Grattis, rätt skönt med lite sammanhängande ledighet, eller hur?
Jag tror det är 38 mm, har en krafthylsa i garaget som jag vill minnas passade även till Gixxern när jag drevade.
Jo, ZG har imponerat på mig sedan Daytonatiden, jag tycker nog att de och Powerbronze är i särklass av eftermarknadsprodukterna.
Intressant med Din egna länkagekonstruktion, förstår jag Dig rätt så är progressivitet och fjädringsväg jämförlig? Är det enklare/billigare att bygga OEM-prylar för större flöden eller finns det någon annan tanke som styr originalkonstruktionens design?
Däcken - ja, det är ju framför allt våtegenskaper och temperaturspann som i så fall talar för ban/gatgummi, lyckas man hålla temperaturen uppe med DOT fungerar de utmärkt på torr och varm asfalt. Jag har i år Bridgestone S20 på gatfälgarna, funkar finfint även i väta.
Själv kom jag hem från Kemora natten mot fredag, deltog i mitt livs första klubbmästerskap (SMC Sport) och lyckades harva mig in på plats nummer sju (av 16) trots att jag inte kört ett enda snabbt varv innan sighting lap (regn första två dagarna, onsdagen instruktör i lugn grupp innan racet). Mina erfarenheter so far:
Kompression/retur fram 12/10 bak 12/10. Häng ca 35 mm fram, 28 bak. Dämparlängd bak +2mm i f t standardläge, 2.5 mm shims är dessutom monterat mellan ram och övre stötdämparfäste. Däck Metzeler CompK bandagsslicks 120/70 fram 190/55 bak.
Slutsats: efter racet var nivåringen fram i botten, dock utan att ha orsakat problem under körningen. Det är en rätt hård inbromsning efter kortrakan och förmodligen drog jag till lite extra under en bromsduell. Hojen är mycket stabil under inbromsning trots höjningen och tål mycket gaspåslag under sväng. In i sväng innan gaspådrag finns fortfarande en tendens till svaj och instabilitet (snabbhögern) när det börjar gå riktigt fort (180-200 km/h), varför jag valde att behålla marginaler i depå- och snabbhögern. Däckslitaget är fantastiskt fint både fram och bak.
Åtgärder: jag har nu ökat fjäderförspänningen fram ett varv samt ökat kompressionsdämpningen 2 klick både fram och bak för att dels skapa lite marginal när det gäller att gaffeln inte ska bottna, vidare tror jag mer kompressionen bak eliminerar högfartssvajet (det finns en svacka precis i apex). Nu är alltså komp/retur 10/10 klick ut både fram och bak. Jag misstänker att jag väger lite mer än den normale testföraren så åtgärderna känns rimliga. Det är fascinerande hur snabbt och precis Öhlinsprylarna reagerar på individuella klick, speciellt kompressionen är klart märkbar när det gäller inställningarna.
De nya inställningarna får testas på någon lämplig, känd och kurvig sträcka när vädret tillåter. Sammantaget och i f t de jag tävlade mot innebär den nya gaffeln/dämparen en klar fördel i lågfartsdelarna, bara jag får till de snabba partierna kommer detta att bli riktigt, riktigt bra.
Och innan jag river för byte av drev och kedja, är det någon som kommer ihåg vilken nyckelvidd det är på drevmuttern...?