Startproblem WR450F

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Även om det är nära nu efter alla fix och trix så har jag ännu inte startat henne. Det beror på många olika saker som egentligen inte hör till tråden. En sak i taget har varit min melodi... Men, jag har en fråga angående startmotorn. Ursäkta mig.

Startmotorn är installerad och jordad.

Alltså, minus på batteriet har kontakt med startreläet på den sidan som startmotorns kabel går ifrån. Detta utan att startknappen är intryckt. Den har inte kontakt när den kabeln är bortkopplad.

Det här skulle alltså betyda att, vid ett visst läge(?) så har "plus" på startmotorn kontakt med jord?
Hoppas ni förstår frågan. Kan/ska det vara så eller är den nya startmotorn trasig?

Edit
Mer korvspad som kanske förtydligar.
Med startmotorn fortfarande installerad på sin rätta plats och jord kopplad så tog jag bort "plus" kabeln på startmotorn som går från reläet och testade. Verkar som "plus"kontakten på startmotorn har kontakt med jord. Testade med pipet på multimetern. Ska det vara så?
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
En likströmsmotor som står still, har väldigt låg resistans.
Om du skulle tvinga mig att gissa, skulle jag säga 0.5->1.0 Ohm.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
En likströmsmotor som står still, har väldigt låg resistans.
Om du skulle tvinga mig att gissa, skulle jag säga 0.5->1.0 Ohm.
Menar du att jag ska kolla motståndet mellan minus på batteriet och "plus" på startmotorn?
Alternativt att jag kopplar på allt och mäter mellan minus på batteriet och reläet (som går till startmotorn).
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Så nu är hon iaf startad och det gick väl okej...
...förutom ett mindre bränslelekage och några avgassmällar.

Jag testade ett tag men hon startade inte utan choke. Så snart jag drog ut den så gick hon igång. Popandet som jag hoppades skullr bli avhjälpt med rätt pilot och en lättare åtkomlig justerbar bränsleskruv återstår att se. Tyckte nog att hon gick lite jämnare än tidigare. Det lilla jag hann höra.

Jag ville inte varmköra då det droppade soppa så egentligen vet jag inte om jag har löst problemet helt. Faktumet att hon startar är ju bra för det betyder ju att den nya startmotorn fungerar som tänkt. Samt att jag har kopplat all el rätt.

Troligtvis är det en av o-ringarna som sitter nere i acc. pumpen på förgasaren. Det var där undr det hängde en droppe när jag torkade om och om igen. Kan också varit den större tätningen som sitter runt den undre baljan. Så nu luktar det fint i garaget, not.
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så nu är hon iaf startad och det gick väl okej...
...förutom ett mindre bränslelekage och några avgassmällar.

Jag testade ett tag men hon startade inte utan choke. Så snart jag drog ut den så gick hon igång. Popandet som jag hoppades skullr bli avhjälpt med rätt pilot och en lättare åtkomlig justerbar bränsleskruv återstår att se. Tyckte nog att hon gick lite jämnare än tidigare. Det lilla jag hann höra.

Jag ville inte varmköra då det droppade soppa så egentligen vet jag inte om jag har löst problemet helt. Faktumet att hon startar är ju bra för det betyder ju att den nya startmotorn fungerar som tänkt. Samt att jag har kopplat all el rätt.

Troligtvis är det en av o-ringarna som sitter nere i acc. pumpen på förgasaren. Det var där undr det hängde en droppe när jag torkade om och om igen. Kan också varit den större tätningen som sitter runt den undre baljan. Så nu luktar det fint i garaget, not.


Gulligt att du nämner en hoj som ställer till så mycket besvär "hon"...
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Hade ju varit önskvärt att grejerna skulle finnas på hyllan så jag åkte till affären...men det är nästan alltid minst en veckas leveranstid. "Jo, de finns i vårt lager...... i Holland".
Nu är o-ringar och andra packningar till förgasaren iaf beställda.

Jag är fn alltid livrädd när jag drar åt grejer som är några år gamla och när jag inte vet om tidigare ägare har dragit dem för hårt... i det här fallet handlar det inte om några gängor men kryssskruvar där skruvmejseln slirat några för många gånger. Så jag passade även på att beställa några trötta skruvar till förgasaren. Dumt att vänta en vecka till.

Under tiden blev det nya grepp och ett dåligt försök att laga ett trasigt handsydd. Nya grepp gör ju underverk för både känslan och utseendet. Blev riktigt dåligt att försöka limma fästet. Kommer förmodligen flyga av i första sväng...
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så jag passade även på att beställa några trötta skruvar till förgasaren. Dumt att vänta en vecka till.

Har du JIS-mejslar? Avsaknaden av dessa är nog orsaken till de flesta misshandlade skruvarna på förgasare.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Har du JIS-mejslar? Avsaknaden av dessa är nog orsaken till de flesta misshandlade skruvarna på förgasare.
Ja, han på reservdelar tipsade om dem också. Läste även om det tidigare och det verkar vara avsaknaden av dessa som förorsakar skador i skruvspåren. De säljs dock inte överallt. Vill man skruva med japanhojar så är de nästan ett måste.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Inte bara på förgasare… :) Locken till bromsvätskebehållarna är klassikern. Verkligen ALLA äldre japanhojar har bonnmekats med fel verktyg.
Ja de är nästan alltid döda, och är de oskadda så är det för att ingen bytt vätska på 30 år:gnissla

Och man har ALDRIG en snygg passande ersättningsskruv liggande. Jag brukar sno från någon annan bromspump i "bra-och-ha" lådorna vilket resulterat att jag har 4-5 bromspumpar utan skruvar.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Är det någon som hittar ersättningsskruvar på nätet så får vederbörande posta inköps-länken här i tråden!
:fakta
Jag kunde beställa mina över disken på reservdelar (till förgasaren). Har för mig att de kostade 36:- för 3 stycken. Original hade uppdaterats med nytt artikelnummer och jag gissar att de gjort en förändring. Kanske att (JIS) skruvmejseln inte behövs längre? :gnissla
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Inte bara på förgasare… :) Locken till bromsvätskebehållarna är klassikern. Verkligen ALLA äldre japanhojar har bonnmekats med fel verktyg.
Yes, mina börjar också bli urholkade. Fick fila lite på dem för att inte skära mig på graderna som stack upp. Jag har inte hunnit byta vätska ännu men när jag gör det så ryker dessa skruvar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag kunde beställa mina över disken på reservdelar (till förgasaren). Har för mig att de kostade 36:- för 3 stycken. Original hade uppdaterats med nytt artikelnummer och jag gissar att de gjort en förändring. Kanske att (JIS) skruvmejseln inte behövs längre? :gnissla
Eller så köper du JIS mejslar, sitter som berget i alla japanska skruvar känns det som.
 

Bifogat

  • 3A514BC5-3089-447B-8675-9180BDBB1029.jpeg
    3A514BC5-3089-447B-8675-9180BDBB1029.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 11

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag bytte till insexskruvar på mina lock och på fuggarna, litet besök på Sifverts så var saken löst.
Ett par år senare köpte jag JISmejslar....
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
WR, TLR
Har du JIS-mejslar? Avsaknaden av dessa är nog orsaken till de flesta misshandlade skruvarna på förgasare.
Det tråkiga är att de tidigare ägarna troligtvis inte hade några och därför ser skruvarna ut som de gör. Nu blir det mitt uppdrag att byta ut alla vart eftersom. Så det blir fint.

Hittade på parts europe. Ska no beställa så var noga med vilken storlek ni klickar hem. Syns i listan på länken ovan.
1000009088.jpg

Hittade även på:
Mopedrenovering.se
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det tråkiga är att de tidigare ägarna troligtvis inte hade några och därför ser skruvarna ut som de gör. Nu blir det mitt uppdrag att byta ut alla vart eftersom. Så det blir fint.

Hittade på parts europe. Ska no beställa så var noga med vilken storlek ni klickar hem. Syns i listan på länken ovan.
View attachment 495450

Hittade även på:
Mopedrenovering.se
Exakt samma kit skruvmejslar som mopedrenovering säljer köpte jag på Amazon för hälften inkl frakt. Skickades från Europa på 3-4 dagar.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top