Stoppa MC-döden och sänk premierna !

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Som instruktör på gotlandring och förare av sportmotorcyckel kan jag säga att i mitt fall innan jag börjad köra hoj på bana så var jag mycket mer riskbenägen än vad jag är idag. Jag tog chanser som jag aldrig skulle ta i dagsläget nu när jag vet hur en hoj uppför sig i extrema situationer. Min personliga uppfattningen av bankörning är att personer som har kört på en bana tar inte samma risk som en person som inte kört på bana pga att denna person vet hur mycket en hoj klarar av och som känns trygt för föraren samt vet RISKERNA med att framföra en motorcyckel i hög hastighet.

Grunden i det du säjer är helt riktig, men banåkningskursen i sej gör inte detta utan det hänger helt och hållet på instruktören. Om instruktörern kan påvisa och lära ut riskerna så stämmer det du säjer, om han/hon inte kan det så ger "kursen" motsatt effekt.
Jämför med t ex budosporterna, där övar man färdighetsträning och man övar ödmjukhet och meditation, både kropp och själ alltså. Varför det då? Många som börjar med budosporter gör det för att lära sej att slåss, vilket ju inte är grundtanken med sporten. Själva idén med att träna psyket är att när man väl är så duktig att man verkligen kan slåss, då har man tränat psyket så mycket att man inte längre behöver slåss.
Den "bästa" föraren, dvs den som behärskar situationen bäst är den person som kan kombinera färdighet med erfarenhet, då först kan man utnyttja färdigheten fullt ut och dra slutsatser av situationerna som uppkommer. Färdighet kan rädda en olyckssituation men erfarenhet kan hindra den från att uppstå.

Så var femte körkortstagare dör inom ett år? Knappast va?

Nu bevisade du precis det som är svårt med statistik, att tolka den:)

20% av dödsolyckorna inträffade med förstaårskörkortstagare...
 
Last edited:

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Sthlm
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
ca 7000 dör av rökning varje år

Samhällskostnaden för rökningen är ca 26 miljarder per år

26000000000/8000000=26000/8=3250. Alltså 3250 spänn får jag som inte röker pröjsa varje år för rökning trots att jag inte röker utan kör hoj. Börja med rökarna inte hojåkare.


Edit: Skall vara 26000/9=2889 och då skall alla nyföda också pröjsa det.

Fan vilka underbara ord! :yoparty

Sen kan ju politikerna börja se över sina jävla löner som de inte ens i närheten gör sig förtjänt av.. Det borde vara 50 lakan max i månaden för den som tjänar mest! & till & med det är dyrt! Vi betalar deras löner & de håller inte ens vad de lovar i sina val.. ..och nu snackar vi ju ändå "bara" om deras löner.. Tänk allt annat de gottar sig över för våra pengar! :mad: :mad: :mad: :mad: :huvet
 

fnoske

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2006
Ort
norrköping
Hoj
Ducati 996 bip
Mer förarutbildning på en riktig racebana, så att folk som tar körkort lär sig på riktigt att köra hoj. En obligatorisk bandag skulle kunna ingå i att ta körkort.


Jag måste hålla med fullständigt.. samt att under denna obligatoriska bandag att man har t.e.x Ambulanspersonal som visar hur det kan gå i trafiken med bild program, som är framtaget för utbildning av egen personal.. Har sett detta själv man får sig en rejäl tankeställare. samt själv tror jag inte på nollvisionen pga att det finns alltid dessa som kör på yttersta gränsen, Mc som BIL.
 

Jonken_

ogillar VV mig?
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Röd stuga med vita knutar
Hoj
Z750, svart och stålomspunnen

Hur fan kan man uppnå noll döda i trafiken när det finns folk som kör på fyllan eller gamla som kör fast dom borde ha mist kortet för flera år sedan eller ungdomar som sladdar och kör som drullar bara för att det är kul...

Nä obligatorisk bankörning när man tar kortet skulle nog hjälpa åså kanske dom bygger fler banor oxå:)

Ska nollvisionen uppnås så måste dom ju låsa in oss hela bunten!!!

Av tre för mig viktiga bitar i pusslet kring minskad trafikdödlighet tog du just en triss!

Ett: Körkortet är ingen mänskligrättighet, och tog man det 1944 så är det väl inte förmycket begärt att låta uppdatera ngn gång ibland? Yrkestrafiken har läkarundersökningar vid vissa åldersintervaller, när får vi andra det? När blir KK:t en färskvara med ett bästföredatum?

Två: Det är för mycket fyllon och tablettfolk i trafiken. en fjärdedel av trafikolyckorna med dödlig utgång involverar Alkohol. De som tas in behöver inte sitta fem år på singsing och spela tvspel för att fatta att det de gjort är fel, ut/ombilda!
http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=10&id=8

Tre: Det skall löna sig att vara duktig! Låt dem som kör bana, de som låser ordentligt, de som tar hänsyn och som bryr sig om det gemensamma bästa få se det på sina permier. Här är "rörelsens" FB en föregångare med SMC samarbetet, när följer resten efter? Allt och alla tjänar på bättre mcförare och mera hederlighet.

-så lås inte in oss, släpp ut oss, men gör det med bättre förutsättningar!
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det går lite långsammare inom trafiksäkerheten än i flyget men faktum är att just ledningssystemen inom kvalitetssäkringsbegreppet håller på att vinna terräng även inom trafik på väg. En luftfartsinspektion har ju funnits länge men en Vägtrafikinspektion har endast funnits ett par år, men det var denna som fokuserade det du påpekar.

Problemet är att det egentligen är de förenklade utredningar nära "gräsrotsnivån" som har skapat de attitydförändringarna som är nödvändiga för att få fram de verkliga orsakerna samt resulterat i ett högre säkerhetstänkande hos den enskilde individen.

Jag misstänker tyvärr att Vägtrafikinspektionen inte fokuserar på det.
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
tycker grunden i nollvisionen är helt fel, sätta upp ett mål som man aldrig någonsin kommer uppnå det går ju inte!!! sen tycker jag att det finns massor med andra saker som det inte fokuseras på tex 1500 tar sitt liv varje år. Är inte detta något som man kanske skulle lägga lite krut på?? istället för att försöka uppnå något som är omöjligt utan att förbjuda ALL trafik. Nollvisionen är så jävla "svensk" så man kräks på den, bror duktig mentalitet. Istället för att ta tag i de verkliga problemen, långtidssjukskrivning, förtidspensionering och arbetslöshet så håller man på med sån här skit,avveckla politikerna och allt trams. Annars så älskar jag sverige förutom på vintern:D
 

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Sthlm
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!

Tre: Det skall löna sig att vara duktig! Låt dem som kör bana, de som låser ordentligt, de som tar hänsyn och som bryr sig om det gemensamma bästa få se det på sina permier. Här är "rörelsens" FB en föregångare med SMC samarbetet, när följer resten efter? Allt och alla tjänar på bättre mcförare och mera hederlighet.

-så lås inte in oss, släpp ut oss, men gör det med bättre förutsättningar!

:) Tänk om bara våra politiker kunde tänka så klokt, då skulle de nästan vara värda sina löner!
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Hur ser olyckorna ut i t ex Norge? Norge har ju som vi vet väldigt höga böter och lagar när det gäller överträdelser i trafiken?

I Norge kan man t ex bli av med körkortet i _flera_ år. Jag har hört om folk som blivigt av med rätten att inskaffa sig körkort efter 5 år+

Böter och annat är skyhöga i Norge. Folk har t ex inte råd att köra för fort. Det existerar också böter i form av %. Du kan få betala t ex en månadslön i böter om du är grymt vårdslös i trafiken, kör full eller annat. Jag bor i Norge just nu och jag upplever trafiksituationen bättre här än i Sverige.

Folk kör lugnare och jag tycker det är ett allmänt mognare beteende på vägarna.

En stor kampanj behövs från vägverkets/regeringens sida om det skall bli någon förändring.

Upp med hotbilder, visa vad som händer när man kör omkull. Visa vad som händer när man skiter i andra trafikanter! Visa folk i rullstol, folk som inte kan prata, folk som är döda... Alla som är 50+ SKALL visa att de kan köra bil/MC/Lastbil fortfarande!!

I Norge är det obligatoriskt med en kurs på bana när man tar körkort för MC!!!!!

Varför är detta så svårt att göra?

1: Propaganda/reklam - Kramas i trafiken
2: Körskolorna - högre förarprov, hårdaste delen idag är teoretiska, borde väl vara tvärt om?
3: Obligatorisk bankurs hos bilskolorna för MC-kort och även Bilkort.
4: Inkalla alla som är 50+ till ett bedömningsprov - Otroligt bra tycker jag
5: Psykologi hos körskolorna!
6: Uppvisning av manöversäkerhet i samband med besiktning av ditt fordon - Man besiktigar också sig själv som förare?
7: Körkort för sporthojar kanske bör vara i form av certifikat?
8: Inga skatter eller momser på säkerhetsutrustning: Hjälmar, skinnställ, handskar, stövlar, ryggskydd. Om detta sparar liv så är det betydligt billigare än 17.5miljoner kronor / liv!!!

Man kan göra listan lång. Detta tycker jag är viktigare att lägga pengar på än att bygga vajer-räcken över allt!

/M
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi har ca 270 000 reggade hojar, ca 25 000 sporthojar.

304 000 människor har MC-kort med utbildning.

2 640 000 har A-kort utan utbildning...

Sen har vi en tickande bomb med 350 000 mopedister där det finns en hel del yngre människor som genom att deras föräldrar tillåter dom att trimma, eller köra moppe innan åldern uppnåtts, eller utan förarbevis, skapar en framtida trafikant med en attityd gentemot trafiken att det inte är så noga om det bara är "lite" olagligt. Dom här ungdomarna växer upp med idoler som "Spökryttarnissen" och/eller en massa "stuntare" som bedriver sin verksamhet på allmänna gator. Det finns säkert ett 20-tal sådana moppestuntare som gör allt som deras hojkörande idoler gör, vissa av dom är otroligt skickliga på att framföra sina moppar på alla möjliga och omöjliga sätt...men dom gör det på köpcentrum, parkeringar och trottoarer bland barnvagnar och andra människor...

Vad har dom här killarna för trafikattityd den dagen dom tar hojkort? Kommer dom att skita i att försäkra hojarna eftersom det ändå för dyrt tack vare regeringens skatter? Kommer dom ens att ta körkort?

Jag kanske målar f-n på väggen här men jag tror att dom här killarna (jo det är mest killar) kommer att bli ett problem i framtidens trafik.
Vill vi göra något långsiktigt för trafikdöden så måste vi börja i skolorna...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
56 dog på hoj förra året <-> 1500 begick självmord.Gör samhället trivsammare. Istället för 0-vision i trafiken (som är omöjligt) sätt ett målpå att minska självmorden med tex 10% per år.Det skulle spara 150 liv.

Vad gör man ? -Fartkameror,förföljer motorcyckelåkare, jagar felparkerare, klemar med "riktiga" brottslingar (våldtäkt,misshandel,grova bankrånare,.....).

Människor blir ofriare och ofriare, vad gör man ? Ännu mer kameror, ännu mer klemande......

Människor mår sämre och sämre, vad görman ? -Ytterligare åtgärder mot de som försöker hålla humöret uppe.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Varför är detta så svårt att göra?

1: Propaganda/reklam - Kramas i trafiken
2: Körskolorna - högre förarprov, hårdaste delen idag är teoretiska, borde väl vara tvärt om?
3: Obligatorisk bankurs hos bilskolorna för MC-kort och även Bilkort.
4: Inkalla alla som är 50+ till ett bedömningsprov - Otroligt bra tycker jag
5: Psykologi hos körskolorna!
6: Uppvisning av manöversäkerhet i samband med besiktning av ditt fordon - Man besiktigar också sig själv som förare?
7: Körkort för sporthojar kanske bör vara i form av certifikat?
8: Inga skatter eller momser på säkerhetsutrustning: Hjälmar, skinnställ, handskar, stövlar, ryggskydd. Om detta sparar liv så är det betydligt billigare än 17.5miljoner kronor / liv!!!

Man kan göra listan lång. Detta tycker jag är viktigare att lägga pengar på än att bygga vajer-räcken över allt!

/M



Hur kan det komma sej att ett sketet hojforum på några timmar kan komma fram med enkla lösningar som vanligt sunt bondförnuft inser skulle kunna påverka saker positivt? Varför kan inte proffsutredare på VTI, Vägverket, eller olika trafikutskott komma fram med sådana här förslag?
Eller kommer det sådana förslag men dom stoppas av politikerna?
Varför isåfall?
Varför kan det bara komma förslag som hela tiden går ut på att det skall kosta oss trafikanter en massa pengar?

Är jag paranoid?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hur kan det komma sej att ett sketet hojforum på några timmar kan komma fram med enkla lösningar som vanligt sunt bondförnuft inser skulle kunna påverka saker positivt? Varför kan inte proffsutredare på VTI, Vägverket, eller olika trafikutskott komma fram med sådana här förslag?
Eller kommer det sådana förslag men dom stoppas av politikerna?
Varför isåfall?
Varför kan det bara komma förslag som hela tiden går ut på att det skall kosta oss trafikanter en massa pengar?

Är jag paranoid?


Dom är proffspolitiker och proffsadministratörer som aldrig har vetat eller för länge sen glömt bort vad livet går ut på.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
......
1: Propaganda/reklam - Kramas i trafiken
2: Körskolorna - högre förarprov, hårdaste delen idag är teoretiska, borde väl vara tvärt om?
3: Obligatorisk bankurs hos bilskolorna för MC-kort och även Bilkort.
4: Inkalla alla som är 50+ till ett bedömningsprov - Otroligt bra tycker jag
5: Psykologi hos körskolorna!
6: Uppvisning av manöversäkerhet i samband med besiktning av ditt fordon - Man besiktigar också sig själv som förare?
7: Körkort för sporthojar kanske bör vara i form av certifikat?
8: Inga skatter eller momser på säkerhetsutrustning: Hjälmar, skinnställ, handskar, stövlar, ryggskydd. Om detta sparar liv så är det betydligt billigare än 17.5miljoner kronor / liv!!!

Man kan göra listan lång. Detta tycker jag är viktigare att lägga pengar på än att bygga vajer-räcken över allt!

/M

Något av det mest kompletta förslagspaket jag läst på SH.
:fakta
/J
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hur ser olyckorna ut i t ex Norge? Norge har ju som vi vet väldigt höga böter och lagar när det gäller överträdelser i trafiken?

I Norge kan man t ex bli av med körkortet i _flera_ år. Jag har hört om folk som blivigt av med rätten att inskaffa sig körkort efter 5 år+

Böter och annat är skyhöga i Norge. Folk har t ex inte råd att köra för fort. Det existerar också böter i form av %. Du kan få betala t ex en månadslön i böter om du är grymt vårdslös i trafiken, kör full eller annat. Jag bor i Norge just nu och jag upplever trafiksituationen bättre här än i Sverige.

Folk kör lugnare och jag tycker det är ett allmänt mognare beteende på vägarna.

En stor kampanj behövs från vägverkets/regeringens sida om det skall bli någon förändring.

Upp med hotbilder, visa vad som händer när man kör omkull. Visa vad som händer när man skiter i andra trafikanter! Visa folk i rullstol, folk som inte kan prata, folk som är döda... Alla som är 50+ SKALL visa att de kan köra bil/MC/Lastbil fortfarande!!

I Norge är det obligatoriskt med en kurs på bana när man tar körkort för MC!!!!!

Varför är detta så svårt att göra?

1: Propaganda/reklam - Kramas i trafiken
2: Körskolorna - högre förarprov, hårdaste delen idag är teoretiska, borde väl vara tvärt om?
3: Obligatorisk bankurs hos bilskolorna för MC-kort och även Bilkort.
4: Inkalla alla som är 50+ till ett bedömningsprov - Otroligt bra tycker jag
5: Psykologi hos körskolorna!
6: Uppvisning av manöversäkerhet i samband med besiktning av ditt fordon - Man besiktigar också sig själv som förare?
7: Körkort för sporthojar kanske bör vara i form av certifikat?
8: Inga skatter eller momser på säkerhetsutrustning: Hjälmar, skinnställ, handskar, stövlar, ryggskydd. Om detta sparar liv så är det betydligt billigare än 17.5miljoner kronor / liv!!!

Man kan göra listan lång. Detta tycker jag är viktigare att lägga pengar på än att bygga vajer-räcken över allt!

/M

Jippi... ett certifikat till. Kanske ett rökningscertifikat skulle halvera dom 7000 som dör av rökning.

Jag håller med om att utbildning borde vara bra men hur kommer det sig då att vi (människor som lever idag) nog aldrig varit mer utbildade men ändå anser myndigheterna att vi allt mindre kan ta ansvar för oss själva.

Om man ser till detta fakta så borde tråkigt nog mindre utbildning vara lösningen.

Antagligen tycker en del att jag är korkad men tänk efter lite. Människan har fått en riktigt smart hjärna och extremt användbara armar och ben. Detta har lett till att vi konstant har utvecklat oss (på gott och ont). Denna utveckling har haft somen grundläggande faktor att människor har vågat ta risker.

Hur skall denna riskvilja och fantasi kunna tyglas genom ständiga förbud, märkliga åldersgränser (antingen är man omyndig, myndig eller omyndighetsförklarad), skatter, certifikat ............ Det kommer alltid att behövas möjligheter till att få utlopp för denna mänskliga egenskap. Denna egenskap kommer också alltid leda till att människor skadar sig och dör.

Nu är det MC man skall kasta skit på. I morgon tex ishockey eller ridning.

Nå det finns bara en långsiktigt fungerade lösning.

Se till att ge möjlighet till alla att utöva det som dom brinner för.

Finns det tex dom som vill gasa helvete, stunta och busa på hoj så skapa förutsättningar för att dom skall kunna göra det utan att riskera dom som inte tycker det är roligt och värt risken.

Ja ja jag vet det kommer fortfarante finnas dom som vill göra det i trafiken men skapar man platser där det går att göra utanför trafiken är det mycket lättare att få förståele för hårdare regler och tillämpning av dom i trafiken.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Finns en hel del inlägg här som stärker mina fördomar(?) om att de flesta saknar ett par samer i kåtan.

Står väldigt mycket dumt skrivet och jag orkar inte kommentera allt, men något som återkom var Nollvisionen. Ni som nu tycker att det är skräp, hur tänker ni egentligen? Nollvisionen är väl det mest självklara som finns. Man kan inte acceptera att ett visst antal människor dör i trafiken varje år, eller hur? Det måste hela tiden finnas en strävan efter att komma ner i lägre dödstal, och målsättningen måste vara noll. Den som inte förstår det behöver nog hjärnkirurgi.
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Med risk för att bli hatad.

*Inför förnyelse av A behörighet minst vart 10:e år.
*Inför svårare körprov på uppkörningen, det som gäller nu är ett skämt. Jag tyckte den gammla var lätt och det blev knappast bättre av att göra den lättare.
*Inför minimumtimmar av praktik på körskolan precis som dom kraven som finns nu (eller kommer snart) på behörighet C.
*Sänk premierna mot uppvisande av komplett skyddsutrustning (kan kontrolleras där man besigtigar vid införskaffande av helförsäkringar).
*Föbjud wireräcken. Det finns lika säkra alternativ för bilismen men mycket säkrare för mc-åkarna, dessa är dock dyrare.
*Inför obligatoriska förstahjälpen kurser i samband med att man tar A-kort.
*Inför hårdare effektbegränsningar första 5 åren (kanske i flera steg)
*Inför hårdare kontroll av effekt hos Svensk bilprovning, man måste ha trimat extremt för att dom ska kunna ge nedlag på detta eftersom dom inte har någonting att kontrollera effekten med.
*Annordna fler bandagar/dragracing dagar på flera orter i sverige (särskilt storstäderna) som sammordnas med polis och räddningstjänst.
*Stimulera fortsättningskurser i körteknik genom att sänka försäkringspremierna när man deltar på dessa.
*Inför krav som gör att alla motorcyklar syns bättre i trafiken, ex: konstantlysande blinkers (som på bilar i USA) samt att mc skall ha helljuset på under dagtid.
*Hårdare krav på grusfria vägar (jag vet att man själv ansvarar för att köra försiktigt så att man kan hantera grus på vägen, men ändå...)

Jag vet att en del av förslagen vart uppe tidigare och att det finns fler bra förslag bland tidigare inlägg.
Jag vill dock påpeka att det är VI ALLA som måste bidraga till en bättre tarfiksäkerhet och inte bara dom som är nya på hoj (som jag) och dom som redan har haft en olycka.
Tyvärr är ovanstående förslag sådana att dom inte sättre något ansvar på bilförarna som står för en stor del av dom mc-olyckor som sker.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Hur kan det komma sej att ett sketet hojforum på några timmar kan komma fram med enkla lösningar som vanligt sunt bondförnuft inser skulle kunna påverka saker positivt? Varför kan inte proffsutredare på VTI, Vägverket, eller olika trafikutskott komma fram med sådana här förslag?


Därför på ett hojforum slipper man kontrollera huruvida förslagen hjälper eller ej. Men VTI och VV kanske först vill hitta stöd för att det hjälper och att inte bondförnuftförslagen gör motsatt verkan.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Med risk för att bli hatad.

*Inför förnyelse av A behörighet minst vart 10:e år.
*Inför svårare körprov på uppkörningen, det som gäller nu är ett skämt. Jag tyckte den gammla var lätt och det blev knappast bättre av att göra den lättare.
*Inför minimumtimmar av praktik på körskolan precis som dom kraven som finns nu (eller kommer snart) på behörighet C.
*Sänk premierna mot uppvisande av komplett skyddsutrustning (kan kontrolleras där man besigtigar vid införskaffande av helförsäkringar).
*Föbjud wireräcken. Det finns lika säkra alternativ för bilismen men mycket säkrare för mc-åkarna, dessa är dock dyrare.
*Inför obligatoriska förstahjälpen kurser i samband med att man tar A-kort.
*Inför hårdare effektbegränsningar första 5 åren (kanske i flera steg)
*Inför hårdare kontroll av effekt hos Svensk bilprovning, man måste ha trimat extremt för att dom ska kunna ge nedlag på detta eftersom dom inte har någonting att kontrollera effekten med.
*Annordna fler bandagar/dragracing dagar på flera orter i sverige (särskilt storstäderna) som sammordnas med polis och räddningstjänst.
*Stimulera fortsättningskurser i körteknik genom att sänka försäkringspremierna när man deltar på dessa.
*Inför krav som gör att alla motorcyklar syns bättre i trafiken, ex: konstantlysande blinkers (som på bilar i USA) samt att mc skall ha helljuset på under dagtid.
*Hårdare krav på grusfria vägar (jag vet att man själv ansvarar för att köra försiktigt så att man kan hantera grus på vägen, men ändå...)

Jag vet att en del av förslagen vart uppe tidigare och att det finns fler bra förslag bland tidigare inlägg.
Jag vill dock påpeka att det är VI ALLA som måste bidraga till en bättre tarfiksäkerhet och inte bara dom som är nya på hoj (som jag) och dom som redan har haft en olycka.
Tyvärr är ovanstående förslag sådana att dom inte sättre något ansvar på bilförarna som står för en stor del av dom mc-olyckor som sker.

Det där är ju bara bullshit.
Det är ju inte att folk är dåligt utbildade och inte vet vad man får göra i trafiken olyckorna beror på. Alla vet väl hur en hastighetsbegränsningsskylt ser ut. Alla vet också att man inte skall köra på fyllan.
Inte handlar det ju heller om att folk har problem med hanteringen av motorcykeln heller. Kan man wheela och göra stoppies har man för länge sen passerat det körskolan lär ut.
Det är ju att vi skiter i lagarna och vad som händer bakom nästa krön det beror på.
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Det där är ju bara bullshit.
Det är ju inte att folk är dåligt utbildade och inte vet vad man får göra i trafiken olyckorna beror på. Alla vet väl hur en hastighetsbegränsningsskylt ser ut. Alla vet också att man inte skall köra på fyllan.
Inte handlar det ju heller om att folk har problem med hanteringen av motorcykeln heller. Kan man wheela och göra stoppies har man för länge sen passerat det körskolan lär ut.
Det är ju att vi skiter i lagarna och vad som händer bakom nästa krön det beror på.

Det du säger är sant. Det jag var ute efter är att förhindra dom olyckor som beror på att man inte är tillräkligt kunnig/erfaren att hantera den mc man kör och även dom olyckor som beror på att man inte syns tillräkligt i trafiken.
Skrev även i sista punkten att det är en del egenansvar som gäller. Självklart kan man inte komma åt dom som saknar all form av känsla för sina egna förmågor, som bryter mot lagar om hastighetsbegränsningar (vet att det är typ alla men nu menar jag extrema överträdelser) och avslutningsvis, saknar respekt för sina medtrafikanter.
Visst, man kan slänga ut 1000 mc poliser till i trafiken som inte gör annat än att stoppa mc åkare för att hindra den gruppen i största möjliga mån, man kan även prova att lobotomera dessa för att ta bort den formen av beteénde (tror dock inte att det är en bra lösning). Men den gruppen som ligger högst representerad av dom som kör respektlöst och över sin förmåga är i regel dom som haft körkortet mindre än 5 år (inklusive jag).
En nollvision är en fin tanke och värd att eftersträva och det kan man göra på många olika sätt, jag tror att en del av dessa kan hjälpa men självklart kommer man inte nå noll i antal döda med mina förslag.


edit: Eftersom du tycker att det är "bullshit" så kan väl du som borde vara mycket mer erfaren på mc än mig berätta vad du vill göra för att förhindra dödsolyckor i trafiken istället för att bara såga mina förslag.
Konstruktiv kritik är accepterad men med enbart kritik så kan du lika gärna skita i att skriva något!
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top