Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Vad vill jag säga med en liknelse till musiken - Jo idag skrattar man åt detta och ingen håller med att det ska finnas censur i musik (eller någon annanstans heller). Man ska ha rätt att säga vad man tycker, det är det som bygger ett demokratiskt samhälle - Nu har 800 000 personer i Sverige röstat på SD i ett demokratiskt val - Det allt handlar om nu är hur man ska kunna skita i vad 800 000 personer säger.

(......Nordkorea.......någon ????)

Sverige säger att - "Ni har röstat fel".............Min fråga är då "Varför ska människor rösta nästa gång ??? - Deras röst betyder ju ingenting"

Nu till debatten på 80-talet.

En av världens största musiker (Frank Zappa........Mannen, myten, legenden) försvarar sig mot censurivrare i Amerikanska programmet crossfire - Man kan se det hur många gånger som helst. Han är brilljant..............

För er som tittar på detta för första gången - Det handlar om att censurera "fula" ord från skivor, i detta fallet "seven dirty words" bland annat (som de säger) F-ordet.

Kommer ihåg den svenska debatten i min ungdom när WASP var det hemskaste man kunde lyssna på (Gissa vilken skiva vi ungar gick och köpte dagen efter detta programmet)

http://www.youtube.com/watch?v=B9856_xv8gc

http://www.youtube.com/watch?v=nmHxowz8AsM

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
När det ändå var snack om antisemitism alltså. Sems söner = semiter. Borde det inte inkludera araber också då? Och fenicier, araméer, babylonier osv. :hihi

Jodå, dom är semiter, men när ordet hittades på var det just judarna man var ute efter.

Man kan inte låta bli att fundera på vad som kunde hänt med namnet om dennes svärföräldrar varit av annan börd.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Rätt målande..från andra länken ovan.
"Bäste Herr Ullenhag, om det läcker i avloppet under handfatet så hjälper det inte att skruva upp kranen på max utan man blir då tvungen att stänga kranen några varv för att hinna med i andra änden. Gör man inte det så växer SD, det är inte mer komplicerat än så."
Märk väl hur pöbeln försvunnit. :)

En upplyftande tanke slog mig när jag hade näsan i dagens Svd som citerade någon fars mellan Olof Johansson och Annie Lööf - tiderna förändras. Nu finns det tre tonarter i svensk politik, C är inte en av dem. Inte heller FP eller KD. Reinfeldt sänkte borgerligheten och gav makten till S. Valet 2018 blir det 25/25/25 på SD/M/S och det är den verklighet vi kan förhålla oss till. Vad kommande fyra år innebär i form av förvaltning är jag inte så intresserad av faktiskt. Marknaden är dessutom lugn, då kan man slappna av. :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Vad vill jag säga med en liknelse till musiken - Jo idag skrattar man åt detta och ingen håller med att det ska finnas censur i musik (eller någon annanstans heller). Man ska ha rätt att säga vad man tycker, det är det som bygger ett demokratiskt samhälle - Nu har 800 000 personer i Sverige röstat på SD i ett demokratiskt val - Det allt handlar om nu är hur man ska kunna skita i vad 800 000 personer säger.

(......Nordkorea.......någon ????)

Sverige säger att - "Ni har röstat fel".............Min fråga är då "Varför ska människor rösta nästa gång ??? - Deras röst betyder ju ingenting"

Nu till debatten på 80-talet.

En av världens största musiker (Frank Zappa........Mannen, myten, legenden) försvarar sig mot censurivrare i Amerikanska programmet crossfire - Man kan se det hur många gånger som helst. Han är brilljant..............

För er som tittar på detta för första gången - Det handlar om att censurera "fula" ord från skivor, i detta fallet "seven dirty words" bland annat (som de säger) F-ordet.

Kommer ihåg den svenska debatten i min ungdom när WASP var det hemskaste man kunde lyssna på (Gissa vilken skiva vi ungar gick och köpte dagen efter detta programmet)

http://www.youtube.com/watch?v=B9856_xv8gc

http://www.youtube.com/watch?v=nmHxowz8AsM

Zappa är fantastisk och egentligen borde han ha blivit politiker men han var för smart för att sjunka så lågt.
Du säger att 800 000 har sagt sitt och därför måste man lyssna på de?
Vad tycker du om de ca 8 milj som inte röstat på SD? De är bara 10 ggr fler men inte borde man lyssna på de?
Eller hur menar du??

BTW, vid 10:12 slår Zappa huvudet på spiken !!

Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Zappa är fantastisk och egentligen borde han ha blivit politiker men han var för smart för att sjunka så lågt.

Håller med om ovanstående, och förklarar mina tankar om politik/demokrati samtidigt

Jag tror du förstod vad jag menade - Demokrati betyder rätten att ha en åsikt utan att för den delen håna någon med avvikande åsikt.

För att dra en parallell till Amnesty Internationel gamla slogan

"Jag håller inte med om vad du säger, men är beredd att dö för att försvara din rätt till en egen åsikt"..........Fritt översatt

Det är farligt farligt att tulla på demokratins grundvalar. Har var 8:e medborgare i fri demokratisk ordning röstat in ett parti (Oavsett vilket parti det handlar om - Detta är en fråga om demokratin och dess värderingar) så ska det partiet ha den rätten (och skyldigheten) det innebär att företräda de som röstade på detta parti. Politiker som försöker förminska denna självklara rätt spelar ett mycket högt spel.

http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Demokrati/

"I Sverige finns rättigheterna angivna i vår grundlag. Där står det att all offentlig makt utgår från folket och att riksdagen är folkets främsta företrädare. Riksdagen är på så sätt en mycket viktig del i den svenska demokratin.

Vart fjärde år är det val till riksdagen och då ska medborgarna utse 349 riksdagsledamöter. De ska representera människorna i Sverige och ledamöterna ska se till att folkets vilja genomsyrar besluten som riksdagen fattar."

Nu börjar man att skära i grundlagsrättigheter som borde vara huggna i sten - Oerhört allvarligt.

PS - Läs Zappas sjävbiografi I am the American Dream !!

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag tror du förstod vad jag menade - Demokrati betyder rätten att ha en åsikt utan att för den delen håna någon med avvikande åsikt.
..så ska det partiet ha den rätten (och skyldigheten) det innebär att företräda de som röstade på detta parti. Politiker som försöker förminska denna självklara rätt spelar ett mycket högt spel.

Du har självklart rätten att utrycka vilka åsikter du vill (diskussioner om HMF kan vi lämna därhän) men lika självklar är andras rätt att ifrågasätta det du säger.

Och självklar respekterar väl alla SDs rätt att sitta i rikstagen och deras rätt att företräda sina väljare.

Däremot har offerkoftorna som röstar på SD hittat på något helt nytt och det är att det skulle finnas något samband mellan ett partis storlek och partiets inflytande i riksdagen, så har det ALDRIG varit.

...eller har du hört några förorättande gråtande sossar kräva att alliansregeringen skulle samarbeta med och
ta hänsyn till dem de senaste åtta åren med argumentet att de trots allt varit sveriges största parti.

Ett annat exempel på ett parti, som under största delen av sin riksdagstid hamnat i kylan, är vänsterpartiet.

Under större delen av VPK-eran hanterades ju partiet ungeför som SD gör nu av de övriga partierna, de frystes ut och saknade inflytande.

Så har det alltid sett ut i riksdagen och regeringen. Har man majoritet så har man och med det även möjlighet att helt skita i vad oppositionspartierna tycker oavsett hur stora oppsitionspartierna råkar vara.

Det är en helt ny offerkofta-teater som spelas upp nu.
- "Det är odemokratiskt att inte ta hänsyn till Sveriges tredje största parti!"

Nej, det är inte det minsta odemokratiskt, det är så det alltid har gått till. Alla majoritetsregeringar har med glädje kört över och med ett leende ignorerat sveriges andra största parti eftersom det uteslutande varit antingen S eller M och någon av dem har ju alltid varit i opposition...

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Du har självklart rätten att utrycka vilka åsikter du vill (diskussioner om HMF kan vi lämna därhän) men lika självklar är andras rätt att ifrågasätta det du säger.

Och självklar respekterar väl alla SDs rätt att sitta i rikstagen och deras rätt att företräda sina väljare.

Däremot har offerkoftorna som röstar på SD hittat på något helt nytt och det är att det skulle finnas något samband mellan ett partis storlek och partiets inflytande i riksdagen, så har det ALDRIG varit.

...eller har du hört några förorättande gråtande sossar kräva att alliansregeringen skulle samarbeta med och
ta hänsyn till dem de senaste åtta åren med argumentet att de trots allt varit sveriges största parti.

Ett annat exempel på ett parti, som under största delen av sin riksdagstid hamnat i kylan, är vänsterpartiet.

Under större delen av VPK-eran hanterades ju partiet ungeför som SD gör nu av de övriga partierna, de frystes ut och saknade inflytande.

Så har det alltid sett ut i riksdagen och regeringen. Har man majoritet så har man och med det även möjlighet att helt skita i vad oppositionspartierna tycker oavsett hur stora oppsitionspartierna råkar vara.

Det är en helt ny offerkofta-teater som spelas upp nu.
- "Det är odemokratiskt att inte ta hänsyn till Sveriges tredje största parti!"

Nej, det är inte det minsta odemokratiskt, det är så det alltid har gått till. Alla majoritetsregeringar har med glädje kört över och med ett leende ignorerat sveriges andra största parti eftersom det uteslutande varit antingen S eller M och någon av dem har ju alltid varit i opposition...

Precis så. Med tillägget att även om SD är Sveriges 3e största parti så är de det ändå med bara 13% av väljarnas röster. Så visst, de kan väl få vara med och lägga sin röst på 13% av alla frågor i riksdagen. Och deras röst kan väl få väga ungefär 13% i frågan....

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Precis så. Med tillägget att även om SD är Sveriges 3e största parti så är de det ändå med bara 13% av väljarnas röster. Så visst, de kan väl få vara med och lägga sin röst på 13% av alla frågor i riksdagen. Och deras röst kan väl få väga ungefär 13% i frågan....

Så ytterst vänligt av dig att du låter principen för demokrati upprätthållas.

För självklart är det tydligen inte?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Visst är det så. Men vad händer med människor som visar sig hålla avvikande åsikter? Just nu hamnar man inte i fängelse. Men repressalier kommer från annat håll; media, arbetsliv, vänner etc. Statsapparaten behöver inte cencurera oliktänkande längre, utan det gör folket själva. Självcensuren leder till att dessa diskussioner stannar på internet och inte ute i verkligheten.

Vart fjärde år är det val till riksdagen och då ska medborgarna utse 349 riksdagsledamöter. De ska representera människorna i Sverige och ledamöterna ska se till att folkets vilja genomsyrar besluten som riksdagen fattar."

Nu börjar man att skära i grundlagsrättigheter som borde vara huggna i sten - Oerhört allvarligt.

Att 349 ledamöter skulle representera folket är ett enda stort skämt.

Det enda system värt att försvara skulle vara någon typ av samhälle med en typ av konstitution likt den i USA. Men inte ens det är särskilt lyckat ser vi på andra sidan Atlanten.

Det enda system som kan existera i längden är det decentraliserade. Men det kräver också intelligenta och kritiska människor. Det är inget skolan lär ut.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten