flierman skrev:
2048442 Nu när vi ändå är lite inne på Olja skulle jag vilja be om råd, jag har haft problem med att min SV "Tickar" sedan den föregående servicen. Detta gör att jag misstänker att de fyllde på med en lite väl tunn olja som kan orsaka "tickningen". Kan jag ha rätt att trycket blir för dåligt då och det kan ticka då den inte gjorde detta innan servicen.
Jag ska köpa ny olja idag och byta under påsken så ville ha råd om vilken så jag kan få bort "Tickningrna"
Tack på förhand från en olje-rookie.
Att den tickar lite när den är kall är ok, (då är ventilspelet som störst). Men det ska avta när den blir varm då ventilspelet blir mindre.
Verkstaden kan inte ha hällt på för tunn olja, då är det vevlagerknack du hör.
Trycket beror inte på oljan, i princip, eller jo har du slitna lager kan du behålla oljetrycker med tjock olja, men då har du större förluster. Det är inte oljetrycket som håller uppe lagret, glidlagret alltså (en intern tryckfördelning i lagret). Behöver du hälla på tjockare olja så har du dåliga lager, vevlager och ev ramlager. Att oljefiltret skulle vara boven, är inte heller troligt. Blir det skitigt så ska bara oljan gå förbi, genom överströmningsventilen.
Men det låter konstigt eftersom du la märke till det efter service.
Detta var kanske inte till någon hjälp, men jag hade nog kollat ventilspelet. Är himla enkelt att göra det själv. Behöver du tips så hojta!
polispolis skrev:
2048945 vad kostar ett slipon i runda svängar?
Ett GPR halvsystem (så att du kan behålla det gamla för besiktning) går på ca 4000. Himla mycket för ett avgassystem, men när du hör ljudet och får ståpäls är det varenda öre!!!!!