SV-Tråden!

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
finnishmagicsta skrev:
2046352 Skall göra servicen själv o håller på att kolla upp olja o filter. Vad använder ni för grejor. Manfreds motor har mc helg o rear ut GPS olja, 4 l/ 299kr. Ngn som vet ngt om oljan o vad rekommenderar ni. De vill ha 140 kr för ett oljefilter, vet att man kan best. för 70 kr men då tillkommer ju frakt. Vad betalar ni för detta från mc handlare?
jag kör på helsyntet silicone eller vad det heter.. å filter haj jag för mig att jag gav mella 70 å 90 kr för.

Edit: Var ute och körde en lite runda idag... några + grader ute (vet ej hur många) och bar asfalt... gick fin fint..!!! blev ca 40 minuters sväng.!!
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
finnishmagicsta skrev:
2046352 Skall göra servicen själv o håller på att kolla upp olja o filter. Vad använder ni för grejor. Manfreds motor har mc helg o rear ut GPS olja, 4 l/ 299kr. Ngn som vet ngt om oljan o vad rekommenderar ni. De vill ha 140 kr för ett oljefilter, vet att man kan best. för 70 kr men då tillkommer ju frakt. Vad betalar ni för detta från mc handlare?

Castrol GPS är en delsynt olja som kommer funka alldeles utmärkt i
din SV och 299:-/4 lit är ett helt ok pris.

Originalfiltret är ju lite dyrt men det kanske är lättare att köpa det över disk
än att hålla på att beställa o krångla?
 

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Nypan83 skrev:
2045533 Vad är det för blinkers relä på SV:n??? bild eller bra beskrivning efterlyses...

Ska införskaffa ett lastoberoende men vet inte vad som passar...

Får jag fråga om du ska skaffa det pga diodblinkers/miniblinkers? Jag är nämligen ute efter samma sak. Det finns motstånd man kan använda men jag tycker det verkar mycket smidigare att bara byta reläet.

Måste man isf klippa och löda om kablarna till orginalreläet? Eller är det plug 'n play som gäller? :va

Mvh
Bobby
 

TLrolle

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Landsbro i Småland
Hoj
SV650s-00 TL1000s-00
finnishmagicsta skrev:
2046352 Skall göra servicen själv o håller på att kolla upp olja o filter. Vad använder ni för grejor. Manfreds motor har mc helg o rear ut GPS olja, 4 l/ 299kr. Ngn som vet ngt om oljan o vad rekommenderar ni. De vill ha 140 kr för ett oljefilter, vet att man kan best. för 70 kr men då tillkommer ju frakt. Vad betalar ni för detta från mc handlare?


Kör själv på Castrol GPS.. Jag har kört på den sen jag köpte hojen med 900 mil på mätaren..Nu har den snart gått 5000 mil å den låter bra än,så oljan är nog ok... :)
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Panajo skrev:
2047611 Får jag fråga om du ska skaffa det pga diodblinkers/miniblinkers? Jag är nämligen ute efter samma sak. Det finns motstånd man kan använda men jag tycker det verkar mycket smidigare att bara byta reläet.

Måste man isf klippa och löda om kablarna till orginalreläet? Eller är det plug 'n play som gäller? :va

Mvh
Bobby

Jo visst är det blinkers som det handlar om... eftersom jag bytt alla tycker jag att jag lika gärna kan byta relä. Har inte tillgång till cykeln men det är nog inte mycket arbete jämnfört med att fixa motstånd.

Om jag hinner kolla i helgen så kan jag säga vad jag fick göra samt vad det kostade.

Posör info: Eloxerade kåpglasskruvar samt tankskruvar monteras imorgon...
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Nu när vi ändå är lite inne på Olja skulle jag vilja be om råd, jag har haft problem med att min SV "Tickar" sedan den föregående servicen. Detta gör att jag misstänker att de fyllde på med en lite väl tunn olja som kan orsaka "tickningen". Kan jag ha rätt att trycket blir för dåligt då och det kan ticka då den inte gjorde detta innan servicen.

Jag ska köpa ny olja idag och byta under påsken så ville ha råd om vilken så jag kan få bort "Tickningrna"

Tack på förhand från en olje-rookie. :va
 

TLrolle

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Landsbro i Småland
Hoj
SV650s-00 TL1000s-00
flierman skrev:
2048442 Nu när vi ändå är lite inne på Olja skulle jag vilja be om råd, jag har haft problem med att min SV "Tickar"

Tack på förhand från en olje-rookie :va


Hej..Lite konstigt att det började ticka efter service :va
Du kan ju alltid fråga verkstaden vad dom hällde i för olja.Dom flesta kör väl på 10-40w av olika fabrikat..Det låter ju alltid lite om motorn även min tickar lite svagt.Det tror jag inte är nån fara.Vilken milservice var det du gjorde?Har dom varit och justerat ventilspelet???
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
flierman skrev:
2048442 Nu när vi ändå är lite inne på Olja skulle jag vilja be om råd, jag har haft problem med att min SV "Tickar" sedan den föregående servicen. Detta gör att jag misstänker att de fyllde på med en lite väl tunn olja som kan orsaka "tickningen". Kan jag ha rätt att trycket blir för dåligt då och det kan ticka då den inte gjorde detta innan servicen.

Jag ska köpa ny olja idag och byta under påsken så ville ha råd om vilken så jag kan få bort "Tickningrna"

Tack på förhand från en olje-rookie. :va

Min erfarenhet säger att det snarare är filtret som kanske är dåligt om dom nu överhuvudtaget bytte det. I min servicebok står det att filtret bara skall bytas varannan gång. Det bildas avlagringar kring ventilerna som gör att det tickar. Köp ett originalfilter och varva ur hojen lite på växlarna så ska du se att det försvinner. Det gjorde jag efter att dom hade rått mig till att göra så på en verkstad som jag var på.

Mvh Kristoffer.

polispolis skrev:
2048725 Vad är ett rimligt pris på denn cykel?
Vad innebär en 1200-mil service, pris?
http://www.blocket.se/vi/7709708.htm?ca=21_s

Priset kan jag inte säga nåt om eftersom jag inte har sett cykeln men en 1200-mila service går nog på 2500-3000 för dom byter tändstiften då. Ring nån verkstad och kolla vad det kostar innan du lägger ett bud på hans cykel. Tänk på att kostnaden av ett slipon tillkommer för det kommer du att vilja ha. Lycka till!

Mvh Kristoffer.
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
polispolis skrev:
2048725 Vad är ett rimligt pris på denn cykel?
Vad innebär en 1200-mil service, pris?
http://www.blocket.se/vi/7709708.htm?ca=21_s

Jag betalade 31 tusen för en 01 som gått 750 mil i förra veckan. Då fick jag med skinnställ, hjälm o lås. Detta var också i växjö. Fast det var helt sjukt bra pris enligt mig. Listpris ligger på 37 tusen o man brukar säga att man drar av 10 % om det är privat. Skulle inte betala ett överpris iaf utan va lite kylig o vänta in en bra hoj med rätt pris.
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
polispolis skrev:
2048945 vad kostar ett slipon i runda svängar?

Köper man ett ART från www.checkray.se så kommer man undan billigt och jag tycker att det blir ett mycket härligt dovt ljud.

Det råder däremot delade meningar ang kvaliteten på ART som du kan läsa dig till här på forumet.

Jag gav strax under 2000 för mitt. Ett runt slipon i rostfritt.

2fast4hjo skrev:
2048963 Gått 1300 mil men inte gjort 1200 mil service :gnissla

Det spelar ingen roll på 100 mil när ändå inte garantin gäller längre. Det är ju bara rekommenderade intervaller. Läser man handboken så står det till exempel att man byter oljefilter vid 100 mil sen byter man det inte igen föränn vid 1800 mil. DET om någonting är det man borde byta varje gång.
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Det var min 1800-mil service så ingen ventiljustering, den har gått 1900 nu så 500 mil kvar till justering. Däremot tror jg inte filtret är bytt på rätt länge så kanske kan det motverka "tickandet".

Ska köpa ett filter också nu och byta det i Påsk så kanske det löser sig, ska köpa en bra olja också. Tack för tipsen!
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
flierman skrev:
2048973 Det var min 1800-mil service så ingen ventiljustering, den har gått 1900 nu så 500 mil kvar till justering. Däremot tror jg inte filtret är bytt på rätt länge så kanske kan det motverka "tickandet".

Ska köpa ett filter också nu och byta det i Påsk så kanske det löser sig, ska köpa en bra olja också. Tack för tipsen!

Låter som en bra investering. Mitt råd är att byta filtret vid varje service och hellre köpa en billig helsyntetolja än en lite dyrare halvsyntetisk olja för man vet aldrig hur mycket syntet det är i en halvsyntetisk olja. Rent teoretiskt skulle det kunna vara en matsked i ett helt fat med olja :fakta
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
flierman skrev:
2048442 Nu när vi ändå är lite inne på Olja skulle jag vilja be om råd, jag har haft problem med att min SV "Tickar" sedan den föregående servicen. Detta gör att jag misstänker att de fyllde på med en lite väl tunn olja som kan orsaka "tickningen". Kan jag ha rätt att trycket blir för dåligt då och det kan ticka då den inte gjorde detta innan servicen.

Jag ska köpa ny olja idag och byta under påsken så ville ha råd om vilken så jag kan få bort "Tickningrna"

Tack på förhand från en olje-rookie. :va

Att den tickar lite när den är kall är ok, (då är ventilspelet som störst). Men det ska avta när den blir varm då ventilspelet blir mindre.

Verkstaden kan inte ha hällt på för tunn olja, då är det vevlagerknack du hör.
Trycket beror inte på oljan, i princip, eller jo har du slitna lager kan du behålla oljetrycker med tjock olja, men då har du större förluster. Det är inte oljetrycket som håller uppe lagret, glidlagret alltså (en intern tryckfördelning i lagret). Behöver du hälla på tjockare olja så har du dåliga lager, vevlager och ev ramlager. Att oljefiltret skulle vara boven, är inte heller troligt. Blir det skitigt så ska bara oljan gå förbi, genom överströmningsventilen.

Men det låter konstigt eftersom du la märke till det efter service.

Detta var kanske inte till någon hjälp, men jag hade nog kollat ventilspelet. Är himla enkelt att göra det själv. Behöver du tips så hojta!
:)

polispolis skrev:
2048945 vad kostar ett slipon i runda svängar?

Ett GPR halvsystem (så att du kan behålla det gamla för besiktning) går på ca 4000. Himla mycket för ett avgassystem, men när du hör ljudet och får ståpäls är det varenda öre!!!!! :hihi
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
Mr. Kongo skrev:
2051583 Kan jag hälla i Castrol GP med gott samvete? det är väl nån mineralolja eller?

Det kan du nog göra! Eftersom jag sitter med en tråkig FEM kurs så surfar jag hellre och råkade gå in på castrol sida, och de rekommenderade GPS eller alternativt GP. Det står inte men det är högst troligen en delsyntet, men den uppfyller alla krav SAE, API mm så det funkar nog hur bra som helst!
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Mr. Kongo skrev:
2051583 Kan jag hälla i Castrol GP med gott samvete? det är väl nån mineralolja eller?

Du kan väl göra det men det är inget jag skulle göra. Bara för att det står Castrol på flaskan betyder det inte att den oljan är bättre än den som det står Biltema på. Köp hellre en billig helsyntetisk olja.
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Mr. Kongo skrev:
2051583 Kan jag hälla i Castrol GP med gott samvete? det är väl nån mineralolja eller?

Visst kan du det.
Castrols benämningar är
GP=mineral
GPS=delsynt
R4=helsynt
Byt filter oxå när du ändå håller på.
 

Mr. Kongo

Medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
ZX6R -05, YZ450F -08, HVA TE250 -08
Krills skrev:
2051892 Du kan väl göra det men det är inget jag skulle göra. Bara för att det står Castrol på flaskan betyder det inte att den oljan är bättre än den som det står Biltema på. Köp hellre en billig helsyntetisk olja.

Visst hade jag det om jag hade behöft betala... Självklart byttes oljefiltret å självklart tappade jag oljepluggen i spilloljedunken :D :D

Samtliga ventiler låg en bit över nedre tolerans så jag klarar mig denna sommar :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top