***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nollade mätaren och gjorde en ny tavla, 160 borde jag kunna passera ganska lätt, 180 känns rimligt men hoppas på 200. Officiell toppfart i standardutförande är 117kmh, och 0-100 på typ 18s. Min K50 gör 0-100 på ca 10s och toppar 120 med 4 växlar utan att ens försöka maxa effekt eller toppfarten så har jag lyckats få sådan fart på moppen borde det kunna bli lite fart på 125an också.

177019800_10220048446185066_3030444738252510511_n.jpg176697462_10220048447065088_9188449166961749069_n.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kul att se hur det växer fram ett litet monster!
200 km/h blir nog ganska tufft. Jag hade en ordentligt vässad TZR 125 F med en bit över 30 hästar utan att överdriva. Den toppade 170km/h mätarfart, vilket troligen var 155-160. Visserligen inte drevad för maximal toppfart, men en kugg större framdrev hade jag. Min lika hårt trimmade RD350 med ca 70 hästar toppade 215 eller 220 mätarfart som jämförelse. Men om du får till luftmotståndet riktigt bra så kan nog 180 vara inom räckhåll. Det handlar mer om det än ren effekt när det börjar gå snabbt.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Kul att se hur det växer fram ett litet monster!
200 km/h blir nog ganska tufft. Jag hade en ordentligt vässad TZR 125 F med en bit över 30 hästar utan att överdriva. Den toppade 170km/h mätarfart, vilket troligen var 155-160. Visserligen inte drevad för maximal toppfart, men en kugg större framdrev hade jag. Min lika hårt trimmade RD350 med ca 70 hästar toppade 215 eller 220 mätarfart som jämförelse. Men om du får till luftmotståndet riktigt bra så kan nog 180 vara inom räckhåll. Det handlar mer om det än ren effekt när det börjar gå snabbt.
Jo det går tungt på slutet och till min nackdel är bara 5 växlar lite begränsande. Men 180 är mitt realistiska mål, 200 är en önskan. Men sen har ju 125cc MotoGP klockat 249kmh på bana med begränsad längd på rakorna, men går ju inte att direkt jämföra min motor mot en sådan.

Så här ser standard drevningen ut, så lever på hoppet att slidventilen kan ge så pass bred kurva att den orkar överlappa 4an till 5an.
Drevning.JPG
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nu börjar det bli dags för att fixa fästen till kåpan, men jag får inte plats i min lilla barack med hojen på golvet och mig i rullstol så lär nog vänta på lite bättre väder så jag kan vara ute och göra det. I väntan på det ska jag väl ge mig på framdelen istället, bygga en "fork brace" vad det nu heter på svenska, bromsoksadapter och en framskärm. Funderar på om jag kanske skulle skaffa ett sånt där litet engelskt hjul, hade ju tänkt bygga tank och skärmar till trialhojen också så det kanske inte är så dumt att ha.

176290710_10220053238944882_1689584392598496164_n.jpg
 

ultraclass

Medlem
Gick med
31 Dec 2011
Ort
jönköping
Hoj
electra glide. rd 350 ypvs.hd sportster
Nu börjar det bli dags för att fixa fästen till kåpan, men jag får inte plats i min lilla barack med hojen på golvet och mig i rullstol så lär nog vänta på lite bättre väder så jag kan vara ute och göra det. I väntan på det ska jag väl ge mig på framdelen istället, bygga en "fork brace" vad det nu heter på svenska, bromsoksadapter och en framskärm. Funderar på om jag kanske skulle skaffa ett sånt där litet engelskt hjul, hade ju tänkt bygga tank och skärmar till trialhojen också så det kanske inte är så dumt att ha.

View attachment 460206
Postat 0505? Fan sover du aldrig? För övrigt ett skitcoolt bygge.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jo det går tungt på slutet och till min nackdel är bara 5 växlar lite begränsande. Men 180 är mitt realistiska mål, 200 är en önskan. Men sen har ju 125cc MotoGP klockat 249kmh på bana med begränsad längd på rakorna, men går ju inte att direkt jämföra min motor mot en sådan.

Så här ser standard drevningen ut, så lever på hoppet att slidventilen kan ge så pass bred kurva att den orkar överlappa 4an till 5an.
View attachment 460187
Min TZR varvade 11500 på sexan, vilket verkar stämma bra överens med din utväxling. Min toppeffekt låg vid runt 10500-11000, så med effektbandet högre upp, och lågt luftmotstånd så är nog 180 km/h inte omöjligt med en hemtrimmad 125:a, men jag tror att hållbarheten blir ganska begränsad.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Postat 0505? Fan sover du aldrig? För övrigt ett skitcoolt bygge.
Jo, fast jag sover oftast mellan 06-14 ?

Min TZR varvade 11500 på sexan, vilket verkar stämma bra överens med din utväxling. Min toppeffekt låg vid runt 10500-11000, så med effektbandet högre upp, och lågt luftmotstånd så är nog 180 km/h inte omöjligt med en hemtrimmad 125:a, men jag tror att hållbarheten blir ganska begränsad.
Ska man ligga på motorväg och maxa hela tiden så håller det nog inte så länge men det hade jag inte tänkt göra, blir nog mest 70-80 vägar för min del.


Fick hem luftfiltret idag men kände att nääää.... det där duger inte, så då gjorde jag ett eget ?
Det kommer bli väldigt tajt med plats mot kåpan så med mitt egengjorda filter kommer det få plats mycket bättre också. Svarvade av förgasaren lite då den har en upphöjning längst ut för att greppa gummimuffar så tog ner den samt gjorde en halv grads kona så filtret inte ska kunna glida av.
IMG_20210426_215537.jpg
IMG_20210426_232944.jpg
IMG_20210426_232819.jpg
IMG_20210427_000856.jpg
IMG_20210427_000908.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vad är det för förgasare? Mikuni TM av någon sort tänkte jag först, men jag tycker inte att det stämmer riktigt.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Växelmekanismen börjar ta form. Blir något i stil med små bilpedaler som jag kan sparka till med tåspetsarna. Vänster växlar upp och höger växlar ner.

View attachment 459809

Spaken på högersidan ska byggas om och vändas 180°, sitter bara där för att testa för hand just nu.
View attachment 459811

Snälla, filma besiktningsmannen när han försöker få i växlarna! :lol
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Alltså, det här är ett av de coolaste projekten på länge.
Det ser riktigt bra ut, ska bli spännande att se det färdiga resultatet!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Återigen, superfint jobb rakt igenom med jäkligt kreativa lösningar. Pedalerna blir :tummenupp.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Vad är det för förgasare? Mikuni TM av någon sort tänkte jag först, men jag tycker inte att det stämmer riktigt.
Den heter Maikuni och är en Kinakopia på PWK, kostar typ 400kr och ska funka bra ändå, skulle det inte göra det kan man byta till kvalitétsmunstycken så blir det bra har jag hört. När jag köpte den var jag lite osäker på hur stort insug jag skulle kunna få till så till det priset vågade jag chansa och 32mm vart nog bra för det var nog största möjliga utan att hacka sönder blocket ännu mer. Kan borra upp den till 34mm om jag skulle vilja sen.

Snälla, filma besiktningsmannen när han försöker få i växlarna! :lol
Är han längre än 180cm och väger mer än 80kg så kanske han får skippa provkörningen ?
Den är byggd efter mina 173cm och 55kg.
En del som har handväxel och fotkoppling osv. brukar dom låta bli att provköra.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hur var det skräddaren sade? De bidde ingen sporthoj, de bidde inte heller någon racer, det bidde en kaffefjant! ?

Vill ha delad kåpa för att lättare komma åt förgasare osv, framförallt med framlampa så inte bara att lyfta av och lite knöligt i rullstol också. Då är frågan om man ska ge sig på böket med att plasta en läpp att skruva i eller bara göra en aluplåt... blir ju mycket lättare med plåt men blir ju två extra skruvar. Vet inte om man törs köra med försänkta plana nitar eller om det riskerar att röra på sig och spräcka lacken. Den vart i alla fall mycket bättre med en kortning på 6cm.


179669855_10220094199128861_1128774015347077830_n.jpg
180252526_10220094167688075_4514722485706987575_n.jpg
180781258_10220094168128086_8340709082073731578_n.jpg
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Svarvade till några nitar och fick ihop ena halvan. Ser ju ut att kunna bli rätt så bra.

IMG_20210501_184020.jpg
IMG_20210501_212005.jpg
IMG_20210501_212015.jpg
IMG_20210501_211921.jpg
IMG_20210501_212117 1.jpg
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Den här tråden är så skön.
"-Svarvade till några nitar" vi normala går till affären och köper popnit eller i mitt fall hade det blivit skruv o mutter.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Gjort ett bakre fäste till kåpan så nu hänger den fritt på hojen, ska göra något till fäste i nederkant också så ska det nog räcka med det.

IMG_20210506_000925.jpg

Tog bara två och en halv dag att göra den där bromsoksadaptern, när jag hade putsat och gjort klart den första gången upptäckte jag att det blev något strul med distanserna som skulle hålla den på rätt avstånd från skivan så den kom för långt ut. Så då var det bara att kapa och nästan börja om från början igen. Köpte ett sånt där galvaniseringskit med gulkromatering som jag funderar på att testa på den.

IMG_20210509_203110.jpg IMG_20210509_203118.jpg
IMG_20210509_203250.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fick nya framdäcket i mer passande storlek igår, så nu sitter 3.00 däcket bak istället. Men dom rekommendera 1.85 fälg till båda däcken och nu sitter det 1.40 och 1.60. Bakfälgen är lite vind men troligen körbar i rimliga hastigheter så lär väl byta den i alla fall och kan då gå upp till 1.85 bak, skulle kanske haft 1.60 fram istället men den fälgen är väldigt fin både in och utvändigt så den får nog vara kvar. Skulle velat ha guldanodiserade alufälgar men lite svårt att få tag på i 18x1.60 ?

Har också börjat banka till en framskärm, har egentligen ingen aning om hur man gör eller gjort något sådant förut så det är testa sig fram som gäller och hoppas på det bästa. Man tror man vet hur dom ska se ut åtminstone men sen inser man att det finns en massa små detaljer, former och proportioner man inte har en aning om. Ska i alla fall ha en gaffelförstyvning/brygga inuti skärmen för det är ingen grov och stabil gaffel direkt, tror jag hade grövre gaffel på downhill cykeln ?

186496862_10220188119276806_2524868836681934876_n.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Till höger före hjulning och till vänster efter hjulning andra vändan.
IMG_20210516_231226.jpg

95% av formningen görs med klubba och hammare. Hjulet planar bara ut bulorna och sträcker plåten lite grann. Det är definitivt ingen magisk sak som spottar ur sig färdiga skärmar som en del kan tro. Försöka forma plåten med hjulet driver inte plåten dit man vill, den driver en bara till vansinne ?
IMG_20210516_231313.jpg

Jag har ingen sickmaskin eller liknande till engelska hjulet för att göra spår så fick bli hammare och ett slipat plattjärn, inte optimalt med det får duga.
IMG_20210518_004607.jpg
IMG_20210518_004706.jpg
IMG_20210518_004749.jpg

Får väl duga för att vara första försöket på en skärm, här näst blir det att göra sidostycken och fästen till den.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top