Supermotard <> Roadracing

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Jörgen Player Special skrev:
Tycker nog man ska ta sig en funderare när man inte klarar sin hobby utan sponsorer..

/JPS

Och vad i hela friden har det med saken att göra??? Det skulle ju i så fall betyda att 90% av alla rr-åkare skall sitta och fundera?? Vill du tala om att du har gott om pengar så gör det men dissa inte oss som gärna tar emot lite hjälp för att slippa leva på vatten &bröd....

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tycker nog man ska ta sig en funderare när man inte klarar sin hobby utan sponsorer..

/JPS
Och hur tror du att man ska få fram unga talanger med den inställningen? Jag är 20 och kör billigaste sporten men har inte en chans att kunna pröjsa allt själv, speciellt inte eftersom jag bor i norrland.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Pelle B skrev:
Vill du tala om att du har gott om pengar så gör det men dissa inte oss som gärna tar emot lite hjälp för att slippa leva på vatten &bröd....

Ja jag har så jävla gott om pengar! Jag har lån på allt jag äger, jag bor i en etta, sist jag hade ett jobb hade jag inte ens 20 000/månad.

/JPS

Olof Eriksson skrev:
Och hur tror du att man ska få fram unga talanger med den inställningen? Jag är 20 och kör billigaste sporten men har inte en chans att kunna pröjsa allt själv, speciellt inte eftersom jag bor i norrland.

Förstår inte rikigt vad du är ute efter.. Vad jag säger är att man bör nog tänka sig för innan man ger sig in i något man inte har råd med.

/JPS

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Förstår inte rikigt vad du är ute efter.. Vad jag säger är att man bör nog tänka sig för innan man ger sig in i något man inte har råd med.

/JPS
Vad jag är ute efter är att om man ska ha den inställningen (att man ska pröjsa allting själv) så kommer det endast vara rikemansbarn som har en möjlighet att köra hoj. Således blir det inte många nya unga förare.

Sen kan jag väl hålla med om att man kan lära sig köra hoj på något billigare innan man hoppar upp på en R1000 och ska träna för 1500 spänn/3 timmar.

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Olof Eriksson skrev:
Vad jag är ute efter är att om man ska ha den inställningen (att man ska pröjsa allting själv) så kommer det endast vara rikemansbarn som har en möjlighet att köra hoj. Således blir det inte många nya unga förare.

Sen kan jag väl hålla med om att man kan lära sig köra hoj på något billigare innan man hoppar upp på en R1000 och ska träna för 1500 spänn/3 timmar.

Off topic.. Mina föräldrar skulle bli hemskt glada om du kallade dem rika! :)

/JPS

Last edited:

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....

/JPS

Jag håller inte på med något jag inte har råd med. Men finns möjligheten att få hjälp är man väl korkad om man inte ber om det? Hade du provat kanske du slapp ha lån på allt du äger......

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Wheeliegirl skrev:
..
Om du inte tycker det låter bra, så kan vi ju alltid arrangera en motardtävling till istället... :rolleyes: :p :hihi

hmm skit skoj om alla B-race går på LMS vet inte om du har varit på någon av dom andra banorna men eran är i mitt tycket inte den bästa men det är OT

men om nu alla är imot det här så kan vi väl bara Strejka :rolleyes:

/JPS

Alla tycker inte det är kul att köra runt på en moppe :gnissla

jag ser hellre mig själv med sponsorer än att sitta i en etta i kortedala,äta nudlar,säga till flickvännen att vi inte kan gå ut och äta den där middagen på alla hjärtansdag , jag har inte råd att köpa julklappar till dig lr familjen för att jag ska köra hoj i sommar

men det är lungt jörgen du är tuff som kör utan sponsorer jag och många andra väljer att ha sponsorer så vi är väl kassa och fega

Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Pelle B skrev:
Jag håller inte på med något jag inte har råd med. Men finns möjligheten att få hjälp är man väl korkad om man inte ber om det? Hade du provat kanske du slapp ha lån på allt du äger......

WORD :tummenupp :tummenupp

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Gottis skrev:
hmm skit skoj om alla B-race går på LMS vet inte om du har varit på någon av dom andra banorna men eran är i mitt tycket inte den bästa men det är OT

Se då till att hjälpa till och fixa en bra b-serie istället.
Du kan väl inte annat än hålla med om att SM vuxit ur sin kostym? Eller?
Istort varje helg det har körts SM/SO i år, har någon supportklass fått stryka foten, dock mig veterligen ALDRIG r600/1000 de senaste 4 åren.
Man har fått köra b-finaler, man har ibland inte ens fått kvala för att det varit för många anmälda.
Jag kan hålla med om att det finns massa fördelar för rookies med tips och "glans" från SM, lättare med sponsorer etc. Men snälla inse att i ett
SM ska inte supportklasserna gå före SM-klasserna, även om ni är "flest, störst och vackrast".
Det alla ropat efter är att utveckla SM-serien till något bra, som kan visas på tv, och på den vägen få mer uppmärksamhet. Samkörning med motard är på det viset genialiskt, billigare TV, samt två publikgrupper samma helg.

Sen måste man givetvis se till att återväxten fungerar på ett tillfredställande sätt. Det blir inte lika "glamoröst" att köra b-rejs, men vadfasen, var det de innan då?
Sen kommer det nog ändå vara med rookies på de rejs som INTE samkörs med motard som jag hajat det. Tre rejs som ska samköras. LMS har en b-tävling, HMS borde lätt kunna fixa det. Så hitta en klubb som vill genomföra en tredje så har ni lika många rejs som tidigare, samt att ni faktiskt inte försvinner helt från SM/SO-depån ändå..

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Gottis skrev:

Alla tycker inte det är kul att köra runt på en moppe :gnissla

jag ser hellre mig själv med sponsorer än att sitta i en etta i kortedala,äta nudlar,säga till flickvännen att vi inte kan gå ut och äta den där middagen på alla hjärtansdag , jag har inte råd att köpa julklappar till dig lr familjen för att jag ska köra hoj i sommar

men det är lungt jörgen du är tuff som kör utan sponsorer jag och många andra väljer att ha sponsorer så vi är väl kassa och fega

Precis, håller med OffKeff, försök hjälpa till att engagera dig för att få fler B-tävlingar istället för att bara strejka och klaga...! :tummenupp

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oFFkeFF skrev:
Om vi upprepar detta 10 ggr om dagen så kanske budskapet går fram, det hänger på klubbarnas medlemmar att lobba för flera B-race, maila, ring, gå på möten och hjälp till, att sitta och klaga här på SH gör inte att det blir fler B-race.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
oFFkeFF skrev:

Så hitta en klubb som vill genomföra en tredje så har ni lika många rejs som tidigare

Om det vore så lätt som det låter så, visst. Men jag har svårt att tänka mig att KMF fixar ett extra b-race bara för att jag ringer och ber dem om det. Känns som att man skulle behöva en rejäl muta till Mike Luff! :D

Borde det inte ligga lite i Svemos intresse, och inte bara i förarnas, att styra upp/gå ut med förfrågan till klubbarna om fler B-tävlingar om det nu är det hållet vi ska gå åt?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Penguin skrev:
Om det vore så lätt som det låter så, visst. Men jag har svårt att tänka mig att KMF fixar ett extra b-race bara för att jag ringer och ber dem om det. Känns som att man skulle behöva en rejäl muta till Mike Luff! :D

Borde det inte ligga lite i Svemos intresse, och inte bara i förarnas, att styra upp/gå ut med förfrågan till klubbarna om fler B-tävlingar om det nu är det hållet vi ska gå åt?
Svemo vill att klubbarna arrangerar fler B-race, Svemo har redan kontaktat en del klubbar angående detta, men steget är långt från att vilja till att genomföra, speciellt när det i slutändan är klubben & dess medlemmar och inte Svemo det hänger på.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
GSXR1100R skrev:
Svemo vill att klubbarna arrangerar fler B-race, Svemo har redan kontaktat en del klubbar angående detta, men steget är långt från att vilja till att genomföra, speciellt när det i slutändan är klubben & dess medlemmar och inte Svemo det hänger på.

Men vad kan man konkret göra för att hjälpa till då? Att enbart gå på möten och visa sitt intresse lär ju knappast vara den hjälp som behövs. Jag vill inte vara negativ, utan jag undrar ärligt bara vad man som förare kan göra?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Penguin skrev:

Jodå, går du till luff och säger att han kan tjäna pengar, ska du se att det poppar upp ett B-rejs fortare än du hinner blinka.
I övrigt är det att pusha på sina klubbar att ordna, eller att faktiskt ta klivet att hjälpa till. Som funktionär eller arrangör.
Sen skulle jag faktiskt tro att ERF-organisationen skulle kunna mäkta med ett eller annat rookie-rejs till, något de gjort innan också om jag inte minns fel, på falkenberg?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Men snälla, vad är det som säger att ni inte kan ha era sponsorer kvar om ni kör B-tävlingar? Är det Telefonica Movistar som sponsrar er eller? Om jag som sponsor skulle hjälpa en nybörjare i B-racing så skulle det knappast vara för att den ekonomiska glädjemätaren gick i botten (Jag menar Anderstorp SM, 30 betalande måste vara riktigt sponsorlockande), utan för att jag gillar motorsport och det är kul att hjälpa till, alternativ att jag har någon form av kontakt med er sedan tidigare. Säg som det är istället, jag tror inte många kommer hoppa av för ni kör andra datum.

Penguin skrev:
Men vad kan man konkret göra för att hjälpa till då? Att enbart gå på möten och visa sitt intresse lär ju knappast vara den hjälp som behövs. Jag vill inte vara negativ, utan jag undrar ärligt bara vad man som förare kan göra?

Var inte så negativ, låt dem veta att det finns en efterfrågan, dra iväg en intresseförfrågan till klubbarna via mail tex. Finns en efterfrågan så kommer den snart mötas av ett vettigt utbud:)

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
oFFkeFF skrev:
...Sen kommer det nog ändå vara med rookies på de rejs som INTE samkörs med motard som jag hajat det. Tre rejs som ska samköras. LMS har en b-tävling, HMS borde lätt kunna fixa det. Så hitta en klubb som vill genomföra en tredje så har ni lika många rejs som tidigare, samt att ni faktiskt inte försvinner helt från SM/SO-depån ändå..

Lika många rejs som tidigare? Nu räknar du väl ändå fel, tar vi bort 3 st rookierejs och ersätter med 2 nya blir det med min matte 1 st rejs mindre. LMS B-rejs finns ju redan så den kan du inte ta som en extra tävling. :7peta

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Chris Ash skrev:
Var inte så negativ, låt dem veta att det finns en efterfrågan, dra iväg en intresseförfrågan till klubbarna via mail tex. Finns en efterfrågan så kommer den snart mötas av ett vettigt utbud:)

Till en början var jag verkligen negativ, men det har nästan gått över.

Jag undrar bara hur man ska lyckas hjälpa till samtidigt som man ska köra själv? Brukar som du ju vet inte vara nåt problem att sysselsätta sig mellan körpassen...

Det enda konkreta jag kan tänka mig som skulle hjälpa klubben med det praktiska är att jag kanske kan ragga med någon som kan hjälpa till som funktionär, förutom att jag har en sambo som faktiskt brukar jobba med besiktningen av hojarna då. Skulle gladeligen hjälpa till med organiserandet själv, men hur fasen ska man hinna med det?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Strandelin skrev:
Lika många rejs som tidigare? Nu räknar du väl ändå fel, tar vi bort 3 st rookierejs och ersätter med 2 nya blir det med min matte 1 st rejs mindre. LMS B-rejs finns ju redan så den kan du inte ta som en extra tävling. :7peta

Nej, det är klart vi inte ska räkna med redan befintliga b-tävlingar :rolleyes:
Spelar ju mindre roll, men så länge det finns lika många b-rejs som det finns sm/so-tävlingar tycker jag inte man behöver gnälla.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Nej, det är klart vi inte ska räkna med redan befintliga b-tävlingar :rolleyes:
Spelar ju mindre roll, men så länge det finns lika många b-rejs som det finns sm/so-tävlingar tycker jag inte man behöver gnälla.

Inte jag heller för senast jag kollade fick inte A-förarna köra B-rejs.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM