Supermotard <> Roadracing

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Bingo skrev:
Öh, skojar du? Det är väl klart att det är billigare at köra upp en gång till Gelleråsen en gång än det är att köra upp två gånger!

Jag räknar dessutom packning, lastning, lossning, uppsättande av depå osv som en kostnad. Du har mycket depåpersonal som hjälper dig men jag kommer förmodligen att få sköta praktiskt taget allt sånt själv.
Vem har sagt att man arrangerar 2 b-tävlingar på gelleråsen istället för 1?
Skalfördelar för dej, men inte för arrangören. Banhyran blir dubbel, svårare att få bantid, svårare att få funkisar, etc...

Detta ger dyrare startavgift. Startavgiften är redan en stor post för en rookie, ska man inte försöka göra det billigare?

Angående min depåpersonal, jag kommer inte till dukat bord när jag ska tävla....

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Bingo skrev:
Alltså, jag hoppas innerligt att när ni säger B-tävlingar så menar ni att man genomför arrangemanget precis som en vanlig SM-deltävling men bara för B-förare.

Om vi erbjuds endagars B-tävlingar, som de var 04, som ersättning för SM-arrangemangen, så är det dags att dra ur och ladda bössan...

Vet ej vad som händer nästa år hos LMS men en sak vet jag, upplägget hos LMS med endagars B-race ger ca: dubbelt så mycket körtid/inlagd krona som en r600-tävling under en SM-helg.

Endagars B-tävlingar är bra tycker jag... :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
GSXR1100R skrev:
Ja det tror jag oxo, dessutom så är det risk att startavg. höjs för A-förarna eftersom det i SM serien alltid va fler Rookies än A-förare.

Jag vet dock inte hur många Motardförare som har A-licens men troligtvis är dom färre än våra Rookies.

B-förare unite :tummenupp
Japp vi är nog färre, tror det var ca 40 st som var på de SM-rejs jag körde förra året. Sen är det ju alltid tillväxt, men man kommer nog inte upp i de siffrorna som rookieklasserna står för.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har man många förare och klasser kanske det finns fördelar att ha det på 2 dar. Att hyra Kga kostar 15k på en fredag mot 25k på en lördag tex. Har man underlag till att köra 2 dagar med förare/klasser så är inte det en omöjlighet att det kan bli mer ekonomiskt med 2-dagars än att köra en-dagars med färre klasser.

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
oFFkeFF skrev:
Men nästan alla, oavsett A eller B, har inte hajat att det är ideellt, utan de flesta räknar med att deras cash ska pynta för allt. Men det är en annan diskussion..

Jepp, du har rätt det är en annan diskussion, det jag ville komma fram till var att vi måste nog stryka våra B-förare medhårs en aning annars är det nog risk att de också bara ser till sitt (dvs B-race) vilket inte är bra.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Olof Eriksson skrev:
Japp vi är nog färre, tror det var ca 40 st som var på de SM-rejs jag körde förra året. Sen är det ju alltid tillväxt, men man kommer nog inte upp i de siffrorna som rookieklasserna står för.
Med förra året menar du alltså 2005 antar jag.

Orsaken till att det inte var så många med på "dina" rejs är att Kalix ligger så in i h-vete långt bort att en del säkert föll bort på det. Och Kinnekulle var inte öppet för alla. En orsak till att många nya förare tillkommer till 2006 är garanterat avsaknaden av RC och lägre kostnader. Jag själv t.ex hade mycket väl kunnat köra nåt/några SM-rejs om det inte varit så satans dyrt. Men jag körde Sverige-cupen och Beviks istället som passade mig mycket bättre (gamla gubbar utan talang har inget för att satsa på att ta SM-poäng, hehe).
Beroende på hur upplägget blir så kanske jag kör (några) SM 2006.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Supermoto skrev:
Med förra året menar du alltså 2005 antar jag.

Orsaken till att det inte var så många med på "dina" rejs är att Kalix ligger så in i h-vete långt bort att en del säkert föll bort på det. Och Kinnekulle var inte öppet för alla. En orsak till att många nya förare tillkommer till 2006 är garanterat avsaknaden av RC och lägre kostnader.
Jao de e sant, men vi kommer väl ändå inte upp i de 100 eller 120 som jag tippar att rookiesarna är?

Alltid kul med mer folk i SM, så kom å fajtas me oss :tummenupp

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
Vem har sagt att man arrangerar 2 b-tävlingar på gelleråsen istället för 1?
Skalfördelar för dej, men inte för arrangören. Banhyran blir dubbel, svårare att få bantid, svårare att få funkisar, etc...

Detta ger dyrare startavgift. Startavgiften är redan en stor post för en rookie, ska man inte försöka göra det billigare?

Angående min depåpersonal, jag kommer inte till dukat bord när jag ska tävla....
Kom igen Nr:18, gör det inte så svårt. Det spelar väl ingen roll var kostnaderna uppstår. Jag förutsätter att de kommer att drabba mig ändå i slutändan. Klart det ska vara så billigt som möjligt. Men varken du eller jag köper det absolut billigaste när vi handlar. Det ska vara prisvärt. (Hmmm, när jag tänker efter så köper jag iofs vanligen det absolut billigaste kaffet, ölen, kläderna osv :näsblod )

Jag vill köra racehelger. Det är vad jag vill! Jag kommer inte att åka till Gelleråsen eller Linköping för en dag. Ni andra får så klart göra som ni vill.

Svårigheterna med bantid, funktionärer osv är ingen diskussion för mig eftersom jag inte vet något om det. Fast svårigheter brukar gå att lösa.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:
Kom igen Nr:18, gör det inte så svårt. Det spelar väl ingen roll var kostnaderna uppstår. Jag förutsätter att de kommer att drabba mig ändå i slutändan. Klart det ska vara så billigt som möjligt. Men varken du eller jag köper det absolut billigaste när vi handlar. Det ska vara prisvärt. (Hmmm, när jag tänker efter så köper jag iofs vanligen det absolut billigaste kaffet, ölen, kläderna osv :näsblod )

Jag vill köra racehelger. Det är vad jag vill! Jag kommer inte att åka till Gelleråsen eller Linköping för en dag. Ni andra får så klart göra som ni vill.

Svårigheterna med bantid, funktionärer osv är ingen diskussion för mig eftersom jag inte vet något om det. Fast svårigheter brukar gå att lösa.
Men hur vet du att det inte är värt det om du aldrig har provat?
try it, you might like it! Endagars B-race alltså.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Poängen är att det inte är odelat bättre med 2-dagars rejs. Efter ett antal såna kan jag säga att det bestående intrycket är: Dålig sömn, dålig elförsörjning, lång väntan och väldigt lite körtid. Körtiden är det största bekymmret enligt mej. Lägga ner 3 dagar för att få 1,5 timmes hojtid? Nej tack! Bättre att klämma in 2x30 minuter kval + rejs på samma dag. Man kan gärna komplettera med friträning dagen innan om man vill, men inget obligatoriskt.

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
...och återigen då, kom på månadsmöte i er klubb och gör er röst hörd där istället! Där har ni ju chans att påverka resultatet istället för att bara klaga på SH! :tungan

Och dra inte alla A-förare över samma kam...det finns de ( :tummenupp OffKeff) som hjälper till...
Det kommer inte att bli några tävlingar alls om alla börjar tänka att dom bara ska ställa upp på sina egna race.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bingo skrev:
Om du orkar att masa dig till våra möten så ska vi förklara detta.

Bingo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gustav O skrev:
Men hur vet du att det inte är värt det om du aldrig har provat?
try it, you might like it! Endagars B-race alltså.
Jag kör gärna endagars race på en bana som ligger nära mig.

Jaja, ni vet var jag står. Ta till er eller skit i'att :tummenupp

Ni = folk & klubbar som funderar på att arrangera B-tävlingar. Förutsatt att B-förarna åker ut ur SM. Förutsatt att...

GSXR1100R skrev:
Om du orkar att masa dig till våra möten så ska vi förklara detta.
Nej, jag ska köra, inte vara funktionär. Och jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag inte bidrar till klubbens verksamhet heller :)

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bingo skrev:
Nej, jag ska köra, inte vara funktionär. Och jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag inte bidrar till klubbens verksamhet heller :)
Om alla resonerade så kunde vi lika bra stänga alla RR banor.

Bingo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nr:18 skrev:
Poängen är att det inte är odelat bättre med 2-dagars rejs. Efter ett antal såna kan jag säga att det bestående intrycket är: Dålig sömn, dålig elförsörjning, lång väntan och väldigt lite körtid. Körtiden är det största bekymmret enligt mej. Lägga ner 3 dagar för att få 1,5 timmes hojtid? Nej tack! Bättre att klämma in 2x30 minuter kval + rejs på samma dag. Man kan gärna komplettera med friträning dagen innan om man vill, men inget obligatoriskt.
Ja, fast nu är det ju mycket färre klasser vi pratar om -> mer körtid. Ett upplägg med frivillig friträning dagen innan vore också toppen. Du (gammal i gården) kan komma och riva av tävlingen, jag (första säsongen) får välbehövlig bantid. Perfekt :tummenupp

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Bingo skrev:
Gör inte detta till en SVEMO-mot-förarna-fråga.

Det är inte jag som gör. Det gör SVEMO OM de tar ett sådant här beslut så sent UTAN att förvarna. Varför kan man inte uttala att något sådant här kan vara på G? Och eventuella följdverkningar? Sitta tysta och sedan bara släppa bomben ca 3 mån innan säsongen drar igång tycker inte jag är ett bra sätt att visa att man lyssnar på sina medlemmar. Jag har haft med SVEMO att göra i minst 10 år utan att klaga, istället har jag försvarat dem hela tiden. Men det här (OM det är sant) tycker jag verkligen verkar åt hel....

Jag hoppas verkligen jag får äta upp dessa orden, jag lovar att jag skall vara den första att be om ursäkt om det kan komma något vettigt ur detta....

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Wheeliegirl skrev:
...och återigen då, kom på månadsmöte i er klubb och gör er röst hörd där istället! Där har ni ju chans att påverka resultatet istället för att bara klaga på SH! :tungan

Och dra inte alla A-förare över samma kam...det finns de ( :tummenupp OffKeff) som hjälper till...
Det kommer inte att bli några tävlingar alls om alla börjar tänka att dom bara ska ställa upp på sina egna race.

gör jag gärna för jag tänker inte gasa runt på en gocart bana som ända tävling i sommar :D

särskilt på en bana jag aldrig har kört ens och inte vet vad jag skulle köra för tid på skulle ju säkert va jätte bra för hemmaförana om det blir den enda banan som ingår i serien :D

Lovar ni att mini lr Jerker står med mål flaggan :rolleyes:

Ska jag va ärlig så vet jag inte vad FMK har för planer men vad jag vet så är iaf tävlingsdagarna slut från kommunen ...jag bytte klubb precis från kortedala MK för att jag såg inget RR intresse i den klubben :( .

Visst man kan ju göra ett B-race i samband med ERF men knappst alla support klasserna och plus ett 8 timmars lopp

Bingo

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Axxexs skrev:
Har man många förare och klasser kanske det finns fördelar att ha det på 2 dar. Att hyra Kga kostar 15k på en fredag mot 25k på en lördag tex. Har man underlag till att köra 2 dagar med förare/klasser så är inte det en omöjlighet att det kan bli mer ekonomiskt med 2-dagars än att köra en-dagars med färre klasser.
Ja, men även om det inte blir mer ekonomiskt att köra tvådagars så betalar jag mycket hellre nio tusen för två dagar än sjutusen för en dag.

Vissa banor har jag aldrig ens sett (Gelleråsen) eller knappt sett (Sviesta). Det känns lite meningslöst att ställa upp i en tävling där om man inte fått träna ordentligt innan. Det är möjligt att jag är den ende som ser på saken så, men om jag inte är det så riskerar b-tävlingarna att bli regionala uppgörelser där skåningar, smålänningar, blekingar och halläningar tävlar mot varandra på knutstorp, Anderstorp och Falkenberg medan resten (norrlänningarna) gör upp inbördes på Sviesta och Gelleråsen.

Nä fan, riktiga tävlingar om riktiga uppklassningspoäng, som är riktigt väl arrangerade måste väl vara målsättningen för en B-serie? Enklare B-tävlingar enligt formeln som användes i år kan man ju ha ändå. De är inte ömsesidigt uteslutande.

Fortfarande förutsatt allt... :)

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
LÄS!

Jag var väldigt orolig ett tag. Särskilt som jag förhandlade med en sponsor i dagarna. Dock är jag lugn nu. Jag har från väldigt säkra källor hört att visst kanske SuperMotard trillar in men inte på kostnad av rookie. Det var mycket hysch hysch men man kan väl säga att jag inte är nervös längre. Besked kommer senast mässan.

Om jag var rookie och nervös skulle jag fortsätta som vanligt och sen få besked i Januari. Rookie är en av de säkraste inkomstkällorna för klubben kort och gott.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM