Som instruktör på gotlandring och förare av sportmotorcyckel kan jag säga att i mitt fall innan jag börjad köra hoj på bana så var jag mycket mer riskbenägen än vad jag är idag. Jag tog chanser som jag aldrig skulle ta i dagsläget nu när jag vet hur en hoj uppför sig i extrema situationer. Min personliga uppfattningen av bankörning är att personer som har kört på en bana tar inte samma risk som en person som inte kört på bana pga att denna person vet hur mycket en hoj klarar av och som känns trygt för föraren samt vet RISKERNA med att framföra en motorcyckel i hög hastighet.
Så var femte körkortstagare dör inom ett år? Knappast va?
ca 7000 dör av rökning varje år
Samhällskostnaden för rökningen är ca 26 miljarder per år
26000000000/8000000=26000/8=3250. Alltså 3250 spänn får jag som inte röker pröjsa varje år för rökning trots att jag inte röker utan kör hoj. Börja med rökarna inte hojåkare.
Edit: Skall vara 26000/9=2889 och då skall alla nyföda också pröjsa det.
Mer förarutbildning på en riktig racebana, så att folk som tar körkort lär sig på riktigt att köra hoj. En obligatorisk bandag skulle kunna ingå i att ta körkort.
Hur fan kan man uppnå noll döda i trafiken när det finns folk som kör på fyllan eller gamla som kör fast dom borde ha mist kortet för flera år sedan eller ungdomar som sladdar och kör som drullar bara för att det är kul...
Nä obligatorisk bankörning när man tar kortet skulle nog hjälpa åså kanske dom bygger fler banor oxå
Ska nollvisionen uppnås så måste dom ju låsa in oss hela bunten!!!
Det går lite långsammare inom trafiksäkerheten än i flyget men faktum är att just ledningssystemen inom kvalitetssäkringsbegreppet håller på att vinna terräng även inom trafik på väg. En luftfartsinspektion har ju funnits länge men en Vägtrafikinspektion har endast funnits ett par år, men det var denna som fokuserade det du påpekar.
Tre: Det skall löna sig att vara duktig! Låt dem som kör bana, de som låser ordentligt, de som tar hänsyn och som bryr sig om det gemensamma bästa få se det på sina permier. Här är "rörelsens" FB en föregångare med SMC samarbetet, när följer resten efter? Allt och alla tjänar på bättre mcförare och mera hederlighet.
-så lås inte in oss, släpp ut oss, men gör det med bättre förutsättningar!
Varför är detta så svårt att göra?
1: Propaganda/reklam - Kramas i trafiken
2: Körskolorna - högre förarprov, hårdaste delen idag är teoretiska, borde väl vara tvärt om?
3: Obligatorisk bankurs hos bilskolorna för MC-kort och även Bilkort.
4: Inkalla alla som är 50+ till ett bedömningsprov - Otroligt bra tycker jag
5: Psykologi hos körskolorna!
6: Uppvisning av manöversäkerhet i samband med besiktning av ditt fordon - Man besiktigar också sig själv som förare?
7: Körkort för sporthojar kanske bör vara i form av certifikat?
8: Inga skatter eller momser på säkerhetsutrustning: Hjälmar, skinnställ, handskar, stövlar, ryggskydd. Om detta sparar liv så är det betydligt billigare än 17.5miljoner kronor / liv!!!
Man kan göra listan lång. Detta tycker jag är viktigare att lägga pengar på än att bygga vajer-räcken över allt!
/M
Hur kan det komma sej att ett sketet hojforum på några timmar kan komma fram med enkla lösningar som vanligt sunt bondförnuft inser skulle kunna påverka saker positivt? Varför kan inte proffsutredare på VTI, Vägverket, eller olika trafikutskott komma fram med sådana här förslag?
Eller kommer det sådana förslag men dom stoppas av politikerna?
Varför isåfall?
Varför kan det bara komma förslag som hela tiden går ut på att det skall kosta oss trafikanter en massa pengar?
Är jag paranoid?
......
1: Propaganda/reklam - Kramas i trafiken
2: Körskolorna - högre förarprov, hårdaste delen idag är teoretiska, borde väl vara tvärt om?
3: Obligatorisk bankurs hos bilskolorna för MC-kort och även Bilkort.
4: Inkalla alla som är 50+ till ett bedömningsprov - Otroligt bra tycker jag
5: Psykologi hos körskolorna!
6: Uppvisning av manöversäkerhet i samband med besiktning av ditt fordon - Man besiktigar också sig själv som förare?
7: Körkort för sporthojar kanske bör vara i form av certifikat?
8: Inga skatter eller momser på säkerhetsutrustning: Hjälmar, skinnställ, handskar, stövlar, ryggskydd. Om detta sparar liv så är det betydligt billigare än 17.5miljoner kronor / liv!!!
Man kan göra listan lång. Detta tycker jag är viktigare att lägga pengar på än att bygga vajer-räcken över allt!
/M
Hur ser olyckorna ut i t ex Norge? Norge har ju som vi vet väldigt höga böter och lagar när det gäller överträdelser i trafiken?
I Norge kan man t ex bli av med körkortet i _flera_ år. Jag har hört om folk som blivigt av med rätten att inskaffa sig körkort efter 5 år+
Böter och annat är skyhöga i Norge. Folk har t ex inte råd att köra för fort. Det existerar också böter i form av %. Du kan få betala t ex en månadslön i böter om du är grymt vårdslös i trafiken, kör full eller annat. Jag bor i Norge just nu och jag upplever trafiksituationen bättre här än i Sverige.
Folk kör lugnare och jag tycker det är ett allmänt mognare beteende på vägarna.
En stor kampanj behövs från vägverkets/regeringens sida om det skall bli någon förändring.
Upp med hotbilder, visa vad som händer när man kör omkull. Visa vad som händer när man skiter i andra trafikanter! Visa folk i rullstol, folk som inte kan prata, folk som är döda... Alla som är 50+ SKALL visa att de kan köra bil/MC/Lastbil fortfarande!!
I Norge är det obligatoriskt med en kurs på bana när man tar körkort för MC!!!!!
Varför är detta så svårt att göra?
1: Propaganda/reklam - Kramas i trafiken
2: Körskolorna - högre förarprov, hårdaste delen idag är teoretiska, borde väl vara tvärt om?
3: Obligatorisk bankurs hos bilskolorna för MC-kort och även Bilkort.
4: Inkalla alla som är 50+ till ett bedömningsprov - Otroligt bra tycker jag
5: Psykologi hos körskolorna!
6: Uppvisning av manöversäkerhet i samband med besiktning av ditt fordon - Man besiktigar också sig själv som förare?
7: Körkort för sporthojar kanske bör vara i form av certifikat?
8: Inga skatter eller momser på säkerhetsutrustning: Hjälmar, skinnställ, handskar, stövlar, ryggskydd. Om detta sparar liv så är det betydligt billigare än 17.5miljoner kronor / liv!!!
Man kan göra listan lång. Detta tycker jag är viktigare att lägga pengar på än att bygga vajer-räcken över allt!
/M
Hur kan det komma sej att ett sketet hojforum på några timmar kan komma fram med enkla lösningar som vanligt sunt bondförnuft inser skulle kunna påverka saker positivt? Varför kan inte proffsutredare på VTI, Vägverket, eller olika trafikutskott komma fram med sådana här förslag?
Med risk för att bli hatad.
*Inför förnyelse av A behörighet minst vart 10:e år.
*Inför svårare körprov på uppkörningen, det som gäller nu är ett skämt. Jag tyckte den gammla var lätt och det blev knappast bättre av att göra den lättare.
*Inför minimumtimmar av praktik på körskolan precis som dom kraven som finns nu (eller kommer snart) på behörighet C.
*Sänk premierna mot uppvisande av komplett skyddsutrustning (kan kontrolleras där man besigtigar vid införskaffande av helförsäkringar).
*Föbjud wireräcken. Det finns lika säkra alternativ för bilismen men mycket säkrare för mc-åkarna, dessa är dock dyrare.
*Inför obligatoriska förstahjälpen kurser i samband med att man tar A-kort.
*Inför hårdare effektbegränsningar första 5 åren (kanske i flera steg)
*Inför hårdare kontroll av effekt hos Svensk bilprovning, man måste ha trimat extremt för att dom ska kunna ge nedlag på detta eftersom dom inte har någonting att kontrollera effekten med.
*Annordna fler bandagar/dragracing dagar på flera orter i sverige (särskilt storstäderna) som sammordnas med polis och räddningstjänst.
*Stimulera fortsättningskurser i körteknik genom att sänka försäkringspremierna när man deltar på dessa.
*Inför krav som gör att alla motorcyklar syns bättre i trafiken, ex: konstantlysande blinkers (som på bilar i USA) samt att mc skall ha helljuset på under dagtid.
*Hårdare krav på grusfria vägar (jag vet att man själv ansvarar för att köra försiktigt så att man kan hantera grus på vägen, men ändå...)
Jag vet att en del av förslagen vart uppe tidigare och att det finns fler bra förslag bland tidigare inlägg.
Jag vill dock påpeka att det är VI ALLA som måste bidraga till en bättre tarfiksäkerhet och inte bara dom som är nya på hoj (som jag) och dom som redan har haft en olycka.
Tyvärr är ovanstående förslag sådana att dom inte sättre något ansvar på bilförarna som står för en stor del av dom mc-olyckor som sker.
Det där är ju bara bullshit.
Det är ju inte att folk är dåligt utbildade och inte vet vad man får göra i trafiken olyckorna beror på. Alla vet väl hur en hastighetsbegränsningsskylt ser ut. Alla vet också att man inte skall köra på fyllan.
Inte handlar det ju heller om att folk har problem med hanteringen av motorcykeln heller. Kan man wheela och göra stoppies har man för länge sen passerat det körskolan lär ut.
Det är ju att vi skiter i lagarna och vad som händer bakom nästa krön det beror på.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |