Supermoto trimtråden!

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Grizzly 600
Det mest prisvärda som ger ungfär samma drag som en vattenkyld 650 är följande.......

1...Porta

2...Hotcams för dryga 50brp finns bara en) Men webbcams har hur vilda som helst men då krävs starkare fjädrar. kostar man på sig en webbcams mod lite värre så drar effekten iväg till över 60bhp!! Kolla i webbcams och sök på xr600!!

3.. Förgasaren behöver inte bytas för effektens skull .. Men betydligt rappare med en 40mm -42mm mikuni flatslide tm eller hsr spelar ingen roll. Och stabilare tomg + någon kuse extra med fatslide. Rekom starkt.


4,,krökarna byts INTE så länge man bara har hotcams och övriga modds (under 55hk) Sätter man därimot in en 260 graders + kam med 9mm lyft så köper man grövre krökar. Finns billiga på APP racing i tyskland.
Hjuddämparen ,, För max effekt så kör man bara ett slipon med perforerat rör igenom sig på ca 46-50mm. (dom flesta slipons)



ok tack:tummenupp

En kanske dum fråga: När man tittar på kolvar vad menas med "bore size" är det måttet som cylindern ska borras till, kan min lokale motorslip fixa ett nytt foder eller måste man köpa en "sleeve" och ta med sig till densamme.
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Har precis köpt en XR 600 SM...

Med 640 cylinder, trimkam, mikuni flatslide (utan accpump) och ett avgassystem av märket FMC. Original luftfilter ej upptagen sidokåpa.

Cykeln är bänkad till 56 hk men mycket vill, som bekant, ha mer.
Vad kan man göra annat än det uppenbara dvs. fixa sidokåpa och filter?
Påverkar Luftmodifikationen bestyckningen mycket?
Hur länge pallar original vevstake?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En kanske dum fråga: När man tittar på kolvar vad menas med "bore size" är det måttet som cylindern ska borras till, kan min lokale motorslip fixa ett nytt foder eller måste man köpa en "sleeve" och ta med sig till densamme.[/QUOTE]


Bore zise är som du tror vilket borr den ska ha (ungefär) man köper den största kolv som finns till org foder och lämnar in både cylle och kolv så borrar dom med rätt mått. Jag vill minnas att jag borrade min 600 (86a) till 638cc Borde vara liknande till även din.. Man bör ha ca 2mm stålfoder kvar runtom.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[QTE]

Det uppenbara ska först göras.. I med kn filter och tokuppkapad sidokåpa.
Du har redan en mikuni flatslide säger du utan axpump...... Då gissar jag att den heter pro serie.. och ligger på 38-40mm Den är iså fall stenbra ur effektsynpunkt men kan vara lite svår att få bort stupningar vid snabba påslag från låga varv.. Se till att ha max storek på lågfartsmunstycket (på gränsen till 8 takning/surning) och nålen hissad överdrivet mycket så stuper den mindre. Högfarten bör då ligga på 1,4" till 1,5mm obs borrat munstycke i mm med kn och öppen sidokåpa..........Vill du ha bättre svar på gasen så skaffa en mikuni 42mm hsr/tm flattis med axpump. Klart roligare svar och 2mm större gasare skulle ge ca 2 kusar extra på din (på högvarv)

Efter detta så ska man då porta och maximera kompförhållandet till åtminstonde 12-1.. är förmodligen 10,5-1 nu eller 11-1. nu org 9-1 endast:3freak

Staken håller till 70+ hk men rullagret i storänden på vevstaken kan ge upp redan vid 65+... Allt beroende på hur man varvar den!! Håller man varvet under 8000v håller dom stenlänge,,,typ 5000mil trotts trim!!:tummenupp
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
[QTE]

Det uppenbara ska först göras.. I med kn filter och tokuppkapad sidokåpa.
Du har redan en mikuni flatslide säger du utan axpump...... Då gissar jag att den heter pro serie.. och ligger på 38-40mm Den är iså fall stenbra ur effektsynpunkt men kan vara lite svår att få bort stupningar vid snabba påslag från låga varv.. Se till att ha max storek på lågfartsmunstycket (på gränsen till 8 takning/surning) och nålen hissad överdrivet mycket så stuper den mindre. Högfarten bör då ligga på 1,4" till 1,5mm obs borrat munstycke i mm med kn och öppen sidokåpa..........Vill du ha bättre svar på gasen så skaffa en mikuni 42mm hsr/tm flattis med axpump. Klart roligare svar och 2mm större gasare skulle ge ca 2 kusar extra på din (på högvarv)

Tänkte åtminstone vänta till sommarn så jag får testköra hojen som den är nu utan att börja mixtra. Vill känna lite på hur det svarar på gasen etc. så jag vet vad jag kan vänta mig när jag ska börja bestycka om den igen. Är inte så sugen på en HSR/TM än riktigt eftersom jag nyss köpt en sådan men den sitter på cykeln som såldes i förmån till den här. Sålde dessutom till en kompis så jag har lite bestyckningsjobb kvar att pyssla med på den till sommarn.

Med den HSR-gasarn blev det en jävla skillnad från lågvarv, går det att uppnå något liknande på en stånka utan axpump?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tänkte åtminstone vänta till sommarn så jag får testköra hojen som den är nu utan att börja mixtra. Vill känna lite på hur det svarar på gasen etc. så jag vet vad jag kan vänta mig när jag ska börja bestycka om den igen. Är inte så sugen på en HSR/TM än riktigt eftersom jag nyss köpt en sådan men den sitter på cykeln som såldes i förmån till den här. Sålde dessutom till en kompis så jag har lite bestyckningsjobb kvar att pyssla med på den till sommarn.

Med den HSR-gasarn blev det en jävla skillnad från lågvarv, går det att uppnå något liknande på en stånka utan axpump?

Ja du kan uppnå riktigt bra gassvar med lite special bestyckning..
man sätter i så stort lågfart så den surar på tomg,m, den ska faktiskt 8- katta..Låter som en toktrimmad b18 volvomotor då,,,,går minst sagt oroligt och missar en hel del...Mycket fränt ljud:tummenupp Och så sätter man i så stort högfartsmunstycke man kan.. Om du nu har en mikuni pro serie som du borde ha om den saknar axpump så prova 1,5mm borrat högfart.. eller rentutav 1,6mm?
Detta är emmellertid inte så bra i längden för motorn för den sotar frenetiskt igen ventiler och sotet tar sig tillslut ut i oljan i förtid:3freak Samma sak gäller org fuggen.. I med för stort munstycke bara så svarar det bra men toppeffekten blir lidande och skiten sotar igen tyvär
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Avgassystem

Nu när detta är en sådan fin liten trimtråd! Så skulle jag vilja ha några länkar till helst svenska hemsidor (eller annat) som säljer yoshimura/akrapovic och kanske något annat fett som någon vet om:tummenupp Tanken är ju att jag ska reta grannarna med ett nytt slip-on och det ska låta ballt!!! Sen är det alltid snyggt med t.ex. kolfiber också...

Mvh
 
Last edited:

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Ja du kan uppnå riktigt bra gassvar med lite special bestyckning..
man sätter i så stort lågfart så den surar på tomg,m, den ska faktiskt 8- katta..Låter som en toktrimmad b18 volvomotor då,,,,går minst sagt oroligt och missar en hel del...Mycket fränt ljud:tummenupp Och så sätter man i så stort högfartsmunstycke man kan.. Om du nu har en mikuni pro serie som du borde ha om den saknar axpump så prova 1,5mm borrat högfart.. eller rentutav 1,6mm?
Detta är emmellertid inte så bra i längden för motorn för den sotar frenetiskt igen ventiler och sotet tar sig tillslut ut i oljan i förtid:3freak Samma sak gäller org fuggen.. I med för stort munstycke bara så svarar det bra men toppeffekten blir lidande och skiten sotar igen tyvär

Jahopp!:(
Ser ut som man får spara ihop lite mer slantar och gör Lockner ett nytt besök. Eller om jag kanske smyger förbi min gamla XR och skruvar av den gasarn mitt i natten...

Rent effektmässigt, hur bra kan cykeln stå mot andra offroad-hojar?
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Nu när detta är en sådan fin liten trimtråd! Så skulle jag vilja ha några länkar till helst svenska hemsidor (eller annat) som säljer yoshimura/akrapovic och kanske något annat fett som någon vet om:tummenupp Tanken är ju att jag ska reta grannarna med ett nytt slip-on och det ska låta ballt!!! Sen är det alltid snyggt med t.ex. kolfiber också...

Mvh

kontakta första bästa ktm-återförsäljare. dom har akra :tummenupp
eller leta begagnat. myyyycket billigare o samma skrot.
 

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Grizzly 600
Har nu fått tag på en Keihin FCR 40, en fråga nån som har nån aning om vilken bestyckning jag ska ha.

Ska sitta på en Honda XR600 med
#öppnad sid kåpa
#K&N filter
#Öppet slipon
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har nu fått tag på en Keihin FCR 40, en fråga nån som har nån aning om vilken bestyckning jag ska ha.

Ska sitta på en Honda XR600 med
#öppnad sid kåpa
#K&N filter
#Öppet slipon

Frågan är vilken nål och nålmunstycke den har? Detta har stor inverkan på högfartsmunstycket..... Troligast går den hyffsat rakt av för den är säkert bestyckad för liknaden hoj. Annars skulle jag bestycka den följande..
Högfart 160 att utgå från.. Kör fullgasrepor kolla färg på stift. +- 160 ?

Lågfart 50" Sitter förmodligen 35 i nu????

Jag skulle också gjort oringsmodden på axpumpen så den skottar mer! Klart bra ingrepp på dessa gasare.. Besikta den innan mont så den verkligen drar iväg en stråle på ca60 cm rakt framåt vid gasning.
 

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Grizzly 600
Måste kolla vilken nål och nålmunstycke den har...gasarn kommer frn en RMZ 450 -07'a

Frågan är vilken nål och nålmunstycke den har? Detta har stor inverkan på högfartsmunstycket..... Troligast går den hyffsat rakt av för den är säkert bestyckad för liknaden hoj. Annars skulle jag bestycka den följande..
Högfart 160 att utgå från.. Kör fullgasrepor kolla färg på stift. +- 160 ?

Lågfart 50" Sitter förmodligen 35 i nu????

Jag skulle också gjort oringsmodden på axpumpen så den skottar mer! Klart bra ingrepp på dessa gasare.. Besikta den innan mont så den verkligen drar iväg en stråle på ca60 cm rakt framåt vid gasning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kul!
Jag har också köpt en FCR40 från en RMZ450.
Har inte börjat mecka på den ännu. (XR650)
Berätta gärna hur det går.


Bara att mekka dit kommer funka smäggbra. Ev lite höj sänk nål och byte till större lågfart pga större cc. ex om sitter 35 i låg nu.....sätt då i 45-55"

Högfarten kan faktist stämma väldigt bra mellan dessa hojar. Ev mindre faktist på en 600xr!! Gör en axpumps sprut test bara innan ditmekning....I med soppa i flotörhuset och titta in bakifrån och ge fullt gärn snabbt några ggr. Då ska strålen pissa ca 60cm innan dalning till mark.. Ungefär som när ni pissar med snorren fast tunnare steåle då!!:D :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top