Stark Varg

Mycket länge sedan, knappast något jag nämnt här men jag flög några timmar i Skövde när jag va typ 10år.

Ah, då förväxlar jag dig med någon annan med liknande namn som var en guru på elflyg och batterier när LiPo var nytt och tog eld vid minsta felhantering
 
6e plats för Stark i racet i Frankrike.
Tydligen begränsad till 48hp, och detta ska då på något sätt ha kontrollerats. Så lite lustigt att dom tävlade i SX2 och inte SX1...

Heaten var 10min långa ungefär. Och vet inget om föraren, men att Vargen verkar vara en kompetent maskin har ju framgått tydligt.
Hur mycket batteri som dom hade kvar har jag ej sett någonstans. :-)

Såg för övrigt att 24mx verkar vara huvudsponsor för åtminstone franska MX mästerskapet, så dom har säkert möjlighet att påverka deras förbund lite, kan ju förklara hur man fick till att få tävla i Frankrike. Om man för vara lite konspiratorisk. :-)

Kan inte franska för 5öre så detta är infon jag fick fram, kanske går att läsa mer här: https://www.ffmoto.org/resultats/na...ross/championnat-de-france-de-supercross/2023
 

Bifogat

  • Screenshot_20230828_200152_OneDrive.jpg
    Screenshot_20230828_200152_OneDrive.jpg
    642.9 KB · Visningar: 25
6e plats för Stark i racet i Frankrike.
Tydligen begränsad till 48hp, och detta ska då på något sätt ha kontrollerats. Så lite lustigt att dom tävlade i SX2 och inte SX1...

Heaten var 10min långa ungefär. Och vet inget om föraren, men att Vargen verkar vara en kompetent maskin har ju framgått tydligt.
Hur mycket batteri som dom hade kvar har jag ej sett någonstans. :)

Såg för övrigt att 24mx verkar vara huvudsponsor för åtminstone franska MX mästerskapet, så dom har säkert möjlighet att påverka deras förbund lite, kan ju förklara hur man fick till att få tävla i Frankrike. Om man för vara lite konspiratorisk. :)

Kan inte franska för 5öre så detta är infon jag fick fram, kanske går att läsa mer här: https://www.ffmoto.org/resultats/na...ross/championnat-de-france-de-supercross/2023

Ja men det var väl jättebra att den klarar ett 10 minuters heat.
 
6e plats för Stark i racet i Frankrike.
Tydligen begränsad till 48hp, och detta ska då på något sätt ha kontrollerats. Så lite lustigt att dom tävlade i SX2 och inte SX1...

Heaten var 10min långa ungefär. Och vet inget om föraren, men att Vargen verkar vara en kompetent maskin har ju framgått tydligt.

Ja, det var ju ett mystiskt val av klass?
Hur stryper man ner en elmotorcykel som mappas med telefonen?
Den har väl kvar orginalvridet även om man stryper toppeffekten?

Men nu vet vi i alla fall att den klarar 10 minuter racetempo mot 250cc eller vad nu gränsen är i klassen (jag hittade motstridiga uppgifter)
 
Ja, det var ju ett mystiskt val av klass?
Hur stryper man ner en elmotorcykel som mappas med telefonen?
Den har väl kvar orginalvridet även om man stryper toppeffekten?

Men nu vet vi i alla fall att den klarar 10 minuter racetempo mot 250cc eller vad nu gränsen är i klassen (jag hittade motstridiga uppgifter)

sx2 är 250 fyrtaktare och vanligtvis är även 144cc tvåtaktare godkända i samma klass men alla kör ju 4t med det handikappet.

Nej, den flyttar ner hela momentkurvan längs hela varvtalsregistret. Haskell hade ju sin hoj till någon som testade den i bromsbänk.

Och ja det är väldigt märkligt att den hamnar i sx2 istället för sx1.
Eller egentligen borde den ju hamna i "open", sx3 men den klassen finns nog inte kvar någonstans längre.

Möjligen handlar det om att sx1 har högst status och man kanske ser det som viktigare att hålla strikt på reglerna där.
 
sx2 är 250 fyrtaktare och vanligtvis är även 144cc tvåtaktare godkända i samma klass men alla kör ju 4t med det handikappet.

Nej, den flyttar ner hela momentkurvan längs hela varvtalsregistret. Haskell hade ju sin hoj till någon som testade den i bromsbänk.

Och ja det är väldigt märkligt att den hamnar i sx2 istället för sx1.
Eller egentligen borde den ju hamna i "open", sx3 men den klassen finns nog inte kvar någonstans längre.

Möjligen handlar det om att sx1 har högst status och man kanske ser det som viktigare att hålla strikt på reglerna där.
Om vi kollar hur Svemo resonerat så släpper dom väl in elhojar i dom lägre klasserna först för att utvärdera.
Så det är väl inte orimligt att man gör provskott i MX2 och sen tillåter MX1.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 
Om vi kollar hur Svemo resonerat så släpper dom väl in elhojar i dom lägre klasserna först för att utvärdera.
Så det är väl inte orimligt att man gör provskott i MX2 och sen tillåter MX1.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

Ja, fast jag tycker ju ändå att det skulle varit rimligare att dom fått provskjuta i MX1.

Men det är ju jag det.
 
Jag vill passa på att komplettera här med inläggen från den andra Varg-tråden där Mabe länkar till ett intressant klipp med Joshua Hill som testar Vargen.


Så hittade jag även detta på Joshuas kanal, från ca ett år tidigare:


Joshua Hills kanal på youtube:

.. och så en liten intervju mellan bröderna Justin Hill och Josh Hill:
 
Last edited:
Nu kan jag inte franska klasserna. I MX2 (Sverige samt EM, MXGP) får 250 2t köra med 250 4t. Nu har jag inte kört 2t på väldigt länge, men när jag först insåg detta var min tanke att 2t (med mer toppeffekt) borde vinna lätt. Verkligheten visar på motsatsen. Gällande Stark så säger representanter att de har en mjukvara som är godkänd av flera förbund (tydligen även SVEMO) som begränsar effekten så att den skall få tävla i MX2-klasser.

Det borde innebära att vi under 2024 får veta om batteriet inkl. laddning klara en racehelg.
 
Någon får nog tipsa manskapet som röjer upp Freemantle Highway (biltransportfartyget som brann nyligen) om brandfilten för elbilar... Dom dränker elbilarna istället - några veckor i efterhand. Den där är det ju dessutom tveksamt om den i sig brunnit - den har nog "bara" exponerats för hetta uppifrån och sot/släckvatten.

 
Någon får nog tipsa manskapet som röjer upp Freemantle Highway (biltransportfartyget som brann nyligen) om brandfilten för elbilar... Dom dränker elbilarna istället - några veckor i efterhand. Den där är det ju dessutom tveksamt om den i sig brunnit - den har nog "bara" exponerats för hetta uppifrån och sot/släckvatten.

Generellt är risken för brand långt lägre i en elbil jämfört med en som åker ruynt med 50-60 bensin eller diesel. Dock kommer det givetvis att hända. i de fallen är brandfilt det snabbaste och enklaste sättet att släcka branden. Dock vet alla som inte som på gymnasiet att litium som exponeras för fukt har en stark exoterm reaktion. Enklaste och säkraste sättet att bli av med den effekten är att förvara den i vatten tills allt litium oxiderats. Därefter uppfyller bilen de krav som ställs för att säkert få transporteras och återvinnas.

Detta är knappast en nyhet för räddningstjänsten, eftersom de varit med och utvecklat metoderna.
 
Generellt är risken för brand långt lägre i en elbil jämfört med en som åker ruynt med 50-60 bensin eller diesel. Dock kommer det givetvis att hända. i de fallen är brandfilt det snabbaste och enklaste sättet att släcka branden. Dock vet alla som inte som på gymnasiet att litium som exponeras för fukt har en stark exoterm reaktion. Enklaste och säkraste sättet att bli av med den effekten är att förvara den i vatten tills allt litium oxiderats. Därefter uppfyller bilen de krav som ställs för att säkert få transporteras och återvinnas.

Detta är knappast en nyhet för räddningstjänsten, eftersom de varit med och utvecklat metoderna.
Att det är ovanligt är nog alla överens om. Bara det att det är svårare att släcka och hålla det så.

Nja - videon från MSB tidigare i tråden visar ju att man snarare än brandfilt tittar på att skjuta in vatten under högt tryck i batteripacket (och den utrustningen verkar inte vara spridd till alla).

Hur ska filten kunna kväva en termisk rusning som inte kräver något syre? Jag köper att den kan släcka brand i inredning etc.
 
Last edited:
Att det är ovanligt är nog alla överens om. Bara det att det är svårare att släcka och hålla det så.

Nja - videon från MSB tidigare i tråden visar ju att man snarare än brandfilt tittar på att skjuta in vatten under högt tryck i batteripacket (och den utrustningen verkar inte vara spridd till alla).

Hur ska filten kunna kväva en termisk rusning som inte kräver något syre? Jag köper att den kan släcka brand i inredning etc.
Nu har ju nästan inga bilar lithiumjon batterier längre, nickel kemin lagrar lika mycket o sitter i säkert 90% av nya bilar.
 
Nu har ju nästan inga bilar lithiumjon batterier längre, nickel kemin lagrar lika mycket o sitter i säkert 90% av nya bilar.
Det är förvisso helt fel. Såvitt jag vet finns det inga elfordon på marknaden som inte har någon variant av litiumjonbatterier. Finns dock flera varianter där litium kombineras med nickel, NMC är den vanligaste tror jag?

En översikt här på olika typer av litiumbaserade batterikemier här:
 
Angående denna branddebatt...
Ponera att vi hade elbilar (och MC) idag och någon kom på en ny motor där man åkte runt med 20 liter bensin närmast sina cohones. Det enda skyddet emellan var en tunn plåtbit som pressats till någon udda form som kallas tank av vem än som gör det billigast. Halva sporthoj hade börjat spela fegisboll istället för att köra hoj om man skall tro inläggen här...
 
Angående denna branddebatt...
Ponera att vi hade elbilar (och MC) idag och någon kom på en ny motor där man åkte runt med 20 liter bensin närmast sina cohones. Det enda skyddet emellan var en tunn plåtbit som pressats till någon udda form som kallas tank av vem än som gör det billigast. Halva sporthoj hade börjat spela fegisboll istället för att köra hoj om man skall tro inläggen här...

Nej, ingen hade varit rädd för det

Det som är så farligt med elfordon är att dom självantänder när dom står obevakade och laddar i folks garage/carports/parkeringshus, eller efter en krock då människor sitter fastklämda i vraket.

Det fanns en ICE- bil i USA som blev välkänd för att fatta eld när den blev påkörd bakifrån, det skrevs böcker om den, det gjordes filmer om det och det ledde till en helt ny säkerhetsstandard för fordon i USA

x0gginhgv2l91.jpg
 
Nej, ingen hade varit rädd för det

Det som är så farligt med elfordon är att dom självantänder när dom står obevakade och laddar i folks garage/carports/parkeringshus, eller efter en krock då människor sitter fastklämda i vraket.

Det fanns en ICE- bil i USA som blev välkänd för att fatta eld när den blev påkörd bakifrån, det skrevs böcker om den, det gjordes filmer om det och det ledde till en helt ny säkerhetsstandard för fordon i USA

x0gginhgv2l91.jpg
Jag vet att jag är en dålig människa som tar till ett så lågt knep som fakta när jag borde killgissa, men MSB har tittat på detta.

https://carup.se/ny-svensk-statistik-brander-i-elbilar-20-ganger-ovanligare/

Slutsatsen är att 4-5 elbilar (BEV, PHEV) om året brinner vid laddning, av en flotta som nu överstiger 500.000 fordon.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top