Stark Varg

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
När den är ny stämmer det nog bra men ska jag börja köra cross och väljer en äldre beggad hoj så skulle jag inte välja en 250F. Får du ett motorras på den så blir det svindyrt att laga. Enligt Tedelind kostar det oftast bortåt 25 000 när en 250F (eller 450) exploderar. En kolv som flyger i bitar på en 2-taktare blir sällan en lika stor katastrof.
Men den gamla tesen att det kostar lika mycket oavsett vad man väljer stämmer bra. Köp en äldre crosshoj så får du betala vad en nyare kostar i delar... :)

Tittar på både 450 och 250 med 4-5 år på nacken. Helst under 50h.
Topprepsats verkar kosta några tusenlappar och helsats några tusenlappar till. Tycker det verkar ganska rimligt ändå…? Förutsätter givetvis att man gör jobbet själv.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tittar på både 450 och 250 med 4-5 år på nacken. Helst under 50h.
Topprepsats verkar kosta några tusenlappar och helsats några tusenlappar till. Tycker det verkar ganska rimligt ändå…? Förutsätter givetvis att man gör jobbet själv.
Javisst, för vanlig service ja. Jag pratar om när toppen eller veven granatar... :)
Hur man än gör, två- eller fyrtakt, gammal eler ny, så är det alltid en chansning. Som Two-Stroke påpekade för några inlägg sedan så har han drivor med trasiga crossmotorer, det hör liksom ihop med att köra offroad... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tittar på både 450 och 250 med 4-5 år på nacken. Helst under 50h.
Topprepsats verkar kosta några tusenlappar och helsats några tusenlappar till. Tycker det verkar ganska rimligt ändå…? Förutsätter givetvis att man gör jobbet själv.

Javisst, för vanlig service ja. Jag pratar om när toppen eller veven granatar... :)
Hur man än gör, två- eller fyrtakt, gammal eler ny, så är det alltid en chansning. Som Two-Stroke påpekade för några inlägg sedan så har han drivor med trasiga crossmotorer, det hör liksom ihop med att köra offroad... :)

Det kan inte sägas tillräckligt många gånger hur viktigt det är med regelbundna oljebyten på en 4t.
Det absolut största problemet med fyrsmällor är ju att de servas för sällan av ägare som tror de kan byta olja lika sällan som de gjort på sin epa-traktor. Det leder till att kamaxeln skär och sen kommer de eventuella följdfelen på det i turordningen ventiler, kolv, cylinder, vevstake, block. Lite beroende på hur uppmärksam föraren är och hur mycket tur han har.

Veven brukar sällan granata först, så om man köper en 4t som Lugn söker där ägaren påstår att den gått runt 50h. Om man då börjar med att lyfta topp och cylinder och besiktar kolv och kamkedja.
Har motorn verkligen bara gått 50h så bör de delarna fortfarande vara fina och behöver nog inte ens bytas. Beror förstås också på hur den körts och servats.
Är det slitet så byter man de delarna och därefter kan man nog som motionär ställa in siktet på nästa kolv- och kamkedje-byte vid 100h för 250F och 150h för 450F.

Vevlagren skulle jag inte vara så rädd för, dom totalhaverierna brukar vara en följd av ventilsallad. Och annars brukar en dålig vev ge varningssignal i form av skrammel och då fortsätter man naturligtvis inte att köra.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det kan inte sägas tillräckligt många gånger hur viktigt det är med regelbundna oljebyten på en 4t.
Det absolut största problemet med fyrsmällor är ju att de servas för sällan av ägare som tror de kan byta olja lika sällan som de gjort på sin epa-traktor. Det leder till att kamaxeln skär och sen kommer de eventuella följdfelen på det i turordningen ventiler, kolv, cylinder, vevstake, block. Lite beroende på hur uppmärksam föraren är och hur mycket tur han har.

Veven brukar sällan granata först, så om man köper en 4t som Lugn söker där ägaren påstår att den gått runt 50h. Om man då börjar med att lyfta topp och cylinder och besiktar kolv och kamkedja.
Har motorn verkligen bara gått 50h så bör de delarna fortfarande vara fina och behöver nog inte ens bytas. Beror förstås också på hur den körts och servats.
Är det slitet så byter man de delarna och därefter kan man nog som motionär ställa in siktet på nästa kolv- och kamkedje-byte vid 100h för 250F och 150h för 450F.

Vevlagren skulle jag inte vara så rädd för, dom totalhaverierna brukar vara en följd av ventilsallad. Och annars brukar en dålig vev ge varningssignal i form av skrammel och då fortsätter man naturligtvis inte att köra.

Härligt! Då är det bara att chansa på en hyfsat välskött hoj och sen göra en topprenovering direkt. Här i USA verkar repsatserna förvånansvärt billiga - toppsats inkl kolv ligger mellan $300-$400 och en helsats inkl vev runt $700-$800.

En 3-4 år gammal hoj med lite godis och 30-50h som inte rejsats hittar man för knappt halva nypriset.

Fast en tvåtaktare hade varit nåt ändå…

Nä, det får bli en fyrtaktare till cross och sen får man börja leta efter någon 125:a till gatan. Kanske en Cagiva Mito som man dreglade över i tonåren…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Härligt! Då är det bara att chansa på en hyfsat välskött hoj och sen göra en topprenovering direkt. Här i USA verkar repsatserna förvånansvärt billiga - toppsats inkl kolv ligger mellan $300-$400 och en helsats inkl vev runt $700-$800.

En 3-4 år gammal hoj med lite godis och 30-50h som inte rejsats hittar man för knappt halva nypriset.

Fast en tvåtaktare hade varit nåt ändå…

Nä, det får bli en fyrtaktare till cross och sen får man börja leta efter någon 125:a till gatan. Kanske en Cagiva Mito som man dreglade över i tonåren…

Innan du köper delarna så släng ett öga på överfallen till kamaxlar, och att kamaxlar snurrar lätt.
Det är mot överfallen som kamaxlarna skär och där finns vanligen inga lager som kan bytas och då är toppen skrot.

Det ska ju inte ske på en hoj med 50h men kolla ändå Innan du kostar på den.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Innan du köper delarna så släng ett öga på överfallen till kamaxlar, och att kamaxlar snurrar lätt.
Det är mot överfallen som kamaxlarna skär och där finns vanligen inga lager som kan bytas och då är toppen skrot.

Det ska ju inte ske på en hoj med 50h men kolla ändå Innan du kostar på den.

Tackar!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Köp en 450 från Österrike eller Honda CRF(eller en Varg då 🙂) så slipper du oroa dig för glidlagrade kammar.Skulle påstå att största problemet med glidlagrat är alla gånger man drar i backen med den här typen av hoj.Liggande på sidan med motorn igång så tappar man oljetrycket och så blir det skador.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Köp en 450 från Österrike eller Honda CRF(eller en Varg då 🙂) så slipper du oroa dig för glidlagrade kammar.Skulle påstå att största problemet med glidlagrat är alla gånger man drar i backen med den här typen av hoj.Liggande på sidan med motorn igång så tappar man oljetrycket och så blir det skador.

Både ktm och Honda har väl också övergått till glidlagrade kamaxlar. Ktm gjorde det redan 2007 på sxf men lite senare på exc.

Honda har haft rullagrat längre men jag är ganska säker även dom numera är glidlagrade.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Det beror på vad man kör också. Gick en kurs med Anders Eriksson för några år sen (7-faldig världsmästare i enduro) och han pratade inte kopplingskontroll överhuvudtaget. Jag frågade honom vad han tyckte om extremenduro som Battle of Vikings och det var verkligen inte hans grej sa han. Han använde kopplingen i starten, thats it.

Kör du trail så är det ett måste tycker jag, även i extreme/-hardenduro är det nog mindre besvärligt om man har en koppling. Ju fortare det går = Mindre behov av koppling.

Hard enduro eller extremenduro handlar väl mer om att bära runt på hojen än att köra så är verkligen kopplingen så viktig där? ;-)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
450 iallafall.Antagligen inte 250 då den har dubbelkam sedan ett antal år tillbaka.

Ska man satsa på en 450 då så man är säker på att man kan renovera till vettigt pris?

Har alltid haft stora hojar (senast en 501) och vill prova på nåt mindre
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hard enduro eller extremenduro handlar väl mer om att bära runt på hojen än att köra så är verkligen kopplingen så viktig där? ;-)
Det beror på hur duktig man är. Proffsen använder koppling, vi amatörer bär... :)
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Anton lånar mer pengar.

 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Anton lånar mer pengar.



Tidigare inflöde:


Stark Futures har tidigare tagit in stora mängder kapital i olika nyemissioner och lån. Bland annat den spanska banken Santander har lånat ut 235 miljoner kronor till bolaget och den indiska motorjätten Eicher har investerat drygt 550 miljoner kronor.

Och nu igenom miljardvallen genom 290 miljoner från ett spelbolag.
Kasinoekonomi.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Cash flow för tillverkande industri är alltid tufft i början och säger inget om lönsamhet. De har all investering i R&D, bygga fabrik, logistik etc. och hittills mindre än 12 månader att tjäna in detta. En miljard är inte mycket i sammanhanget.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Cash flow för tillverkande industri är alltid tufft i början och säger inget om lönsamhet. De har all investering i R&D, bygga fabrik, logistik etc. och hittills mindre än 12 månader att tjäna in detta. En miljard är inte mycket i sammanhanget.
Det är ju mycket pengar i sammanhanget om man lite snabbt räknar på vilken omsättning man måste ligga på. I den här takten måste snart varannan hojåkare köpa stark för att gå even steven. Lite ironiskt men ändå grundat i något.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Bara han levererar ROI kasinosnubbar leker man inte med. De driver in stålar med värre folk än Baltic Inkasso...
Sambon hade ett bra inspel där.
Stark pratade om börsnotering i slutet av förra året.
För att få in mer pengar så klart.
Så det här lånet kan mycket väl vara uppsatt så att det betalas av med aktier när börsnoteringen blir klar.

Men oavsett, jag är fortfarande inte övert6om att dom överlever.
Dom har bränt ruggigt mycket pengar och levererat väldigt få hojar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top