Stark Varg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det enklaste vore väl att ha lättbytta batterier, istället för hela hojar. Så får folk ha med sig 4-5 batteriet till räckligt istället.
Om det blir bättre än bensinhojar så må det väl vara hänt. Men dyrt lär det ju vara med alla batterier.

Ja, det har jag sagt från första början men nu är väl Vargen inte konstruerad för snabba batteribyten.

Och andra sidan, vad kostar ett batteri? Troligen mer än halva hojen.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Edit: Vad konstigt det blev med svaret...

Alla reservdelar finns listade på Starks hemsida.
Och man kan väl säga att gemeneman inte köper på sig ett par batterier bara för skojs skull, än om dom hade varit hot-swap på.


1691563550443.png
 

Bifogat

  • 1691563601224.png
    1691563601224.png
    10.9 KB · Visningar: 11

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja det var saftigt med 80” för ett extrabatteri, hur lång är garantitiden på batteriet i hojen ?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Två års garanti på batteriet var infon vi fick när vi provkörde.
Har du koll på freeride e:s garantitid ? Kanske är två år där också men sura pengar om dom går 2,5år med lite otur ?
Freerides batteri har säkert dragit iväg också men det kändes saftigt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Edit: Vad konstigt det blev med svaret...

Alla reservdelar finns listade på Starks hemsida.
Och man kan väl säga att gemeneman inte köper på sig ett par batterier bara för skojs skull, än om dom hade varit hot-swap på.


View attachment 487999


Med den prislappen kommer det nog vara betydligt vanligare att någon köper en extra hoj än ett extra batteri.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eller en bättre batteriladdare.

Ett elverk på drygt 6 kW så skulle man teoretiskt ladda på en timme. Bättre än så tror jag inte du fixar.

Men tittar man på programmet för supermoto så har dom oftast inte mer än 20 minuter mellan passen.

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tömmer man inte batteriet helt på ett heat så behöver man förstås inte ladda upp det helt heller till nästa heat. Fast å andra sidan lär det inte gå att krana på samma effekt hela laddcykeln.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tömmer man inte batteriet helt på ett heat så behöver man förstås inte ladda upp det helt heller till nästa heat. Fast å andra sidan lär det inte gå att krana på samma effekt hela laddcykeln.


Har du sett filmen Niklas la ut? Fundera sen på hur mycket en supermotohoj kan tänkas ha kvar av batteriet efter 20 minuter.

Jag vet inte men jag killgissar att den genomsnittliga förbrukningen är högre i supermoto än för någon crossbana. Inte för att det lär gå tyngre utan för att man helt enkelt gasar hårdare.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Har du sett filmen Niklas la ut? Fundera sen på hur mycket en supermotohoj kan tänkas ha kvar av batteriet efter 20 minuter.

Jag vet inte men jag killgissar att den genomsnittliga förbrukningen är högre i supermoto än för någon crossbana. Inte för att det lär gå tyngre utan för att man helt enkelt gasar hårdare.
Sen ska man va ärlig och säga att Tomasunas gissar rätt friskt på 20min. Han körde aldrig från fullt till slut batteri.
Menar med det inte att han har fel, bara att det som vanligt i denna diskussion inte är fakta utan uppskattningar...

Det är ju en snubbe som postar i facebook gruppen diverse räckvidstest, några är ju länkad till i tråden tidigare. Han sa då att han skulle testa en tyngre sandbana framöver.
Sen kör han väl inte i samma tempo som Tomasunas direkt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett elverk på drygt 6 kW så skulle man teoretiskt ladda på en timme. Bättre än så tror jag inte du fixar.

Men tittar man på programmet för supermoto så har dom oftast inte mer än 20 minuter mellan passen.

Vanlig 11kW trefas 220V 16A så laddar man på teoretiskt 30 min. 32A 2 hojar på en halvtimme.

160A 220V tio hojar på en halvtimme, ingen märkvärdig elförsörjning att dra fram till en bana.

Osv

Sedan tror jag att det absolut kan vara lika möjligt att ha 30 min mellan heaten, om det är vad som krävs. Mer försäljning av fika/korv/glass...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har du sett filmen Niklas la ut? Fundera sen på hur mycket en supermotohoj kan tänkas ha kvar av batteriet efter 20 minuter.

Jag vet inte men jag killgissar att den genomsnittliga förbrukningen är högre i supermoto än för någon crossbana. Inte för att det lär gå tyngre utan för att man helt enkelt gasar hårdare.
Jag har inte sett filmen ännu. Tänker mest högt...
Med den prislappen på batteriet som lagts upp skulle jag inte vilja ha alltför många laddcykler på batteriet. Kan aldrig vara bra att dra ur allt och sen fylla till max igen. I ett tävlingsredskap ska det inte finnas så mycket marginaler heller som när man ska använda saker till vardags.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vanlig 11kW trefas 220V 16A så laddar man på teoretiskt 30 min. 32A 2 hojar på en halvtimme.

160A 220V tio hojar på en halvtimme, ingen märkvärdig elförsörjning att dra fram till en bana.

Osv

Sedan tror jag att det absolut kan vara lika möjligt att ha 30 min mellan heaten, om det är vad som krävs. Mer försäljning av fika/korv/glass...

Även om det så bara är 11kW till nästan två hojar så ska någon betala för den där kabeldragningen och jag tror inte att du sponsrar.

Men nu är det så att det vanligtvis står 30 hojar på en startgrind i motocross i de små serierna. I de större serierna är 40 hojar på grinden.

Sen har du flera klasser som kör om vart annat, så det handlar kanske om 60-80 hojar som ska laddas samtidigt och du är då uppe i 1000A på trefas. Då behöver du 100 kvadrats kabel, eller 12cm diameter. Betalar du den kopparkabeln?
Sen dröjer det nog inte många veckor innan zigenarna grävt upp den kopparn.
(Fast så gör man ju inte när så stora effekter ska överföras)

Ething kan säkert berätta hur många hojar det står på startplattan i supermoto-SM.

Men 30 minuter räcker ju inte för att ladda när hojarna tömt batteriet, och det torde väl nu vara väldigt uppenbart att batterierna kommer vara totalt tomma om de ens klarar hela heat.

Problemet är att alla som är engagerade för en tävling vill gärna komma hem också precis som du även om dom jobbar ideelt. Du vill förlänga deras arbetsdag från 10 till 20 timmar?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Brooklyn, I Nordcupen kör dom i tre grupper om vart annat,
- MX2U17, 125U17 MX Girls 20 min + 2varv
- MX 1,2 20 min+ 2 varv
- Bredd (endast lördag) 15 min+2 varv

Det betyder att det blir över en timmes paus, mellan heaten men det krävs ändå att du dimensionerar för 60 hojar som laddar med 6 kW samtidigt.

När har du ordnat den strömmen till Pajalas crossbana?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl ingen skräll att tänka sig att man förändrar förutsättningarna så de passar de fordon man tävlar med?

Det har man ju gjort nu menar jag.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är väl ingen skräll att tänka sig att man förändrar förutsättningarna så de passar de fordon man tävlar med?

Det har man ju gjort nu menar jag.
Förändringar går trögare ju längre norrut man kommer, det är nog den allmänna kylan som påverkar... :)
Jag ser hur det ser ut på El Mountainbikesidan. Träffade en spanjor förra sommaren som att nere i spanien och Italien är det nästan 100% E-MTB. I södra Sverige börjar det komma, här uppe är vi ganska få. Men jag ser att det ökar då och då med någon hoj på träningarna :)
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Det börjar ju komma elbilar med möjlighet att använda batteriet som extern kraftkälla. Om nu Stark har ett batteri på 6 kWh så borde man väl kunna ladda dess batteri typ 2 ggr innan det blir kris på dragbilen. Vi är väl inte där än, men det blir nog en gradvis övergång till el på både dragbilar, racebussar och hojar.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vanlig 11kW trefas 220V 16A så laddar man på teoretiskt 30 min. 32A 2 hojar på en halvtimme.

160A 220V tio hojar på en halvtimme, ingen märkvärdig elförsörjning att dra fram till en bana.

Osv

Sedan tror jag att det absolut kan vara lika möjligt att ha 30 min mellan heaten, om det är vad som krävs. Mer försäljning av fika/korv/glass...
Kan de inte lastbalansera och sen köra ett heat med 2 hojar åt gången under hela dygnet....?
:cool:

Edit: De borde givetvis köra en stege med 40 hojar där de som tagit sig hela vägen till finalen får köra upp om vinsten i ett superheat.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top