Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Exakt vad är det som gör att ni inte genomför alla era evenemang under ett förbund då?

Glenn har väl kommit med förklaringen på det?

Sen är det så att när en klubb/företag/förening ska införlivas i ett förbund, så trillar hela byråkratin igång. Du som företagare blir tvungen att anpassa dig till gamla och stela organisationer, med tvivelaktig styrning och politiskt dravel.
Men men, vi kan ju rada upp lyckade satsningar och beslut av våra förbund..
Det enda Svemo lyckats med de senaste åren är speedwayen.. Resten skiter man i, trots att det ändå jobbas hårt nerifrån för att få hjälp med det som krävs..

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Nu måste jag sova lite.

Tack alla för en givande diskussion på en saklig nivå.
Kikar in imorgon med nya argument för försöka vinna över några vilsna själar till "The Dark Side of the force".

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
jag förstår inte hur den här regeln kan klara av att hållas inom 66 andra förbund i sverige men inte inom motorsporten, Glenn Ocklund tar upp här t.ex att detta arrangemang kommer vara ett av två för t.ex en viss diciplin inom skoter, har jag förstått det rätt då? då skulle jag personligen hellre åka på detta evenemang om det är bra arrangerat änn svemos som protest och det gör ju att det kanske blir möjlighet för en privat arrangör,. jag gör ett val.

Men då förstår jag ju om denna privata arrangör inte kanske har samma möjlighet till resurser inom utbildning av funktionärer osv t.ex som en större organisation har men allt runtomkring fungerar mycket bättre? Ja man gör prioriteringar.

Men det som krockar är att det är så brett på hur många sätt man kan tävla med en snöskoter och en motorcykel, skulle jag vilja ändra något skulle jag vilja se klarare regler vilka grenar som SVEMO står för och vilka GRENAR man kan utöva med svemo licens och övriga ska inte påverka licensen om man ställer upp på då det inte verkar som svemo arrangerar någon motsvarighet till detta evenemang. I stället för i dag skriva att licensen gäller alla tävlingar inom snöskoter och motorcykeltävling.

Hur menar du att man har ett val annat än att va med i svemo om man vill syssla med mc motorsport i sverige?
Man blir ju av med sin licens om man kör på en konkurrents arrangemang, hur kan det va bra?

Snälla förklara så jag förstår vad du menar, som det är nu tycker jag du verkar heltokig... Men det finns ju mycket galenskap i världen, Caroline a ugglas höll ju på att vinna melodifestivalen
Det val du har är t.ex detta evenemang men kallar du det inte mc motorsport så har jag inte så stor koll finns säkert en hel del street race liknande du kan vara med på, onsdagsbus kanske på mittsverigebanan (lades ner i år tyvärr) finns säkert några som du kan samla ihop hyra en bana o anordna en tävling, men vill du dra nytta av svemos kompetens så har dom stadgar för deras överlevnad (verkar som många tror det kommer bli deras undergång det ska jag inte uttala mig om)

Svemo har ju kompetens med licens utbildning, funktionärsutbildning och det finns väll besiktigare att tillgå genom svemo, de kommer ju direkt från förbundet och ska ju användas vid förbundets tävlingar, en stor organisation har sina fördelar medans vissa gillar mindre arrangörers arrangemang också det är väll en smaksak.

Förresten tyckte själv rätt låt vann, skönt att inte uglas tog de ^^

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Glenn Ocklund tar upp här t.ex att detta arrangemang kommer vara ett av två för t.ex en viss diciplin inom skoter, har jag förstått det rätt då? då skulle jag personligen hellre åka på detta evenemang om det är bra arrangerat änn svemos som protest och det gör ju att det kanske blir möjlighet för en privat arrangör,. jag gör ett val.[/SIZE]

Jag undrar vad det var för variant på snöskoteråkning, dragracing över 407m ståendes baklänges på veteranskoter med turbo?

Häromkring har det varit tätt mellan skotertävlingarna i år.

Men skulle jag nu vilja tävla i grenen veteranskoterdragracingbaklänges-turboklassen, och det skulle vara arrangerat 50/50 så skulle jag ju måsta göra ett val.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Nu måste jag sova lite.

Tack alla för en givande diskussion på en saklig nivå.
Kikar in imorgon med nya argument för försöka vinna över några vilsna själar till "The Dark Side of the force".
Varför har de något emot att man deltar i en organiserad tävling där försäkringar och en laglig tävling förekommer, kan förstå om man skulle dra in licens vid illegal tävling.
SVEMO beter sig ju som bla Metall gör, mer eller mindre tvingar folk att vara med. Dock tappar de nya medlemmar på detta då inte många vill vara "tvingade"

Jag gör ett val.

Men då förstår jag ju om denna privata arrangör inte kanske har samma möjlighet till resurser inom utbildning av funktionärer osv t.ex som en större organisation har men allt runtomkring fungerar mycket bättre? Ja man gör prioriteringar.

Men det som krockar är att det är så brett på hur många sätt man kan tävla med en snöskoter och en motorcykel, skulle jag vilja ändra något skulle jag vilja se klarare regler vilka grenar som SVEMO står för och vilka GRENAR man kan utöva med svemo licens och övriga ska inte påverka licensen om man ställer upp på då det inte verkar som svemo arrangerar någon motsvarighet till detta evenemang. I stället för i dag skriva att licensen gäller alla tävlingar inom snöskoter och motorcykeltävling.

Det val du har är t.ex detta evenemang men kallar du det inte mc motorsport så har jag inte så stor koll finns säkert en hel del street race liknande du kan vara med på, onsdagsbus kanske på mittsverigebanan (lades ner i år tyvärr) finns säkert några som du kan samla ihop hyra en bana o anordna en tävling, men vill du dra nytta av svemos kompetens så har dom stadgar för deras överlevnad (verkar som många tror det kommer bli deras undergång det ska jag inte uttala mig om)

Svemo har ju kompetens med licens utbildning, funktionärsutbildning och det finns väll besiktigare att tillgå genom svemo, de kommer ju direkt från förbundet och ska ju användas vid förbundets tävlingar, en stor organisation har sina fördelar medans vissa gillar mindre arrangörers arrangemang också det är väll en smaksak.

Förresten tyckte själv rätt låt vann, skönt att inte uglas tog de ^^

Varför kan man inte både ha MasterCard och Visa?

Stora förbund har stora svarta hål i sina fickor, där ingen bryr sig om pengar.

Känner du besiktningsgubben så kommer du ingenom med nästan vad som.

De som utövar sin gren ska väl kunna ha möjligheten att utöva den om en möjlighet dyker upp, vem som står bakom den borde inte ha någon betydelse.

Last edited:

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Sm i DR är bara en i Korpilombolo enl www.Myggan.se eller har jag fått fel info? Skoter cross är ju många
Jag undrar vad det var för variant på snöskoteråkning, dragracing över 407m ståendes baklänges på veteranskoter med turbo?

Häromkring har det varit tätt mellan skotertävlingarna i år.

Men skulle jag nu vilja tävla i grenen veteranskoterdragracingbaklänges-turboklassen, och det skulle vara arrangerat 50/50 så skulle jag ju måsta göra ett val.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Råkade faktiskt prata med Fredrik Skoghag (han som startade SMA) igår apropå en ide jag har. Frågade om det var någon som blivit av med sin bil-licens för att de kört tex långlopp (SLC) som försäkras via SMA. Svaret var nej. Detta får ju mig att tro att det är tomma hot som SVEMO kommer med här. Den dom (fån konkurrensverket var det väl) som ska komma om någon månad kommer ju att bli riktigt intressant. I lagen står att motorsportevenemang SKA vara försäkrade och så länge man gör det har jag svårt att se hur SVEMO ska kunna gå in och rycka någons licens....

men konstigare saker har väl hänt iofs!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Inom SBF har det mest varit rykten inom att licensen kan ryka. Svemo slår på trumman och hotar med indragen licens om man ställer upp i något som inte är sanktionerat av Svemo..

Edit: Grejen är att det här är inte bara Svemo och SBF, det är en regel som verkar ha runnit ut i nästan alla idrottsförbund. Som en Isdansare som blev av med licensen för att han/hon var med i det där "Stjärnor på is" i tv..

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Taget från en tidigare tråd:
Som arrangör så vill jag förtydliga vissa saker. Har jobbat drygt 5 år med mc tävlingar, för dom som känner mig i sporten så behövs ingen presentation. Har och kommer alltid att köra min linje rakt fram väjer aldrig för något eller någon med måttot bra motorsport, säker för förarna kul för publiken och viktigast barn och ungdoms sattsning för framtiden, det är dom som skall ut i EU och reps Sverige.
En provtävlingen i Åkersberga för Indoor gjordes med Svemo och Martin Holm med bra resultat april -08, Svemo lovade då att hjälpa mig att komp befintlig regelbok tex HIE is bana med Indoor. En mycket enkel sak, har gjort skrivelse till Förbundet om bla detta och efter ca 8 mån får jag svaret att ingen regel är klar och jag får med Sellqvist och Holm ta fram en regelbok själv dvs några veckor före 3 mars.
Då infinner sig paniken och frustrationen, kontaktar SMA för att ev få hjälp med att försäkra upp publiken, funktionererna och framför allt förarna. Detta ledde till en kontrakt och Polis tillstånd enl fappen söktes. Tillstånds enheten besiktigade banan och jag fick mycket bra beröm för säkerheten. För jag lär aldrig få till denna lösning mitt i Norrtälje 2 ggr i livet så nu måste detta ske.

Det som sedan händer är att Svemo kontaktar mig 3 dagar före tävling/Is Show med krav och hot, efter att jobbat gratis i 5 år under Svemo flaggan så kännde jag att dom har hotat fel person. Jag har fått fram så många nya förare i Sverige och produserat bra med pengar till förbundet.

Denna gång så hotade dom fel person och jag gör som alltid kör över alla som är i vägen för motorsportens utveckling, summa av detta att Svemo nu är under utredning av KKV.
Jag tycker Svemo är bra på många vis kanske bäst på cross och enduro men inte så bra på udda grenar som motard, isbana, backe, gräsbana och quad, sidvagn. Att Svemo hotade bort nästan hela startfälltet dagen före det är ett så stort övergrepp som saknar motstycke. Dessa 3 personer som jobbade heltid i detta skulle på mindre än en dag hjälp mig med en lösning i boken, skönt att licens pengarna går till något i alla fall.

Det som måste ske är att utreda hurvida Svemo kan enl dom själva äga all mc sport i Sverige, vilket jag hävdar är helt orimligt.
Tror det kan komma något bra ur detta ändå, Svemo kanske är villiga att sätta sig ner och diskutera en lösning eller så kommer SMA ta över alla liknande event. För mig gäller bara en sak motorsport mitt i städer med udda upplägg det skapar bra PR för alla oavsett flaggan.
Kan bara råda alla att gå in i sin lokala klubb och jobba gratis med att få fram mera tävlingar det gynnar alla. Frågor besvaras på 0705-610 500

Glenn Ocklund
www.Indooriceracing.se
www.Landracing.se
www.Fyrhjulingsforeningen.se
www.quadshopen.se
www.MKRimo.se

Det har klagats tidigare, fast inte på att den finns utan på att den inte efterlevs.......

Exakt vad är det som gör att ni inte genomför alla era evenemang under ett förbund då?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sm i DR är bara en i Korpilombolo enl www.Myggan.se eller har jag fått fel info? Skoter cross är ju många

Hur många Sm i DR behövs det då?

Här har det körts massor med skotercross, veteranskotercross, backtävlingar och vete fan om det inte körs dragracing också...

Och det har inte ens jag som är totalt ointresserad av skoter lyckats undgå.

Men som sagt kör ni hälften av tävlingarna så är det ju bara för dom aktiva att välja vilken halva dom vill köra, problemet borta!

(EDIT) Lycka till med din personliga vendetta mot SVEMO

Glenn Ocklund

Motorsport utvecklare
Gick med
18 Oct 2004
Hoj
raptor/Ducati 748 quad
Möjligt att det körts någon DR som inte har SM, hur som så enligt min menig skall förarna åka alla tävlingar oavsett status och arrangör så länge dom har hög säkerhet. Vi måste hålla alla arrangörer vid liv finns ju inte så många kvar snart i Sverige.
Hur många Sm i DR behövs det då?

Här har det körts massor med skotercross, veteranskotercross, backtävlingar och vete fan om det inte körs dragracing också...

Och det har inte ens jag som är totalt ointresserad av skoter lyckats undgå.

Men som sagt kör ni hälften av tävlingarna så är det ju bara för dom aktiva att välja vilken halva dom vill köra, problemet borta!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Antar och förstår att det längre inte är värt att åka upp och ner för att se detta, blir troligen som Norrtälje. De seriösa åkarna backar ur..
Trist!
Gillade tanken och evenemaget.
Det är fortfarande värt att åka och kika på.
Tillräckligt många icke Svemo människor som är anmälda.
Dessutom så är ju Speedweekend ett arrangemang av helt annan kaliber, med en massa intressant bilar (vågar man nämna att man gillar bilar här på SH..?)

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Det är fortfarande värt att åka och kika på.
Tillräckligt många icke Svemo människor som är anmälda.
Dessutom så är ju Speedweekend ett arrangemang av helt annan kaliber, med en massa intressant bilar (vågar man nämna att man gillar bilar här på SH..?)

:D Ja det vågar man nämna här också. Det är samma med mig, åker kul hoj, men det är minst lika ballt med tjutande Turbo 4:eek:r, elle kompressorvinande 8:eek:r.
Ja, det blir troligen upp och ner iaf, men då hoppas man självklart att det är bra folk och balla bilar, scotrar och hojar på plats.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Risken för och bestraffningen är nog betydligt lindrigare än straffet att skada sej oförsäkrad :huvet

Ser att du inte är så insatt i frågan.
Kan berätta att "Swemos försäkring" inte täcker mycket... om jag förstått det hela rätt så betalar den systern som sätter på dig plåstret o sen e du på egna ben..
Därför Är det allmänt känt att man som rr förare ska ha extra försäkring för sig själv....

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ser att du inte är så insatt i frågan.
Kan berätta att "Swemos försäkring" inte täcker mycket... om jag förstått det hela rätt så betalar den systern som sätter på dig plåstret o sen e du på egna ben..
Därför Är det allmänt känt att man som rr förare ska ha extra försäkring för sig själv....

Kanske inte är så insatt själv heller när du inte kan stava till Svemo?

Oavsett hur mycket försäkringen täcker så kommer en del vilja ha mer skydd eftersom personförsäkringar får kompletteras till skillnad från sakförsäkringar. Det viktiga i sammanhanget är dock att alla får en basförsäkring, det är inte helt lätt att teckna en privat försäkring nämligen eftersom detta räknas som extremsport. Det är nästan bara via jobbets kollektivförsäkring man kan få en.

Detta har väl dessutom inte med saken att göra. Svemo förtydligar väl bara för de allra mest korkade att deras försäkring inte gäller om man inte kör hos dem sanktionerade arrangemang. Självklart för de som haft hjälmen på sig.

Det intressanta är huruvida lojalitetsregeln är laglig eller inte.

Stromma

Medlem
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Yamaha1400(900hp)Suzuki TL1000R
Jag tycker att alla som skriver på andra forum än Sporthoj,ska förbjudas att posta här igen!!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skriver man på Bike.se eller på Svemos forum skall man permbannas direkt med hänvisning till Lojalitetsparagrafen här på SH.

:rolleyes:

Nu börjar ni vara inne på rätt spår här :D

Tycker det är ganska konstigt agerat av SVEMO i det här fallet är det ju inte ens en motorcykeltävling utan en arrangerad möjlighet för folk att slå rekord.

Tror aldrig SVEMO stått bakom något arrangemang hastighetsrekord, eller? Men ändå hävdar dom att det är deras område?! :huvet

För mig låter det som att hockeyförbundet skulle hota med att ta licensen av en hockeyspelare som deltar i en bandymatch.

För att dra ett lite bisart exempel.
Antag att jag som har cross och endurolicens deltar för att slå ett världsrekord i 50cc med sidovagn(>51km/h).
Ska då SVEMO plocka min cross och enduro-licens?

Men även om jag bygger en 1000cc streamliner så är det långt ifrån dom disipliner som finns under SVEMO idag och framför allt väldigt långt ifrån både cross och enduro.

Nej, nu har SVEMO verkligen visat att dom varit utan konkurrens alldeles för länge så att dom blivit totalt insnöade.

Last edited:

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Riksidrottsförbundet och dess 68 specialförbund är ideella idrottsföreningar, varken mer eller mindre. Kollar man SVEMOs språkbruk på sin egen hemsida och i sina regler och texter så verkar den biten ha gått helt förbi SVEMOs ledning.

Rätta mig om jag har fel, men mig veterligt har inte SVEMO definierat en straffsats för brott mot NT 3.1. En av personerna i SVEMOs ledning i Norrköping säger klart och tydligt att det där med att man kan bli av med licensen för brott mot NT 3.1 är andras spekulationer, inget som SVEMO står för. (Samma person kunde/ville inte svara på frågan om SVEMO har ensamrätt till all laglig MC-racing i Sverige.)

Paragrafer är viktiga men själv tycker jag att man även måste kika lite uppåt i hierarkin för att få grepp om vad specialförbundens roller egentligen går ut på. Glöm inte att Riksidrottsförbundet jobbar på uppdrag från sveriges riksdag, genom kulturdepartementet. RF fick 1.4 miljarder SEK genom Svenska Spel för 2009. Är det nån här som på fullaste allvar tror att kulturdepartementets uppdrag innefattar att RFs ideella specialförbund ska lägga delar av den budgeten på att agera mot en öppen utveckling av sport/idrott i Sverige och för en monopolställning av respektive specialförbund och dess verksamhetsområde?

Läs gärna RFs egen verksamhetsidé i dokumentet "Vi vill" som finns på http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_164/scope_128/ImageVaultHandler.aspx och fråga er sen om SVEMOs agerande är i enlighet med den öppenhet som RF själva står för.

Jämför gärna med hur Svenska Fiddyföreningen kom att bli till. SVEMOs agerande i den här frågan är helt otidsenlig. SVEMO bildades 1935 och valdes in i RF år 1961. Sverige har för länge sedan släppt den folkhemskultur och märkliga myndighetstro som gällde under SVEMOs glansdagar. Det är hög tid för SVEMO och andra SF att anpassa sig till verkligheten. Ta skeden i vacker hand och jobba med entrepenörer och för en öppen utveckling av svensk motorsport istället för emot.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Jag lyfter på hatten för alla som på egen regi/energi ordnar motorevenemang av hög klass :bow

I ett land av sunda, fritt tänkande individer har jag svårt att förstå hur man kan tillåta att EN organisatör har paragrafer som i princip "förbjuder" medlemmar att delta i evenemang organiserade av andra...!?!?!?
Detta är för mig helt obegripligt !!!:jisses
Särskilt som allt deltagande, för den stora massan, sker på individens egen bekostnad.

Konkurrens främjar utvecklingen mot bättre, intressantare och ofta säkrare event, då (och även förutsatt att) såväl utövare som publik "fritt väljer" när och var de vill spendera sin tid och sina pengar.
Blir verksamheten roligare kommer den dessutom att dra mer folk till sig.

Det betyder att alla inom verksamheten tjänar på konkurrensen - organisatörer såväl som utövare och publik !!! (detta gäller även dig som "bara" läser dessa inlägg)

Jag skulle gärna lasta min hoj på trailer för att se om jag kunde putsa mitt eget fart rekord samt för att visa mitt stöd till alla er som ordnar en annorlunda och intressant motortävling. Tyvärr har jag inte möjlighet.
Jag hoppas dock att ni får en fullspäckad, rolig och olycksfri tävling - samt att ni har den goda smaken att lägga ut någon filmsnutt till alla oss som hejar på er i det fördolda...
:tummenupp

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...