Det finns något ännu värre och det är när man anser sig ha rätt att negligera sanningen för ett (i sina ögon) högre gott syfte som man vill uppnå. Det är detta som kännetecknar totalitära regimer.
Riksrevisionen har granskat den statliga planeringen av höghastighetsjärnvägen, som är tänkt att gå sträckorna Stockholm–Göteborg respektive Stockholm–Malmö. Inga politiska beslut för att genomföra satsningen är ännu fattade, men den skulle innebära det största finansiella åtagandet i modern tid för den svenska staten, enligt Riksrevisionen.
Myndighetens slutsats är att staten har varit alltför fokuserad på höghastighetståg som en lösning på problemen, i stället för att utgå från problemen för att sedan söka den bästa lösningen.
Allt det som diskuterats i tråden om samhällsutvecklingen är ju sådant som politiker eller åtminstone deras borde kunnat räkna ut. Det har inte saknats fakta eller personer som lyft upp problemen. Om man trots detta underlåter att agera måste det tyda på en oöverträffad magnitud av dumhet eller...
Sjukskriven man i Sverige är försvarsminister i Irak
I Sverige var han sjukskriven med minnesproblem.
I Irak är Najah al-Shammari försvarsminister.
Kanske dags att avskaffa både asylrätten och välfärdsystemet. Vi blir ju blåsta gång på gång. Jag kommer i alla fall göra mitt yttersta för att betala så lite skatt som möjligt. Jag vill inte bidra till det här vansinnet.
Sjukskriven man i Sverige är försvarsminister i Irak
I Sverige var han sjukskriven med minnesproblem.
I Irak är Najah al-Shammari försvarsminister.
Kanske dags att avskaffa både asylrätten och välfärdsystemet. Vi blir ju blåsta gång på gång. Jag kommer i alla fall göra mitt yttersta för att betala så lite skatt som möjligt. Jag vill inte bidra till det här vansinnet.
Det har jag gjort i åratal. Man kan börja med att köra Skattebefriad gammelbil. Det retar dessutom gallfeber på miljösossesrödgronasmeten.
När man lyssnar på argumentet från politiker efter riksrevisionens rapport slås man av hur djupt felkopplat vårat politiska tankesystem är sedan lång tid och hur felkopplade i tanken även vi väljare blivit med tiden. Hur politiker kan bemöta faktaargument med rent tyckande och till och med få det att låta rimligt i väljarnas öron. Där det inte spelar någon roll vad som är sant, så länge vi tycker rätt.Som när Riksrevisionen slår klorna i högkostnadstågen som alla verkar ha bestämt sig för:
"Politikerförakt" är ett utslitet ord, som dessutom är på värdeglid.
Men, det du beskriver är just precis bränslet som driver uppgivenheten och ointresset för politiken - och i vissa fall hatet mot både politiken och politikerna.
Det fattas beslut och marscheras iväg i en riktning som stora delar av truppen ser är helt fel.
Alltför många kan säga att "det kunde man ju räknat ut med rôva" när något går snett, och när allt fler säger samma sak allt för många gånger så är förtroendekapitalet nere på sub-zero.
Jag ser mig själv som en kritiskt tänkande medborgare. Jag har alltid kunnat hitta fel i politiken hos de som styr, och hos de jag borde röstat på.
Problemet är att perspektivet har skiftat. Jag får mer och mer svårt att hitta något som är rätt hos våra folkvalda, och därtill svårare och svårare att lägga min röst på något enda parti med gott samvete och hjärta.
Jag rannsakar mig själv, gång på gång.
Är det jag som blivit desillusionerad, cynisk och förhärdad?
Svaret är ja, till viss del. Jag har lättare att se igenom rökridåerna nu, jämfört med när jag var yngre.
Men hur jag än gräver i djupet av mig själv, så landar jag ändå i att dagens politiker är ohyggligt mycket sämre än någonsin tillförne.
På lokalplanet kan jag jämföra Göran Johansson och dennes brinnande engagemang för sin stad med hans dotter och hennes svalt avslappade -slappa inställning till allt omkring henne.
Och om fader/dotter-referensen känns orättvis så titta på resten av tomtegänget som tog över lokalpoltiken efter Göran Johansson.
När Annika Strandhäll 2016 går upp och påstår att sjukvårdens problem beror på en "snabbt åldrande befolkning" så omyndigförklarar hon både sig själv och hela politikerkåren på en och samma gång!
Vi vet alla att medborgare över sjuttio behöver mer vård än yngre. Universal law.
Vi vet redan när någon föds på ett ungefär hur gammal denne någon kommer att bli - åtminstone på ett genomsnittsplan.
Framförallt vet vi ganska exaCkt när denne någon kommer att fylla 70 och börja kräva mer vård.
Det är just sådant politiker och deras tjänstemän borde varit bra på: förutse framtiden med hjälp av statistik, register och prognoser.
Det är ju det betalar världens högsta skatt för!
Så, när Strandhäll yrvaket och med stirrig blick försöker slå i oss att vi plötsligt åldras fortare, eller att fler blir äldre, eller... ...ja, hur hon nu försökte förklara det hela - så vänder sig hela den tänkande delen av befolkningen mot...
Nej, inte utsagan i sig, och inte ens politikern som förmedlar budskapet. Folket vänder sig mot politiken i stort, och mot politikerna i stort. Vi får ännu ett "räkna ut med rôva-moment" som urholkar landet i stort.
Ja ja, Strandhäll är borta nu, men skadan består. Vi har sett för mycket sådant för att orka sätta vår tilltro till politiker som bara sviker oss gång på gång.
Eller, se sveket i ett större perspektiv:
På sjuttiotalet stod det klart för alla att 40-talets gigantiska befolkningspuckel skulle skapa problem från typ 00-talet och framåt.
Vad har gjorts för att dimensionerna vårdapparaten för den VÄNTADE anstormningen?
Och, om vi nu har skapat ett samhälle och pensionssystem som bygger på och KRÄVER evig tillväxt, hur fan kunde då våra politiker acceptera nativitetstal under 2,1?
Inte år efter år, utan decennie efter decennie?
Det innebär ju sotdöden för det system dom själva byggt upp, det innebär ju en avveckling av landet dom var satta att förvalta, det är som att köra längs motorvägen utan att tanka...?
Utan att tänka, faktiskt. Ett typiskt "räkna ut med rôva-moment".
Om våra politiker inte ens fattar något så grundläggande, vad skall vi då ha dem till?
Det är ju väljarna som lägger sina röster på partier som snarare vill stärka bilden av enpartistat och maktvälde; vare sig det handlar om höger eller vänster.
Hade fler förstått vad idéhistoria och principer betyder hade fler röstat tex på L som idag är ett litet marginalparti som famlar mellan olika profilfrågor bara för att klamra sig fast i Riksdagen. Men likafullt är det bara de som har tillräckligt starka principer för att aldrig köpslå om demokrati, obundenhet och maktspridning. Resten är dessvärre vindflöjlar de med, fast utan moralisk och demokratisk kompass.
Att inte folk ser det?
Det är ju väljarna som lägger sina röster på partier som snarare vill stärka bilden av enpartistat och maktvälde; vare sig det handlar om höger eller vänster.
Hade fler förstått vad idéhistoria och principer betyder hade fler röstat tex på L som idag är ett litet marginalparti som famlar mellan olika profilfrågor bara för att klamra sig fast i Riksdagen. Men likafullt är det bara de som har tillräckligt starka principer för att aldrig köpslå om demokrati, obundenhet och maktspridning. Resten är dessvärre vindflöjlar de med, fast utan moralisk och demokratisk kompass.
Att inte folk ser det?
... Det finns något ännu värre och det är när man anser sig ha rätt att negligera sanningen för ett (i sina ögon) högre gott syfte som man vill uppnå. Det är detta som kännetecknar totalitära regimer.
Jaa vi byter namn till Liberalerna samtidigt som vi inte står för något som är liberalt, svensken går säkert på det här! Vilken bra ide.
Hur liberal är Sabuni då kan man undra, ledaren av Liberalerna.
Förbud, tvång och förbud, https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=900367
Att inte folk ser det?
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |