Jo det går tungt på slutet och till min nackdel är bara 5 växlar lite begränsande. Men 180 är mitt realistiska mål, 200 är en önskan. Men sen har ju 125cc MotoGP klockat 249kmh på bana med begränsad längd på rakorna, men går ju inte att direkt jämföra min motor mot en sådan.Kul att se hur det växer fram ett litet monster!
200 km/h blir nog ganska tufft. Jag hade en ordentligt vässad TZR 125 F med en bit över 30 hästar utan att överdriva. Den toppade 170km/h mätarfart, vilket troligen var 155-160. Visserligen inte drevad för maximal toppfart, men en kugg större framdrev hade jag. Min lika hårt trimmade RD350 med ca 70 hästar toppade 215 eller 220 mätarfart som jämförelse. Men om du får till luftmotståndet riktigt bra så kan nog 180 vara inom räckhåll. Det handlar mer om det än ren effekt när det börjar gå snabbt.
Postat 0505? Fan sover du aldrig? För övrigt ett skitcoolt bygge.Nu börjar det bli dags för att fixa fästen till kåpan, men jag får inte plats i min lilla barack med hojen på golvet och mig i rullstol så lär nog vänta på lite bättre väder så jag kan vara ute och göra det. I väntan på det ska jag väl ge mig på framdelen istället, bygga en "fork brace" vad det nu heter på svenska, bromsoksadapter och en framskärm. Funderar på om jag kanske skulle skaffa ett sånt där litet engelskt hjul, hade ju tänkt bygga tank och skärmar till trialhojen också så det kanske inte är så dumt att ha.
View attachment 460206
Min TZR varvade 11500 på sexan, vilket verkar stämma bra överens med din utväxling. Min toppeffekt låg vid runt 10500-11000, så med effektbandet högre upp, och lågt luftmotstånd så är nog 180 km/h inte omöjligt med en hemtrimmad 125:a, men jag tror att hållbarheten blir ganska begränsad.Jo det går tungt på slutet och till min nackdel är bara 5 växlar lite begränsande. Men 180 är mitt realistiska mål, 200 är en önskan. Men sen har ju 125cc MotoGP klockat 249kmh på bana med begränsad längd på rakorna, men går ju inte att direkt jämföra min motor mot en sådan.
Så här ser standard drevningen ut, så lever på hoppet att slidventilen kan ge så pass bred kurva att den orkar överlappa 4an till 5an.
View attachment 460187
Jo, fast jag sover oftast mellan 06-14 ?Postat 0505? Fan sover du aldrig? För övrigt ett skitcoolt bygge.
Ska man ligga på motorväg och maxa hela tiden så håller det nog inte så länge men det hade jag inte tänkt göra, blir nog mest 70-80 vägar för min del.Min TZR varvade 11500 på sexan, vilket verkar stämma bra överens med din utväxling. Min toppeffekt låg vid runt 10500-11000, så med effektbandet högre upp, och lågt luftmotstånd så är nog 180 km/h inte omöjligt med en hemtrimmad 125:a, men jag tror att hållbarheten blir ganska begränsad.
Snälla, filma besiktningsmannen när han försöker få i växlarna!Växelmekanismen börjar ta form. Blir något i stil med små bilpedaler som jag kan sparka till med tåspetsarna. Vänster växlar upp och höger växlar ner.
View attachment 459809
Spaken på högersidan ska byggas om och vändas 180°, sitter bara där för att testa för hand just nu.
View attachment 459811
Den heter Maikuni och är en Kinakopia på PWK, kostar typ 400kr och ska funka bra ändå, skulle det inte göra det kan man byta till kvalitétsmunstycken så blir det bra har jag hört. När jag köpte den var jag lite osäker på hur stort insug jag skulle kunna få till så till det priset vågade jag chansa och 32mm vart nog bra för det var nog största möjliga utan att hacka sönder blocket ännu mer. Kan borra upp den till 34mm om jag skulle vilja sen.Vad är det för förgasare? Mikuni TM av någon sort tänkte jag först, men jag tycker inte att det stämmer riktigt.
Är han längre än 180cm och väger mer än 80kg så kanske han får skippa provkörningen ?Snälla, filma besiktningsmannen när han försöker få i växlarna!
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |