Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Smagatusk

Guest
Jag får väl ta tillbaka och hävda motsatsen då?
Jag är dock imponerad över engagemanget att scanna igenom denna tråd och leta inlägg. Avundsjuk på den fritiden ni verkar besitta...

Men helt ärligt Loco...

Här försöker jag bestrida dig sakligt utan påhopp och du svarar med att jag har mycket fritid? Jag önskar att du hade rätt, men det var inte så svårt att hitta inlägget via google eftersom du har gjort ett rätt starkt intryck på mig, så jag minns vad du skriver.

Men här får man skit hela tiden. Nä! Nu jag gör som Bonny och försvinner en stund med argumentet att jag är trött på antagonisterna i tråden (men kommer ändå sitta och snegla på tråden för att komma tillbaka när man nämns lite obskyrt).

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, du har helt rätt i det tycker jag. Men jag menar också på att influenser utifrån kan också vara fördömanden och markeringar att "vi kommer inte fortsätta handla med er om ni fortsätter med denna stil". Som i fallet med Sydafrika tex.

Men då måste du först ha en hållhake, utan hållhake har man ingen möjlighet att påverka genom att dra bort något.

Men sydafrika var inte jämförelsevis så slutet som saudi, de hade framför allt inte en hållhake åt andra hållet...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
En nyfiken fråga.
Varför pratar man aldrig om utvandring?
2014 Invandring: 56440
2014 Utvandring: 22140
Överskott Invandring: 34300

Vilka är det som utvandrar? Är det till största del studenter?
Vilka är det som invandrar? Jag tar för givet att asylsökande inte hamnar i denna statistik utan bara de som fått uppehållstillstånd.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...istik/25788/25795/Behallare-for-Press/376142/

Asylsökande var över 80.000.
http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html

Vad jag kan se verkar i genomsnitt 20% av asylsökande få avslag.
http://www.migrationsverket.se/down...+asylärenden+2014+-+Asylum+desicions+2014.pdf

Man pratar aldrig om det eftersom politikerna säkerligen insett att det skulle ge SD ännu fler röster. Det är ju så det brukar gå till.

"Under första halvåret utvandrade 22 140 personer vilket var det lägsta antalet sedan 2009. Av de som utvandrade var 10 632 utländska medborgare och 11 508 svenska medborgare." - SCB

Då är frågan: var detta 10 632 personer som Sverige betalat bidrag till i X antal år? De som Locomondo menar betalar av sig själva när de börjar jobba?

Isåfall förstår man varför det aldrig tas upp. Det går ju lätt att säga att invandringen får kosta eftersom de ju kostar mindre än ett svenskt barn: de har redan utbildning, de är redan vuxna, de kommer börja betala skatt snabbare.

Men att bara säga att en invandrare kostar mindre pengar än ett svenskt barn är ju inte hela sanningen. Det kräver ju att de faktiskt stannar kvar och fortsätter jobba. Något som många källor menar är långt ifrån sant.
Som citatet ovan säger är det ju många som åker iväg igen, och som rapporterats tidigare är arbetslösheten bland invandrare långt högre än hos infödda svenskar, även efter flera år.

Men det kan lika gärna bero på att det är ingen som vet. Det är mycket fakta som helt enkelt inte finns i Sverige eftersom det är så fruktansvärt kränkande att fråga saker och föra statistik i det här landet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Helt sjukt, och helt i i linje med judehatarstilen som blivit så normerande, se bara på denna tråd vilka vidrigheter som skrivs om hur judiska barn bör brännas levande osv.

Noterar samtidigt att IS får sin finansiering från "svenskar". Undrar vilken fredlig religion de tillhör, kanske buddhister. Undrar hur mycket bidrag en sådan där IS-typ kostar Sverige, man borde göra exakt som Israelerna gör, bygga murar och riva deras hus, eller nej förresten - kommunen äger deras hus, dålig idé. :gnissla

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
SD:s motståndare gör i stort sett allt fel

Motståndarna till SD gör i stort sett allting fel. Allianspartiernas partiledare pratar om öppna hjärtan medan deras kommunala företrädare inte hittar en enda bostad för de nyanlända. Och när man ska integrera nyanlända invandrare genom lägre ingångslöner och sämre anställningstrygghet ger man SD:s väljarbas ett fullt rationellt skäl att rösta som de gör, skriver ledarskapsforskaren Claes Wallenius.
Allianspartiernas partiledare pratar om öppna hjärtan medan deras kommunala företrädare inte hittar en enda bostad för de nyanlända, skriver Claes Wallenius.Allianspartiernas partiledare pratar om öppna hjärtan medan deras kommunala företrädare inte hittar en enda bostad för de nyanlända, skriver Claes Wallenius.

Ända sedan valet har det förekommit en mängd inlägg i debatten om vilka som röstade på Sverigedemokraterna. Statistiken (SVT:s Valu, SCB och val.se) ger en tydlig bild. SD är starka på landsbygden. De är starka bland arbetare/LO-medlemmar och dem utan eftergymnasial utbildning – men också bland arbetslösa, dem med sjuk-/aktivitetsersättning och dem med ett lågt politikerförtroende. De är svaga i universitets- och storstäder samt bland Saco-medlemmar, studerande och dem med eftergymnasial utbildning. Så även om några medelinkomsttagare tillkom i senast valet bärs SD i huvudsak upp av värdekonservativ arbetarklass, av lågutbildade och av samhällsutvecklingens förlorargrupper.

Ett illustrativt exempel på varför man väljer SD är Almgården, den stadsdel i Malmö där SD har överlägset flest röster (35 procent). Det är ett område där det i huvudsak bor svenskfödd arbetarklass. Få har eftergymnasial utbildning och genomsnittlönen är låg. Men vad som framför allt är värt att notera är att Almgården ligger granne med invandrartäta Rosengård.

När Almgårdsborna i lokalpressen motiverat sina sympatier för SD har de talat om hur våld, kriminalitet, missbruk, rån och stölder mer och mer kommit att prägla deras stadsdel. De har talat om gäng av unga män från Rosengård som kommer på nattliga besök och stjäl cyklar. Även från kommunledningens sida har det konstaterats att det förekommit våld, falangstrider och kriminella gäng i miljön kring Almgården och att det finns en genuin otrygghet i området.

Nu härrör säkert inte alla brott på Almgården från Rosengård. Men faktum kvarstår att även om majoriteten av Rosengårds invånare är skötsamma och laglydiga människor finns där sociala problem. Almgårdens invånare upplever sig drabbade, samtidigt som de uppfattar att den styrande eliten själv bor långt från de socialt utsatta områdena. SD tycks alltså ha lyckats med en sak – att bekräfta för de boende där att de tar deras verklighetsbild på allvar.

Vad gör då motståndarna till SD? Jag menar att de gör i stort sett allting fel. Allianspartiernas partiledare pratar om öppna hjärtan medan deras kommunala företrädare inte hittar en enda bostad för de nyanlända. Och när man ska integrera nyanlända invandrare genom ”sänkta trösklar” till arbetsmarknaden, det vill säga lägre ingångslöner och sämre anställningstrygghet, ger man faktiskt SD:s väljarbas ett fullt rationellt skäl att rösta som de gör.

Men även vänstern gör det mesta fel. Som politiska motståndare till SD borde man försöka nå dess väljarbas och argumentera emot de förslag som SD driver. Men icke! I stället ägnar man ansenlig energi till ryggvändande symbolhandlingar, till att kalla SD för fula saker och till en meningslös diskussion om huruvida SD är fascistiskt. Men det är nog få i SD:s väljarbas som låter bli att rösta på partiet på grund av att denna diskussion förs i sammanhang där de hur som helst inte befinner sig.

Mycket energi går också till retorik. Men för Almgårdens invånare är det sannolikt viktigare att slippa få sin cykel stulen för tionde gången än att lyssna på vackra tal om människokärlek. Man har inom vänstern gjort ett misstag när man med motiveringen att inte låta SD ”sätta dagordningen” signalerat att man inte alls vill prata om sociala problem i invandrartäta områden. För problemen finns, även om de inte ska överdrivas eller generaliseras till alla invandare.

Argumentationen kring det samhällsekonomiska värdet av asylinvandring är också problematisk. För det första är den irrelevant. Vi beviljar asyl för att människor har ett skyddsbehov – inte för att de har det ena eller andra samhällsvärdet. För det andra torde det vara förståeligt att de svenskar som lever med de minsta ekonomiska marginalerna också är de som är mest oroliga för alla omprioriteringar av hur skattepengarna används.

Debatten har vidare ett påtagligt inslag av moraliserande argumentation, där de som anser sig företräda den högre moralen i denna diskussion är de mer resursstarka. De verkar samtidigt hålla sig på tryggt avstånd från det de gärna framhåller att de tolererar. Det är heller inte korrekt att alla hjärtan på de etablerade partierna är så öppna. Alla partier vill ha en reglerad invandring och därmed också avvisa en del av dem som vill bo här.

Det är samtidigt anmärkningsvärt att ett parti får stora framgångar genom att driva en fråga och sedan krydda denna med flummiga definitioner av begrepp som svenskhet och assimilation. Dessutom hoppar det ständiga grodor ur munnen på företrädarna – i den mån de överhuvudtaget inställer sig till sina förtroendeuppdrag. Jag har svårt att se att SD:s framgångar beror på egen politisk genialitet – snarare på övriga partiers oförmåga att bjuda på motstånd.

SD:s väljarbas har uppstått i en struktur av sociala klyftor och klassmotsättningar. Därför måste speciellt dåligt betyg ges till vänstern. Om vända ryggar, goda ambitioner och gullig retorik kunde lösa samhällsproblemen skulle vänstern vara en framgångsrik rörelse. Men den uteblivna ideologiska utvecklingen, den daterade klassanalysen och det moraliska ögontjäneriet straffar sig nu när man tappar förtroende bland just de förlorargrupper man säger sig vilja nå. Om de politiska motståndarna fördubblas i val efter val får man kanske ställa frågan om man inte ska ompröva sin strategi.

CLAES WALLENIUS

psykolog, ledarskapsforskare

tidigare politiskt aktiv (V)

författare till boken "Människans illusoriska rationalitet – om kampen mellan känsla och förnuft i samhälle och politik"

Källa: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sds-motstandare-gor-i-stort-sett-allt-fel_4338699.svd

Artikeln har (för en gångs skull) kommentatorsfältet öppet, finns en hel del intressant läsning där med :)

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Varför inte? Eller tycker du att sålänge man har en "affär" med någon/något avsäger man sej all rätt att kritisera dom på andra punkter?

Möjligen missat bristen på arbeten?

Helt sjukt, och helt i i linje med judehatarstilen som blivit så normerande, se bara på denna tråd vilka vidrigheter som skrivs om hur judiska barn bör brännas levande osv.

Noterar samtidigt att IS får sin finansiering från "svenskar". Undrar vilken fredlig religion de tillhör, kanske buddhister. Undrar hur mycket bidrag en sådan där IS-typ kostar Sverige, man borde göra exakt som Israelerna gör, bygga murar och riva deras hus, eller nej förresten - kommunen äger deras hus, dålig idé. :gnissla

Har du lust att ta fram inlägget i denna tråd där någon skriver att judiska barn bör brännas?
Det är ett vidrigt uttalande och jag vill veta vem som skriver sånt.

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Yes, vi tar 2013 som ett exempel. Du nämner dessa 6% men sen slutar du med fler begrepp eller nationaliteter.
Men vi tittar på 2013.
http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/

116 000 pers invandrade samtidigt som 51 000 utvandrade och det ger en nettoinvandring på ca 65 000 pers.
Strax över 50% kommer från ett europeiskt land.

Den största gruppen invandrade var återinvandrande Svenskar (ca 20%). Konflikten i Syrien har skapat en stor flyktingström och Syrier ligger därför på en andra plats.

Kvotflyktingar stod för ca 2% (tolkar jag diagrammet som)
Flyktingar 6,6%
Asyl 16%
Flyktinganhöriga 9,9%
Anhöriga (som tex gift med en thailändska) och adoptivbarn 25%
Arbetsinvandring 16,5%
Studenter 6,5%,
EES 17,8%

Om vi då tar flyktingar och deras anhöriga (eftersom resten har vi signat avtal för och måste ta emot enl FN eller EU) så hamnar vi på ca 15,8% vilket blir ungefär 10500 pers.
Står Sveriges ekonomi och samhällsstruktur och faller med 10500 pers?

Proximus, du bor i Uppsala. Ta hojen när du kan och besök Galleri Kontrast på Hornsgatan nära Slussen. Titta på utställningen om Syrien, kolla på bilderna av bombade och blodiga barn och säg mig sen att vi i Sverige inte har råd att hjälpa dessa människor. Förklara det för dina egna barn (om du har några) nästa gång du står vid kassan med ett nytt X-box till de.

Läs på om asylrätt och försök igen.

Så kan jag bemöta dina känsloargument då.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Om folk bara hade förstått helheten hade dom förstått att flyktingströmmen inte är grundproblemet.

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Läst på men uppenbarligen inte förståt. Men visst jag kan vara övertydlig, jämför Sverige med våra grannländer. Hur ser flyktingvolymerna ut där? Har vi "signat" några andra avtal med FN och EU än dom har gjort?

Om någon är sämre än oss, ska vi föregå med gott exempel och försöka få de att följa oss eller ska vi sänka oss till deras nivå "bara för att"?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Om någon är sämre än oss, ska vi föregå med gott exempel och försöka få de att följa oss eller ska vi sänka oss till deras nivå "bara för att"?
Är du säker på att de är sämre ?Visst vi tar emot massvis med flyktingar .Men det är mestadels kaos med boenden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är du säker på att de är sämre ?Visst vi tar emot massvis med flyktingar .Men det är mestadels kaos med boenden

Gå inte i fällan, först säger han att vi inte tar emot många "flyktingar" eller invandrare, sedan säger han att det kanske vi gör men man kan inget göra åt det, och sedan landar den intrasslade argumentation i att även om man kan göra något åt det så skall man inte. :3freak

Det går inte att argumentera med någon som byter hållning i vartannat inlägg.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Gå inte i fällan, först säger han att vi inte tar emot många "flyktingar" eller invandrare, sedan säger han att det kanske vi gör men man kan inget göra åt det, och sedan landar den intrasslade argumentation i att även om man kan göra något åt det så skall man inte. :3freak

Det går inte att argumentera med någon som byter hållning i vartannat inlägg.

Du skrev att någon här i tråden har skrivit att de önskar att judiska barn bör brännas. Det är en ganska grov åsikt anser jag.
Jag kan inte hitta det inlägget, kan du hjälpa mig att ta fram det då jag är intresserad av vem som säger sånt?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
I mina ögon är de det. Jag tror att folk flyr för att komma undan bomber eller svält så även om boendet inte håller yppersta klass så finns det varken bomber eller svält i Sverige och jag tror att det uppskattas.
Att be någon vara kvar i tex Homs tills vi har fixat ett eget rum så att man inte behöver trängas tror jag inte hjälper någon.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM