Suzuki GSX-R 1000 K3/K4 tråden

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Var du köper billig styrdämpare vet jag inte (...ebay..?) men såg på amerikanska gixxerforumet ett tips om hur man kan styva upp originaldämpare rejält genom att byta olja i den. Suzuki slänger tydligen i blaskig 2w olja i den original och genom att byta ut den mot lite tjockare olja och lufta den riktigt så blir det stor skillnad, jag bytte till 10w och den blev riktigt bra.

Du är säkert ute efter en justerbar dämpare så det kanske inte är något för dig men om man inte har de kraven så kan man få originaldämparen att funka betydligt bättre. Här är länk till tråden där det beskrivs hur man gör och också lite diskussioner om vilken viskositet man skall använda. Kolla längst bak i tråden, där finns en bra bild på hur man gör utan att blaska för mycket med olja.

/R


:tummenupp
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Funkar det att ha gaffel olja i styrdämparen?

Skulle vara guldvärt ifall nån förklarade lite bättre exakt hur man ska göra.
Min engelska är inte så bra :) och är grymt sugen på att testa!

Tror många skulle uppskatta det.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Funkar det att ha gaffel olja i styrdämparen?

Skulle vara guldvärt ifall nån förklarade lite bättre exakt hur man ska göra.
Min engelska är inte så bra :) och är grymt sugen på att testa!

Tror många skulle uppskatta det.

Gaffelolja funkar, jag stoppade i fultemas 10w.

Så här gör du

1 Plocka loss styrdämparen

2 Lossa påfyllnings/luftskruven, en liten insexskruv på själva huset och pumpa ut den gamla oljan

3 Trä på en liten slangstump över luftskuven (c:a 8 mm innerdiameter på slangen) och fyll den med ny olja

4 Lossa på skruven och pumpa dämparen så att oljan sugs in i pumpen och luften bubblar ur. Var beredd att fylla på mer olja i slangen vid behov.

5 Fortsätt tills all luft bubblat ur och dra sedan åt skruven igen innan du tar bort slangen så inte luft kommer in.

6 Montera tillbaka styrdämparen igen. Klart!

Skickar med en bild från gixxerforumet som visar det hela ganska tydligt.

/R
 

Bifogat

  • styrdampare.jpg
    styrdampare.jpg
    29.5 KB · Visningar: 72

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Gaffelolja funkar, jag stoppade i fultemas 10w.

Så här gör du

1 Plocka loss styrdämparen

2 Lossa påfyllnings/luftskruven, en liten insexskruv på själva huset och pumpa ut den gamla oljan

3 Trä på en liten slangstump över luftskuven (c:a 8 mm innerdiameter på slangen) och fyll den med ny olja

4 Lossa på skruven och pumpa dämparen så att oljan sugs in i pumpen och luften bubblar ur. Var beredd att fylla på mer olja i slangen vid behov.

5 Fortsätt tills all luft bubblat ur och dra sedan åt skruven igen innan du tar bort slangen så inte luft kommer in.

6 Montera tillbaka styrdämparen igen. Klart!

Skickar med en bild från gixxerforumet som visar det hela ganska tydligt.

/R

Var så enkelt jag vart rädd att testa det själv innan jag fick det konstaterat. Tack Ryno :)

Gick det bra med frontkåpan? och resten av hojen?
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Var så enkelt jag vart rädd att testa det själv innan jag fick det konstaterat. Tack Ryno :)

Gick det bra med frontkåpan? och resten av hojen?

Det är skitlätt och snabbt gjort. Skall väl tillägga att man kan experimentera med olika viskositet på oljan för att få olika hårdhet i dämparen. 10w som jag använde ger som jag tycker en lagom styv dämpare men det var ju flera i tråden som körde med 20w olja också.

Min hoj är på rull igen så det gick bra :tummenupp Fattas lack nu så det blir nästa pyssel. Höger styrstopp i nedre kronan pajade i vurpan så jag håller på att jaga efter en nedre krona men det är ingen panik, bara en sådan där liten detalj man retar sig på...

/R
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det är skitlätt och snabbt gjort. Skall väl tillägga att man kan experimentera med olika viskositet på oljan för att få olika hårdhet i dämparen. 10w som jag använde ger som jag tycker en lagom styv dämpare men det var ju flera i tråden som körde med 20w olja också.

Min hoj är på rull igen så det gick bra :tummenupp Fattas lack nu så det blir nästa pyssel. Höger styrstopp i nedre kronan pajade i vurpan så jag håller på att jaga efter en nedre krona men det är ingen panik, bara en sådan där liten detalj man retar sig på...

/R


okej skönt att det gick bra. känner du ingen med alu-svets som kan fixa ett snyggt styrstopp åt dig?
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
okej skönt att det gick bra. känner du ingen med alu-svets som kan fixa ett snyggt styrstopp åt dig?

Jo, det går säkert att fixa. Det är bara att jag får för mig att hela kronan fått sig en smäll så den är lite, lite sned... Tycker inte att styrändarna står exakt rakt när jag kör. Inget som märks dock, bara ett litet irritationsmoment.

/R
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
Passagerardyna till gixxerbak!??

Tjena i gixxerträsket! :)
jag behöver lite hjälp,har nämligen en gixxerbak 03-04 på mitt bygge men har ingen passagerardyna utan bara cuts, o söker land och rike runt (även Ebay) efter just en sådan dyna, har även sett att gixxer 600/750 har liknande som 1000 passar den rakt av?? rättare sagt är den exakt likadan?för sådana finns det en del av. skrik gärna till om ni har någon till salu eller vet var man hittar bra o billigt! börjar bli panik ,vankas semester och tjejen springer med piskan och undrar var fan hon ska sitta!! :huvet
tacksam för svar! :hej
 

Bifogat

  • PAINT1.jpg
    PAINT1.jpg
    206.9 KB · Visningar: 68

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Tjena i gixxerträsket! :)
jag behöver lite hjälp,har nämligen en gixxerbak 03-04 på mitt bygge men har ingen passagerardyna utan bara cuts, o söker land och rike runt (även Ebay) efter just en sådan dyna, har även sett att gixxer 600/750 har liknande som 1000 passar den rakt av?? rättare sagt är den exakt likadan?för sådana finns det en del av. skrik gärna till om ni har någon till salu eller vet var man hittar bra o billigt! börjar bli panik ,vankas semester och tjejen springer med piskan och undrar var fan hon ska sitta!! :huvet
tacksam för svar! :hej


Har en men vill inte sälja den. Hittar du ingen så är det bara säga till så kan du låna min för eran semester resa, använder min sällan men bruden vill åka med vissa ggr så jag vill inte göra mig av med den.
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
..., har även sett att gixxer 600/750 har liknande som 1000 passar den rakt av?? rättare sagt är den exakt likadan?för sådana finns det en del av.

Jag hade motsatta problemet, så jag testade plastbiten från kollegans 750 -05, och den passade inte, även om den var förrädiskt lik. Det slutade med att jag beställde en sprillans (samma sak där, vimlade av 600/750 på ebay, men inte 1000).

Passagerardynan till -03 har partno 45300-18G00-6BY.

Jag gillar ditt bygge! :yoparty
 

SvanteMannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Stockholm, Huddinge
Hoj
Duke -08
Hej. Är inne på att skaffa mig en gixxer1000 k1. Finns det nåt speciellt att tänka? Svaga punkter?

hmm. Såg nu att det här var k3/k4 tråden. Finns det ingen k1/k2 tråd?
 
Last edited:

mtk

Lat
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Hade en GSXR 1000 K4
Tjena jag har en GSXR 1000 K4. Det är så att jag har G-pack monterat men är lite sugen på växelindikator, är det något som går att ha tillsammans med g-packen?
Skickar med en bild på pärlan :)
 

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Ort
saltsjöboo
Hoj
nej
Jag hade motsatta problemet, så jag testade plastbiten från kollegans 750 -05, och den passade inte, även om den var förrädiskt lik. Det slutade med att jag beställde en sprillans (samma sak där, vimlade av 600/750 på ebay, men inte 1000).

Passagerardynan till -03 har partno 45300-18G00-6BY.

Jag gillar ditt bygge! :yoparty

alright! men fan va bra då vet jag iallafall! :tummenupp konstigt att det finns så få på nätet till 1000!? kul att du gillar bygget och tack för hjälpen! :krama :)

så hur gick det?

jadu .. blir till att rensöka Ebay eller beställa ny! :huvet finns det någon sajt man kan kolla priser med hjälp av part no?? puss på er alla glada !:banana
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top