Superduke-tråden

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
Jag fattar inte hur butiker kan tjura ihop och ha en hoj i lager i 2 år istället för att sälja den. Tror Yamaha Center i Sundsvall har en SDR som dom har haft till försäljning sjukt länge.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Ne lär ju inte bli lättare ju längre tid den står, men bra att ja fick veta det iaf. Kmr inte köpa en hoj som stått still i en butik i två år

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Jaha har denna tråd vaknat igen. =)
För er där slaven pajat på kopplingen, vad är symptomen? Inbillade mig i sommras att den blivit lite svampig i kopplingen. Eller snarare som att handtaget inte vill åka tillbaka helt. Eller hur man ska säga.

Ang att köpa SD, luftfilter (+mapp) är värt det alla gånger, jäklar vad skillnad det blev. Om inte annat är det nästan värt 2k nästa gång jag ska kolla ventilerna då det är mycket öppnare.
Sen tycker jag det är en överdrift att kalla SD för svårkörd. V-Twin med allt vad det innebär visst, men jag upplever den snarare väldigt smidig jag. Allt är väl vad man kan relatera till, men min SD skrämmer då inte mig rent effektmässigt.

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jaha har denna tråd vaknat igen. =)
För er där slaven pajat på kopplingen, vad är symptomen? Inbillade mig i sommras att den blivit lite svampig i kopplingen. Eller snarare som att handtaget inte vill åka tillbaka helt. Eller hur man ska säga.

Ang att köpa SD, luftfilter (+mapp) är värt det alla gånger, jäklar vad skillnad det blev. Om inte annat är det nästan värt 2k nästa gång jag ska kolla ventilerna då det är mycket öppnare.
Sen tycker jag det är en överdrift att kalla SD för svårkörd. V-Twin med allt vad det innebär visst, men jag upplever den snarare väldigt smidig jag. Allt är väl vad man kan relatera till, men min SD skrämmer då inte mig rent effektmässigt.
120 ktm hk skrämmer väl ingen längre? :D
Nä nu skojade jag mest. V-twin är underbart och ibland kan jag sakna det. Vred man på vid fel tillfälle så röt den ifrån :)

Kläm lite på kopplingen. Skruva loss slaven och se om det fuktat nåt. Kläm INTE när den är loss. Då går den sönder.

Du kan ju kolla om det fuktar när den sitter på. Men kan vara så lite så du får svårt att se

Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
120 ktm hk skrämmer väl ingen längre? :D
Nä nu skojade jag mest. V-twin är underbart och ibland kan jag sakna det. Vred man på vid fel tillfälle så röt den ifrån :)

Kläm lite på kopplingen. Skruva loss slaven och se om det fuktat nåt. Kläm INTE när den är loss. Då går den sönder.

Du kan ju kolla om det fuktar när den sitter på. Men kan vara så lite så du får svårt att se

Haha njä så är det väl men som jämförelse så har min bror en Streetad Gsx-r 750, är det 135hk i den? Och mkt lättare såklart. Men vid rätt varvtal så vrider jag då inte fullt nå många halvsekunder med den. Nu har jag väl iofs kanske till och med över 120hk i Duken (kanske, med lite tur, evenutellt) men ändå stor skillnad tycker jag.
Mycket tjabbel men det jag vill komma fram till är att jag tycker inte folk ska vara rädda för att köpa en Superduke 990 för att dom på något vis vore svårkörda. =)

Ja till våren får jag ta upp och kika lite tror jag. Det var ju inte gratis att byta ut den där slaven heller direkt... (Inte original då utan en bättre variant såklart)
Jävliga är att jag kör ju så lite men gillar att peta på diverse mods. Så jag skruvar nog fler timmar än jag kör. :p
Detta utan att jag haft några problem förutom nu eventuellt kopplingen då.

dandan

Fortfarande hel!!
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
SuperdukeR -07 (R.I.P), SuperdukeR -08 (hoppas på det bästa)
Halloj,

Letat och letat! Någon gjort 520 konvertering på drivpaket?

Mvh Daniel

Barbagnu

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Hoj
Yamaha R6 -02
ingen aning vem som sålde den. men säg till om polaren ångrar sig :) ska hämta hem min hoj o lägga ut den på blocket i helgen/nästa vecka så bara den försvinner så börjar ja leta SD :)

Min SD990 -07 är till salu. PM för mer info :yoparty

Gabbet

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2015
Hoj
2008, KTM 990 Superduke
...Vissa har kärvande ok fram....

Någon som vet vad lösningen är på kärvande ok? Ta loss och göra rent cylindrarna med Bräkleen eller T-röd och smörja upp med lite bromsvätska? Byta bromsskivor/klossar?

Märkte att oken inte går att få loss från bromsskivan utan att lossa på fler delar. Vad behöver man lossa för att få loss oken?

bloom

Guest
bokade 1500 mil service idag hos lelles mc, i boken står det att det skall göras ventil koll vid 1500 mil men dom på lelles hävdar att det inte skulle göras? borde väll vara som det står i handboken?

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
bokade 1500 mil service idag hos lelles mc, i boken står det att det skall göras ventil koll vid 1500 mil men dom på lelles hävdar att det inte skulle göras? borde väll vara som det står i handboken?
Ja ventilkoll skall göras vid 1500. Dom snackar i nattmössan!

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Herrens heliga get, det var kort det...Min yamaha har för bövelen 4000-mils intervaller

Mmmm, men dina 5-ventiler per 4-cylindrar ser ut som att de hör hemma i en modellmotor, de väger ingenting och hamrar heller ingenting i ventilsätet. En 1000cc v-twin har ventiler stora som 5-kronor och väger bly, de bankar rejält i sätet och måste därför justeras oftare.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
då har man köpt sig en SD 990 -07 :D någon som har köpt några backspeglar som ni varit nöjda med?
original ser ju för jävliga ut :( bar end speglar är inget alternativ.
funderade även på att beställa en växelindikator men såg att den baserar växel på varvtal och hastighet, någon som prövat en sådan? och hur blir det på min hoj med tanke på att den inte har original drevningen på?

F0xx

Båda hjulen i backen!
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
2007 Yamaha R6
ImageUploadedByTapatalk1455826160.224986.jpg

Vad är det för fel på barends speglar? Tycker det är ganska snyggt.

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk1455826047.035383.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1455826047.035383.jpg
    439 KB · Visningar: 79
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...