Suzuki GSX-R 1000 K3/K4 tråden

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Ska besikta imorn så jag leker med elen sen efter det :)
du kan justera så din lampa riktas uppåt med hjälp av två justeringskruvar bakom lampan. väldigt enkelt. se bara till att nån sitter på hojen när du ställer in så det inte blir fel sen när du sätter dig.

Du kan lätt kolla om den är rätt inställd.
Om vi säger att din lampas höjd (ungefär mitten på lysets placering) är 80cm högt så ska ljusbilden hamna 1cm nedan för på vägen, alltså 79cm ifall du står 1meter från väggen, 2cm ifall du står 2m ifrån väggen 3cm ifall du står 3m ifrån o.s.v. :)

Du kanske redan vet detta men bra att ha det sagt ifall nån annan själ söker info om det.

Vet inte 100% vart eller när just nu men lite bana måste man köra :) själv då?


Tack för tipset med inställningen,:tummenupp

Det blir iaf gokartbana ,tänker åka runt o prova flera, Försäkringen gäller när smc arrangerar o det är bra,
Nån vända till karlskoga blir det med, BKK kan jag rekomendera,
eller sporthojskurs, Var iväg på 2 st förra året, så sjukt kul,,:D

Hur gick besiktning för dej då?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Tack för tipset med inställningen,:tummenupp

Det blir iaf gokartbana ,tänker åka runt o prova flera, Försäkringen gäller när smc arrangerar o det är bra,
Nån vända till karlskoga blir det med, BKK kan jag rekomendera,
eller sporthojskurs, Var iväg på 2 st förra året, så sjukt kul,,:D

Hur gick besiktning för dej då?


Besiktningen gick kalas! gick igenom utan anmärkning!
 

Mastodon

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Huskvarna
Hoj
Gixxer 1000 k4 Streetfighter, CBR 929 RR Streetfighter
Hjälp!! Behöver få tag i framfälg...

Tja! Lämnade in min framfälg till en GSXR 1000 k4 och fick till svar att den inte gick att rikta, kollade på vad en ny skulle kosta 7,5 k.. lite mycket.. begagnad kostar 3500 på Bike i trollhättan, någon som har eller känner nån som har en framfälg liggande som passar GSXR 1000 k3-k4 ? Suzuki kanske har andra modeller som passar?

Mastodon
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Hör med WestW här på forumet han har en hel del grejer till salu just till k3-k4 samt en massa andra årsmodeller!
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Slänger in en desperat fråga. Hojen K4, 1000.

Jag har lyckats (kors i taket) hitta felet med min maskins konstiga läte då man snurrar på bakhjulet. Jag har sen en tid haft ett skumt gnisslande ljud vid bakdrevet (kunde varit kedjan också) när man snurrade hjulet. Plockade av kedjan helt ikväll och ljudet kvarstog när jag snurrade på hjulet.

Desperat som jag var testa jag även lätta på hjulmuttern och ljudet blev inte lika påtagligt en ändå hörbart och kännbart. Plocka av hjulet helt och checkade om jag kunde se nån synlig skada. Jippie. Klart jag kunde se det. Eller kanske man ska säga satan i helvete!

Det sitter två distanser på varsin sida om hjulet (ni fattar) och när jag på drevsidan snurrar distansen låter och känns det som en stenkross och tittar man noga, när man plockat bort distansen ser man att tätningen kring lagret (visst fan är det lagret?) så skadad. Det är borta en liten bit av gummit. Inte bra. Testar att snurra bara lagret utan att ha distansen där och det låter likadant.

För er som inte fattat vilken sida det är så när ni ska kolla ryckutjämnaren så är det den sidan bakdrevet sitter på. Kollade snabbt den andra sidan men där verkar det vara ok. Snurrar smidigt och lätt utan missljud eller "hack". Bör kanske tillägga också att den där distansen ser skum ut (drevsidan). Distansen på den sidan (drevsidan) har fått som nåt typ av spår halvvägs runt sig. Jag kan svära på att den där distansen inte såg ut så då jag körde in hojen i garaget i höstas. Den kommer jag bli tvungen att byta, utan snack. Inte ofta man brukar bli glad över att hitta fel på ett fordon men den här gången är jag faktiskt det. Börjar bli lite stressad för snart börjar säsongen och då ska allt vara top of the line :)

Mina frågor.

Är det nån bytt detta lager?

Måste man byta båda sidorna?

Hur svårt är det?

Kostnad (mellan tummen o pekfingret)?

Tacksam för svar.

Mvh Exil

Edit. Det är lagret i ryckytjämnaren som är kasst, inget annat, som ett förtydliganden.

Ska försöka förklara hur det gick som ett tips för andra bikers.

Som sagt, det var lagret i ryckytjämnaren som var kasst pga att packboxen gått sönder med konsekvens att det kommit in vatten och gruskorn i lagret. Ena sidan av lagret var helkapslat, dock inte den andra sidan där packboxen satt. Till råga på allt hade även distansen fått sig en trevlig repa, dock inget som gör att den inte går att använda igen.

Nya delar.

1st packbox (ca 120kr inkl moms på suzukifirma)
1st Lager (350kr inkl moms på momentum)

Vid avmontering så plockar man ut hela ryckutjämnaren ur hjulet. Sen får man plocka bort den inre distansen. Sen bankar man ur lagret. Frys ner de nya lagret och ev värm ryckutjämnaren (axeln lagret ska fast på, smält inte ryckgummit). Använd gamla lagret och banka på den och inte nya lagret när du ska få det på plats.

Kontrollera att du fått lagret ända in i botten. Montera dit packboxen vilket är enkel att få på plats. Sätt tillbaks den inre distansen och montera dit grejorna omvänd ordning du plocka lös det. Givetvis kontrollera att lagret snurrar lätt och utan ryck, hack eller missljud.

En sak värd att notera. De nya lagret var faktiskt helkapslat vilket är en fördel jämföresvis med orginal som bara var det på ena sidan. Hade det varit helkapslat hade jag aldirg behövt byta lagret.

Såja. Thats it.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Exil skönt att det gick bra då :) och så har du blivit en erfarenhet rikare samt fått det gjort :D
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Läste ett tips att hjulaxeln fram till k1- k2 är lättare och att den rekomenderades för den som vill få lägre ofjädrad vikt på k3 -k4.
Har för mig jag läst att bromskivorna har en större diameter på k1- k2
 

Mastodon

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Huskvarna
Hoj
Gixxer 1000 k4 Streetfighter, CBR 929 RR Streetfighter
:rolleyes:
Hur har det gått?

Fleninge MC skrot hade en till en k4 :) 2k kostade den och det var rätt färg :D Det får vara värt lite att åka säkert... man kanske kunde rikta den gamla fälgen men vill ta det säkra före det osäkra :rolleyes:

blir nog färdig i helgen! då ska det ut och gasas :yoparty

Ska ladda upp lite bilder snart, återkommer då :D
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
:rolleyes:

Fleninge MC skrot hade en till en k4 :) 2k kostade den och det var rätt färg :D Det får vara värt lite att åka säkert... man kanske kunde rikta den gamla fälgen men vill ta det säkra före det osäkra :rolleyes:

blir nog färdig i helgen! då ska det ut och gasas :yoparty

Ska ladda upp lite bilder snart, återkommer då :D

Gyrmt!
Härligt :D då väntar vi på bilderna :tummenupp
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Längd på bromsslang?

Tänkte smälla på stålomspunna slangar på min K3, är det någon som har koll på vilka längder man behöver fram?

Helst skulle jag vilja ha två separata hela vägen från pumpen och ner till respektive ok, har fått för mig att det är bäst så. :va

Kanske slangar från någon annan hoj också passar?

/R
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Tänkte smälla på stålomspunna slangar på min K3, är det någon som har koll på vilka längder man behöver fram?

Helst skulle jag vilja ha två separata hela vägen från pumpen och ner till respektive ok, har fått för mig att det är bäst så. :va

Kanske slangar från någon annan hoj också passar?

/R

Ta med de du har så blir det rätt längd. Jag tog med de gamla jag hade till en firma som fixar sånt och då var det till streetfightern så jag bad dem göra slangen 15cm längre än original. Men ska du köpa färdigtkitt?


Nån som vet när ventlierna ska ställas på K3? min har precis rullat till 2000mil. Servades med olja, oljefilter, tändstifft samt luftfilter för 350mil sen. Tänkte byta olja och oljefilter igen men vill gärna veta om det är nåt mer man behöver kolla så jag kan göra det samtidigt.

Engelskan är inte den bästa så jag hajar inte så mycket av servismanualen.
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Ta med de du har så blir det rätt längd. Jag tog med de gamla jag hade till en firma som fixar sånt och då var det till streetfightern så jag bad dem göra slangen 15cm längre än original. Men ska du köpa färdigtkitt?


Nån som vet när ventlierna ska ställas på K3? min har precis rullat till 2000mil. Servades med olja, oljefilter, tändstifft samt luftfilter för 350mil sen. Tänkte byta olja och oljefilter igen men vill gärna veta om det är nåt mer man behöver kolla så jag kan göra det samtidigt.

Engelskan är inte den bästa så jag hajar inte så mycket av servismanualen.

Är inte 100a säker men tror det ligger på 2400mil. Sitter på jobbet just nu men kan kolla later i manualen jag har, på svenska

F-n, själv ska man snart in på 1800mila service, gjorde 1200 i augusti förra året. Måste snart byta maskin innan jag är uppe på 2500+mil

Sugen på 08ans Honda 1000 RR eller Gixxern K8.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Ta med de du har så blir det rätt längd. Jag tog med de gamla jag hade till en firma som fixar sånt och då var det till streetfightern så jag bad dem göra slangen 15cm längre än original. Men ska du köpa färdigtkitt?

Mjaa, någon hydraulfirma hade jag väl tänkt men vill inte ha slangarna dragna som original, dvs en lång slang till höger ok och sedan en kortare från höger till vänster ok. Jag vill istället ha två separata slangar från bromspumpen direkt till bägge oken. Har läst någonstans att det skall vara bättre, är säkert bara en marginell skillnad men när man ändå är igång och byter så...

Nån som vet när ventlierna ska ställas på K3? min har precis rullat till 2000mil. Servades med olja, oljefilter, tändstifft samt luftfilter för 350mil sen. Tänkte byta olja och oljefilter igen men vill gärna veta om det är nåt mer man behöver kolla så jag kan göra det samtidigt.

Engelskan är inte den bästa så jag hajar inte så mycket av servismanualen.

Ventilerna skall inspekteras vid 2400 mil står det i min manual.

/R
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Jag en fråga ang prestanda etc.

Har en K4 med arrow boltonsystem. Hade tänkt byta till ev Yushimura (stav?), Akrapovic eller nåt annat spännade system (med bättre soundegenskaper bla).

Till saken hör att förra ägaren påstog att hojen var kört i bänk och ommappad (eller dyl) på MC express (han kände en kille som jobbade där och gjorde det gratis på ledig privat kvällstid). Min fråga är följande. Om hojen nu är inställd efter systemet som sitter på hojen, förändras prestandan nämnvärt om jag byter system?

Vill ju inte få en maskin som går sämre än den gör idag (idag går den riktigt bra). Dum fråga kanske men jag ger inte sken av att vara en enstein på detta :)

PS: Det sitter ingen PC på min hoj, kanske viktigt att tillägga.

//Exil
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Jag en fråga ang prestanda etc.

Har en K4 med arrow boltonsystem. Hade tänkt byta till ev Yushimura (stav?), Akrapovic eller nåt annat spännade system (med bättre soundegenskaper bla).

Till saken hör att förra ägaren påstog att hojen var kört i bänk och ommappad (eller dyl) på MC express (han kände en kille som jobbade där och gjorde det gratis på ledig privat kvällstid). Min fråga är följande. Om hojen nu är inställd efter systemet som sitter på hojen, förändras prestandan nämnvärt om jag byter system?

Vill ju inte få en maskin som går sämre än den gör idag (idag går den riktigt bra). Dum fråga kanske men jag ger inte sken av att vara en enstein på detta :)

PS: Det sitter ingen PC på min hoj, kanske viktigt att tillägga.

//Exil

Verkar lite mystiskt om du inte har någon PC eller någon annan box för justering av bränsle typ yoshi eller liknande. I så fall skulle den vara ommappad direkt i ECU och det är ju inte direkt vanligt, inte i original ecu:n i alla fall. Vad jag vet finns det väl inget sätt att mappa ecu:n direkt på våra hojar men jag kan ha fel där. :va

Tuneboy är på g enligt dem själva men vet inte när det kommer. Tuneboy skall funka så att man med en kabel och programvara från dem kan gå in direkt i ecu och mappa utan något extra box.

Tror dock inte att skillnaden blir så stor om du håller dig till bolt-on med avgasventilen kvar. Sätter du däremot på ett halv eller helsystem så bör man nog mappa om för maximal effekt och för att den inte skall gå för magert vilket i sin tur kan skada motorn om man har otur.

/R
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Är inte 100a säker men tror det ligger på 2400mil. Sitter på jobbet just nu men kan kolla later i manualen jag har, på svenska

F-n, själv ska man snart in på 1800mila service, gjorde 1200 i augusti förra året. Måste snart byta maskin innan jag är uppe på 2500+mil

Sugen på 08ans Honda 1000 RR eller Gixxern K8.

Okej :) bra o veta!


Äh bara o åka, tänkt inte på milen så mycket!
Om du köper hondan så kolla så alla fel som den har är åter gärdade! för den drar tydligen mycket olja samt en massa andra fel.

Mjaa, någon hydraulfirma hade jag väl tänkt men vill inte ha slangarna dragna som original, dvs en lång slang till höger ok och sedan en kortare från höger till vänster ok. Jag vill istället ha två separata slangar från bromspumpen direkt till bägge oken. Har läst någonstans att det skall vara bättre, är säkert bara en marginell skillnad men när man ändå är igång och byter så...



Ventilerna skall inspekteras vid 2400 mil står det i min manual.

/R

Ja men det ska väl inte vara nå problem att fixa två lika långa slangar eller den ena kanske behövs vara 5-10cm längre.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top