Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har inget problem med att du tycker det du tycker, till viss del håller jag även med dig.
Jag har inte ens problem med om någon är rasist, nazist eller något annat heller.
jag står helt bakom åsiktsfriheten i Sverige och att denna ska gälla alla, det är dock inte samma som att jag inte får säga emot.

Däremot är jag motståndare till allt som jag uppfattar leder vidare till avhumanisering, förtryck, alltför stora orättvisor och som riskerar att leda in oss på vägar som vi inte vill gå in på. Historien har ju visat att övergrepp, folkmord och andra hemskheter händer men dem händer ju inte hur som helst. Tyskland gick ju inte från att vara en kulturell högborg till att massmörda folk på en dag eller två. Det byggdes upp och det byggdes upp systematiskt och steg för steg och där ingår "vi och dem" samt syndabockstänket och nedvärderandet av vissa grupper som centrala inslag.

Jag tycker också att alla har en skyldighet att fundera över risken att andra skulle kunna manipulera en till att begå dessa övergrepp. För som sagt: Det är vanliga personer, inte psykopater, som deltar.

Av denna anledning kommer jag aldrig att rösta för SD, hur mycket de än putsar sin fasad.

Sedan finns det för mig viktigare saker att oroa mig för, såsom resistenta bakterier, sviktande naturresurser och utbredd fattigdom och okunskap än en och annan kvinna som bär slöja eller tigger vid MAXI.

Du pratar om islamisering nu, va?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag räknar det jag är intresserad av. Jag ger er exempel efter exempel på hur illa SD-anhängare beter sig.
Vissa av er svarar "Mäh, vänstern då?". Och där slutar det.

Trovärdigheten blir ju då lite som Joseph Smiths...
https://www.youtube.com/watch?v=06jF1EG8o-Q

Är det inte ganska korkat att lägga in en länk till ett avsnitt som driver med en ofarlig (men snurrig) religion, när man försvarar en religion (som är lika snurrig) baserad på en våldsförhärligande pedofil?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om inte du själv ser att de delar upp människor i vi/dem eller förstår konsekvenserna av att göra det så kvittar det väl hur många inlägg han än skriver.
Du och många andra kan ju skrika er blå i ansiktet det kommer fortfarande inte att förändra att det är hela poängen med det partiet och har varit det enda sedan det bara bestod av gamla BSS:are med stålskodda skor.
Om man sedan vill eller inte vill kalla det rasism eller fascism är väl upp till var och en.
Tillbaka på jobbet, gnällig och oinformerad.
Välkommen.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Jag tror jag möjligen förstår vad du menar, så jag behöver inte hårdra det mer, men nazism och rasism är vidrigt och det är därför jag inte tänker antisemitismen i denna tråd stå oemotsagd.

Jag delar inte din rädsla för att SD blir det nya Nassepartiet, jag är över huvud taget inte särskilt rädd av mig, men jag är mer bekymrad att det kommer hit så många muslimer med deras värderingar som jag absolut inte delar.

Tråden handlade om någon kunde tänka sig att rösta på SD, ja tydligen 13% i september. Sedan dess har 20% börjat ange att invandringen är den absolut viktigaste politiska frågan. Jag överlåter till var och en att sia om huruvida de tror att dessa 20% är potentiella SD-väljare eller inte, jag vet vad samtliga framstående Alliansföreträdare gjort för analys i alla fall…
Jag tycker, precis som du, att antisemitism är vidrigt. Precis som all annan förföljesle, förlöjligande eller diskriminering av andra grupper och även det anser jag ska bemötas. Alla har rätt till att få vara en individ och behandlas utifrån det även om det är enklare att föra debatter på en generell nivå.
Jag påstår inte heller att jag saknar förutfattade och/eller rasistiska åsikter. Skälet är enkelt: Det har alla människor. Frågan är hur jag ska hantera detta. Jag tycker att det är något som gör att jag ska vara på vakt och inse att det kommer att påverka hur jag tolkar saker och att det även gör mig känslig för manipulationer.

(Ett litet kul exempel när detta visade sig var på en fest med en massa hårdrockare jag var på. Träffade en tatuerad, piercad, rakad kille som, givetvis, spelade gitarr. Jag frågade vad han jobbade med och väntade mig något i stil med "tatuerare". Visade sig att han var hemkommen från en USA-turné samt var läkare och forskade på endokrinologiska sjukdomar. Där fick jag!)

Jag har aldrig heller sagt att jag älskar invandring men jag 1. oroar mig inte så mycket för det då de flesta vill väl och kommer att påverkas mer av oss än vi av dem. Där är väl väldigt få som idag tycker att den våg vi fick från t.ex. Jugoslavien är ett stort problem idag. Dock fanns samma stämningar då som du ser idag. Om 30 år så tror jag ingen kommer att hänga upp sig på detta även om jag vet att andra tror att vi ska ha ett kalifat här då.
2. Jag har även oerhört svårt att hindra folk från att försöka förbättra sina liv och har ingen lust att hindra någon från att få ansluta sig till sin familj.


jag har för övrigt ingen rädsla för att SD ska bli ett nytt nasseparti. Det är ju redan ett gammalt...

Nu måste jag jobba så at inte Skrytnisse blir arg på mig!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag tycker, precis som du, att antisemitism är vidrigt. Precis som all annan förföljesle, förlöjligande eller diskriminering av andra grupper och även det anser jag ska bemötas. Alla har rätt till att få vara en individ och behandlas utifrån det även om det är enklare att föra debatter på en generell nivå.
Jag påstår inte heller att jag saknar förutfattade och/eller rasistiska åsikter. Skälet är enkelt: Det har alla människor. Frågan är hur jag ska hantera detta. Jag tycker att det är något som gör att jag ska vara på vakt och inse att det kommer att påverka hur jag tolkar saker och att det även gör mig känslig för manipulationer.

(Ett litet kul exempel när detta visade sig var på en fest med en massa hårdrockare jag var på. Träffade en tatuerad, piercad, rakad kille som, givetvis, spelade gitarr. Jag frågade vad han jobbade med och väntade mig något i stil med "tatuerare". Visade sig att han var hemkommen från en USA-turné samt var läkare och forskade på endokrinologiska sjukdomar. Där fick jag!)

Jag har aldrig heller sagt att jag älskar invandring men jag 1. oroar mig inte så mycket för det då de flesta vill väl och kommer att påverkas mer av oss än vi av dem. Där är väl väldigt få som idag tycker att den våg vi fick från t.ex. Jugoslavien är ett stort problem idag. Dock fanns samma stämningar då som du ser idag. Om 30 år så tror jag ingen kommer att hänga upp sig på detta även om jag vet att andra tror att vi ska ha ett kalifat här då.
2. Jag har även oerhört svårt att hindra folk från att försöka förbättra sina liv och har ingen lust att hindra någon från att få ansluta sig till sin familj.


jag har för övrigt ingen rädsla för att SD ska bli ett nytt nasseparti. Det är ju redan ett gammalt...

Nu måste jag jobba så at inte Skrytnisse blir arg på mig!

Vissa skulle hävda att organiserat brottslighet med ursprung slaver har ökat, detta som en direkt följd på den våg vi fick och hade svårt att hantera för 20år sedan.

Men det kan ju absolut vara en ren slump, samma slump att det inte finns några andra etniciteter bland organiserad brottslighet, utöver svenskar.

Vi klarade inte av det för 20år sedan, men nu fixar vi det galant menar du?

Tror det var i runda tal 75000 som kom och fick stanna under 5år, har ingen koll på hur det ser ut nu fördelat på etnicitet. Men är den extremt bred spelar det naturligtvis in, så länge inget annat förenar den.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om 30 år så tror jag ingen kommer att hänga upp sig på detta även om jag vet att andra tror att vi ska ha ett kalifat här då.

En något haltande jämförelse, det fanns inga tecken då på att f.d. jugoslaver ville ha än det ena och än det andra serverat, justerat eller ändrat i enlighet med deras religioner. Jag bedömer inte att det fanns något särskilt motstånd på den tiden heller, invandringen var en ickefråga förutom några år, typ 1-2. Idag har många människor en helt annan bild, rätt eller fel - politikerna borde förvalta folks oro på ett betydligt bättre sätt

Men till skillnad från en helt Loco kille är jag rätt okej med att du och andra har avvikande åsikter, jag har större problem med att ungefär hälften av mina vänner har dem. Problemet är mest att om ni har fel möter Europa och Väst ond bråd död, om jag har fel så händer (tydligen) ingenting. Låt oss då innerligt hoppas jag har fel. Är jag orolig över något så är det, precis som du är inne på, vad majoriteten kommer göra mot minoriteten. Att denna planets högst stående civilisation skulle falla för några Islamister är otänkbart. Att vi får en överreaktion mot den påtvingade invandringen är däremot inte alls otänkbart. Vems fel är då det?

Apropå att vara mer rädd för t.ex. resistenta bakterier, det är orelaterat på alla de sätt men det slog mig här om dagen: Ebola - det är lugnt nu eller? Stod vi inte inför jordens undergång för bara ett kvartal sedan? :va
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Vad fasiken har hänt med det här landet!

När man inte får skriva vad man känner, upplever , tycker om personer, folk och problem?!

Folket som jobbar på aftonbladet är hjärntvättade!

Herregud vad man blir kallad rasist om man tycker att det är för många våldbejakande nysvenskar. Herregud om man tycker att nysvenskar är apor och våldtäktsmän. Ja herregud vad hemskt och farligt när folk slänger ur sig det ena o andra det är ju klart värre enligt aftonbladet! än att åka till IS och kriga med dem , skära lite halsar! skjuta lite barn och kvinnor.

De här IS krigarna är de som verkligen ska hängas ut!!
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Där är väl väldigt få som idag tycker att den våg vi fick från t.ex. Jugoslavien är ett stort problem idag. Dock fanns samma stämningar då som du ser idag. Om 30 år så tror jag ingen kommer att hänga upp sig på detta även om jag vet att andra tror att vi ska ha ett kalifat här då.

Tycker du den typen av sannolikhetsinlärning är sund? "Det gick bra förra gången, då gör det säkert det nu också."

Det står ganska mycket på spel om det skulle visa sig gå åt helvete.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag tycker, precis som du, att antisemitism är vidrigt. Precis som all annan förföljesle, förlöjligande eller diskriminering av andra grupper och även det anser jag ska bemötas. Alla har rätt till att få vara en individ och behandlas utifrån det även om det är enklare att föra debatter på en generell nivå.
Jag påstår inte heller att jag saknar förutfattade och/eller rasistiska åsikter. Skälet är enkelt: Det har alla människor. Frågan är hur jag ska hantera detta. Jag tycker att det är något som gör att jag ska vara på vakt och inse att det kommer att påverka hur jag tolkar saker och att det även gör mig känslig för manipulationer.

(Ett litet kul exempel när detta visade sig var på en fest med en massa hårdrockare jag var på. Träffade en tatuerad, piercad, rakad kille som, givetvis, spelade gitarr. Jag frågade vad han jobbade med och väntade mig något i stil med "tatuerare". Visade sig att han var hemkommen från en USA-turné samt var läkare och forskade på endokrinologiska sjukdomar. Där fick jag!)

Jag har aldrig heller sagt att jag älskar invandring men jag 1. oroar mig inte så mycket för det då de flesta vill väl och kommer att påverkas mer av oss än vi av dem. Där är väl väldigt få som idag tycker att den våg vi fick från t.ex. Jugoslavien är ett stort problem idag. Dock fanns samma stämningar då som du ser idag. Om 30 år så tror jag ingen kommer att hänga upp sig på detta även om jag vet att andra tror att vi ska ha ett kalifat här då.
2. Jag har även oerhört svårt att hindra folk från att försöka förbättra sina liv och har ingen lust att hindra någon från att få ansluta sig till sin familj.


jag har för övrigt ingen rädsla för att SD ska bli ett nytt nasseparti. Det är ju redan ett gammalt...

Nu måste jag jobba så at inte Skrytnisse blir arg på mig!

Nu blir jag lite nyfiken, exakt vilka problem/motsättningar fanns det mellan juggarna och svenskarna på 60-talet? Glöm inte att det vid denna period även kom en del från ungern och grekland också! Jag är själv uppväxt under denna era i sverige och mina föräldrar är ungrare, dom kom -68! jag känner inte riktigt igen mig i att det var några problem med oss! Sverige kommer förmodligen aldrig få uppleva så lättintegrerade människor som de som kom då. Som jag upplevde det så var de svenska ungarna mkt stökigare än vi andra generationens ungar. På den tiden hade svenskarna lite mer kulor men å andra sidan blev man inte beskylld för att vara rasist i tid och otid. Återkoppla gärna med vilka problem "vi" orsakade enligt dig.

Får editera mig själv och läste lite slarvigt! Uppfattade det som att du upplevde bosniakerna som en problemgrupp vilket är fel, ska putsa upp mina glojärn nästa gång jag läser!!!
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nu blir jag lite nyfiken, exakt vilka problem/motsättningar fanns det mellan juggarna och svenskarna på 60-talet? Glöm inte att det vid denna period även kom en del från ungern och grekland också! Jag är själv uppväxt under denna era i sverige och mina föräldrar är ungrare, dom kom -68! jag känner inte riktigt igen mig i att det var några problem med oss! Sverige kommer förmodligen aldrig få uppleva så lättintegrerade människor som de som kom då. Som jag upplevde det så var de svenska ungarna mkt stökigare än vi andra generationens ungar. På den tiden hade svenskarna lite mer kulor men å andra sidan blev man inte beskylld för att vara rasist i tid och otid. Återkoppla gärna med vilka problem "vi" orsakade enligt dig.

Jag tror det är mer i närtid som åsyftas. Jugoslavienkonflikten på 90-talet då.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag tror det är mer i närtid som åsyftas. Jugoslavienkonflikten på 90-talet då.

Ok, lite otydligt då majoriteten som kom från forna jugoslavien är bosnienmuslimer och dom vill inte bli kallade jugoslaver utan bosniaker, bosnier/bosniaker är inte samma folkgrupp därför drog jag slutsatsen att han menade juggarna som kom på slutet av 60-talet. Bosnier=Jugoslaver, bosniaker=muslimer.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ok, lite otydligt då majoriteten som kom från forna jugoslavien är bosnienmuslimer och dom vill inte bli kallade jugoslaver utan bosniaker, bosnier/bosniaker är inte samma folkgrupp därför drog jag slutsatsen att han menade juggarna som kom på slutet av 60-talet. Bosnier=Jugoslaver, bosniaker=muslimer.

Jag ska ju inte säga vad han menade såklart, det var bara min tolkning. Han får klargöra själv.
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Att skapa kostnader skapar också jobb ! Men vad för kostnader har vi att vänta oss av den här extrema invandringen?!

Enligt mig så handlar det här om att lura av oss så mycket skattepengar det går och göra stora klyftor i samhället.
Det sovande folket måste vakna men jag är tveksam till att folk fattar konsekvenserna.

Det började med pensionssystemet då en stor del skulle in i fonder, aktier osv. Våra pengar som förut gått till folket går nu till kapitalbolag som sitter med penagr på hög.
Innan den förändringen kom så ökade kostanden för invandringen men all skuld las på pensionerna att pengarna inte räcker. Det var första steget.

Steg två var öka invandringen 90 talet. Men det gick ju inte så bra då juggar 90% fixade jobb och levde inte på bidarg så länge. Så välfärden bidrog de till.
Steg tre . Ta in invandring som analfabeter svår intregerade , och med en kultur så olik vår. Inget krav på språk allt gjort för att det ska kosta! Enormt påfrestande på välfärden.
Nu fixas det jobb av privata bolag som plockar ut vinster ska ni se.
Hur mycket utbldningar , osv fixar AF för de här männsikorna
Staten har sålt av mycket av vård och skola.

Varför ska kapitalister satsa pengar i teknikföretag när skattepengar genom vårdbolag, utbildningsbolag, osv är lättare vinster som kan plockas ut????
Sen har vi privata försäkringar som dumma svenskaen nu skaffar för att få en bra vård!.
Slår man upp aftonbladet så visst fasiken ser man stora annonser av vårdbolag och försäkringsbolag!

Vi folket äger inte media längre utand det är de med makt och pengar.

Så kommer sd och vill strypa invandringen fattar ni vad hatade de blir av kapitalister!!!!


Vi blir så fruktansvärt lurade nu !

Det är ganska bra när vård och skola är statligt , inga företag kan plocka ut vinster utan penagrna går tillbaka till oss.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Att skapa kostnader skapar också jobb ! Men vad för kostnader har vi att vänta oss av den här extrema invandringen?!

Enligt mig så handlar det här om att lura av oss så mycket skattepengar det går och göra stora klyftor i samhället.
Det sovande folket måste vakna men jag är tveksam till att folk fattar konsekvenserna.

Det började med pensionssystemet då en stor del skulle in i fonder, aktier osv. Våra pengar som förut gått till folket går nu till kapitalbolag som sitter med penagr på hög.
Innan den förändringen kom så ökade kostanden för invandringen men all skuld las på pensionerna att pengarna inte räcker. Det var första steget.

Steg två var öka invandringen 90 talet. Men det gick ju inte så bra då juggar 90% fixade jobb och levde inte på bidarg så länge. Så välfärden bidrog de till.
Steg tre . Ta in invandring som analfabeter svår intregerade , och med en kultur så olik vår. Inget krav på språk allt gjort för att det ska kosta! Enormt påfrestande på välfärden.
Nu fixas det jobb av privata bolag som plockar ut vinster ska ni se.
Hur mycket utbldningar , osv fixar AF för de här männsikorna
Staten har sålt av mycket av vård och skola.

Varför ska kapitalister satsa pengar i teknikföretag när skattepengar genom vårdbolag, utbildningsbolag, osv är lättare vinster som kan plockas ut????
Sen har vi privata försäkringar som dumma svenskaen nu skaffar för att få en bra vård!.
Slår man upp aftonbladet så visst fasiken ser man stora annonser av vårdbolag och försäkringsbolag!

Vi folket äger inte media längre utand det är de med makt och pengar.

Så kommer sd och vill strypa invandringen fattar ni vad hatade de blir av kapitalister!!!!


Vi blir så fruktansvärt lurade nu !

Det är ganska bra när vård och skola är statligt , inga företag kan plocka ut vinster utan penagrna går tillbaka till oss.

Det här snacket körde tidiga BSS med redan i slutet på 70-talet. Det fortsatte försiktigt under 80-talet och fick ett stort upplyft igen i början på 90-talet. Svenskarna skulle inom några år vara i minoritet "Goddag herr Jönsson" skulle snart vara utbytt mot "Merhaba Muhammed".
SD tar åter upp denna katastrofvision på 2000-talet.

Varför inträffade inte det som var bergsäkert -79? Varför skulle det inträffa nu då Sverige förmodligen är inne i en av sina starkaste ekonomiska perioder någonsin?
Jag säger inte att det är helt problemfritt men från problem till domedag (som vissa målar upp det) är steget ganska långt.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top