Stora Svetstråden!

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool, ja det vore kul att testa alupinnar men de gick inte att hämta på Domus riktigt. Halvkul prissättning också, typ 10st för 250 pengar eller 1 kg för 450 pengar :va

Att det fastnar i kallt stål förblir ett mysterium.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har aldrig kört ac mma på alu. Tror tanken är att materialtransporten i ljusbågen bryter upp oxidskiktet ändå för det har funkat kalasbra de gånger jag provat. Inget behov av förvärmning om det ej är tjocka bitar, men tror nån ingenjör får svara på varför det är svårare att tända elektroden på kallt och fuktigt stål
Jag har bara noterat att det funkar kass, höjt strömmen och brakat vidare. Billiga strömkällor är såklart mer benägna att kleta fast i början än dyrare, med saftig Hotstart osv.

Det är nog inte hotstart utan bara mer kräm just i starten. Billiga maskiner är klena och har kassat utvecklade svetsprocesser. Hotstart är bara aktivt en väldigt kort tid efter att man svetsat och då man snabbt återtänder en varm pinne. Har inte tiderna i huvet men det är nån eller ett par sekunder tror jag.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är nog inte hotstart utan bara mer kräm just i starten. Billiga maskiner är klena och har kassat utvecklade svetsprocesser. Hotstart är bara aktivt en väldigt kort tid efter att man svetsat och då man snabbt återtänder en varm pinne. Har inte tiderna i huvet men det är nån eller ett par sekunder tror jag.
Strömkällegurun förklarar! Visste inte ens att det var olika system..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Strömkällegurun förklarar! Visste inte ens att det var olika system..

Jag kan fråga nån på svetsprocess och om jag förstår vad han säger så skall jag återge det här så får vi ett riktigt svar på exakt vad hotstart är.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag kan fråga nån på svetsprocess och om jag förstår vad han säger så skall jag återge det här så får vi ett riktigt svar på exakt vad hotstart är.
Jag tror på dig, har ingen aning om det tekniska inuti maskinerna.. gillar esabs gamla motorsvetsar, dom har liksom inget sånt! Svårt att tända elektroden underupp, men sen är det bara ren grov svetsström
Körde en kemppi från tidigt 80tal på jobbet förra veckan, också helt osmart maskin! Hade ratt för ampere, postgas och downslope thats it. Väldigt avkopplande, tills slopen slutade funka och man fick slita väck brännaren från smältan
Fick en lite nyare sen. Vattenkylning är ändå välkommet om man kör 160A kontinuerligt.
 

Oskar_H

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2018
Ort
Falun
Hoj
Blandat
Hej allihopa!
Det är så här är att jag är på jakt efter en lämplig Tig-svets att ha i garaget för framtida motorcykelbyggen. Förutom att svetsa stål vill jag ha möjligheten att svetsa både rostfritt och aluminium, därför letar jag efter en lämplig ac/dc-svets till hobbygaraget. Min budget ligger på 15k plus minus någon tusenlapp. Har kollat på flertalet olika Kinasvetsar, och samtidigt letat begagnade/demokörda märkessvetsar men ännu inte hittat något vettigt och vänder mig därför till er för hjälp. Vågar man sig på att köpa en kinasvets och vad bör man i så fall kolla på för märken? Har ni tips på var man kan hitta begagnade märkessvetsar eller demoex? Nu är svenska kronan står så lågt så tjänar man väl knappast något på att köpa från t.ex. Tyskland heller?

Tack på förhand! :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad det gäller begagnade svetsar så kolla på konkursauktioner.
Tänk på att det tillkommer moms+slagavgift på sakerna.
Har du möjlighet så åk och kolla på sakerna också. Dumt att köpa grisen i säcken.

https://www.klaravik.se/
https://tovek.se/
https://psauction.se/
https://www.units.se/
https://www.slag1.se/
https://www.netauktion.se/
https://www.pn-trading.se


Samt kolla så att du klarar av att starta svetsen. Har sett några gamla svetsar som kräver 63 Amp säkring. Någonting man sällan har hemma :näsblod
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kruxet med aluminium är den höga värmeledningsförmågan vilket betyder att svetsen måste ha hög effekt.
Hög effekt innebär med tanke på vad Wiseguy skriver ovan om 63A anslutning att "hobbygaraget" bör ha 3-fas matning så att man kan installera i varje fall ett 3 x 16A 3-fasuttag och svetsen vara avsedd för anslutning till ett 3-fas uttag. För att minska säkringsstorleken.
Annars kan det bli svårt svetsa ihop nåt grövre än pantburkar i Al.
Rostfritt är motsatsen, låg värmeledningsförmåga, goda chanser funka tom med 10A enfas uttag till tunn rostfri plåt.
Lägg märke till att man inte tvekar ange max godstjocklek på stål, inget på Al.
https://www.r-techwelding.co.uk/welding-equipment/tig-welder/
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vanligt missförstånd att man måste ha en monstersvets för alu. Förvärmer man upp alut till arbetstemp med gassvets räcker vilken liten kinaskit som helst.
En garagekompis köpte en stahlwerk, men han är ju elingenjör, fick gå igenom hela maskinen efter lösa skruv sa han. Hade hållt i några timmar annars.

Kruxet med aluminium är den höga värmeledningsförmågan vilket betyder att svetsen måste ha hög effekt.
Hög effekt innebär med tanke på vad Wiseguy skriver ovan om 63A anslutning att "hobbygaraget" bör ha 3-fas matning så att man kan installera i varje fall ett 3 x 16A 3-fasuttag och svetsen vara avsedd för anslutning till ett 3-fas uttag. För att minska säkringsstorleken.
Annars kan det bli svårt svetsa ihop nåt grövre än pantburkar.
Rostfritt är motsatsen, låg värmeledningsförmåga, goda chanser funka tom med 10A enfas uttag.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad det gäller begagnade svetsar så kolla på konkursauktioner.
Tänk på att det tillkommer moms+slagavgift på sakerna.
Har du möjlighet så åk och kolla på sakerna också. Dumt att köpa grisen i säcken.

https://www.klaravik.se/
https://tovek.se/
https://psauction.se/
https://www.units.se/
https://www.slag1.se/
https://www.netauktion.se/
https://www.pn-trading.se


Samt kolla så att du klarar av att starta svetsen. Har sett några gamla svetsar som kräver 63 Amp säkring. Någonting man sällan har hemma :näsblod
Har man inte 63A hemma kan man alltid :borra?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bra om den funkar som den ska men jag hade inte gärna betalat det osett för något som säljs helt utan funktionsgaranti.
Klart man vill ha garanti, men då går ju priset tyvärr upp en bra slant.

Vet inte själv om jag hade betalat det för den. Inte utan att kunna dra av momsen i alla fall :tungan

Sen vill jag ju själv helst ha en vattenkyld Kemppi eller EWM för 10 000. Men det är ju f*n ingen som vill sälja en för det :rofl
 

Oskar_H

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2018
Ort
Falun
Hoj
Blandat
Vad tror ni om en picotig 180a ac/dc med vattenkylning för 12k? Svetsen har ca 7 år på nacken varav 2 år på verkstad och 5 i garaget. Är det risk att den börjar sjunga på sista versen eller tror ni att det är ett bra köp?

Tack på förhand!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har problem :gnissla Jag försöker pinn-svetsa fyrkantrör, jag skär ut och bockar, så att det blir tre svetsfogar för att göra ett rör igen så att säga, 25x25-rör, 1,5mm tjockt. Jag testade att svetsa med ESAB 48.00 1,6mm-pinne, men när det inte fastnar så bränner det massiva hål, så jag gick över till 43.32 2,5mm-pinne, det bränner fortfarande hål, men jag upplever det som mindre svårsvetsat. Jag har så låg ström det går, tom + i pinnen för att få så kall fog som möjligt, men det går sådär. En tröst är att jag får träna på att lägga igen hål, men det ser ju för jävligt ut :gnissla

Förutom att bli bra på att svetsa, kan jag göra något för att underlätta? :va Eller är det ett lönlöst projekt, så att det är övergång till en liten TIG-tillsats till min ESAB Buddy Arc 180 som gäller? :va
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har problem :gnissla Jag försöker pinn-svetsa fyrkantrör, jag skär ut och bockar, så att det blir tre svetsfogar för att göra ett rör igen så att säga, 25x25-rör, 1,5mm tjockt. Jag testade att svetsa med ESAB 48.00 1,6mm-pinne, men när det inte fastnar så bränner det massiva hål, så jag gick över till 43.32 2,5mm-pinne, det bränner fortfarande hål, men jag upplever det som mindre svårsvetsat. Jag har så låg ström det går, tom + i pinnen för att få så kall fog som möjligt, men det går sådär. En tröst är att jag får träna på att lägga igen hål, men det ser ju för jävligt ut :gnissla

Förutom att bli bra på att svetsa, kan jag göra något för att underlätta? :va Eller är det ett lönlöst projekt, så att det är övergång till en liten TIG-tillsats till min ESAB Buddy Arc 180 som gäller? :va
Kör 10 000 elektroder så går det av sig själv sen
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Skämt åsido så behöver du nog en liten fasning och spalt för att ha kontroll på roten.. och folk undrar varför vi har över 40 lök i månaden
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top