka motorer. Du behöver en biffig motor för att den inte ska elda upp sig själv vid start från stillastående om du har direktdrift mot hjulen utan utväxling. För att den inte ska storkna vid start så gör man den rejält stark. Då får man som bonus mycket effekt som ger bra acceleration.
Dock är det svårt att tillämpa detta på motorcyklar eftersom det då kräver ett batteri som kan leverera all effekt och ett mindre batteri har svårt att leverera oerhört höga effekter pga att man inte kan ha lika många parallella celler.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är inte riktigt så enkelt.
Om du skall göra jämförelser med vridet så måste du även ta hänsyn till utväxling vilket väldigt många verkar glömma bort att göra.
100 nm direkt på hjulet blir 100 nm direkt på hjulet. Om du har 100nm i en motor och en utväxling på 1:5 så ger det 500nm på hjulet.
Och det är vridet på hjulet som är av betydelse.

Och tyvärr är det så att effekt är produkten av moment och hastighet. Så en motor med lägre effekt kommer vid samma hastighet att ge lägre vrid på hjulet. den fysikaliska principen går det inte att räkna sig runt tyvärr. Den är ett faktum.

Det är det som är anledningen till att många elfordon har så oerhört starka motorer. Du behöver en biffig motor för att den inte ska elda upp sig själv vid start från stillastående om du har direktdrift mot hjulen utan utväxling. För att den inte ska storkna vid start så gör man den rejält stark. Då får man som bonus mycket effekt som ger bra acceleration.
Dock är det svårt att tillämpa detta på motorcyklar eftersom det då kräver ett batteri som kan leverera all effekt och ett mindre batteri har svårt att leverera oerhört höga effekter pga att man inte kan ha lika många parallella celler.
Märker att ironin i mitt inlägg inte gick fram helt. Sorry.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ok. Nej. Jag missade den. Det är ju tyvärr lätt hänt i text eftersom tonfall inte förmedlas sådär värst bra.
Sorry för den.

Det är lätt att missa den när det enbart handlar om sarkasm. :)

Det verkar ju tyvärr vara så att vissa sett som sin livsuppgift att sprida giftigheter mot andra på internet. Säger ganska mycket om den egna självkänslan men det är förstås var och ens ensak.

On topic så ansluter jag mig till Niklasinorrs mfl resonemang om att ljudnivåerna begränsat inte bara motorsportbanorna utan även själva framförandet av fordon på många håll, särskilt i Tyskland/Österrike.

Det är en stor anledning till att bejaka utvecklingen mot elhojar, även på crossbanorna. Att bara se problem med allting känns ju ganska 1999…
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Några nya datum för leverans ännu?
Nej
Han som är kund nr.1 har blivit lovad innan maj är slut tror jag det blev.
För honom är det en förskjutning på ytterligare 2mån.
Men min har inte ändrats nåt mer än.
Vi får se.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top