SV 1000-tråden

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
PC3 är en förkortning på Powercommander 3 och är en elektronisk burk som möjliggör ommappning på din hoj.

Precis. Rätt inställd eller "mappad" så ser den till att din hoj får optimal
bränsle/luftblandning vid alla varvtal och vid samtliga trottelpositioner.

Effekter: jämnare gång, bättre gasrespons, mer vrid, mer effekt.
Har ja glömt något?

det försvinner olja ur koppen till kopplingen:va är det här vanligt?jag har oxå köpt nya blinkers som jag inte har monterat än,jag har hört att det är problem när dom är typ lys diod.är det riktigt?

Jag har åtminstone inte haft de problemet.

När du monterar blinkers med lysdioder måste du ha ett effektmotstånd
(parallellkopplat har jag för mig :va ) annars blinkar de för snabbt.

Finns på elfa.se men du måste veta vilken motstånd du ska ha!
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
det försvinner olja ur koppen till kopplingen:va är det här vanligt?jag har oxå köpt nya blinkers som jag inte har monterat än,jag har hört att det är problem när dom är typ lys diod.är det riktigt?

Jag har samma fenomen på min TLR. Kolla att det är rent nere vid kopplingscylindern nere vid drevet.
Det blir ordentligt skitigt där nere, och lite skit in vid kolven och det läcker.

Dessutom, om du har helt rent kan du se om den läcker. :tummenupp



diodblinkers behöver effektmotstånd ~20W för att blinka i rätt fart.
Men, det funkar att bara montera dem, de blinkar bara som saaatan :hihi
Och det går inte besiktiga med blinkers som blinkar för snabbt. Finns ett intervall som blinkers får hålla, och diodblinkers utan motstånd är för snabba. :)

Det ska vara effektmotstånd, inte vanligt skräp. :tummenupp
Jag har sådana på min hoj. ca 20 Watts effekt ska de ta upp om du har dioder.
Köpte mina hos Bröderna Nilsson i Helsingborg. Kostade väll runt 50 kr för 4, eller nått - kommer inte ihåg...

:hej
 

Jamt

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Östersund
Hoj
Suzuki SV1000 S
Jag har samma fenomen på min TLR. Kolla att det är rent nere vid kopplingscylindern nere vid drevet.
Det blir ordentligt skitigt där nere, och lite skit in vid kolven och det läcker.

Dessutom, om du har helt rent kan du se om den läcker. :tummenupp



diodblinkers behöver effektmotstånd ~20W för att blinka i rätt fart.
Men, det funkar att bara montera dem, de blinkar bara som saaatan :hihi
Och det går inte besiktiga med blinkers som blinkar för snabbt. Finns ett intervall som blinkers får hålla, och diodblinkers utan motstånd är för snabba. :)

Det ska vara effektmotstånd, inte vanligt skräp. :tummenupp
Jag har sådana på min hoj. ca 20 Watts effekt ska de ta upp om du har dioder.
Köpte mina hos Bröderna Nilsson i Helsingborg. Kostade väll runt 50 kr för 4, eller nått - kommer inte ihåg...

:hej
tack för tippsen jag skall kolla det haä med kopplingen och effekt motstånden
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
diodblinkers behöver effektmotstånd ~20W för att blinka i rätt fart.

Japp, men det är motståndet (ohm) som avgör blinkfrekvensen,
inte effekttåligheten (watt).

Tillverkaren/leverantören bör kunna bistå med uppgifter om vad
som behövs för att det ska bli bra :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
På effektmotstånden står enbart Effekten angiven. På mina i alla fall, och det är 20 Watt.
Resten är ju bara att räkna ut via U=R*I och P= U * I

12 Volt
20 Watt
R = U^2/P ==> R ~7 Ohm

Men, igentligen ointressant då Effektmotsånd anges med Watt och inte Ohm, men Ohmen ska ligga mellan 5-10 Ohm för att man ska få "rätt" blink på dem. :)


:hej
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
tack för tippsen jag skall kolla det haä med kopplingen och effekt motstånden

Kom att tänka på en sak.

Jag har bara 2 motstånd. Parallellkopplade som Jimsan sa tidigare.

Jag börjar bli osäker nu på om det står Ohm på motstånden och att jag räknade på det i affären, eller om det stog Watt :va

I alla fall,
P=U^2/R (144/ xx Ohm) Ta med lapp till affären och räkna. 5 Ohm ~28 Watt och 10 Ohm ~14 Watt
Min blinkar lite långsamt tycker jag och hade nog inte varit fel med lite högre intensitet. Jag besiktigade med dem så de är lagliga. men lagom snabbt blink get ju bäst synlighet.

Så om du står i valet mellan 10 och 5 Ohm, hade jag valt 10 Ohm. (eller gör jag en tanke vurpa nu)

En sak till, effektmotstånden ska vara avsedda för 12 volt, inte för 220 eller 360 volt.
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
På effektmotstånden står enbart Effekten angiven. På mina i alla fall, och det är 20 Watt.
Resten är ju bara att räkna ut via U=R*I och P= U * I

12 Volt
20 Watt
R = U^2/P ==> R ~7 Ohm

Men, igentligen ointressant då Effektmotsånd anges med Watt och inte Ohm, men Ohmen ska ligga mellan 5-10 Ohm för att man ska få "rätt" blink på dem. :)


:hej

Du har så rätt man kan ha, jag tänkte att watten angav effekttålighet
inte effektförbrukning, därav missförståndet! :)
 

Pont

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
sv1000s
Krashpuckar

Tips emmottages tacksamt gällande krashpuckar till sv1000s. Var köpa? Pris? Erfarenheter? Jag vill ha ett par bra (och naturligtvis billiga :rolleyes: ). Har fått för mej att det borde vara en bit kaka att montera ett par, right?
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Tips emmottages tacksamt gällande krashpuckar till sv1000s. Var köpa? Pris? Erfarenheter? Jag vill ha ett par bra (och naturligtvis billiga :rolleyes: ). Har fått för mej att det borde vara en bit kaka att montera ett par, right?

Ebay

http://motors.search.ebay.com/sv1000-frame-sliders_Motorcycle-Parts_W0QQcatrefZC6QQcoactionZcompareQQcoentrypageZsearchQQcopagenumZ1QQfcclZ1QQfclZ3QQfromZR10QQfrppZ50QQfsooZ1QQfsopZ3QQftrtZ1QQftrvZ1QQsabfmtsZ1QQsacatZ10063QQsaobfmtsZinsifQQsaprchiZQQsaprcloZQQsbrsrtZd
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:gnissla Va fan, tråden var nere på sidan 14...

Skärpning gubbs... :blah
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
HEJ,

Angående effekt, resistans, spänning och ström. Ett motstånd har EN viss specifik resistans och beroende tillämpning, en angiven effekttålighet. De som har skrivit annat har troligtvis ej någon riktig kunskap om ämnet!

Är det någon här som har köpt NGC krasch kåpor?

Jag är dessutom sugen på att köpa "kolfiberljuddämpare från USA" för det ringa priset av 3000 SEK inklusive moms och tull. Skall jag känna mig blåst(har precist blivit skimmad på mitt VISA, så jag är van)?
 

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
linköping
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Har hittat en hyffsat billig helkåpa till Sv men den är till sv 1000. Passar den endå till Sv 650? nån som vet:D
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Är det någon som jag som har importerat en hastigetsmätare?
Jag har lyckats att omvandla miles till kilometer. Dock vet jag inte hur man får skiten att visa celsius istället för farenheit.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Varning för fulmeck...

kolla in det här:D Inte min hoj men kul med turbo iaf
 

Bifogat

  • home-made_charge_plate.jpg
    home-made_charge_plate.jpg
    45.8 KB · Visningar: 546
  • down_pipe.jpg
    down_pipe.jpg
    50.3 KB · Visningar: 540
  • front_y_exhaust.jpg
    front_y_exhaust.jpg
    46 KB · Visningar: 542
  • front_view.jpg
    front_view.jpg
    46.9 KB · Visningar: 529
  • left_side.jpg
    left_side.jpg
    34.5 KB · Visningar: 516

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Använder han orginal luftburk som plenum :confused:

Jag satt också och tittade på det en låååång stund. Men komfram till att,
1 han vet inte vad han gör,
2. han vet precis vad han gör och att använda orginalburken som plenum gör att han får skitkass effekt ur turbon, men å andra sidan så kommer han inte att skjuta vevstaken till andra sidan månen :hihi

:hej
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag satt också och tittade på det en låååång stund. Men komfram till att,
1 han vet inte vad han gör,
2. han vet precis vad han gör och att använda orginalburken som plenum gör att han får skitkass effekt ur turbon, men å andra sidan så kommer han inte att skjuta vevstaken till andra sidan månen :hihi

:hej

1. jag tror att du har rätt på sätt och vis :)
2. han har tänkt plocka ur 200hk ur den :D eller kanske minst 160hk iaf :ajjabajja

han tänker ladda ett par hekton skulle jag gissa, med orginalburken kommer han nog inte längre än så innan den flyger i bitar...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top