Tittar på både 450 och 250 med 4-5 år på nacken. Helst under 50h.
Topprepsats verkar kosta några tusenlappar och helsats några tusenlappar till. Tycker det verkar ganska rimligt ändå…? Förutsätter givetvis att man gör jobbet själv.
Javisst, för vanlig service ja. Jag pratar om när toppen eller veven granatar...
Hur man än gör, två- eller fyrtakt, gammal eler ny, så är det alltid en chansning. Som Two-Stroke påpekade för några inlägg sedan så har han drivor med trasiga crossmotorer, det hör liksom ihop med att köra offroad...
Det kan inte sägas tillräckligt många gånger hur viktigt det är med regelbundna oljebyten på en 4t.
Det absolut största problemet med fyrsmällor är ju att de servas för sällan av ägare som tror de kan byta olja lika sällan som de gjort på sin epa-traktor. Det leder till att kamaxeln skär och sen kommer de eventuella följdfelen på det i turordningen ventiler, kolv, cylinder, vevstake, block. Lite beroende på hur uppmärksam föraren är och hur mycket tur han har.
Veven brukar sällan granata först, så om man köper en 4t som Lugn söker där ägaren påstår att den gått runt 50h. Om man då börjar med att lyfta topp och cylinder och besiktar kolv och kamkedja.
Har motorn verkligen bara gått 50h så bör de delarna fortfarande vara fina och behöver nog inte ens bytas. Beror förstås också på hur den körts och servats.
Är det slitet så byter man de delarna och därefter kan man nog som motionär ställa in siktet på nästa kolv- och kamkedje-byte vid 100h för 250F och 150h för 450F.
Vevlagren skulle jag inte vara så rädd för, dom totalhaverierna brukar vara en följd av ventilsallad. Och annars brukar en dålig vev ge varningssignal i form av skrammel och då fortsätter man naturligtvis inte att köra.