Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Gör du verkligen sådan skillnad på olika bilar? Alla bilar är väl lika värda oavsett var de kommer ifrån! Att påstå att svenska bilar har mer rätt till Sverige är väl lite magstarkt. Låter som någon är bilfientlig.

Läs mitt inlägg en gång till. Läs gärna inlägget som jag svarar på också. Då kommer du se att du misstolkade det jag skrev. Och jag menar det inte på något nedlåtande vis.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Den springande punkten i SD´s ideologi är att bibehålla välfärden. Och stärka den.

Med det sagt så säger ju inte dina siffror mycket egentligen. Det vi vet är att 116.000 kom hit utan jobb (det borde vara en förvinnande liten del som kommer hit som har ett jobb dukat och klart). Vad vi också vet är att enligt dina siffror utvandrade 51.000. Skälet till utvandringen anger du inte, men troligast är att många hade jobb. Låt säga att 30% hade jobb, för exemplets skull. Det innebär att 15.000 skattebetalare flydde landet medans det kom 80.000 bidragstagare. Är såna siffror bättre tycker du?

Har SD fortfarande fel när de anser att välfärden kan stärkas genom att minska invandringen?

Två frågetecken - ej retoriska - borde generera två svar. Är detta möjligt? (Tre)

Det du skriver nu är gissningar. Låt oss gissa åt det andra hållet.

Av de 116.000 som kom hit så var ca 57% flyktingar eller anhöriga. Resten (43%) var återinvandrade svenskar som bott eller studerat utomlands och vi kan väl då gissa att de kommer tillbaka och jobbar och bidrar med en utbildning. Ganska ok siffra om nästan hälften som invandrar bidrar med sin kunskap och jobbar och betalar skatt.

Om vi nu gissar igen ang utvandringen så är det läkare som får en gratis utbildning i Sverige och sen flyr till Norge för att tjäna pengar. Likaså tandläkare som flyr till Storbritannien. Är det rätt av svenskar att utnyttja gratis utbildning här för att sen lämna skutan och dra till mer ekonomiskt lönsamma länder?
Ska vi förbjuda folk med en utbildning att lämna landet?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Klart vi inte ska förbjuda folk att lämna landet. Hade Sverige haft råd att betala konkurrenskraftig lön hade de inte rest. Och vi är tillbaka på att bibehålla välfärden...

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Sålänge arbetslösheten ligger över 4.5% har den negativ påverkan på välfärden (grovt räknat)

Säger vem?
Och vad är det som får dig att tro att arbetslösheten skulle sjunka om vi inte tog emot flyktingar?
Som arbetslös bilmek kommer du ändå inte få jobb på reklambyrå eller som tandläkare. Och sist jag kollade (de senaste 20 åren) så såg jag ingen lång kö av svenskar till jobb inom städning, äldrevård, taxi,. Traditionella jobb där invandrare är överrepresenterade. Om inga svenskar vill ta dessa jobb, vad gör det då för skillnad med arbetslösheten om man skickar hem invandrarna?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Klart vi inte ska förbjuda folk att lämna landet. Hade Sverige haft råd att betala konkurrenskraftig lön hade de inte rest. Och vi är tillbaka på att bibehålla välfärden...

Sverige ligger högt upp på skalan när det gäller löner. Sverige ligger högt upp på skalan när det gäller social välfärd. Sverige ligger högt upp på skalan när det gäller utbildning.
Hur mycket mer ska man ge till de som trots detta väljer att fly landet?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Du verkar fortfarande stå och trampa kring uttryck som "skicka hem invandrarna" så jag tror inte det är någon idé, fortfarande. Du sitter på Ullevi medan jag är i globen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Sverige ligger högt upp på skalan när det gäller löner. Sverige ligger högt upp på skalan när det gäller social välfärd. Sverige ligger högt upp på skalan när det gäller utbildning.
Hur mycket mer ska man ge till de som trots detta väljer att fly landet?

Det beror på, om du vill behålla välfärden eller inte
Utan kompetens dör du.

Jag är för en linje där flyktingar får hjälp och invandring medges för de som har anställning. Att vara frikostig med medborgarskap och därmed social välfärd är inte någon gynnsam väg att gå. För någon. Det har visats gång efter annan att hjälp till självhjälp är vida överstigande effekten av ekonomiska bidrag. Mikrolån är ett jättebra exempel.

Det är ett konstant matande om mänskliga rättigheter, men ett medborgarskap i Sverige är inte en del av detta. Det skall användas restriktivt och som en motor.

Intresserad över dina övriga svar på dina tidigare initierade och besvarade åsikter/frågeställningar.
Hur ser du på arbetarklassen? Är de att klandra för de är korttänkta och lågutbildade*(*din åsikt). Bland annat

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det här kan vara en bidragande orsak till att invandring ökar arbetslöshet. Så länge graden av förvärvsarbete är lägre än inhemsk befolknings, kommer den öka. Det är inte så väldigt komplicerad matematik.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...-i-forvarvsfrekvens-15-ar-efter-invandringen/
Du behöver bara titta på kurvorna för att få en rak och klar bild. Grå färg är flyktingar mfl. Var det otydligt?

Vad gäller 4,5% får det ses som ett medelvärde av strukturell arbetslöshet. NAIRU

Är denna fakta också förvanskad, missvisande eller rentav en fabulering av SD och rasisterna?

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det här kan vara en bidragande orsak till att invandring ökar arbetslöshet. Så länge graden av förvärvsarbete är lägre än inhemsk befolknings, kommer den öka. Det är inte så väldigt komplicerad matematik.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...-i-forvarvsfrekvens-15-ar-efter-invandringen/

Vad gäller 4,5% får det ses som ett medelvärde av strukturell arbetslöshet. NAIRU
Fast egentligen visar det bara att det som är uppenbart inte alltid är sant och att det som är sant inte alltid är uppenbart. De flesta studier har inte funnit något kausalt samband mellan invandring och arbetslöshet. De flesta studier är givetvis korrelationsstudier men inte ens de visar på en särskilt god korrelation, de finns t.o.m. underlag för att påstå att det finns en negativ korrelation mellan invandring och arbestslöhet. En faktor är att de tar jobb med lägre lön vilket gör att en del industrier kan fortleva i tuffa ekonomiska tider.

För tydlighetens skull: jag påstår inte att det är omöjligt att finna andra typer av studier utan bara att du förenklar världen lite för mycket med ditt påstående. Att arbetslösheten är högre bland invandrare betyder inte att den höjer den nationella arbetslösheten i stort eller över tid.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Om du häller 58%Ig sprit i ett kärl med 78%Ig
Kommer kärlets innehavda procentuella alkoholhalt att minska, kvarstå eller öka av tilltaget?

Om nu inte de tillkommande har samma eller högre sysselsättningsgrad som innevarande efter 15år, borde din förklaring betyda att fler inhemska arbetar istället. Det förtar inte det faktum att flyktingströmmar ökar klyftor och sänker sysselsättningsgrad i länder där det inte finns beredskap för att hantera flödet. (presto, Sverige). Då det ligger runt 50-60% sysselsättningsgrad så innebär det en faktisk försämring och ökat antal människor utan arbete sysselsättning och därmed möjlighet att förändra sin egen tillvaro tillika frihet.

Din beskrivning kanske inte är applicerbar på Sveriges situation? Det råder ingen tvekan om att Sverige ligger högt i mottagandet av okvalificerad arbetskraft.
Jag fördelar för enkelhetens skull hålla mig till Sverige och Sveriges situation.

För att nå dit du beskriver, kanske Sverige behöver förändra sin hantering av flyktingar och invandrare?

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Kommer kärlets innehavda procentuella alkoholhalt att minska, kvarstå eller öka av tilltaget?

Om nu inte de tillkommande har samma eller högre sysselsättningsgrad som innevarande efter 15år, borde din förklaring betyda att fler inhemska arbetar istället. Det förtar inte det faktum att flyktingströmmar ökar klyftor och sänker sysselsättningsgrad i länder där det inte finns beredskap för att hantera flödet. (presto, Sverige). Då det ligger runt 50-60% sysselsättningsgrad så innebär det en faktisk försämring och ökat antal människor utan arbete sysselsättning och därmed möjlighet att förändra sin egen tillvaro tillika frihet.

Din beskrivning kanske inte är applicerbar på Sveriges situation? Det råder ingen tvekan om att Sverige ligger högt i mottagandet av okvalificerad arbetskraft.
Jag fördelar för enkelhetens skull hålla mig till Sverige och Sveriges situation.

För att nå dit du beskriver, kanske Sverige behöver förändra sin hantering av flyktingar och invandrare?
Du antar mycket...
Är det så enkelt som du påstår så får du visa upp siffrorna som stödet det du säger!
Jag kan bevisa att en hare aldrig hinner ikapp en sköldpadda med en liknelse så blanda du alkohol bäst du vill, har inte med saken att göra.

För övrigt är det inte "min förklaring" utan vad internationell statistik visar.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon

Du (och SD i stort) missar en mycket viktig poäng.
En arbetslös svensk bilmekaniker kommer fortsätta vara arbetslös även efter att vi har tagit bort invandrarna om de enda lediga jobben är läkare, webdesigner och lärare.
Skillnaden kommer vara att de äldre får ligga kvar i sin egen skit eftersom bilmekanikern är för överkvalificerad för att ta det jobbet och han får ändå ut sin a-kassa utan att torka bajs.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Bonny, du gör själv antaganden att internationell modell är applicerbar här. Inte sant?
Visa upp siffrorna? Titta du ens på SCB statistiken? Eller menar du att det är fler än genomsnittet som är sysselsatta med förvärvsarbete efter 15år bland flyktingarna mfl än vad SCB anger?

Locomondo. Du bedömer alltså att 1, tillföra befolkning med lägre sysselsättningsgrad i syfte att täcka upp för äldreomsorgen är en framgångsfaktor? 2. Att a-kassa är någonting som är evigt?
Det är möjligt att bilmekaniker inte tar jobb som vårdbiträden, det har jag ingen uppfattning om då jag enkom känner en fd mekaniker som nu arbetar som äldrevårdare på grund av att det inte fanns någon tjänst i hans gebit. Men det är för lite att gå på.

Vad är det som säger att när utbudet av personal blir lå, inte kommer stimulera lönesättningen? För du förutsätter att "ingen tar jobben". Jag är av motsatt uppfattning.

Det var ju ett evinnerliga tjat om att "ta bort invandrare". Har jag ens yppat det. Icke, jag förespråkar enkom en minskning för att motsvara den omfattning av jobb som erbjuds! Sluta applicera fabuleringar.
Tack.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Bonny, du gör själv antaganden att internationell modell är applicerbar här. Inte sant?
Visa upp siffrorna? Titta du ens på SCB statistiken? Eller menar du att det är fler än genomsnittet som är sysselsatta med förvärvsarbete efter 15år bland flyktingarna mfl än vad SCB anger?
Nej, det är ingen internationell modell, det är internationell statistik.
Jag antar iofs rätt mycket att internationella modeller är applicerbara i Sverige, inget konstigt det gör ju du också när det passar dig. Du nämnde t.ex. 4,5% arbetslöshet tidigare. Hur vet du att den är applicerbar för Sverige?

Skulle vara kul om du kunde visa upp en helt svensk seriös studie, som inte på något vis kopplar sina fynd till internationella studier, som stöttar ditt påstående om invandringens negativa effekt på arbetsmarknaden. Jag satsar på att du är chanslös! Kan du nu inte visa upp det hur ska jag då veta att det inte bara är fria fantasier som du kommer med?

Finns som sagt massor av studier som inte stöttar vad du påstår, t.ex. denna:
http://www.reforminstitutet.se/wp/wp-content/uploads/2014/03/Invandringenskonsekvenser140320.pdf

eller denna:
http://www.growthanalysis.se/downlo...effekter-av-integration-och-invandring-03.pdf

Konklusionerna av båda är ju försiktiga för att uttrycka det snällt men de är i alla fall baserat på ett faktaunderlag av folk som kan mer än mig om detta och de drar inte samma slutsats som du gör.

jag påstår fortfarande inte att detta är sanningar utan bara att du förenklar saker samt verkar utgå ifrån att jag ska ta din tankeverksamhet som bevis.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det var ju ett evinnerliga tjat om att "ta bort invandrare". Har jag ens yppat det. Icke, jag förespråkar enkom en minskning för att motsvara den omfattning av jobb som erbjuds! Sluta applicera fabuleringar.
Tack.

RASIST!!1-gapet 2.0. Existerar ju tydligen inte på SH enligt Korvgube.

Lägg din tid på att bränna lite stordiesel istället. Det är dödfött att försöka förklara för dem som har gått på svenska statens hjärntvätt.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
RASIST!!1-gapet 2.0. Existerar ju tydligen inte på SH enligt Korvgube.

Lägg din tid på att bränna lite stordiesel istället. Det är dödfött att försöka förklara för dem som har gått på svenska statens hjärntvätt.

Det blir ju lätt dödfött när de man argumenterar emot har en enda universal-lösning mot alla världens problem. Därav benämningen "Enfråge-parti".

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...