Supermotard <> Roadracing

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Penguin skrev:
Till en början var jag verkligen negativ, men det har nästan gått över.

Jag undrar bara hur man ska lyckas hjälpa till samtidigt som man ska köra själv? Brukar som du ju vet inte vara nåt problem att sysselsätta sig mellan körpassen...

Det enda konkreta jag kan tänka mig som skulle hjälpa klubben med det praktiska är att jag kanske kan ragga med någon som kan hjälpa till som funktionär, förutom att jag har en sambo som faktiskt brukar jobba med besiktningen av hojarna då. Skulle gladeligen hjälpa till med organiserandet själv, men hur fasen ska man hinna med det?

Du behöver kanske inte hjälpa till just den tävlingen som du ska köra, men om du "täcker" en annan tävling/händelse, så slipper ju någon annan, som då kan ta och hjälpa till på "din" tävling.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
oFFkeFF skrev:
Jodå, går du till luff och säger att han kan tjäna pengar, ska du se att det poppar upp ett B-rejs fortare än du hinner blinka.
I övrigt är det att pusha på sina klubbar att ordna, eller att faktiskt ta klivet att hjälpa till. Som funktionär eller arrangör.
Sen skulle jag faktiskt tro att ERF-organisationen skulle kunna mäkta med ett eller annat rookie-rejs till, något de gjort innan också om jag inte minns fel, på falkenberg?
Det var inte ERF-organisationen som organiserade, det var FMK.

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
oFFkeFF skrev:
Jag kan hålla med om att det finns massa fördelar för rookies med tips och "glans" från SM, lättare med sponsorer etc. Men snälla inse att i ett
SM ska inte supportklasserna gå före SM-klasserna, även om ni är "flest, störst och vackrast".

Det har väl aldrig varit tal om att "gå före", men det vore trevligt att finnas....
Och visst vi har inte telefonica som sponsorer men betyder det att vi kan vela hur som helst. Förslaget kanske är bra, det får väl tiden utvisa, man måste prova lite nytt ibland i alla fall. MEN INTE TVÅ MINUTER I TOLV!
Det får ju vårat förbund att se riktigt oproffsigt ut. Kan hända att man vinner på det under nästa år men jag tror ju inte att relationen förbund/förare blir bättre. Och med tanke på att de flesta redan nu grinar illa så fort man nämner SVEMO tror jag att detta är riktigt illa.

Och, jag drar mitt strå till stacken, visserligen inte inom RR-disiplinen men är ofta tävlingsledare inom MX, är kassör i klubben (350 medlemmar) samt tränare åt knattar varje lördag. Alla klubbar har väl samma problem, svårt att få folk att hjälpa till. Men ibland får vi nog skylla oss själva för att vi är dåliga på att informera och delegera.......

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
GSXR1100R skrev:
Svemo vill att klubbarna arrangerar fler B-race, Svemo har redan kontaktat en del klubbar angående detta, men steget är långt från att vilja till att genomföra, speciellt när det i slutändan är klubben & dess medlemmar och inte Svemo det hänger på.

Eftersom jag bara vet hur det fungerar hos LMS får det bli min referensram.

Tror inte att det är några problem att få till fler B-race om antalet tävlingar för B-förare minskar.

När det annordnas en tävling i Linköping idag är det tack vare, våra eldsjälar som drar det tyngsta lasset men det finns även en hel del B-förare som gör hedersvärda insatser + kompisar till B-förare som hjälper till att fylla ut flaggposteringarna.

Blir det bara några fler B-förare som hjälper till är jag övertygad om det det blir fler B-race.

Men skulle det bli så att OM rr + Motard blir av, vad händer med SM-deltävlingarna när B-förarna inte får vara med och köra? Vem tror att B-förarna hjälper till med förberedelser inför en sådan tävling? Är ganska säker på att B-föararna med tillhörande kompisar hellre lägger krutet på att få till ett B-race extra.

oFFkeFF skrev:
Du behöver kanske inte hjälpa till just den tävlingen som du ska köra, men om du "täcker" en annan tävling/händelse, så slipper ju någon annan, som då kan ta och hjälpa till på "din" tävling.

...och vem skulle denna någon annan vara? En A-förare? Tillåt mig :) en aning.

Möjligtvis att Motardfolket och rr B-förare kan ha ett utbyte av tjänster men att rr A- vs B- förare har det tror jag först den dag jag ser det med egna ögon.

EDIT:
A-förare i en klubb är bra att ha till annat men för att arrangera tävlingar tillför de inte så mycket. Det finns LMS A-förare som är guld värda....

Last edited:

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Pelle B skrev:
Förslaget kanske är bra, det får väl tiden utvisa, man måste prova lite nytt ibland i alla fall. MEN INTE TVÅ MINUTER I TOLV!
Det får ju vårat förbund att se riktigt oproffsigt ut.
Vi lever i en föränderlig värld. Det har tydligen dykt upp ett förslag som inkluderar TV och nu förs diskussioner om att genomföra det. Tänk vilket liv det hade blivit om SVEMO sagt nej till TV för att "det inte är inplanerat i laga ordning".

Beroende på vilket beslut som fattas så kommer det att gynna vissa och missgynna andra - dvs SVEMO kommer att ta skott oavsett vad de gör. Gör inte detta till en SVEMO-mot-förarna-fråga.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Strandelin skrev:
Men skulle det bli så att OM rr + Motard blir av, vad händer med SM-deltävlingarna när B-förarna inte får vara med och köra? Vem tror att B-förarna hjälper till med förberedelser inför en sådan tävling? Är ganska säker på att B-föararna med tillhörande kompisar hellre lägger krutet på att få till ett B-race extra.
Ja det tror jag oxo, dessutom så är det risk att startavg. höjs för A-förarna eftersom det i SM serien alltid va fler Rookies än A-förare.

Jag vet dock inte hur många Motardförare som har A-licens men troligtvis är dom färre än våra Rookies.

B-förare unite :tummenupp

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Strandelin skrev:
Eftersom jag bara vet hur det fungerar hos LMS får det bli min referensram.

Tror inte att det är några problem att få till fler B-race om antalet tävlingar för B-förare minskar.

När det annordnas en tävling i Linköping idag är det tack vare, våra eldsjälar som drar det tyngsta lasset men det finns även en hel del B-förare som gör hedersvärda insatser + kompisar till B-förare som hjälper till att fylla ut flaggposteringarna.

Blir det bara några fler B-förare som hjälper till är jag övertygad om det det blir fler B-race.

...och vem skulle denna någon annan vara? En A-förare? Tillåt mig :) en aning.

Möjligtvis att Motardfolket och rr B-förare kan ha ett utbyte av tjänster men att rr A- vs B- förare har det tror jag först den dag jag ser det med egna ögon.

Nu har vi helt plötsligt en hel grupp till vi kan ha utbyte med, nämligen motardfolket.
Jag flaggade på beviks-cupen i somras, jag är a-förare och rr-förare, så du får nog lägga på stora grinet. Calle T har väl hjälpt till på ett eller annat sätt?
Torkel lär väl inte försvinna nästa år bara för han får en annan färg på plåten eller??
Det ÄR svårt att ställa upp som förare, man är både pank och har ont om tid, men en eller annan dag går alltid. Vill man ha hjälp, så ska man dock ge fan i att skälla på folk och sura...

Bingo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Strandelin skrev:
Alltså, jag hoppas innerligt att när ni säger B-tävlingar så menar ni att man genomför arrangemanget precis som en vanlig SM-deltävling men bara för B-förare.

Om vi erbjuds endagars B-tävlingar, som de var 04, som ersättning för SM-arrangemangen, så är det dags att dra ur och ladda bössan...

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Bingo skrev:
Alltså, jag hoppas innerligt att när ni säger B-tävlingar så menar ni att man genomför arrangemanget precis som en vanlig SM-deltävling men bara för B-förare.

Om vi erbjuds endagars B-tävlingar, som de var 04, som ersättning för SM-arrangemangen, så är det dags att dra ur och ladda bössan...
Varför skulle det vara en nackdel med endagars arrangemang? Billigare banhyra= billigare startavgift, enklare att få flaggisar, etc...

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bingo skrev:

Jag har kört 2-dagars b-race när jag var b-förare. Men eftersom det var bättre förr så kommer sånt aldrig kunna inträffa igen..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:

Var du på LMS tävling 04? Den var helt superb. Sen att HMS massuppfittade hela idén är en annan femma, för det kan de rätta till till nästa år.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Penguin skrev:
Men vad kan man konkret göra för att hjälpa till då? Att enbart gå på möten och visa sitt intresse lär ju knappast vara den hjälp som behövs. Jag vill inte vara negativ, utan jag undrar ärligt bara vad man som förare kan göra?
Jo det hjälper att gå på möten och visa att vi finns och vad vi vill, hur ska annars klubben veta vad vi vill, du om någon borde veta, du har ju ställt upp så mycket som funkis och vet att hela RR konceptet bygger på idiell verksamhet.

Man får ingenting serverat på silverfat.

Bingo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nr:18 skrev:
Varför skulle det vara en nackdel med endagars arrangemang? Billigare banhyra= billigare startavgift, enklare att få flaggisar, etc...
Det är ingen nackdel om banan ligger väldigt nära. Men jag vill inte åka till exempelvis Karlskoga bara för att köra ett kval och en tävling. Det blir för lite kört för en så pass stor apparat helt enkelt. Det finns dessutom vissa "skalfördelar" med tvådagars - det är billigare att köra en tvådagars än det är att köra två endagars.

Vilket man föredrar beror nog på hur rutinerad man är. Blir det endagars skiter jag i allt norr om Anderstorp.

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
oFFkeFF skrev:
Nu har vi helt plötsligt en hel grupp till vi kan ha utbyte med, nämligen motardfolket.
Jag flaggade på beviks-cupen i somras, jag är a-förare och rr-förare, så du får nog lägga på stora grinet. Calle T har väl hjälpt till på ett eller annat sätt?
Torkel lär väl inte försvinna nästa år bara för han får en annan färg på plåten eller??
Det ÄR svårt att ställa upp som förare, man är både pank och har ont om tid, men en eller annan dag går alltid. Vill man ha hjälp, så ska man dock ge fan i att skälla på folk och sura...

Njet, lägger inte på stora grinet, det kan finnas undantag men A-förare som hjälper till med B-race är väldigt sällsynt, du flaggade på en Motardtävling, inte ett B-race för rr.

Under de 3 B-race som jag varit med om hos LMS är det endast en numera avdankad A-förare som hjälpt till + att vi hade en väldigt exklusiv prisudelare ett år i form av en GP-förare. Har jag missat någon så rätta mig...

Bingo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Var du på LMS tävling 04? Den var helt superb. Sen att HMS massuppfittade hela idén är en annan femma, för det kan de rätta till till nästa år.
säkert var den superb. Men Linköping ligger en bit bort från mig räknat. Jag kör inte hela den vägen och tillbaka för att stressa igenom en tävlingsdag. Ge mig två dagar så är det värt besväret och kostnaderna*.

* Förutsatt att ni breddar cykelstigen ni kallar bana, så klart :D

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Bingo skrev:
Det är ingen nackdel om banan ligger väldigt nära. Men jag vill inte åka till exempelvis Karlskoga bara för att köra ett kval och en tävling. Det blir för lite kört för en så pass stor apparat helt enkelt. Det finns dessutom vissa "skalfördelar" med tvådagars - det är billigare att köra en tvådagars än det är att köra två endagars.

Vilket man föredrar beror nog på hur rutinerad man är. Blir det endagars skiter jag i allt norr om Anderstorp.
Vad blir billigare om man kör 2 dagar? :va
Vilka skalfördelar finns det?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Strandelin skrev:
Njet, lägger inte på stora grinet, det kan finnas undantag men A-förare som hjälper till med B-race är väldigt sällsynt, du flaggade på en Motardtävling, inte ett B-race för rr.

Att det vart motarden istället för RR, var att b-tävlingen flyttades till ett datum jag icke kunde på. Annars hade det blivit bägge.
Självklart finns det fler som borde hjälpa till. Det är faktiskt enklare att hjälpa till om man inte är upptagen samma helg.
Men nästan alla, oavsett A eller B, har inte hajat att det är ideellt, utan de flesta räknar med att deras cash ska pynta för allt. Men det är en annan diskussion..

Bingo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nr:18 skrev:
Vad blir billigare om man kör 2 dagar? :va
Vilka skalfördelar finns det?
Öh, skojar du? Det är väl klart att det är billigare at köra upp en gång till Gelleråsen en gång än det är att köra upp två gånger!

Jag räknar dessutom packning, lastning, lossning, uppsättande av depå osv som en kostnad. Du har mycket depåpersonal som hjälper dig men jag kommer förmodligen att få sköta praktiskt taget allt sånt själv.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
säkert var den superb. Men Linköping ligger en bit bort från mig räknat. Jag kör inte hela den vägen och tillbaka för att stressa igenom en tävlingsdag. Ge mig två dagar så är det värt besväret och kostnaderna*.

* Förutsatt att ni breddar cykelstigen ni kallar bana, så klart :D

Om du får lika mycket eller mer åktid på en dag är det väl inte bortkastad tid?

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM