Stycket om att stänga moskéer för att det finns radikala islamister anser jag heller inte fyller sitt syfte utan tvärtom motverkar det.
Eftersom det stora flertalet muslimer som går till mosken inte är radikala islamister så blir ju de kollektivt bestraffade för någon annans idioti.
På samma sätt som om vi skulle införa totalt mc-förbud pga HA och Bandidos gör som de gör och samtidigt kör hoj. Jag tror inte någon härinne skulle se det som rättvist och vissa av oss skulle förmodligen bli så förbannade över det så vi skulle kunna ställa till med lite sattyg.
Nej. Nu jämför du äpplen och päron igen. Förutom att du inte förstått/översatt rätt.
Hans förslag om att förbjuda moskeér (mötesplats) som "hatpredikar" är inte ekvivalent med att förbjuda mc-åkning (utövande). Mer behöver jag inte säga, du är tillräckligt intelligent för att se skillnaden och vad som hade varit en ekvivalent jämförelse.
Generellt sett är jag emot förbud. Jag tror att man når större framgång genom att uppmuntra det beteende man vill ha/uppnå istället för att förbjuda det oönskade.
T.ex. skulle man ju kunna tänka sig ett system där man via bidrag helt eller delvis finansierar en moské mot att de inte hatpredikar, uppmuntrar till radikalitet eller sprider en anti-väst/samhällssyn. Dessutom ska de följa svensk lagstiftning när det gäller t.ex. diskriminering. Ingen mer könsegregering t.ex. Och nej, det ska absolut inte vara OK att använda religionsfriheten till att bryta mot lagen. Det är inte syftet med den.
Bryter man mot systemet/reglerna så blir man av med bidragen. Eventuellt kan man säga upp hyreskontrakt osv. Samtidigt vill man ju inte att hatpredikarna ska kunna hålla på ostört i mörka källare. Typ.
Sverige är sekulärt och ska så förbli (tycker jag). Vill man inte anpassa sig efter våra lagar och värderingar så får man antingen bosätta sig någon annanstans eller på demokratisk väg arbeta för att ändra det man motsätter sig.
Många svenskar tror tyvärr att våra fri- och rättigheter är givna och garanterade. Det är fel. Och det riskerar vi att bli varse relativt snart om vi inte står upp för dom. Precis som artikeln lyfter fram.